Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- علی عبدالکریم علی سفیر سوریه در لبنان : کار آمریکا با متحدانش شک برانگیز است، کسانی که به آمریکا تکیه کرده اند، دهها بار به چاه افتاده و ذلیل شده اند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، علی عبدالکریم علی، سفیر سوریه در لبنان در خصوص حمله ترکیه به شمال سوریه و دیگر مسائل منطقه صحبت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبدالکریم علی در پاسخ به این سوالات گفت:

چرا عملیات نظامی و تجاورز ترکیه به خاک سوریه در این بازه زمانی و با چراغ سبز تلویحی امریکا انجام شد؟
اولا از ابتدای این جنگ همه جانبه که هشت سال و نیم است به سوریه تحمیل شده تا همین امروز، ترکیه و حزب عدالت و توسعه به ریاست رجب طیب اردوغان و کسانی که در دولت ترکیه و این حزب بر سر کار آمدند، همه در پیشانی جنگ علیه سوریه قرار داشتند. اونها راه را بر گروه های تروریستی باز گذاشتند و در آموزش تروریست ها نقش داشتند. همچنین ترکیه از نیروها و کشورهایی که تحت عناوین انسانی و حقوق بشر و دمکراسی دست به توطئه می زدند، استقبال کرد. بنابراین تجاوز نظامی این روزها غیر قابل پیش بینی نیست، چرا که ترکیه از ابتدای بحران سوریه، برنامه ریزی کرده و طبق آن نقشه هایش را اجرا می کند.
حتی پیش از اینکه یک آواره و پناهنده وجود داشته باشد، آنها اقدام به نصب چادرها و برپایی اردوگاه کردند.
این را باید در نظر داشت که سوریه از این تجاوز غافلگیر نشده و رهبری سوریه به خوبی آگاه است که ترکیه و دولت اردوغان، در تمام مدت این بحران با صداقت رفتار نکرده است. آنها حتی در همکاری خود با دوستان ما یعنی ایرانی ها و روس ها در آستانه نیز صادق نبوده اند. البته این عملیات در این بازه زمانی با هماهنگی و چراغ سبز آمریکا انجام شده و با توجه به تحولات میدانی بوده است. هر قدر هم که خودشان بخواهند این را نفی کنند ما اقدام ترکیه را یک تجاوز آشکار می دانیم.

2- چرا آمریکا نیروهای موسوم به سوریه دمکراتیک قسد در شمال سوریه به حال خود رها کرد و تنها گذاشت؟
این اولین باری نیست که آمریکا تعهدات خود را زیر پا گذاشته یا به دوستان و همپیمانان خود پشت کرده. تاریخ آمریکا از اینگونه اتفاقات پر است. جناب بشار اسد ریاست جمهوری سوریه، در این رابطه به برادران کُرد چندین بار گوشزد کرده بودند، چون کردهای عزیز، بخشی از ملت سوریه هستند که البته قَسَد درصدی از آنها را تشکیل می دهد و تعداد قابل توجهی از شهروندان کرد سوری هم هستند که به ملیت خود و رابطه با دولتشان افتخار می کنند. اما اینکه چرا آمریکا نیروهای کرد را به حال خودشان رها کرد، این قابل پیش بینی بود و حتی رابرت فورد آخرین سفیر واشنگتن در دمشق نیز بر آن صحه گذاشته بود. وی چندی پیش به کردها گفته بود که نباید به آمریکا اطمینان کنند چرا که آمریکا از آنها دفاع نخواهد کرد و هرگاه فرصت را مناسب ببیند آنها را به حال خودشان رها خواهد کرد.

3-پیام رها کردن کردها توسط آمریکا به شرکای منطقهای آنها چیست ؟
پیام روشن است و باید پیام های گذشته نیز بازخوانی شود.
امام علی علیه السلام می فرماید: عبرت ها چقدر فراوانند و عبرت پذیران چه اندک. همپیمانان واشنگتن و کسانی که روی کمک و پشتیبانی آمریکا حساب باز کرده و به آن تکیه می کنند، نه یک بار و دو بار بلکه دهها بار به همین چاه افتاده و ذلیل شده اند. بنابراین پیام روشن است، کار آمریکا با متحدانش شک برانگیز، نگران کننده و دردناک است، از همین روست که می بینیم همپیمانان آمریکا در منطقه سعی دارند دستشان را به سوی دیگر قدرتها و بازیگران منطقه ای دراز کنند تا بتوانند از بحران هایی که حالا از خودشان هم بزرگتر شده، خارج شوند. این یکی از پیام هایی است که از جانب متحدان آمریکا در منطقه و بیرون از منطقه دریافت می شود.

4- این عملیات سومین عملیات ترکیه در خاک سوریه است، چرا ترکیه برای مبارزه با تروریسم به نظام قانونی کمک نمی کند؟
این پیشنهاد را برادران ایرانی ما و شرکای روس، بارها به ترکیه و اردوغان ارائه داده اند که گفت و گو با رهبری و دولت قانونی سوریه است که می تواند امنیت منطقه را تضمین کند و راه مناسبی باشد برای همه کسانی که ادعای مبارزه با تروریسم دارند، اما این خود آنها هستند که از تروریست ها حمایت می کنند. هر قدر هم احساس خطر و نگرانی وجود داشته باشد نباید بهانه ای شود که برای مقابله با آنها، ترکیه به خاک سوریه تجاوز کرده و زیرساخت های ما را نابود کند؛ این کاری بود که حکومت اردوغان انجام داد. با این حال سوریه از همه اقدامات خیرخواهانه ای که صادقانه بخواهد راه خروج از بحران و خطر تروریسم را هموار کند، استقبال می کند. سوریه با تکیه بر ارتش و نیروهای مردمی خود و کمک همپیمانانش توانسته پیروزی های بزرگی را به دست آورد که البته به سود همه جهان است.
باز هم تاکید داریم که سوریه از هر اقدامی برای مبارزه جدی و واقعی با تروریسم استقبال می کند و خواهان این است که برخی، از رویکرد خود در بهره جویی از تروریست ها دست بردارند و به خاطر رسیدن به برخی اهدافشان، تروریست خوب و تروریست بد نداشته باشند.

5- توافق دمشق با نیروهای موسوم به سوریه دمکراتیک قسد چه روندی را طی کرد تا به نتیجه امروز رسید؟
سوریه از ابتدا همه فرزندان خود و کل جامعه را با زبانی روشن و قابل فهم، مخاطب قرار داد. اما متاسفانه برخی از گروه ها به وعده آمریکایی ها دلخوش داشته و به معیارهای اخلاقی و میهن خود پشت کردند. نه کردها و نه هیچ یک از دیگر اقشار ملت سوریه در طول دهه های گذشته به یاد نخواهند آورد که دولت، میان آنها با دیگری تفاوتی قائل شده باشد.
اکنون ما علاوه بر اینکه قاطعانه تجاوز انجام شده را محکوم می دانیم، امیدواریم آنهایی که با وطن و ملت خود به درستی رفتار نکردند، درس کافی از این ماجراها گرفته باشند. باب گفت و گو و توافق همیشه باز بوده و همچنان نیز فرصت وجود دارد. کردها بخشی از ملت سوریه هستند و در میان آنها شخصیت های ملی بزرگ و محترمی وجود دارد . بسیاری از کردها همچنان پای وطن و رهبری و ارتش خود ایستاده اند و به دنبال یکپارچگی و حاکمیت سوریه هستند.

6- موضع وسخنان وزیر خارجه لبنان در خصوص حمایت از سوریه برای بازگشت به اتحادیه عرب را چطور ارزیابی می کنید؟
اولا باید گفت میان سوریه و لبنان اشتراکات زیادی وجود دارد، ما جغرافیای واحدی داریم، خانواده هایی هستند که در هر دو سوی مرز تقسیم شده و زندگی می کنند، دشمن هر دو کشور اسرائیل است و همواره در کمین نشسته. دشمن صهیونیستی هیچ گاه به یکی از این دو کشور نگاه نکرده مگر اینکه در اندیشه تضعیف آن برای شکستن دیگری بوده است. اقتصاد دو کشور نیز با هم گره خورده .
سخنان ریاست جمهوری لبنان در سازمان ملل و همچنین پیشنهاد آقای باسیل وزیر خارجه این کشور در اجلاس اتحادیه عرب، گام های ارزشمندی است، ولی باید با جدیت آن ها را پیگیری کرد چرا که هم به نفع بیروت است و هم به نفع دمشق.
حال اینکه چرا اکنون این مواضع اتخاذ می شود و در گذشته صورت نگرفته، این به رهبری و حکومت لبنان باز می گردد. اما باید گفت که هرچند با تاخیر این تصمیم گرفته شده ولی بهتر از این است که هرگز چنین اتفاقی رخ نمی داد.
اینکه اتحادیه عرب اشتباه خود را بخواهد جبران کند، برای خودش خوب است، چرا که سوریه در طول این سالها پرچم دار حمایت از آرمان فلسطین و مدافع آن بوده و تحمیل هر طرحی را به فلسطینیان رد کرده و چانه زنی و مذاکره بر سر حتی یک وجب از قدس یا جولان اشغالی را نپذیرفته است. سوریه همواره حامی مقاومت فلسطین بوده و با وجود همه فشارها و تحریم ها دست از آن نکشیده؛ حتی پس از سقوط عراق به دست آمریکایی ها در سال 2003، رهبری سوریه علی رغم فشارهای بسیار کاخ سفید، خواسته های آنها را نپذیرفت و گروه های فلسطینی را از دمشق اخراج نکرد.
سوریه قبل از آزادسازی جنوب لبنان و بعد از سال 2000 و در جنگ 33 روزه سال 2006 همواره پشتیبان مقاومت لبنان بود.
بنابراین اگر آقای باسیل یا نمایندگان کشورهای دیگر در مورد لزوم بازگشت سوریه به اتحادیه عرب سخن می گویند باید شاهد تغییر موضع آنها باشیم، البته لبنان جایگاهش با بقیه تفاوت دارد چون کمتر از دیگران تحت تاثیر آمریکایی ها قرار گرفته و در توطئه علیه سوریه و وارد آوردن فشار به دمشق نقش داشته است.
ما می دانیم که خیلی از کشورهای عربی خواهان بازگشت سوریه و ایفای نقش فعال آن در جهان عرب هستند، ولی پیش رویشان تحریم و فشار قرار دارد و زمانی که این ها کاهش یابد، رفتارشان بهبود خواهد یافت، اما سوریه در وضع خوبی به سر می برد چون به نسبت بالایی بر تروریسم غلبه پیدا کرده است و در پی بازسازی توان خود می باشد و به سامان کردن اقتصاد و برقراری دوباره ارتباط های منطقه ای و بین المللی را در دستور کار قرار داده است .
جناب وزیر خارجه و دولت لبنان همواره بر بازگشت پناهجویان سوری که در لبنان هستند تاکید دارند، باید بگویم ما می دانیم لبنان توان تحمل بار سنگین حضور این تعداد زیاد را ندارد و تلاش داریم تا این روند را سرعت بخشیم.

7- بازگشت آوارگان سوری چه روندی را طی می کند و علت توطئه های پیدا و پنهان آمریکادر مسیر بازگشت این آوارگان چیست؟
رئیس جمهور اسد، و رهبران سوریه و همه دستگاهها همچنان در تلاش برای تامین تسهیلات کامل برای بازگشت پناهجویان هستند و به دنبال اینند که شهروندان سوری یقین کنند احترام، عزت، و امنیت و خدماتی که آنها در وطن خود دریافت می‌کنند در خارج سوریه وجود ندارد؛ نه در لبنان، نه در اردن، نه در ترکیه و در اروپا و نه در هیچ جای دیگری از جهان.
بنابراین اگر آمریکا و غربی ها، تحریم ها و حصار اقتصادی علیه کشور ما را بردارند، تعداد زیادی از سوری ها تمایل دارند به وطن خود بازگردند، چون سوریه می تواند امنیت و کرامت آنها را تامین کند. شهروندان سوری بیرون از کشورشان با مشکلات بسیاری روبرو هستند و جایگزینی برای سرزمین مادری خود نیافته اند. اگر دولت لبنان به طور مثال با دولت سوریه برای بازگشت آنها همکاری کند، سود این کار اول به خودش می رسد و بعد به سوریه. اما جای بسی تاسف دارد که برخی رسانه ها و سازمان های بین المللی در تلاشند تا در دل پناهجویان سوری ترس بکارند و رأی آنها را برای بازگشت بزنند و هراس افکنی می کنند.
به نظرم اکنون با پیروزی سوریه بر تروریست ها، صادرکنندگان و حامیان آنها در غرب و در منطقه با خطر بازگشت آنها روبرو هستند بنابراین آنها برای جلوگیری از پیروزی های دمشق و بازگشت آرامش به کشور سنگ اندازی می کنند.
8- برنامه های دولت سوریه برای بازسازی این کشور چیست ؟
سوریه به دلیل جنایت های گروه های تروریستی و حمایت برخی رژیم ها از آنها، زخم ویرانی های بزرگی را بر تن دارد. ثروت های سوریه به یغما رفت، حتی تجهیزات و دستگاه های کارخانه ها نیز ربودند. اما با وجود همه اتفاق هایی که افتاد، سوریه حتی در بحبوحه جنگ و مبارزه با تروریسم، همواره در حال بازسازی و ترمیم راه ها و ساختمان ها بود.
فرزندان سوریه خواهان ساخت کشورشان با دست و مال خود هستند؛ در میان ملت سوریه در داخل و خارج از کشور، نیروهای متخصص، توانا و غیرتمند بسیاری داوطلبند و سرمایه داران متعهد و میهن دوست سوری نیز آماده اند. علاوه بر این همپیمانان و دوستان سوریه که در مبارزه با تروریسم در کنار ما ایستادند نیز در بازسازی سهم دارند. باید یک طرح جامع و برنامه ریزی درست وجود داشته باشد که دولت در حال تهیه و تدوین آن است. ما آینده را روشن و مثبت می بینیم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: حمله ترکیه سوریه چراغ سبز آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۰۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت خارجه سوریه وتوی آمریکا را محکوم کرد

وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا را محکوم می‌کنیم. کارشکنی آمریکا در اجرای مسئولیت تاریخی شورای امنیت درباره حمایت از حقوق مشروع ملت فلسطین لکه ننگ دیگری در کارنامه آمریکا است که همواره اصول عمل جمعی بین‌المللی را زیرپا می‌گذارد و کورکورانه از رژیم اشغالگر اسرائیل جانبداری می‌کند.

به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، وزارت خارجه سوریه تأکید کرد: این اقدام آمریکا تنها منجر به افزیش بی ثباتی و ناامنی در خاورمیانه می‌شود.

آمریکا در جلسه بامداد جمعه شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی الجزایر را که خواستار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل می‌شد وتو کرد.

آمریکا پیشتر تهدید کرده بود قطعنامه را وتو می‌کند.

تصویب این قطعنامه به معنای به رسمیت شناختن کشور فلسطین بود.

پیشتر نیز اخباری درخصوص تلاش آمریکا برای اعمال فشار به دیگر کشور‌ها درخصوص ارائه رای منفی به عضویت فلسطین در سازمان ملل منتشر شده بود.

در این رأی‌گیری، ۱۲ عضو شورای امنیت به قطعنامه رأی مثبت دادند و آرای انگلیس و سوئیس نیز ممتنع بود.

این چهارمین وتوی آمریکا در جهت حمایت از رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ غزه است.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • وزارت خارجه سوریه وتوی آمریکا را محکوم کرد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنایع وابسته به پهپاد و موشک ایران/ وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در شورای امنیت توسط آمریکا/ روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک/ حمله اسرائیل به پایگاه‌های دفاع هوایی در جنوب سوریه
  • پایان نبرد سایه‌ها، تغییر منطق بازدارندگی و آغاز فصل جدید در رویارویی ایران و اسرائیل
  • آغاز به کار کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران
  • نتانیاهو؛ آقای شکست
  • آغاز به کار کمیته مشترک قضائی سوریه، عراق و ایران در دمشق
  • عملیات «وعده صادق» مهمترین گام ضد اسرائیل بعد از انقلاب بود
  • ژنرال صهیونیست: به جای ایران روی لبنان تمرکز کنید
  • اسرائیل بدون چراغ‌ سبز آمریکا اقدامی نخواهد کرد
  • حتی با چراغ سبز آمریکا هم به ایران حمله نمی‌کنیم | یکی بگوید روزی ۳ هزار موشک ایرانی را چگونه ساقط کنیم؟