Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-28@21:58:35 GMT

صندوق بازنشستگي ابر چالش اقتصاد ايران

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۰۰۶۴۳

صندوق بازنشستگي ابر چالش اقتصاد ايران

خبرگزاری آریا- یک مدرس دانشگاه، کارشناس حوزه مالی و از مدیران اسبق صندوق بازنشستگی کشوری گفت: متاسفانه امروزه از وضعیت صندوق های بازنشستگی در کشور به عنوان یکی از ابرچالش های پیش روی اقتصاد ایران نام برده می شود.
به گزارش خبرگزاری آریا، «سید فرهنگ حسینی» افزود: مهمترین دلیلی که از صندوق های بازنشستگی به عنوان ابر چالش یاد می شود اینکه ابعاد این موضوع بطور مرتب در حال بزرگ شدن است و ادامه این مسئله منجر به نگرانی و دغدغه های عمومی در جامعه خواهد شد در نتیجه برای رفع چالش مزبور نیازمند همراهی تمامی قواست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی همچنین اظهارداشت: موضوعی که در حال حاضر کشور با آن درگیر است در خیلی از کشورهای دیگر نیز رخ داده و مهمترین دلیل این مسئله هم اینکه هرم سنی کشور رو به پیر شدن است و به یک معنا نسبت شاغلان به بازنشسته ها در صندوق ها به شدت کاهش پیدا کرده است.
این مدرس دانشگاه وکارشناس حوزه مالی گفت: بطورکلی در دهه 50 صندوق های بازنشستگی دارای نسبتی بین 20 به 1 بودند یعنی 20 شاغل نسبت به یک بازنشسته اما این عدد اکنون در عمده صندوق های بازنشستگی کشور به زیر پنج رسیده یعنی پنج شاغل در ازای یک بازنشسته که در اصطلاح نسبت پشتیبانی گفته می شود.
وی افزود: متاسفانه در صندوق بازنشستگی کشوری یا در صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح این عدد حتی کمتر یعنی در حدود یک است در نتیجه ورودی های جدید به صندوق وارد نمی شود و صندوق بایستی از سرمایه گذاری ها و درآمدهایی که در گذشته داشته بتواند مستمری بازنشستگان را پرداخت کند.
حسینی تصریح کرد: آنچه که در عمل رخ داده اینکه در حال حاضر بیش از 70 درصد پرداختی های اغلب صندوق های بازنشستگی دولتی مثل صندوق بازنشستگی کشوری و بازنشستگی نیروهای مسلح از محل بودجه دولت، 10 درصد از محل درآمد سرمایه گذاری ها و 20 درصد از محل مشارکت شاغلان فعلی در حال تامین است.
وی گفت: مشارکتی که در عمل بایستی سرمایه گذاری می شد اما به دلیل کسری صندوق ها در حال پرداخت به بازنشستگان است و در حقیقت سرمایه ای برای آینده شاغلان فعلی ایجاد نمی شود.
این مدرس دانشگاه، کارشناس حوزه مالی و از مدیران اسبق صندوق بازنشستگی کشوری افزود: سرجمع در سال 98 در بودجه کشور 70 هزار میلیارد تومان برای صندوق های بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح و همینطور دو صندوق کوچک دیگر بودجه تخصیص یافته که یک چهارم بودجه عمومی مملکت را شامل می شود و رقم قابل توجهی است.
وی در ادامه مصاحبه اظهارداشت: این عدد از 10 درصد بودجه سالانه در یک دهه پیش به 25 درصد در سال جاری رسیده است.
حسینی گفت: صندوق بازنشستگی کشوری در عمل به دلیل خصوصی سازی و کاهش استخدام های دولتی با کاهش ورودی روبه رو شده یعنی شاغلان کمتر وارد و بیشتر به سمت سازمان تامین اجتماعی سوق داده شدند.
وی همچنین در خصوص اوضاع صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی نیز به رادیو اقتصاد افزود: این سازمان در سال 97 رقمی برابر 88 هزار میلیارد تومان سرجمع اعم از حقوق و هزینه های درمان پرداختی داشته و وصولی حق بیمه تنها 83 هزار میلیارد تومان بوده است.
این مدرس دانشگاه، کارشناس حوزه مالی و از مدیران اسبق صندوق بازنشستگی کشوری اظهارداشت: هم اکنون نسبت شاغلان به بازنشسته ها در صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی بیش از پنج است البته بطور مشخص در دو سال گذشته بالای شش بوده است.
وی گفت: این صندوق بیش از پنج هزار میلیارد تومان در سال 97 کسری داشته است ناگفته نماند روند مزبور در سال های قبل هم موضوعیت داشته و به نظر می رسد در سال های آینده نیز تشدید شود.
حسینی افزود: بطورکلی صندوقی که بایستی ورودی ها را صرف سرمایه گذاری برای شاغلان فعلی کند تا از محل سرمایه گذاری ها بتواند حقوق بازنشستگان را پرداخت نماید نتوانسته چنین کاری را انجام دهد به نحوی که از عدد 88 هزار میلیارد تومان پرداختی که در سال قبل داشته تنها دو هزار و 200 میلیارد تومان از محل سرمایه گذاری ها بوده یعنی سه درصد هزینه های تامین اجتماعی از محل سرمایه گذاری ها تامین و 97 درصد از محل ورودی های جدید بوده است.
وی اظهارداشت: اگر روند فعلی چند سال دیگر ادامه پیدا کند یعنی صندوق با افزایش تعد اد بازنشسته رو برو شود به یقین این صندوق هم مانند صندوق های دیگر نیازمند حمایت دولت خواهد شد.
این مدرس دانشگاه، کارشناس حوزه مالی و از مدیران اسبق صندوق بازنشستگی کشوری گفت: بازده سرمایه گذاری در صندوق بازنشستگی کشوری از حدفاصل سال های 91 تا 95 هم از تورم کمتر بوده و هم از بازده بازار سرمایه در حقیقت منابعی که افراد به صندوق داده اند که بازدهی کسب کند که از تورم بیشتر باشد و قدرت خرید آنان را در آینده بتواندحفظ کند بازده کمتری داشته است.
وی افزود: عملکرد سرمایه گذاری صندوق های بازنشستگی طی سال های اخیر بسیار ضعیف بوده است.
حسینی ادامه داد: صندوق های بازنشستگی تا سال های قبل و همینطور شرکت های تابعه آنها در عمل شرکت های عمومی محسوب می شدند از جمله سازمان تامین اجتماعی و هیچ تعهدی برای افشای اطلاعات آنان در میان نبود تا صورت های مالی شرکت ها در اختیار افراد قرارگیرد اما آنچه که رخ داد این بود که براساس ماده شش قانون اصل 44 شرکت های صندوق های بازنشستگی مکلف شدند صورت های مالی شرکت های خود را در سامانه سازمان بورس و اوراق بهادار برای مشاهده عمومی انتشار دهند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از رادیو اقتصاد، وی یادآورشد: این موضوع باعث می شود حداقل شاغلانی که در آینده بازنشسته خواهند شد و در حال حاضر منابع صندوق ها را تامین می کنند بتوانند اطلاعات کافی را از عملکرد شرکت ها داشته باشند و در عین حال به شفافیت نیز کمک شایان توجهی خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: صندوق بازنشستگی چالش اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۰۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات مالی ۴۰۰ میلیاردی به دانش‌بنیان‌های اقتصاد دیجیتال

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری فناوری‌های نوظهور دیجیتال از ارائه ۴۰۰ میلیارد تومان انواع خدمات مالی و اعتباری به بیش از ۳۵۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور حوزه اقتصاد دیجیتال در سال ۱۴۰۲ خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمد موسی‌زاده موسوی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی فناوری‌های نوظهور دیجیتال درباره فعالیت‌های این صندوق در حوزه اقتصاد دیجیتال در سال 1402 گفت: در طی سال گذشته به بیش از 350 شرکت دانش‌بنیان و فناور حوزه اقتصاد دیجیتال، انواع خدمات مالی و اعتباری مورد نیاز ارائه شده است که در تلاشیم این میزان رشد قابل توجهی را در سال 1403 تجربه کند.

وی افزود: ارائه حدود 400 میلیارد تومان انواع خدمات مالی و اعتباری شامل ارائه تسهیلات، خدمات کارگزاری مالی و فنی، صدور ضمانت‌نامه‌های مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، بخش دیگری از فعالیت‌های صندوق پژوهش و فناوری فناوری‌های نوظهور دیجیتال در سال گذشته است.

موسی‌زاده موسوی خاطرنشان کرد: در کنار خدمات مالی و اعتباری فوق، حمایت از ارائه خدمات زیرساختی مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال، حمایت از توسعه محصولات و خدمات اولویت‌دار در حوزه‌های کلیدی و راهبردی، کمک به اشتغال و توانمندسازی نیروی انسانی این حوزه در کشور، از جمله فعالیت‌های اثرگذاری بوده که با همکاری ستاد توسعه  اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری انجام شده است.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری فناوری‌های نوظهور دیجیتال درخصوص برنامه‌های این صندوق در سال جدید گفت: امیدواریم در سال 1403 با توسعه خدمات تخصصی مورد نیاز شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجتال و همچنین ورود به حوزه‌هایی همچون ارتقای توان صادراتی شرکت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و کمک به شکل‌دهی اکوسیستم زیرساخت‌های کلیدی حوزه هوش مصنوعی که در برنامه توسعه صندوق پیش‌بینی شده است، بتوانیم نقشی اثرگذار در کنار سایر بازیگران این حوزه داشته باشیم و به توسعه زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال کشور کمک کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خدمات مالی ۴۰۰ میلیاردی به دانش‌بنیان‌های اقتصاد دیجیتال
  • پیش‌بینی استاد دانشگاه امام صادق از تورم امسال
  • افزایش سن بازنشستگی در سال ۱۴۰۳ تعیین تکلیف می‌شود؟
  • روش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه ایران برای کدام گروه از سهامداران مناسب است؟
  • وضعیت انس طلا در بازار جهانی چگونه خواهد بود؟
  • کشوری که از ویرانه اقتصادی به قطب نساجی جهان تبدیل شد
  • وضعیت انس طلا در بازار جهانی چگونه خواهد بود؟/ بهترین پرتفو بورسی
  • ضرورت اصلاحات مالیاتی لازم در جهت تقویت تولید/ چگونه سرمایه‌های خرد مردمی به سمت بخش مولد اقتصاد جذب می‌شود؟
  • میزان سرمایه صندوق های حمایت از بخش کشاورزی خراسان شمالی کم است
  • وضعیت بازارهای مالی داخلی در سالی که گذشت