Web Analytics Made Easy - Statcounter

میخائیل گورباچف امروز (جمعه) در صبحت‌هایی هشدار داد: جهان در حال کشیده شدن به سمت دوران خطرناک سیاست‌های نظامی سازی شده است و در ادامه از مسکو و واشنگتن خواست با یکدیگر وارد مذاکراتی بر سر کنترل تسلیحات هسته‌ای شوند.

به گزارش ایسنا، به نوشته خبرگزاری رویترز، میخائیل گورباچف، آخرین رهبر جماهیر شوروی سابق کسی است که تلاش‌هایش در دهه ۱۹۸۰ در زمینه کنترل تسلیحات و اجرای اصلاحاتی با هدف رفتن به سمت دموکراسی به پایان جنگ سرد کمک کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او اخیرا و در حالی که دو ماه از زمان لغو یک معاهده کنترل تسلیحات مهم امضا شده توسط خودش در سال ۱۹۸۷ می‌گذرد مصاحبه‌ای با روزنامه روسی ایزوستیا انجام داده و گفت: جریاناتی خطرناک وجود دارند که کاملا می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. من دو مورد آن‌ها را ذکر می‌کنم؛ یکی بی‌اعتنایی به قوانین بین‌المللی و دیگری روند نظامی ساختن سیاست‌های جهانی.

ماه اوت گذشته دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که رسما آمریکا را از معاهده موسوم به "منع تسلیحات هسته‌ای میان‌برد" با روسیه خارج کرده است. او دولت مسکو را مسئول نقض این معاهده دانست و پس از آن اقدام به آزمایش موشکی کرد که قبلا در این معاهده ممنوع اعلام شده بود.

آخرین معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای که میان روسیه و آمریکا باقی مانده به معاهده "استارت جدید" مشهور است که در سال ۲۰۲۱ منقضی می‌شود.

گورباچف که در حال حاضر ۸۸ سال سن دارد، اظهار کرد: لغو معاهده ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای میان‌برد لزوم مذاکرات روسیه و آمریکا را هر چه بیشتر افزایش می‌دهد.

با وجود آنکه گورباچف تأثیر مستقیمی بر سیاست‌های واشنگتن و مسکو در این روزها ندارد اما با توجه به نقشی که قبلا در ایجاد سازوکارهای کنترل تسلیحات جهان داشته دارای تأثیر بر گروه‌هایی از سیاست‌گذاران است.

او خاطر نشان کرد: مشخص بود که این معاهده مهم‌ترین ستون ثبات راهبردی است. ما نیازمند مذاکرات هستیم تا از بین رفتن این معاهده سبب وخامت تهدید جنگ نشود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: امریکا و روسیه پیمان نیروهای هسته ای میان برد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۱۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هند: همه طرف‌ها به مذاکرات دیپلماتیک بازگردند

وزارت امورخارجه هند در واکنش به پاسخ نظامی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، خواستار خویشتنداری و پرهیز از تشدید تنش‌ها در منطقه شد.

به گزارش ایسنا، وزارت امورخارجه هند با انتشار بیانیه‌ای به پاسخ نظامی شب گذشته ایران به تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت تهران در دمشق واکنش نشان داد.

وزارت امور خارجه هند با ابراز نگرانی درباره تهدیدات علیه صلح و امنیت در منطقه اعلام کرد که هند خواستار تنش‌زدایی فوری است و از همه طرف‌ها خواست تا خویشتن‌دار باشند، از خشونت خودداری کنند و به مذاکرات دیپلماتیک بازگردند.

وزارت امور خارجه هند افزود: ما از تشدید خصومت‌ها بین اسرائیل و ایران که صلح و امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد، به‌طور جدی نگران هستیم. ما خواستار تنش‌زدایی فوری، خویشتن‌داری، پرهیز از خشونت و بازگشت به مسیر دیپلماسی هستیم.

این وزارت‌خانه همچنین تصریح کرد: ما از نزدیک این وضعیت در حال تحول را رصد می‌کنیم. سفارتخانه‌های ما در منطقه با جامعه هند در تماس نزدیک هستند. حفظ امنیت و ثبات در منطقه حیاتی است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه شنبه اعلام کرد در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق، اهدافی را در سرزمین‌های اشغالی هدف قرار داده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا در واکنش به پاسخ نظامی ایران بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت: اگرچه ما به دنبال تشدید تنش (با ایران) نیستیم، به حمایت از دفاع اسرائیل ادامه خواهیم داد و همان‌طور که رئیس‌جمهور تصریح کرد، از پرسنل ایالات متحده دفاع خواهیم کرد. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تحولات اوکراین| استفاده آمریکا از کی‌یف برای اهداف نظامی
  • ریابکوف: جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای نخواهد داشت
  • نظام، تنش‌های سیاسی درون اصولگرایان را چگونه پایان می‌دهد؟
  • روزنامه هم میهن : نظام ، تنش های سیاسی درون اصولگرایان را چگونه پایان می‌دهد؟
  • نظام،تنش‌های سیاسی درون اصولگرایان را چگونه پایان می‌دهد؟
  • زلنسکی باز هم خواستار حمایت تسلیحاتی از اوکراین شد
  • چرا آمریکا معافیت تحریمی همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه را تمدید نکرد؟
  • هند: همه طرف‌ها به مذاکرات دیپلماتیک بازگردند
  • مذاکرات هسته‌ای باید دقیق روایت شود
  • نیویورک‌تایمز خواستار مشروط شدن کمک نظامی به رژیم صهیونیستی شد