Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@14:28:03 GMT

مطالعات قوم باستان‌شناسی به «مکران» رسید

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۰۱۹۷۶

مطالعات قوم باستان‌شناسی به «مکران» رسید

سرپرست هیئت باستان‌شناسی «سفیدکوه مکران» - خبر داد: بررسی باستان‌شناختی منطقه سفیدکوه مکران در کنار پروژه قوم باستان شناسی با محوریت شناسایی و ثبت تداوم الگوی استقراری جوامع ساکن در ارتفاعات این منطقه انجام شد.

به گزارش  ایسنا، حسین واحدی، با بیان این‌که پروژه مطالعات «شناسایی باستان‌شناسی سکونتگاه‌های منطقه سفید کوه مکران در نیک‌شهرِ سیستان و بلوچستان»، در قالب یک پروژه‌ مطالعات قوم‌باستان‌شناسی جوامع است، ادامه داد: در این پروژه جوانب مطالعات انسان‌شناسی و قوم‌ باستان‌شناسی با محوریت فصل اول برنامه بررسی باستان‌شناسی برای اولین بار در منطقه سفیدکوه مکران در مرکز استان سیستان و بلوچستان در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان این‌که در این فصل از بررسی، شواهد ویژه باستان‌شناختی و مردم شناختی از جوامع کمتر شناخته شده سفیدکوه بدست آمد، افزود: از بارزترین شواهد به دست آمده می‌توان به کشف شواهد معماری مدور که تداوم آن تا امروز در منطقه سفیدکوه قابل مشاهده بوده و همینطور شواهدی از سفال‌هایی مشکوک به دوره مس و سنگ در کنار گونه سفال خاصی که به لوندو (Londo)  معروف است اشاره کرد.

این باستان شناس با اشاره به این‌که نتایج آزمایشات گاه‌نگاری مطلق بزودی دریچه جدیدی را در این زمینه به روی ما باز کند، گفت: برخی از محققان بر اساس یافته‌های باستان‌سنجی بلوچستانِ پاکستان این گونه سفالی را متعلق به سده دوم و سوم پیش از میلاد می‌دانند که این تاریخ می‌تواند در بلوچستان ایران متفاوت باشد.

سرپرست هیئت باستان شناسی «سفیدکوه مکران»، سفال‌های «لوندو» را جزو سفال‌های شاخص بلوچستان دانست که می‌توان این گونه سفال را در لایه‌های آغازین تپه «یحیی» کرمان، محوطه «کفتری» فارس، تمامی غرب پاکستان مانند محوطه‌های (جهاوالان، بودی بوتی و لاس بلا، محوطه دامب کوه ، هزارمردی بمپور) و  محوطه «قلعه گیو» در خراسان جنوبی یافت، تاکید کرد: سفال «لوندو» جز دومین گروه سفالی حاشیه خلیج فارس، دریای عمان و منطقه مکران است که شاهدی بر تجارت میان مردمان منطقه است.

او اضافه کرد: تیم بررسی منطقه سفیدکوه مکران در این فصل به دنبال شواهدی مبنی بر حضور محوطه‌های باستانی در این منطقه صعب‌العبور در کنار پروژه قوم باستان شناسی که بر محوریت شناسایی، بررسی و ثبت جوامع ساکن در ارتفاعات سفیدکوه استوار است، بود؛ تا تداوم الگوی استقراری این مردمان و دهکده‌های مورد مطالعه را شناسایی و ثبت کند.

وی همچنین با تاکید بر این‌که در کنار یافته‌های یاد شده در این فصل از بررسی، شواهد تازه‌ای از وجود «دمب»‌هایی بیضی شکل، مدور و پشته‌ای که بسیار حائز اهمیت است، آشکار شد، گفت: باتوجه به کشف نمونه‌های النگوی شیشه‌ای، قطعات سفالی به‌دست آمده و شواهد مردم‌شناختی در کنار یک نمونه گور مدور شناسایی شده که نمونه‌های آن در مناطق همجوار چون پاکستان و عمان ( محوطه‌هایی چون هیفت، ام‌النار و جعلان) در بازه زمانی پیش از تاریخ شناسایی شده است.

بنا بر گزارش، روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سرپرست هیئت باستان‌شناسی «سفیدکوه مکران» تاکید کرد: این احتمال می‌رود که منطقه مکران و بخصوص سفیدکوه تحت سیطره جوامع نیمه‌کوچرو بوده و یکی از مناطق مهم در تجارت بین جوامع حاشیه جنوبی خلیج فارس و جوامع دشت‌های وسیع بلوچستان و سیستان و مناطق همجوار به شمار می‌رفته است.

به گفته‌ی او؛ در این بررسی شواهدی از گورستان‌های تاریخی و اسلامی نیز دیده شد که احتمال می‌رود به دلیل سوق‌الجیشی بودن منطقه از دیرباز مامن و سکونتگاه عشایر نیمه یکجانشین بوده به‌طوری که این جوامع هم اکنون نیز در این منطقه سکونت دارند.

واحدی با بیان این‌که به طور دقیق هنوز قادر به شناخت جوامع باستانی ساکن در ارتفاعات سفید کوه نیستیم، اظهار کرد: لازم است تا در یک طرح بلندمدت با همکاری پژوهشکده باستان‌شناسی، پژوهشکده مردم‌شناسی و متخصصان میان‌رشته‌ای، در کنار مطالعه‌ جوامع امروزی معاصر ساکن در منطقه، بررسی‌های هدفمندی در منطقه صورت گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: باستان شناسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۱۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین کنفرانس مطالعات میان رشته‌ای هنر با حضور اساتید برجسته برگزار می‌شود

محمدرضا عزیزی دبیر اجرایی دومین کنفرانس ملی مطالعات میان رشته‌ای در ادبیات و هنر‌های کاربردی، موسیقی، نمایش و سینما در گفتگو با خبرنگار پژوهش خبرگزاری آنا، از برگزاری این رویداد در ۲۷ شهریور ماه و مصادف با روز ملی زبان و ادبیات فارسی خبر داد و گفت: با توجه به استقبال از اولین دوره این کنفرانس در اسفندماه ۱۴۰۲ که در سطح ملی برگزار شد بر آن شدیم تا دومین دوره آن را در شهریورماه و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد علوم تحقیقات برگزار کنیم. البته در این مسیر پایگاه سیویلیکا، فرهنگستان هنر، دانشگاه هنر، انجمن نشانه شناسی، انجمن زبان فرانسه، انحمن موسیقی، پژوهشگاه هنر هم با ما همراهی و همکاری کردند.

وی به حضور بهنام ترابی به عنوان دبیر علمی در این کنفرانس اشاره کرد و ادامه داد: در این کنفرانس ما از حضور اساتیدی، چون حمیدرضا شعیری، علی عباسی، بهمن نامور مطلق، حمید جعفری، الناز رهبر، رضا زاده به عنوان اعضای کمیته علمی در کنارمان بهره‌مند هستیم که از نظر ارزیابی وزن و اعتبار دو چندان به این رویداد می‌دهند. همچنین آروین صداقت کیش، فرزاد فرزین و احسان ربیعی فرد هم در بحث آهنگسازی در کنارمان هستند.

وی به به برگزاری چند بخش جنبی در این کنفرانس اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به رویکرد اصلی کنفرانس که ادبیات است سعی کردیم تا بخش‌های جنبی جایزه آهنگسازی استاد روح الله خالقی، فیلم کوتاه اوزن یونسکو، جایزه نمایشنامه نویسی استاد نعلبندیان، بخش ویژه طراحی لباس و بخش گالری هنر‌های تجسمی را هم تعریف کنیم.

عزیزی در پاسخ به این سوال که چه ارتباطی را با رسانه‌ها برای انعکاس هر چه بهتر این موضوع که از اقبال مخاطبان عام هم برخوردار است کرده اید این طور پاسخ داد: به هر حال موضوعات مطالعات میان رشته‌ای و پژوهش هنر از موضوعات به روزی است و حتی چند سالی است که مطالعات نظری هنری را نیز در دانشگاه‌ها داریم. نیاز است که این مجموعه مطالعات و ره آورد پژوهش‌ها هم به سطح جامعه منتقل شود. این مهم جز با همکاری و نقش افرینی رسانه‌ها در انتقال پژوهش‌های برتر میسر نمی‌شود.

لازم به ذکر است؛ محور‌های دومین کنفرانس ملی مطالعات میان رشته‌ای در ادبیات و هنر‌های کاربردی، موسیقی، نمایش و سینما به مطالعات میان رشته‌ای در ادبیات و هنر‌های کاربردی، مطالعات میان رشته‌ای در هنر‌های موسیقی، مطالعات میان رشته‌ای در هنر‌های نمایشی، مطالعات فلسفی در ادبیات و هنر‌های کاربردی، مطالعات فلسفی در موسیقی و هنر‌های نمایشی، مطالعات جامعه شناسی در ادبیات و هنر‌های کاربردی، مطالعات جامعه شناسی در ادبیات، موسیقی و هنر‌های نمایشی، تحلیل و فرم شناسی در هنر‌های کاربردی، موسیقی و هنر‌های نمایشی، ٰ مطالعات بینامتنیت و بیش متنیت، اسطوره، زبان و نشانه شناسی در ادبیات، هنر‌های موسیقی و نمایش و مطالعات تطبیقی در ادبیات، هنر‌های کاربردی، موسیقی و هنر‌های نمایشی می‌پردازد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لحظه دوست داشتن و دوست داشته شدن، لحظه واقعی زندگی است
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • حکمت الله ملاصالحی مؤسس فلسفه باستان شناسی است
  • از ابتدا پیوند عمیقی میان فلسفه و باستان شناسی وجود داشته است
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی حیله ور
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی در روستای حیله ور
  • دومین کنفرانس مطالعات میان رشته‌ای هنر با حضور اساتید برجسته برگزار می‌شود
  • حضور اساتید برجسته در دومین کنفرانس مطالعات میان رشته‌ای در ادبیات و هنر
  • کشف بقایای زنان شکنجه شده به شیوه «مافیا‌های ایتالیایی»
  • بررسی دستاوردهای ایران در مرکز شرق شناسی روسیه