Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از اعضای تیم نانواستارت‌آپ گفت: دستگاهی برای جذب آب از مه ساختیم که در داخل حمایت نشد، اما چینی‌ها در اولین بازدید پیش قرارداد میلیون دلاری امضا کردند. میلاد ژاله‌رفعتی عضو شرکت نانواستارت‌آپ ژیکان دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، با بیان اینکه این تیم دو دستگاه برای جذب آب بر پایه نانو ساخته‌اند، اظهار کرد: یکی از این دستگاه‌ها برای جذب آب از مه است و فقط در شرایط هوای مه آلود کار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  ژاله‌رفعتی ادامه داد: این دستگاه می‌تواند ۷۰ درصد آب داخل مه را بدون مصرف هیچ گونه انرژی جذب کند، ایده اولیه ساخت این دستگاه از یک موجود بومی در بیابان‌های نامیب الهام گرفته شده است. بخشی از این موجود آب دوست و بخش دیگرش آبگریز است، مکانیزم طبیعی این موجود به این شکل است که به وسیله بخش آب دوست، آب را جذب می‌کند و به وسیله بخش آب گریز آب را منتقل می‌کند.   وی افزود: با همین الگوگیری سعی کردیم بر روی سطوح آلومینیومی به روش آنالایز این الگو را ایجاد کنیم، الگوی متفاوتی که با الهام گرفتن از این موجود که توانسته ۹ برابر نسبت به صفحه عادی جذب آب را بهتر کند.   این محقق دانشگاهی در خصوص دستگاه دوم نیزگفت: این دستگاه در همه‌ی شرایط آب و هوایی می‌تواند آب را جذب کند، به صورت نسبی بین ۱۰ درصد تا ۱۰۰ درصد جذب آب وجود دارد. به طور مثال در کویر لوت از رطوبت 10 درصدی ۱۴ لیتر آب جذب می‌شود و در شهری مثل اهواز با 100 درصد رطوبت هوا تنها با مصرف فقط ۳۰۰ وات انرژی ۶۰ لیتر آب ذخیره کنیم.   وی مصرف پایین انرژی را مهمترین مزیت این دستگاه دانست و تصریح کرد: قیمت تمام شده برای مطرف کننده داخلی فقط ۱۵۰۰ دلار است در حالی که رقیب این دستگاه که یک شرکت آمریکایی به نام «زیرومس واتر» که توانسته به این روش آب را جذب کند با مصرف ۶۰۰ وات مصرف برق تنها پنج لیتر آب ذخیره می‌کند و در رطوبت بالای ۵۰ درصد فقط کار می‌کند در حالی که اکثر نقاط کشور ما که مشکل آب دارند، زیر ۵۰ درصد است.
ژاله‌رفعتی درخصوص کارایی این دستگاه گفت: دستگاه ساخته شده علاوه بر جذب آب از رطوبت در صنعت نیز کاربرد دارد ، اگر دقت کرده باشید در بالای کارخانه‌ها معمولا حالتی از مه تشکیل می‌شود که در واقع قطرات آب هستند و می‌توان آنها را به راحتی جذب کرد، همچنین در صنعت کاشی‌سازی کاربرد بسیاری دارد.   وی در پاسخ به این سوال که آیا از این محصول در کشور حمایتی شده است یا خیر؛ تاکید کرد: متاسفانه با وجود اینکه ما در ایران مشکل آب داریم اما با هر نهادی که ارتباط برقرا کرده و طرح را ارائه کردیم استقبالی از آن صورت نگرفت اما  زمانی که در نمایشگاه چین این طرح یک بارارائه شد، دولت چین بدون تست دستگاه یا گرفتن نمونه یک پیش‌قرارداد 5میلیون دلاری برای ساخت دستگاه با توجه به الگو و ویژگی‌های مورد نیازش با ما امضا کرد در حالی که ما در بیشتر نقاط ایران با مشکل کم آبی مواجهیم و نهاد‌هایی که باید حمایت کنند متاسفانه حمایتی نکردند.

رفعتی با بیان اینکه در حال حاضر  نمونه‌ای از این دستگاه در جهان وجود ندارد که بتواند در رطوبت 10 درصد جذب آب کند، اظهار کرد: نمایشگاه‌های مختلف همچون نمایشگاه فناوری نانو کمک می‌کند تا سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای محصولات استارت‌آپی جذب شود. 
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مزایای حضور در نمایشگاه‌ها کسب ایده‌های جدید است. به طور مثال تا قبل از حضور در نمایشگاه نانو نمی‌دانستیم امکان استفاده از این دستگاه بر روی کشتی وجود دارد اما چند گروه بازدید کننده این دید را به ما دادند که در سفرهای طولانی دریایی با این روش می‌توان آب شیرین به دست آورد و این برای ما یک قدم رو به جلو به حساب می‌آید.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو آب شیرین کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۲۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور شرکت‌های دانش‌‍‌بنیان ایرانی در نمایشگاه جنوب شرق آسیا

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، با حمایت سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی (مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری) معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، غرفه شرکت‌های دانش‌‍‌بنیان در بزرگترین رویداد نمایشگاهی حوزه سلامت جنوب شرق آسیا در مالزی برپا شد.

به گفته سید مجتبی قدمگاهی، مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی، حمایت از حضور شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی را یکی از برنامه‌های سازمان در کمک به توسعه بازار صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان برشمرد و افزود: حضور در نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی با سه مدل اعزام، حضور مستقل و برپایی پاویون است و نمایشگاه حوزه سلامت جنوب شرق آسیا به صورت برپایی غرفه ملی ایران حمایت و برگزار می‌شود.

وی، بیست و چهارمین دوره نمایشگاه پزشکی و دارویی جنوب شرق آسیا را مهمترین رویداد نمایشگاهی حوزه سلامت در جنوب شرق آسیا و کشور‌های “آسه آن” (مالزی، سنگاپور، اندونزی، تایلند، فیلیپین و برونئی) دانست و خاطرنشان کرد: نمایشگاه مذکور از ۲۹ تا ۳۱ فروردین جاری (۱۷ تا ۱۹ آوریل ۲۰۲۴) در مرکز نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های بین المللی کوالالامپور مالزی برگزار شد.

قدمگاهی افزود: این رویداد فرصتی مناسب برای تولیدکنندگان و صادر کنندگان با کیفیت ایرانی در زمینه تجهیزات و ملزومات پزشکی و محصولات و فرآورده‌های دارویی فراهم می‌آورد تا در بازار مهم جنوب شرق آسیا حضور یافته و از مزایای تجاری آن بهره‌مند شوند.

به گفته او، تجهیزات و ملزومات پزشکی و آزمایشگاهی‎، صنایع دارویی و فرآورده‌های دارویی انسانی و مکمل‌ها‎، بیمارستان سازی و تجهیزات و تاسیسات بیمارستانی و ساخت اتاق تمیز‎، فرآورده‌های آرایشی بهداشتی و تجهیزات زیبایی و تجهیزات توانبخشی و فیزیوتراپی از جمله محور‌های فعالیت این نمایشگاه است.

دیگر خبرها

  • واردات ۸.۴ میلیارد دلاری قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲
  • صادرات ۷.۶ میلیارد دلاری زنجیره فولاد در سال ۱۴۰۲
  • محصولات فناورانه ایران در نمایشگاه روسیه
  • استفاده از هنر قدیمی ژاپنی برای طراحی مواد پیشرفته نانویی
  • قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد خطوط مترو می‌شود
  • حضور شرکت‌های دانش‌‍‌بنیان ایرانی در نمایشگاه جنوب شرق آسیا
  • واردات ۸۰۰ میلیون دلاری قطعات موتورسیکلت با رشد ۴۰ درصدی
  • درآمد ۵میلیارد دلاری از صادرات خدمات فنی و مهندسی
  • صادرات ۳۶۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی
  • صادرات ۱۳۰ میلیون دلاری محصولات آرایشی و شوینده