Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-19@05:07:36 GMT

همسفر! اینجا مسابقه‌ای در کار نیست

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۰۳۲۲۷

همسفر! اینجا مسابقه‌ای در کار نیست

این روزها در زیر باران نام و یاد سالار شهیدان همه یا به تن کربلایی اند، یا به دل و جان همراه و همسفر رهروان جاده های کربلا شده اند. جاذبه بی نظیر محبت و مهر حسینی همه را از هر کوی و برزنی، از هر قوم و قبیله ای، از هر کشور و نژادی به سوی سرزمینی بی آب و علف می کشاند که روزی ندای "هل من ناصر" در آن طنین انداز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیر و جوان، مرد و زن، فقیر و غنی، سیاه و سپید، سنی و شیعه، سنتی و مدرن، همه با هم می خوابند و با هم می روند و درکنار هم می نشینند.

موج خروشان و سیل آسای جمعیت در حرکت است و شگفتا که در این حرکت عظیم و حیرت آفرین بیش از آن که مقصد مهم باشد خود جاده و مسیر و اصل سفر مهم است.
نه این که مقصد مشخص نباشد، که این حرکت مقصد دارد و یک هدف، یک مقصد، یک منزلگاه همه را به سوی خود می کشد و اصلا قرار است همه - همین که قدم در این جاده می گذارند- با نخستین قدم کربلایی باشند.

اما مسابقه ای در کار نیست که اگر کسی زودتر رسید و مثلا دستش را به دیواری رساند، برنده به حساب بیاید بلکه آنچه اهمیت دارد، حضور در این جمعیت و همراهی با این حرکت و قدم برداشتن در این جاده است و به قول مرحوم عمران صلاحی خود راه مقصد شده: "از مقصدمان سؤال کردی، گفتم: مقصد، خود راه می تواند باشد!"

بی سبب نیست که بسیاری از زائران -که بعضا از شهرهای جنوبی عراق مسافت های طولانی را طی می کنند- وقتی بعد از چندین روز یا چند هفته خسته و رنگ برگشته، پریشان و آشفته با پای مجروح و تن بی رمق به کربلا می رسند سلامی از دور می دهند و سوار ماشین ها می شوند و برمی گردند. آنها در ایام دیگر سال و مناسبت هایی چون عاشورا به داخل حرم رفته اند و چه بسا مدتی در کربلا مانده اند و زیارت مفصلی داشته اند اما در پیاده روی اربعین گویی بیش از رسیدن به مکانی مشخص یا گذراندن زمانی معین، اصل سفر و حرکت برایشان اهمیت پیدا کرده است.

گویی فوج فوج مردان و زنانی که خود را از رسیدن به کربلا در عاشورای سال شصت و یک هجری محروم یافته اند به زبان بی زبانی دارند همراهی شان را فریاد می کنند و به زبان حال می گویند:"لئن أخرتنی الدهور عن نصرک ..." اگر دست روزگار مرا از یاری تو بازداشت و عقب انداخت، اکنون با قلم پای خویش بر صفحه جاده ها می نویسم و با نوای ناله خویش از نی حنجره نغمه همدلی سر می دهم.  

اینجا مسافر شدن معنایی بیش از دیگر سفرها دارد، و تا کسی خودش قدم در این راه نگذاشته باشد نمی تواتد بفهمد چرا مسافران این راه یکسال چشم انتطار آمدن اربعین هستند و برای فرا رسیدن این ایام لحظه شماری می کنند و تا کسی خودش با تمام وجود این فضای معنوی و متفاوت را تجربه نکرده باشد نمی تواند درک کند که چرا برخی این گونه شیفته این سفر هستند و چنان که زنده یاد محمدابراهیم جعفری گفته بود خودِ سفر را دوست دارند:
"در سفر، هر کس به مقصد می رسد می ایستد
من سفر را دوست دارم مقصد من رفتن است"

* محمدرضا زائری، دکترای علوم ادیان از دانشگاه فرانسوی قدیس یوسف بیروت
* منتشر شده در روزنامه خراسان 25 مهر98

کد خبر 1312018

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: محمدرضا زائری اربعین پیاده روی اربعین اربعین پیاده روی اربعین سوریه ترکیه کردهای سوریه ایالات متحده آمریکا باشگاه استقلال دونالد ترامپ سینمای ایران باشگاه پرسپولیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۳۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکبات مازندران در سبد صادراتی ۱۶ کشور جهان

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌‌ناظر گمرکات مازندران با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات مرکبات استان، گفت: از آغاز فصل برداشت مرکبات در استان حجم صادرات این محصول از طریق گمرکات نوشهر، امیرآباد، آمل وساری بیش از ۷۸ هزارو ۲۸۵ تن بوده که  نسبت به مدت مشابه رشد وزنی چشمگیری داشته است.

جمشیدی ، ارزش مرکبات صادر شده از گمرکات استان را بیش از ۲۸ میلیون و ۴۵۹ هزار دلار بیان و خاطرنشان کرد: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ ، بیش از ۱۰۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ۱۶ کشور جهان مقصد مرکبات صادراتی مازندران بودند، روسیه، آذربایجان، ازبکستان، گرجستان، قزاقستان از عمده‌ترین کشور‌های مقصد صادر شده از گمرکات مازندران نام برد.

ناظر گمرکات مازندران با اشاره به کسب رتبه نخست گمرکات مازندران در صادرات مرکبات، افزود: ۵۰ گمرک کشور در صادرات مرکبات فعال هستند.

جمشیدی گفت: میزان صادرات مرکبات طی سال ۱۴۰۱ به میزان ۵ هزارتن و به ارزش یک میلیون و ۷۹۴ هزار دلار بود.

 

دیگر خبرها

  • آلمان، فرانسه و آمریکا، مقصد اول صادرات قطعات خودرو ترکیه
  • کلوپ: شرایط نسبت به بازی با بارسلونا متفاوت است؛ اگر شکست می‌خوریم، باید به زیباترین شکل شکست بخوریم
  • مرکبات مازندران در سبد صادراتی ۱۶ کشور جهان
  • یک پایان بی‌رحمانه: ژاوی فکر اینجا را نکرده بود
  • فرودگاه دبی به دریاچه تبدیل شد+ فیلم
  • تولدی دیگر در شورآباد
  • همدان مقصد اول میزبانی‌های فدراسیون کاراته
  • از بیرون پا با کارواخال تا درآمد میلیونی؛ قهرمانان اینجا هستند!
  • اینجا «بقیع» سند مظلومیت دیرینه شیعه
  • مقصد جدید پاکو خمس در فوتبال اسپانیا