Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین متفکر کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بد عهدی اروپایی ها در عملی نکردن تعهداتشان در برابر ایران، گفت: بعد از جنگ جهانی اول مشکلاتی برای اروپا پیش آمد. در واقع آمریکایی‌ها برای ورود به جنگ به دنبال تسلط بر اروپا بودند بر این اساس قرارداد محرمانه‌ای با چرچیل بستند که انگلستان از شرق کانال سوئد خارج شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود:بعد از جنگ جهانی دوم که متفقین (فرانسه، انگلستان، آمریکا و روسیه) پیروز شدند، تنها واشنگتن بود که در سرزمینش جنگی اتفاق نیوفتاد بنابراین از جنگ بیشترین استفاده را کرد و با طرح‌های اقتصادی امثال مارشال توانست اروپا را از نظر سیاسی مکمل ژئو استراتژی خود قرار دهد.

اروپا از لحاظ اقتصادی، سیاست بین الملل و نظامی  تابع سیاست‌های واشنگتن است

متفکر اضافه کرد: بعد از سال ۱۹۴۵ که نظام دو قطبی به سردمداری آمریکا و شوروی در جهان ایجاد شد، اروپا تحت سیطره اقتصادی و سیاسی واشنگتن قرار داشت یعنی در گردونه استراتژی واشنگتن  حرکت کردند. برخی مواقع هم مطالبی را مطرح کردند که استقلال فکری در خود ایجاد کنند، ولی چنین چیزی اتفاق نیوفتاد.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: آمریکا، انگلستان، فرانسه و برخی دیگر از کشور‌های اروپایی عضو کشور‌های ناتو هستند، بنابراین از نظر گروه بندی نظامی هم بعد از فروپاشی شوروی فلسفه وجودی جدیدی برای ناتو تعریف کردند، در نتیجه از نظر اقتصادی، سیاست بین الملل و نظامی با عضویت در ناتو این کشور‌های اروپای تابع سیاست‌های واشنگتن هستند.

او افزود: کشور‌های اروپایی معتقدند که آمریکا ارباب جهان است و برای اینکه‌ ارباب  را راضی نگه دارند باید تابع آن عمل کنند، از طرف دیگر منافع اقتصادی اروپا هم اقتضا می‌کند که این کار اتفاق بیوفتد، چراکه منافع اقتصادی تعاملات اروپا با آمریکا بسیار بیشتر از روابط تجاری آن‌ها با ایران و امثال کشور ماست.

اتحادیه اروپا منافع اقتصادی خود را فدای مسائل هسته‌ای ایران نمی‌کند

متفکر با بیان اینکه اروپا منافع اقتصادی خود را فدای مسائل هسته‌ای ایران نمی‌کنند، گفت: ما قبل از برجام هم می‌دانستیم که اروپا کاره‌ای نیست به ویژه از آن زمانی که بیانیه سعد آباد در رابطه با مسائل هسته‌ای صادر و قرار بر این شد که اروپا گام‌های موثری را در راستای رسیدن ایران به فناوری‌های صلح آمیز هسته‌ای داشته باشد، ولی این اتحادیه در آن زمان هم به تعهدات خود عمل نکرد چراکه آمریکا مخالف بود.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: آمریکا سیستم مالی جهانی (دلار) را طوری طراحی کرده که گلوگاه اقتصادی و مالی اروپا در اختیار واشنگتن است، بنابراین در معادلات جهانی اروپا نقش زیادی ندارد. البته در مباحثی در شورای امنیت برخی کشور‌های اروپایی به ویژه فرانسه در وتو کردن برخی مسائل می‌توانند نقش مستقلی ایفا کنند، اما به طور کلی  اروپا در تمام مسائل سیاسی، مالی، اقتصادی، سازمان‌های بین المللی و حتی سازمان‌های وابسته به سازمان ملل عمدتا تابع آمریکا هستند.

آمریکا اجازه نمی‌دهد که اروپا سیاست مستقلی از آن ها اتخاذ کند

او افزود: از اتحادیه اروپا انتظار نمی‌رود که به تعهدات خود عمل کند، چراکه منافع اقتصادی آن‌ها اقتضا نمی‌کند، همچنین آمریکا اجازه نمی‌دهد که سیاست مستقلی اتخاذ کنند. واشنگتن به اروپا نشان داده است که بدون کاخ سفید قادر به انجام کاری نیست، چراکه تعاملات شرکت‌های بزرگ آمریکایی با اروپا حرف اصلی را برای تصمیم گیری دارند، بنابراین رهبران فرانسه نقش زیادی در این مسائل ندارند.

متفکرخاطر نشان کرد: اروپا تعهداتی در برجام داده است، بنابراین باید به آن عمل کنند، حتی بعد از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای ۱۱ تعهد دادند که یکی از آن‌ها این بود که خط مالی جدید با عنوان اینستکس بود و درنهایت  مشخص شد این ساز و کار ماشینی بدون بنزین است، چراکه حتی اگر کشور‌های دیگری به اینستکس ملحق شوند به این دلیل که اینستکس مبتنی بر نظام مالی دلار است و نظام مالی دنیا در اختیار آمریکاست، آن‌ها اجازه نخواهند داد که کشور‌های عضو اینستکس کاری برای جمهوری اسلامی ایران انجام دهند.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد:جمهوری اسلامی ایران بر اساس ماده ۲۶ و ۳۶ برجام باید به مسیر خود ادامه دهد، چراکه اروپا متعهد شده بود که در طراحی، ساخت و رساندن تهران به فناوری جدید هسته‌ای کمک کنند، اما اقدام جدی انجام ندادند، بنابراین ایران مجبور بود که فرایند توسعه سانتریفیوژ‌های خود از نسل آی آر ۱ و آی آر ۲ به آی آر ۷ وآی آر ۹ ارتقا دهد.

بیشتر بخوانید:فرانسوی‌ها به دنبال راهی برای ممانعت ایران از برداشتن گام چهارم/ اروپا تبدیل به برده سیاسی کاخ سفید شده است 

اوایل این هفته حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان اعلام کرد تهران به زودی از سانتریفیوژ‌های گازی نسل جدید «آی آر-۹» در فعالیت‌های هسته‌ای خود استفاده می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در واکنش به این اظهارات آقای روحانی، اعلام کرد که ایران باید از ورود به مرحله جدید اقدامات نگران کننده که می‌تواند به افزایش تنش‌ها منجر شود، خودداری کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی سیاست خارجی اروپایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۳۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آل اسحاق: افزایش تعطیلی‌ها در کشور مخالف تحقق شعار سال است

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این که افزایش تعطیلی ها مخالف تحقق شعار سال است در مورد تعطیلی پنج شنبه یا شنبه گفت: قطعاً تعطیلی شنبه برای کشور مفیدتر است و تعطیلی پنج‌شنبه به تولید و تجارت کشور آسیب می‌زند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، یحیی آل اسحاق کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به شعار سال افزایش تولید با مشارکت مردم تصریح کرد: بعضی‌ها باتوجه‌به شعار سال در اصل افزایش تعطیلی‌ها تشکیک دارند و آن را مخالف تحقق شعار سال می‌دانند؛ اما ظاهراً عزم بر این است که یک روز را به روزهای تعطیل رسمی کشور اضافه کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که تعطیل‌کردن پنج‌شنبه برای کشور مفید است یا شنبه اظهار کرد: باتوجه‌به اینکه روابط بین‌الملل کشورمان در حوزه‌های صادرات و واردات و همچنین خدمات اهمیت دارد، اگر پنج‌شنبه را تعطیل کنیم، عملاً چهار روز در هفته را از دست می‌دهیم و ارتباطی با کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهای منطقه نداریم.

وی افزود: اگر این چهار روز را به سه روز تبدیل کنیم و شنبه را که در بقیه کشورهای جهان تعطیل است، تعطیل کنیم، یک روز بیشتر با کشورهای دیگر مراوده اقتصادی، بانکی و پولی داریم و به همین جهت اعتقاد دارم تعطیل‌کردن شنبه برای کشور مفیدتر است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تصریح بر این موضوع که بازتاب تعطیل‌کردن شنبه به‌جای پنج‌شنبه در اقتصاد، تولید و اشتغال بیشتر است بیان کرد: قطعاً تعطیلی شنبه برای کشور مفیدتر است؛ اما تعطیلی پنج‌شنبه به تولید و تجارت کشور آسیب می‌زند.

وی درباره این موضوع که برخی اعتقاد دارند واحدهای خصوصی پنج‌شنبه و واحدهای دولتی شنبه تعطیل شوند، اظهار کرد: این اقدام قطعاً یک آشفتگی ایجاد می‌کند و به اهدافی که برای تعطیلی دو روز در هفته در نظر دارند هم نمی‌رسند. همچنین بعضی‌ها می‌گویند تعطیلی‌ها فقط برای سازمان‌های دولتی باشد و بخش خصوصی تعطیل نشود که این موضوع هم باعث آشفتگی، تعارض، اختلاف و دعوا می‌شود و نتیجه آن برهم ریختگی مسائل اقتصادی و اجتماعی خواهد بود.

آل اسحاق تأکید کرد: حتماً باید تعطیلی‌ها یکسان باشد و سازمان‌های دولتی و خصوصی در یک روز و به‌اندازه تعطیل باشند و نباید تعطیلی‌ها را مختص سازمان‌های دولتی کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سفر رئیس جمهور به پاکستان ثبات، امنیت و منافع متقابل را تقویت می‌کند
  • آل اسحاق: افزایش تعطیلی‌ها در کشور مخالف تحقق شعار سال است
  • عقلانیت انقلابی راه حل مواجهه با معادله و حل مسائل کشور است
  • دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان
  • ارتقای سیاست تجاری ایران و پاکستان چگونه ممکن است؟
  • سخنگوی وزارت خارجه: موضوع استفاده از سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین هسته‌ای و دفاعی کشور ندارد
  • بورل: برنامه هسته‌ای ایران موضوع نشست امروز نیست
  • آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در این کشور
  • تأکید مقام‌های عالی ایران و پاکستان بر توسعه روابط دوجانبه/ انرژی از محورهای مهم مذاکرات تهران و اسلام‌آباد خواهد بود
  • تاکید مقام‌های عالی ایران و پاکستان بر توسعه روابط دوجانبه/ انرژی از محورهای مهم مذاکرات تهران و اسلام‌آباد خواهد بود