Web Analytics Made Easy - Statcounter

گفتن و نوشتن از رنجی که کارگران می‌برند و هر سال هم تمدید می‌شود، نیازی به ضجه و مویه ندارد؛ یک دودوتا چهارتای ساده همه ماجرا را روایت می‌کند. از پارسال تا امسال هزینه زندگی برای کارگران بیش از یک میلیون تومان افزایش پیدا کرده است؛ این آمار از آخرین جلسه کمیته دستمزد شورای عالی کار، که 25 بهمن‌ماه سال گذشته برگزار شد، بیرون آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اعلام یک رقم ساده، زندگی برای بیش از 70 درصد مردم جامعه، یعنی کارگران، یک میلیون و 280 هزار تومان گران شد.

سال 97 یک خانواده سه‌نفره کارگری می‌توانست با درآمد 2 میلیون و 480 هزار تومان معاش خود را، البته نه در حد رفاه، بگذراند؛ اما برای سال 98 اوضاع فرق کرد. در سال جاری همین کمیته دستمزد اعلام کرد که کارگران برای امرار معاش خود باید ماهانه سه میلیون و 759 هزار و 200 تومان هزینه کنند؛ اما با کدام درآمد؟

گویا حل و فصل این بخش از ماجرا را بر دوش خود کارگران گذاشته‌اند، چرا که دست‌کم تا به امروز در هیچ یک از جلسات مزد شورای عالی کار، مطرح‌ نشده یک کارگر با درآمدی که در خوش‌بینانه‌ترین حالت در ماه به 2 میلیون و 100 هزار تومان می‌‍‌رسد، با کدام شعبده‌بازی می‌تواند هزینه بیش از سه میلیون تومانی زندگی خود را تأمین کند. 

طنز تلخ ماجرا هم اینجاست؛ کمیته‌ای که هر سال به خوبی از ریز هزینه‌های زندگی کارگران آگاه بوده و آن را اعلام کرده است، سال‌هاست به دلایل مختلف در برابر واقعی شدن مزد کارگران مقاومت می‌کند؛ یک بار می‌گوید با تورم 2 رقمی دستمزد را نمی‌توان واقعی کرد و بار دیگر اعلام می‌کند شرایط رکود اقتصادی مجال افزایش دستمزد کارگران را به کارفرما نمی‌دهد. اتفاقاً هر بار به دلیلی نه تنها مزد کارگر افزایش نمی‌یابد که امکان دارد همان حقوق ناچیز را چند ماه با تأخیر دریافت کند.

کارگران در حاشیه هستند

علیرضا حیدری، نایب‌رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری که نمایندگی کارگران در شورای عالی کار را هم بر عهده دارد، از صحبت درباره وضعیت زندگی کارگران ناامید شده است: معیشت کارگران به حاشیه‌ای‌ترین موضوع اقتصاد تبدیل شده است. 

این فعال کارگری، دلایل بی‌شماری را برای سخت شدن زندگی کارگران عنوان کرد و گفت: اقتصاد ایران بیمار است، برخی ایدئولوژی‌های سلیقه‌ای که هیچ اصالت اقتصادی‌ای هم ندارند تار و پود اقتصاد را از هم گسسته‌اند. 

این نماینده کارگران در شورای عالی کار با ذکر اینکه به نظر نمی‌رسد اراده‌ای برای حل مشکلات معیشتی کارگران وجود داشته باشد، افزود: در ایران هر دولتی که بر سر کارآمد توجه به تولید و بهبود وضعیت کارگران را در حد شعارهای انتخاباتی مطرح کرد، اما قدم از قدم برای آنها برنداشت؛ می‌گویند تحریم هستیم! مگر زمانی که احمدی‌نژاد در دولت‌های نهم و دهم 700 میلیارد دلار نفت فروخت قدمی برای بهبود وضعیت زندگی کارگران برداشته شد؟ خیر. اما در عوض درهای کشور به روی واردات باز شد.

این فعال کارگری در ادامه صحبت‌های خود به تاثیر شوک‌های ارزی بر هزینه زندگی کارگران اشاره کرد: از سال 92 تا سال 98 توان خرید کارگران بیش از 40 درصد کاهش پیدا کرده؛ یعنی اگر عده‌ای با نوسان قیمت ارز یک‌شبه پولدار شدند، خانواده‌های کارگری یک‌شبه با این نوسان به خاک سیاه نشستند.»

سبد زندگی کارگران هر سال کوچک‌تر می‌شود

سبد زندگی کارگران هر سال کوچک‌تر می‌شود. تنها در همین یک سال گذشته گوشت قرمز و لبنیات از سفره بسیاری از خانواده‌های کارگری حذف شد. برخی‌شان حتی توان اجاره مسکن را ندارند و به حاشیه شهرها پناه برده‌اند؛ شغل دوم دارند، لازم باشد دستفروشی هم می‌کنند. زندگی برای خیلی از آنها رویاست و در نهایت می‌توان گفت حال کارگران خوب نیست..

منبع: اعتمادآنلاین

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۴۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش کارگران برای تولید در کشور «مجاهدانه» است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد حسن رستمیان همزمان با صبح پنجشنبه به مناسبت هفته کار و کارگر در جمع نمایندگان قشر کارگری به میزبانی دفتر خود بیان کرد: اولین شرط تولید و پیشرفت و توسعه یک جامعه فعالیت کارگران است

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی سال جاری را سال جهش تولید و مشارکت مردم نامگذاری کرده اند، تاکید کرد: همه اقشار مختلف به ویژه قشر کارگران باید برای تحقق شعار سال تلاش کنند.

امام جمعه دامغان قشر کارگری را زحمتکش‌ترین قشر جامعه دانست و گفت: اگر کارگران کار نکنند رونق تولید اتفاق نمی‌افتد و کارگران برای حفظ عزت کشور تلاش می‌کنند.

رستمیان با اشاره به نقش آفرینی کارگران در چرخش چرخ‌های اقتصادی کشورمان، گفت: تلاش کارگران برای تولید کشور «مجاهدانه» است

وی با بیان اینکه طبق اعلام مسئولان ما هفت هزار نفر کارگر مستمری بگیر تأمین اجتماعی در شهرستان داریم که انتظار می‌رود مسئولان به مشکلات آنها رسیدگی کنند، گفت: نداشتن امنیت شغلی، عدم قرارداد کاری به صورت سالیانه، کامل نبودن سنوات کارگران عمده مشکلات قشر کارگری است که باید پیگیری و حل شود

کد خبر 6088392

دیگر خبرها

  • علیرضابیگی: دولت رئیسی ناکارآمدی و مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرده
  • شعار امسال با انسجام جامعه کارگری محقق خواهد شد
  • تلاش کارگران برای تولید در کشور «مجاهدانه» است
  • چرا ساخت استادیوم‌های فوتبال این قدر گران تمام می‌شود؟ (زیرنویس فارسی)
  • قیمت فیلترشکن گران‌تر از اینترنت! گردش مالی فیلترشکن‌ها برابر با یک اپراتور ایرانی است!
  • فیلترشکن گران‌تر از اینترنت؛ گردش مالی فیلترشکن‌ها برابر با یک اپراتور ایرانی
  • برای حج تمتع هیچ نماینده‌ای از مجلس اعزام نمی‌شود/ افزایش قیمت ارز نرخ حج را گران کرده است
  • سفر به عتبات گران‌تر از سفر به ترکیه
  • قرارداد گران‌قیمت فراری با اسپانسر آمریکایی
  • شارژ گران پیامک‌های بانکی؟