Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- پژوهشگران سوئدی، روش جدیدی برای شناسایی تومور‌های سرطانی ابداع کرده‌اند که نسبت به روش‌های کنونی، هزینه کمتری به دنبال دارد. تاریخ انتشار: 00:02 - 27 مهر 1398 - کد خبر: ۵۵۹۹۱۲

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، پژوهشگران، روش جدید و کم‌هزینه‌ای برای تشخیص تومور ابداع کرده‌اند که می‌تواند تومور‌های ناهمگون حاد را شناسایی کند و نیاز به درمان‌های تهاجمی را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از ویژگی‌های معمول سلول‌های سرطانی، تغییر در تعداد کپی از کروموزوم یا ژن‌هایی است که در ژنوم وجود دارند. این پدیده، با نام تغییر تعداد کپی‌ها (CNAs) شناخته می‌شود. ممکن است سلول‌های یک تومور، حامل تنوع بسیاری از تغییر تعداد کپی‌ها باشند. تومور‌هایی که تنوع تعداد کپی در آن‌ها بالاست، معمولا بسیار تهاجمی‌تر هستند و اغلب حتی پس از درمان، تغییر شکل می‌دهند.

پژوهشگران موسسه کارولینسکا (KI) در سوئد برای حل این مشکل، یک روش ژنومی خاص ابداع کرده‌اند. این روش موسوم به کات‌سک (CUTseq) می‌تواند میزان و نوع تنوع تعداد کپی را در بسیاری از بخش‌های متفاوت ژنوم یک تومور مورد بررسی قرار دهد. کات‌سک نسبت به فناوری‌های کنونی، هزینه بسیار کمتری دارد.

کات‌سک، کار خود را با بررسی DNA استخراج شده از بافت‌هایی انجام می‌دهد که طی آزمایش بافت‌برداری جمع‌آوری شده‌اند و معمولا برای تشخیص سرطان، زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌گیرند.

نیکلا کروستو (Nicola Crosetto)، از پژوهشگران این پروژه گفت: انتظار ما این است که کات‌سک بتواند کاربرد‌های سودمندی در تشخیص سرطان داشته باشد. توالی تومور در مراحل تشخیص سرطان و شناسایی بیماران مبتلا به تومور‌های ناهمگون که به درمان تهاجمی نیاز دارند، بسیار مهم است. من باور دارم که روش ما می‌تواند نقش مهمی در این میان داشته باشد.

به گفته پژوهشگران این پروژه، کاربرد‌های کات‌سک فقط به تشخیص سرطان، محدود نمی‌شود. مگدا بینکو (Magda Bienko)، از پژوهشگران این پروژه گفت: شاید بتوان کات‌سک را به عنوان پلتفرمی برای شناسایی سلول و بررسی ثبات ژنوم در بانک‌های زیستی به کار گرفت.

منبع: ایسنا

 


انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تومور سرطانی دانستنی های پزشکی سرطان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۴۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۳۰۰ تارنمای فعال در زمینه فروش سوالات کنکور

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، سردار " وحید مجید " با تشریح اقدامات پلیس فتا در زمینه ارتقای امنیت آزمون های کنکور سراسری نوبت اول اردیبهشت ۱۴۰۳ اظهار داشت: پرداخت و خبر داد : تعداد بیش از ۳۰۰ فقره تارنمای فعال در زمینه تبلیغ فروش سوالات آزمون سراسری شناسایی شده است .

وی افزود: با توجه به حساسیت مربوط به ایام کنکور و پیرو مجموعه اقدامات سال گذشته، از ابتدای امسال پلیس فتا فراجا ضمن هدایت و نظارت عملیاتی همه رده های پلیس سایبری در سراسر کشور در زمینه ارتقاء امنیت آزمون های کنکور سراسر نوبت اول اردیبهشت ۱۴۰۳ اقدام کرده است.

این مقام ارشد پلیس سایبری ادامه داد : با انجام اقدامات اطلاعاتی ، عملیاتی و رصدهای تخصصی بالغ بر ۳۰۰ نشانگاه مجرمانه مورد شناسایی قرار گرفته است که از این تعداد ۸۰ مورد موضوع تحت اقدام عملیاتی بوده و تعداد ۲۰ نفر از مدیران و گردانندگان اصلی این صفحات ، کانال و اکانت که مدعی فروش و واگذاری سوالات کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ با قبولی تضمینی در کنکور و آزمون و یا واگذاری ادوات تقلب افزار بوده‌اند دستگیر و پرونده آنها به مراجع قضایی معرفی شد.

سردار مجید با اشاره به اینکه اقدامات لازم جهت شناسایی سایر مرتکبان و مجرمان در این رابطه در حال اجرا است، افزود: برابر رصدهای صورت گرفته و تحلیل روش های کلاهبرداری افراد مذکور مشخص شده است دریافت رمز ارز و مسکوکات طلا و سکه نیز یکی از روش های دریافت وجوهات از سوی مجرمان بوده است .

رئیس پلیس فتا فراجا خبر داد: تاکنون در این رابطه بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال معادل رمز ارز و تعداد ۵۰ قطعه انواع سکه طلا از این افراد کلاهبردار ، کشف و ضبط شده است.

سردار مجید با اشاره صریح به این موضوع که تا کنون هیچ گونه نمونه سوال از متهمان و مجرمان مرتبط با کنکور سراسری کشف نشده است، یکی از شگردهای این افراد را واگذاری نمونه سوالات ادوار گذشته عنوان نمود.

رئیس پلیس سایبری کشور خاطر نشان کرد: این افراد کلاهبردار در بسیاری از موارد پس از دریافت وجوهات از پاسخگویی به متقاضیان و مالباختگان امتناع نموده اند لذا هموطنان گرامی ضمن حفظ هوشیاری به هیچ عنوان فریب این افراد را نخورند.

این مقام مسئول گفت : در صورت مشاهده موارد مشکوک ؛ افراد می توانند بلافاصله با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ مرکز امداد و فوریت های سایبری پلیس فتا در سراسر کشور تماس بگیرند و از خدمات انتظامی و تخصصی این پلیس بهره مند شوند .

دیگر خبرها

  • شناسایی ۶۱۲ مبتلا به سرخک در ۱۴۰۲/ بیشترین آمار در ۴ استان
  • شناسایی ۳۰۰ تارنمای فعال در زمینه فروش سوالات کنکور
  • این آزمایش سرطان پروستات را بدون نمونه‌برداری تشخیص می‌دهد
  • میکرو بمب‌افکن برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد
  • مهمترین عامل مرگ و میر افراد بالای ۵۰ سال
  • ابداع باتری سدیمی جدیدی که در چند ثانیه شارژ می‌شود
  • برای نخستین‌بار در جهان: مشاهده اشعه ایکس از یک اتم
  • اجرای طرح پایلوت و رایگان غربالگری شناسایی اختلالات شناختی سالمندان
  • واکسن سرطان همراه با ایمونوتراپی تومورهای کبد را کوچک می کند
  • آزمایش جدیدی که سرطان پروستات را بدون نمونه‌برداری تشخیص می‌دهد