Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، یک رسانه آمریکایی به نقل از مقام‌های دولت این کشور و منابع مطلع از مناقشاتی میان ریاض و واشنگتن بعد از حمله به تأسیسات نفت عربستان سعودی در شهریورماه سال جاری خبر داده است. 

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال علاوه بر این به نقل از منابع آگاه گزارش داده عربستان سعودی در صدد خریداری سامانه‌هایی جدید است که بتواند پهپادها و موشک‌ها را قبل از رسیدن به تأسیسات نفتی، شناسایی و منهدم کرده و یا در عملکرد آنها اخلال ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقام‌های آمریکایی می‌گویند دولت آمریکا در یک اقدام جداگانه تلاش کرده عربستان سعودی را مجاب کند با اتصال زرادخانه تسلیحات هوایی خودش به یک سامانه پیشرفته‌تر آمریکایی در منطقه امکان هشداردهی به مسئولان ذیربط سعودی، قبل از حمله به تأسیسات نفت این کشور را فراهم آورد.

یک مقام آمریکایی گفت: «ما به آنها گفته‌ایم که سامانه‌های دفاعی آنها فاقد سرعت لازم هستند و ادوات دفاعی و فرماندهی مرکزی‌شان نیز از صلاحیت لازم برخوردار نیست.»

 «یحیی سریع» سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز ۲۳ شهریورماه اعلام کرد، یگان پهپادی یمن با ۱۰ پهپاد پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در منطقه «شرقیه» عربستان سعودی را در چارچوب حق طبیعی و مشروع در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن هدف قرار داده است.

 این حمله حدود نیمی از تولید نفت سعودی‌ها را از مدار خارج کرد و باعث شد تا این کشور  از یک صادر کننده نفت و فرآورده‌های نفتی به یک وارد کننده تبدیل شود.

 سعودی‌ها می‌خواستند در آینده نزدیک 5 درصد سهام شرکت نفتی آرامکو را در بورس داخل این کشور و بورس‌های بین‌المللی عرضه کنند که این حمله باعث شد تا این برنامه سعودی‌ها نیز به تعویق بیفتد.

مقام‌های آمریکایی به وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند در جریان حملات به آرامکو سامانه‌های پدافند هوایی عربستان سعودی از هیچ شانسی برای فعال شدن برخوردار نبودند زیرا نه سامانه‌های آمریکایی و نه سامانه‌های سعودی قادر به شناسایی آن حملات نبودند.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند سامانه‌های پدافند هوایی آمریکا و سعودی‌ها که در عربستان مستقرند در صورت شناسایی یک حمله طرحی برای مبادله آنی اطلاعات و داده‌ ندارند. به همین سبب، آمریکا طرحی پیشنهاد داده تا دو طرف یک اتاق مشترک کنترل برای هماهنگ‌سازی پاسخ‌هایشان تشکیل دهند.

وال‌استریت‌ژورنال نوشته این طرح بعد از ناامیدی چند ماهه مقام‌های آمریکایی پیشنهاد شده که ابراز نگرانی کرده‌اند عربستان سعودی تأسیسات نفتی خودش را در برابر حملات، آسیب‌پذیر رها کرده است. یک مقام آمریکایی می‌گوید عربستان سعودی به دلیل استفاده نامناسب از سامانه‌های آمریکایی پاتریوت هم آماج انتقادات قرار داشته است.

یک مقام آگاه به این گفت‌وگوها می‌گوید: «محل استقرار سامانه پاتریوت در عربستان سعودی یکی از مسائل مورد مناقشه جدی در روابط دوجانبه ریاض و واشنگتن بود. نحوه استقرار این سامانه‌ها به گونه‌ای است که برای محافظت از کاخ‌ها است و نه زیرساخت‌های نفتی.»

نگرانی دیگر مقام‌های آمریکایی، استفاده مفرط سعودی‌ها از سامانه‌های پاتریوت است. مقام‌های آمریکایی می‌گویند سعودی‌ها برای اینکه بتوانند هر روزه این سامانه‌ها را روشن نگاه دارند تعمیرات این سیستم‌ها و آموزش‌های لازم برای استفاده از آنها را عقب می‌اندازند.

مسئولان سعودی علاوه بر این در حال انجام رایزنی‌هایی با آرامکو برای بررسی راه‌های متعدد برای افزایش تدابیر امنیتی در نزدیکی تأسیسات نفتی هستند.

یک مقام سعودی می‌گویند مقام‌های این کشور در حال بررسی خرید فناوری‌های ضد پهپاد از شرکت‌های آمریکایی «ریتون» و «نورثروپ گرومن» هستند.

حکومت سعودی به علاوه در نظر دارد تدابیر امنیتی جداگانه‌ای برای تمامی سایت‌های صنعتی آرامکو در نظر بگیرد. به عنوان مثال، ممکن است عکس‌برداری کارکنان در نزدیکی تأسیسات کلیدی ممنوع اعلام شده و یا از بازدیدکنندگان خارجی خواسته شود گوشی‌های همراه خودشان را هنگام ورود تحویل دهند. 

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۴۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکسیوس : وزیر خارجه آمریکا تشدید تنش با تهران را به ضرر واشنگتن و تل آویو می داند/ بلینکن: همراهی اردن و عربستان با ما در دفاع از اسرائیل نشانه خوبی برای آینده است

به گزارش جماران، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به گروهی از رهبران یهودی آمریکایی گفت که تشدید تنش بیشتر با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست.

سایت خبری – تحلیلی اکسیوس در این باره نوشت: دولت جو بایدن و چندین کشور غربی دیگر متحد با اسرائیل از دولت بنیامین نتانیاهو می‌خواهند که در اقدامی تلافی جویانه علیه ایران که می‌تواند منجر به جنگ منطقه‌ای شود، عجله نکند.  یک مقام ارشد آمریکایی به آکسیوس گفت، ارزیابی ایالات متحده این است که ایران به هر حمله مهم و آشکار اسرائیل به خاک ایران با دور جدیدی از حملات موشکی و پهپادی پاسخ خواهد داد.

یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفت: «فکر می‌کنیم اگر ایران دوباره صدها موشک و پهپاد پرتاب کند، تکرار موفقیت بزرگی که در روز شنبه با شکست دادن حمله ایران داشتیم بسیار سخت خواهد بود  و اسرائیلی‌ها این را می‌دانند.»

اکسیوس به نقل از یکی از افراد حاضر در نشست رهبران یهودی با وزیر خارجه آمریکا نوشت:  بلینکن نگفته است که اسرائیل باید از پاسخ به ایران خودداری کند و تاکید کرد که این تصمیم اسرائیل است. اما پیام وزیر خارجه این بود که حد امکان هوشمند، استراتژیک و محدود باشید.    بلینکن به رهبران یهودی گفت: «قدرت و خرد دو روی یک سکه هستند.»

به گواه یکی از افراد حاضر در این نشست وزیر خارجه آمریکا گفته این واقعیت که اردن و عربستان سعودی بخشی از تلاش دفاعی برای دفع حمله ایران بودند، بسیار مهم است و فرصت‌هایی را برای آینده باز می‌کند. وزیر خارجه آمریکا در ادامه درباره وضعیت مذاکرات برای برقراری آتش بس با حماس ادعا کرده که حماس ممکن است با این برداشت که حمله ایران به اسرائیل می تواند به درگیری منطقه ای وسیع تر منجر شود با آخرین متن توافق برای مبادله اسرا مخالفت کرده باشد. اکسیوس در ادامه به نقل از دو منبع مطلع نوشته که آنتونی بلینکن روز دوشنبه با بنی گانتز، وزیر کابینه جنگ اسرائیل صحبت کرد و پیام مشابهی را در رابطه با انتقام‌جویی احتمالی اسرائیل منتقل کرد.

دیگر خبرها

  • چرا کشور‌های عربی در زمان حمله ایران به اسرائیل کمک کردند؟
  • چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان
  • ادعای مقام آمریکایی درباره اصابت موشک های اسرائیلی به ایران /سی ان ان: ۸ پرواز مسیر خود را تغییر دادند /رویترز: سامانه پدافندی فعال شد
  • تلویزیون عربستان: ایرانی‌ها در صورت حمله اسرائیل، منطقه را به آتش می‌کشند!
  • دومین جلسه مجازی آمریکا و اسرائیل درباره حمله به رفح
  • لو رفتن اشتباه محاسباتی اسرائیل درباره حمله ایران | فکر می کردند ایران حداکثر ... | ماجرای شکایت آمریکا از اسرائیل درباره حمله به سفارت ایران در دمشق
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه
  • تاکید امیرقطر و ولیعهد عربستان سعودی بر جلوگیری از تنش در منطقه
  • اکسیوس : وزیر خارجه آمریکا تشدید تنش با تهران را به ضرر واشنگتن و تل آویو می داند/ بلینکن: همراهی اردن و عربستان با ما در دفاع از اسرائیل نشانه خوبی برای آینده است