Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-18@05:09:54 GMT

پیاده‌روی خانوادگی اربعین تجربه‌ای متفاوت

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۰۴۸۹۲

پیاده‌روی خانوادگی اربعین تجربه‌ای متفاوت

به گزارش ایکنا از قزوین، حضور در همایش عظیم پیاده‌روی اربعین هرسال پررنگ‌تر از همیشه در حال برگزاری است، دراین‌بین سفر خانوادگی نیز رونق بسیاری یافته است. حضور زنان و مردان به همراه فرزندانشان در این تجمع بزرگ که سختی‌های خاص خود را دارد چنان است که این سؤال را برای برخی ایجاد می‌کند؛ به‌راستی اربعین حسینی چه دارد که خانواده‌ها حاضرند سختی سفر را به جان خریده و کودکان کوچک خویش را هم با خود همراه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای پاسخ به این سؤالات به سراغ دو خانواده‌ای رفتیم که سال‌هاست نه‌تنها خود بلکه فرزندان خردسالشان نیز همراه قدم‌های دیگر زوار شده و در این مسیر سخت با آن‌ها همراه می‌شوند.

زهرا نجاری مادر سه فرزند است؛ او که پنج سال است تجربه حضور در پیاده‌روی اربعین را دارد به ایسنا می‌گوید: پنج سال است که خداوند توفیق حضور در پیاده‌روی اربعین را به بنده داده است؛ در پاسخ به عده‌ای که می‌گویند پیاده‌روی جای زنان و کودکان نیست باید گفت امام حسین (ع) با کودک سه‌ساله، شیرخواره، نوجوان و جوان پا به صحرای کربلا گذاشتند تا نشان دهند که حق هستند و با تمام حقانیتشان آمده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه درست است پیاده‌روی سختی‌هایی دارد ولی با برنامه‌ریزی می‌توان راه را کمی سهل کرد، تصریح می‌کند: به افرادی که برای همراهی با خانواده مردد هستند توصیه می‌کنم به مشکلات فکر نکرده و پای در راه بگذارند؛ درست است که یک خانم محدودیت‌هایی دارد و ازدحام جمعیت در روز اربعین بسیار است ولی می‌توان تدابیری اندیشید به‌عنوان‌مثال از درون موکب به سید و سالار شهیدان (ع) سلام داد.

سفر اربعین را عاقلانه بروید

این بانوی قزوینی تأکید می‌کند: اربعین را باید با عقل سفر کرد؛ سفری که عقل و عشق را توأمان دارد؛ وقتی کسی پای در راه کربلا می‌گذارد با آگاهی از تمامی سختی‌ها این راه را انتخاب می‌کند.

نجاری تشریح می‌کند: در روزهای عادی والدین مراقب زمان خواب و غذا خوردن فرزندان خود هستند ولی در سفر اربعین هر وقت که فرصت باشد استراحت کرده و غذا می‌خوریم و در حقیقت شرایط سفر شرایط کاملاً ایده‌آلی نیست؛ در حقیقت می‌توان گفت اگر تمام سیستم‌های خدماتی دنیا جمع شوند تا خدمت‌رسانی مطلوب در این اجتماع عظیم را داشته باشند موفق نخواهند شد.

وی ادامه می‌دهد: در حقیقت دست غیب الهی است که این جمعیت را هدایت می‌کند؛ شما به‌شخصه اگر بخواهید یک مراسم و یا جشنی را برگزار کنید باوجود ساعت‌ها برنامه‌ریزی برنامه باب میل شما پیش نخواهد رفت ولی این مراسم این‌گونه نیست.
فرزندانم برای سفر لحظه شماری می‌کنند

این بانوی قزوینی با اشاره به اینکه تمام سختی‌های سفر در پایان برای زائران نوش می‌شود و به خاطر همین ارمغان سفر است که زائران تا اربعین سال بعد لحظه‌شماری می‌کنند، می‌گوید: فرزندان شش و سه‌ساله من نیز برای این سفر لحظه‌شماری می‌کنند؛ به خانواده‌ها توصیه می‌کنم سفر را با بچه‌ها تنظیم کنند و زمان بیشتری را برای سفر بگذارند، تنقلات و وسیله سرگرمی و حتی بسته هدیه هرچند کوچک برای فرزندان خود و یا کودکان دیگر برای مسیر پیاده‌روی آماده کنند.

اربعین زمینه‌ساز ظهور است

نجاری با بیان اینکه اربعین یک زمینه‌سازی برای ظهور است، اضافه می‌کند: پیاده‌روی اربعین یک پیاده‌روی ساده نیست و در حقیقت یک حرکت سیاسی است و نشان از قدرت و آمادگی شیعه دارد؛ اهل‌بیت (ع) سختی‌های زیادی را برای اسلام متحمل شدند، باید از خود بپرسیم آیا به خاطر اسلام یک خار به دست ما رفته است؟!

دو مؤلفه زیارت خانوادگی اربعین

به سراغ یکی دیگر از زوار اربعین حسینی می‌رویم؛ حجت‌الاسلام محمدحسین خیری‌راد مسئول کاروان زیارتی یکی از مدارس حوزه علمیه قم به ایسنا می‌گوید: سال ۸۹ اولین سفر به عتبات عالیات را تجربه کردم و آن سال‌ها مانند امروز پیاده‌روی رواج چندانی نداشت؛ آن سال، پایه چهارم طلبگی بودم و به دلیل طولانی شدن سفر برای اینکه به کلاس‌های حوزه برسم مجبور شدم از کاروان جدا شوم که همین امر سبب شد استقلال پیدا کنم.

وی ادامه می‌دهد: برای اولین بار در سال ۹۴ در پیاده‌روی اربعین شرکت کردم؛ سال ۹۵ نیز تصمیم گرفتیم این پیاده‌روی به‌صورت خانوادگی باشد.

این مسئول کاروان بیان می‌کند: در زیارت خانوادگی اربعین دو مؤلفه وجود دارد نخست برخورد محرم با نامحرم است، باید یادآور شد که رعایت محرم و نامحرم واجب و زیارت مستحب است؛ خانم‌ها اگر دیدند شرایط مساعد نیست می‌توانند از محل اسکان سلام و عرض و ادب خدمت سرور و سالار شهیدان داشته باشند، البته آقایان می‌توانند با اتخاذ تدابیری در هنگام اذان صبح خانم‌ها را برای زیارت ببرند.

وی تصریح می‌کند: مؤلفه دوم سفر اربعین سختی راه است، در بسیاری از مسیرها پیاده‌روی طولانی است و علاوه بر پیاده‌روی مسیر «نجف- کربلا» هنگام رفتن به نجف و یا برگشت از کربلا نیز پیاده‌روی وجود دارد؛ گاهی ممکن است وسیله نقلیه وجود نداشته باشد و خانواده‌ها مجبور باشند در کف تریلی بنشینند تا بخشی از مسیر را این‌گونه بپیمایند.

مانع حضور زنان نشوید

خیری‌راد با اشاره به اینکه در سفر اربعین ممکن است امکانات در طول مسیر مانند شهرها نباشد ولی خانم‌هایی که توان تحمل سختی را دارند می‌توانند در این اجتماع حضورداشته باشند، یادآور می‌شود: سال گذشته یک فرزند چهارساله داشتم و همسرم نیز هشت‌ماهه باردار بود که در اجتماع اربعین حضور پیدا کردیم، گاهی در اطرافیان مشاهده می‌شود که خانواده‌ها با سه و یا چهار فرزند کوچک در این مسیر حاضر می‌شوند و سختی‌ها را تحمل می‌کنند.

به گزارش ایکنا، دین اسلام بسیار به زن و خانواده اهمیت می‌دهد و اتفاقاً در بیشتر عرصه‌ها به حضور زنان تأکید دارد. به همین خاطر مردان نباید زنان را به بهانه عدم امنیت از شرکت در پیاده‌روی اربعین حذف کنند؛ چراکه زنان با صلابت دینی و قدرت عفت می‌توانند در تمامی ارکان جامعه اسلامی حضور پررنگ داشته باشند، ضمن اینکه حضور خانواده در پیاده‌روی اربعین نقش مهمی در همدلی و مهرورزی بین اعضای خانواده با یکدیگر و رشد و تعالی معنوی آن‌ها دارد.

گزارش از سيده زهرا حسينی فلاح، خبرنگار ايكنا قزوين

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قزوین قرآن پیاده روی اربعین پیاده روی خانوادگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۴۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهار روایت معتبر از سبک زندگی با آموزه های قرآنی

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: سبک زندگی برگرفته از آموزه‌های قرآنی، یکی از شیوه‌های صحیح و دلنشین زندگی در جهان امروز است که بسیاری از افراد جامعه از آن بهره برده و زندگی سالم و دلنشینی برای خود و خانواده فراهم کرده‌اند. در این زمینه، چهار کتاب خواندنی با رویکردهای کاربردی برای استفاده مخاطبان معرفی شده است.

زندگی باید قرآنی باشد

کتاب «زندگی باید قرآنی باشد» نوشته محمود زارعی در هفت فصل تدوین و از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است. در این کتاب تلاش شده است که نگاهی راهبردی و کلان به بیانات ایشان شود و خط مشی زندگی فردی و اجتماعی انسان ترسیم شود. به عنوان مثال، در فصل اول این کتاب به ویژگی‌ها و کارکرد قرآن پرداخته شده و در فصل دوم هم اهداف فعالیت‌های قرآنی و قرائت از قرآن بررسی شده است. در فصل سوم مراحل دست‌یابی به جامعۀ اسلامی و ایجاد تمدن اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب آورده شده است.

دین، قرآن، زندگی

کتاب«دین، قرآن، زندگی» مصاحبه با سهیلا صفرزایی و با محوریت فعالیت‌های قرآنی او و خانه‌های دین و زندگی، تدوین شده و در کنار آن به فعالیت‌های دیگر مانند اشتغال‌زایی برای بانوان پرداخته است. سهیلا صفرزایی از جلسه‌های قرآن خانگی در منزل خود شروع می‌کند و با وجود مشکلات، بیش از ۱۵۰ جلسهٔ خانگی قرآن با نام «خانه‌های دین و زندگی» در سیستان و بلوچستان دارد؛ خانه‌هایی که علاوه بر مکانی برای آموزش قرآن، محل رجوع مردم برای رفع مشکلات و گرفتاری‌هایشان نیز هست.

سبک زندگی اسلامی در قرآن کریم

کتاب«سبک زندگی اسلامی در قرآن کریم» نوشته افسانه باقری با موضوع سبک زندگی اسلامی است. نویسنده در این اثر به سراغ منبع و مرجع سبک زندگی اسلامی یعنی کتاب آسمانی مسلمانان، قرآن کریم رفته است و دیدگاه این کتاب شریف آسمانی را درباره سبک و سیاق زندگی سالم در ابعاد مختلف اعتقادی، رفتاری، اجتماعی و اخلاقی بررسی کرده است. مولف معتقد است، شکی نیست که سبک زندگی هر فرد و جامعه‌ای متأثر از نوع باورها و ارزش‌های حاکم بر آن فرد و جامعه است.

قرآن و سبک زندگی

کتاب«قرآن و سبک زندگی» نوشته سیدرضا حسینی کوهساری، مطالب خود را با بخشی به نام «نقش باورها و اندیشه‌ها در سبک زندگی خانوادگی از منظر قرآن و سنت پیشوایان معصوم» آغاز کرده است. این کتاب در ادامه به موضوعاتی مانند اعتقاد به خدا و رسالت و نبوت و معاد، سبک زندگی خانوادگی در قرآن و سنت پیشوایان معصوم در امر تشکیل خانواده و ازدواج، سبک زندگی خانوادگی در قرآن و سنت در محیط خانواده و ادارهٔ آن، سبک زندگی خانوادگی در قرآن و ... پرداخته است.

کد خبر 843953 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها قرآن - فعالیت‌ها کتاب - نویسندگان و پدید آورندگان کتابخانه، کتابخوانی، کتابداری مهارت‌های زندگی

دیگر خبرها

  • حکم مرگ برای مادر و ۲ فرزندش در محکمه خانوادگی
  • جزئیات پخش یک سریال ترکیه‌ای از تلویزیون
  • پخش یک سریال ترکیه‌ای از تلویزیون
  • ببینید | پخش سریال ترکیه ای از شبکه تهران
  • نقش مدیریت مردم در پیاده روی اربعین پر رنگ از پیش شود
  • استفاده از تمامی ظرفیتها برای میزبانی از بزرگترین پیاده روی جهان
  • قتل همسر اول به علت اختلافات خانوادگی در فلاورجان
  • راه‌اندازی محل ملاقات خانوادگی عمومی در شهر آلمانی
  • چهار روایت معتبر از سبک زندگی با آموزه های قرآنی
  • پرهیز از نقض مرزهای شخصی در دورهمی‌های خانوادگی