Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-25@05:22:43 GMT

تأکید آنکارا و واشنگتن بر ایجاد منطقه امن

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۰۶۵۲۹

«حلوسی آکار» وزیر دفاع ترکیه و «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز گذشته (جمعه) طی یک تماس تلفنی در خصوص اجرای توافقات در خصوص منطقه پیشنهادی امن در شمال سوریه با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

اخبار بین الملل- روزنامه «ینی شفق» چاپ ترکیه در این خصوص گزارش کرد، بنا به گفته بیانیه وزارت دفاع ترکیه، اسپر و آکار بر ادامه موفقیت‌آمیز تلاش‌ها برای ایجاد منطقه امن پیشنهادی در 17 اکتبر 2019،  با احترام به تمامیت ارضی سوریه تأکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گفت‌وگوی تلفنی مطرح شد که آنطور که در توافق اشاره شده است، نظارت بر خروج تروریست‌های «ی پ گ/پ ک ک» از منطقه امن پیشنهادی در سوریه، جمع‌آوری مجدد سلاح‌های سنگین از دست تروریست‌ها و غیرفعال کردن سنگرهای آنها، همچنان ادامه دارد.

در بیاینه وزارت دفاع ترکیه آمده که آنکارا از واشنگتن انتظار دارد که به طور کامل به تعهداتش پایبند باشد و همچنین دو کشور بر عزم خود در مبارزه با داعش تأکید کردند.

این بیانیه در خصوص تماس تلفنی اسپر و آکار می‌افزاید که دو طرف بر حق آنکارا در دفاع از خود درصورتیکه هرگونه آزار یا خصومت به نیروهای مسلح ترکیه وارد آید، تأکید کردند.

طبق این گزارش، روز پنجشنبه هفته گذشته، ترکیه و آمریکا به توافق رسیدند تا عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه به طور موقت و به مدت 120 ساعت متوقف شود.

با اینحال، منابع خبری سوریه از تداوم حملات نظامیان ترکیه و تروریست های تحت حمایت این کشور به خاک سوریه خبر داده‌اند که آنطور که گزارش‌ها حاکی است، در پی حملات آنکارا به استان حسکه، هشت غیرنظامی دیگر نیز جان باختند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ترکیه موافقت کرد به مدت 120 ساعت عملیات نظامی را متوقف کند تا به ی پ گ/ پ ک ک اجازه خروج از منطقه امن را بدهد.

ینی شفق گزارش کرد، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا همچنین توافق کردند که ترکیه 32 کیلومتر از منطقه امن در جنوب مرز ترکیه در سوریه را در اختیار داشته باشد.

ترکیه به همراه تروریست‌های موسوم به «ارتش آزاد» از هفدهم شهریور ماه عملیاتی را در شمال سوریه آغاز کرد. هدف ادعایی آنکارا، دور کردن خطر شبه‌نظامیان کُردی است که ترکیه آنان را تروریستی می‌داند. این عملیات، «چشمه صلح» نام دارد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز گذشته با تأکید بر اینکه از تسط دولت سوریه بر مناطقی که پیشتر تحت تصرف شبه‌نظامیان کُرد قرار داشت، ناراحت نیست، اعلام کرد که «نیروهای ترکیه‌ای از مناطقی که در شمال سوریه وارد آن شدند، خارج نخواهند شد».

از طرف دیگر، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه هم در دیدار با فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه، تأکید کرد که همه نیروهای آمریکایی و ترکیه‌ای متجاوز و اشغالگر هستند و باید از خاک سوریه خارج شوند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: ترکیه سوریه ترکیه سوریه واشنگتن مارک اسپر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۶۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی فرا رسیدن روز ملی جمهوری عربی سوریه را تبریک گفت

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در پیامی با تبریک روز ملی جمهوری عربی سوریه به بشار اسد رئیس جمهور و نیز مردم شریف و مقاوم سوریه، تصریح کرد: اطمینان دارم با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان دو کشور می‌توان در جهت توسعه همه‌جانبه روابط و همچنین پایه‌ریزی همکاری‌های منطقه‌ای و گسترش صلح، ثبات و توسعه در منطقه در تمامی زمینه‌ها گام‌های ارزنده‌ای برداشت.

رئیس جمهور در پیام خود همچنین افزود: جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته در کنار دولت و ملت دوست و برادر سوریه خواهد بود و همواره از استقلال و حاکمیت سرزمینی سوریه حمایت و بر خروج اشغالگران از سوریه تاکید می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا
  • (تصاویر) اعتراض مردم ترکیه به سفر رئیس جمهور آلمان به آنکارا
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد
  • رئیس جمهور روز ملی جمهوری عربی سوریه را تبریک گفت
  • رئیسی روز ملی سوریه را تبریک گفت
  • خیز بغداد و آنکارا برای توسعه همه جانبه رابطه / در سفر کم سابقه اردوغان به عراق چه می گذرد؟ / نفت، آب و تروریسم مهم ترین پرونده های روز میز مذاکرات دوجانبه
  • رئیس جمهور فرا رسیدن روز ملی جمهوری عربی سوریه را تبریک گفت
  • رئیسی فرا رسیدن روز ملی جمهوری عربی سوریه را تبریک گفت
  • ترکیه منطقه حایل در شمال عراق ایجاد می کند/ حمله زمینی گسترده به شمال عراق بعد از سفر اردوغان
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان