Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر سلامت هلند در سخنرانی خود در مجمع شورای جهانی زوال عقل که در ژاپن برگزار شد، گفت: زوال عقل همچون بیماری ایدز و ویروس HIV تهدیدی جدی برای سلامت جهانی به حساب می‌آید و تعداد مبتلایان به این بیماری تا سال ۲۰۳۰ به جمعیت آلمان نزدیک می‌شود.

به گفته وزیر سلامت هلند، بیماری زوال عقل به خوبی شناخته نشده و مورد غفلت قرار گرفته است و همانطور که در سال‌های نخست شناسایی بیماری ایدز و ویروس HIV این وضعیت وجود داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون در آستانه همه‌گیری بیماری دیگری هستیم؛ بیماری که سیستم ایمنی بدن را هدف قرار نمی‌دهد بلکه مغز، حافظه و شخصیت انسان را تهدید می‌کند.

به گزارش روزنامه گاردین، وزیر سلامت هلند افزود: هزینه مراقبت‌های مربوط به بیماران مبتلا به زوال عقل در سال ۲۰۳۰ حدود دو تریلیون دلار خواهد بود. بدون شک زوال عقل یکی ازبزرگترین چالش‌های اجتماعی و پزشکی است که بشر در سال‌های پیش‌رو با آن روبرو خواهد بود و در برخی از کشورها این بیماری عامل اصلی مرگ و میر به حساب خواهد آمد.

۴۷۲۳۷

کد خبر 1312124

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ایدز اربعین پیاده روی اربعین سوریه کردهای سوریه ترکیه دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا کربلا باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۶۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران روی کمربند سنگ کلیه

ایران روی کمربند سنگ کلیه دنیا قرار دارد؛ رئیس جامعه اورولوژی ایران این را می‌گوید و معتقد است سرطان‌ها، عفونت‌ها و نارسایی کلیوی از رایج‌ترین بیماری‌هایی است که در حوزه کلیه و مجاری ادرار رخ می‌دهد. بیماری‌هایی که البته مانند هر بیماری دیگری راهکار‌های پیشگیرانه دارد. به طور نمونه فشارخون و دیابت اصلی‌ترین دلایل ابتلا به نارسایی کلیوی است و با کنترل و غربالگری این بیماری‌ها می‌توان ضمن مدیریت سلامت، صرفه‌جویی قابل‌توجهی در منابع محدود سلامت داشت. همچنانکه مردان برای چکاپ سلامت خود و پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات بعد از ۵۰ سالگی تحت مراقبت قرار بگیرند و آن‌هایی که در خانواده خود سابقه ابتلا به بیماری سرطان پروستات را دارند، باید از ۴۰ سالگی این مراقبت‌ها را انجام دهند. بر این اساس وزارت بهداشت باید در زمینه سطح سواد سلامت جامعه سرمایه‌گذاری زیادی کند، زیرا سرمایه‌گذاری یک دلار در بخش پیشگیری معادل ۵ دلار در درمان است.

به گزاش جوان، پیشگیری همیشه بر درمان مقدم است و دلیلش هم کاهش هزینه‌ها و تبعات بیماری‌هاست. امیر محسن ضیایی، رئیس جامعه اورولوژی ایران، روز سه‌شنبه در نشست خبری بیست و هفتمین کنگره سالیانه جامعه اورولوژی، با اشاره به اینکه ایران در کمربند سنگ کلیه قرار داشته و در مناطق گرمسیری شیوع بیشتری دارد، گفت: «پروستات، عفونت‌ها و سرطان‌ها دستگاه ادراری و مادرزادی جزو بیماری‌های اورولوژی است و در ایران سرطان پروستات شیوع بیشتری دارد.»

سبک زندگی عامل ابتلا به نارسایی کلیوی

در حال حاضر ۴۰ هزار بیمار دیالیزی در کشور وجود دارد و آنطور که ناصر سیم‌فروش، رئیس انجمن پیوند کلیه ایران گفته است سالانه ۲ هزار نفر به بیماران دیالیزی افزوده می‌شود. دیابت، فشارخون و بیماری‌های نفروتیک یا آسیب‌رسان به کلیه، سه عامل اصلی و شایع‌ترین علل بروز نارسایی کلیه‌ها محسوب می‌شوند؛ در مجموع ۸۰ تا ۸۵ درصد علل بروز نارسایی کلیه در ایران و سراسر جهان همین سه عامل اصلی است.

سبک زندگی ناسالم، استفاده بی‌رویه از فست‌فود‌ها و غذا‌های ناسالم، چاقی و بیماری‌های مزمن کنترل‌نشده به ویژه دیابت و فشارخون بالا، زنگ خطر افزایش بیماران کلیوی در سال‌های آینده را به صدا درآورده است؛ زمانی که کلیه‌ها به درستی کار نمی‌کنند، می‌توان با فرایندی به نام دیالیز مواد زائد و مایعات اضافی را از خون جدا کرد، در حالت طبیعی کلیه‌ها مسئول تصفیه کردن خون هستند و در یکی از مرسوم‌ترین انواع دیالیز، به طور معمول خون وارد یک دستگاه می‌شود تا عملیات تصفیه روی آن انجام شود.

غربالگری‌های ضروری بعد از ۵۰ سالگی

ضیایی با اشاره به دسترسی آسان مردم به پزشک و مراکز بهداشتی و درمانی گفت: «وزارت بهداشت باید در زمینه سطح سواد سلامت جامعه سرمایه‌گذاری زیادی کند، زیرا سرمایه گذاری یک دلار در بخش پیشگیری معادل ۵ دلار در درمان است.»

وی با بیان اینکه غربالگری بیماری‌ها از ۵۰ سالگی به بعد ضروری است، ادامه داد: «دیابت و فشارخون بالا از مهم‌ترین بیماری‌هایی است که اگر درمان و کنترل به موقع انجام شود از نارسایی کلیه پیشگیری می‌کند. بسیاری از روش‌های پیشگیری و غربالگری بر بار بیماری‌ها کمک می‌کند.»

به گفته این استاد اورولوژی سطح سواد سلامت تأثیر زیادی بر تشخیص به هنگام بیماری‌ها دارد. امروزه دسترسی به خدمات در کشور افزایش یافته و همین موضوع سبب تشخیص به هنگام بیماری‌ها می‌شود و رسانه‌ها در آگاه سای جامعه نقش مهمی دارند.

رئیس انجمن اورولوژی از مراجعه بیماران مختلف از کشور‌های گوناگون اروپایی و منطقه برای درمان بیماری‌های ارولوژی به ایران خبر داد.

عمده ناباروری‌ها قابل‌درمان است

ضیایی با بیان اینکه ۱۵ درصد زوجین ایرانی دچار مشکلات ناباروری هستند، افزود: «درصد سهم مردان و زنان در ناباروری مساوی است؛ در حالی که بخش عمده درمان ناباروری قابل اجرا و درمان است.»

در ادامه این نشست، محمد علی زرگر، استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: «در حال حاضر ۱۴۰۰ متخصص اورولوژی در کشور داریم و ۲۰۰ دستیار در ایران در حال تحصیل هستند.»

وی از افزایش موفقیت در درمان ناباروری در مردان خبر داد و گفت: «اکنون مردان فاقد اسپرم و زنان دچار مشکلات رحمی شانس بارداری و فرزند‌دار شدن را دارند.» طبق توضیحات وی بیماری پروستات در همه دنیا شایع است و با تشخیص به موقع، قابل درمان بوده و بیماران زندگی طبیعی را خواهند داشت.

زرگر ادامه داد: «یکی از اهداف برگزاری کنگره، به روز‌رسانی دانش اورولوژی است، اکنون جراحی‌ها در کشور به صورت بسته ولاپاراسکوپی نیز انجام می‌شود. محمد هادی رادفر، دبیر جامعه اورولوژی بیان داشت: در منطقه جزو دو کشور اول در بخش اورولوژی هستیم».

وی با بیان اینکه پیشرفته‌ترین اعمال اورولوژی در شهر‌های مختلف در حال اجراست، افزود: «در انجمن جهانی اورولوژی عضو هستیم.»

رئیس کمیته اجرایی بیست و هفتمین کنگره سالانه جامعه اورولوژی ایران با اشاره به اینکه بازسازی آسیب‌های سیستم ادراری بر اثر تصادفات یا به صورت ناهنجاری‌های مادرزادی در حوزه تخصصی انجمن جراحی ترمیمی اورولوژی است، یادآور شد: «از آنجا که با توجه به پیشرفت‌های علمی صورت گرفته در حوزه علوم پزشکی طی سال‌های اخیر رشته‌های پزشکی به زیر شاخه‌های تخصصی متعددی تقسیم شده‌اند، اورولوژی اطفال به صورت مستقل و تحت عنوان انجمنی با همین نام شکل گرفته و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.»

وی تصریح کرد: «همچنین جامعه اورولوژی زنان و فانکشنال یورولوژی که به مباحثی همچون بی‌اختیاری ادراری در زنان می‌پردازد در کنار سایر انجمن‌های تخصصی در کنگره امسال جامعه اورولوژی به ارائه جدیدترین دستاورد‌های حوزه‌های مربوط به خود خواهند پرداخت.»

گفتنی است بیست و هفتمین کنگره سالانه جامعه اورولوژی ایران برای ارائه جدیدترین یافته‌های علمی پژوهشگران در زمینه‌های سرطان‌های دستگاه ادراری، پیوند کلیه و ناباروری مردان، با حضور متخصصان ایرانی و نیز استادان جامعه اورولوژی اروپا که قرار است به صورت ویدئو کنفرانس، طی روز‌های ۱۲ تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی (ابوریحان) برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علل عمده آن | آیا خطرناک است؟
  • برای حفظ سلامتی روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم؟
  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • شوکه‌کننده: ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • ببینید | پاسخ به یک سوال جنجالی؛ زگیل تناسلی یا ایدز واقعاً از طریق کاشت و ترمیم ناخن منتقل می‌شوند؟
  • برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت
  • واکسیناسیون دام‌های سبک در مقابل آبله
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • آشوب و آتش در فوتبال اروپا؛ آتش نشان ها ناجی تماشاگران (+عکس)