Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-20@01:15:38 GMT

راهنمای خرید توپ فوتسال

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۰۷۰۳۳

راهنمای خرید توپ فوتسال

خبرگزاری آریا -
روش تشخیص توپ فوتسال استاندارد
ورزش فوتسال، یکی از ورزش های پرطرفدار در کشور ما و دنیا است. این ورزش تفاوت زیادی با فوتبال ندارد؛ مهم ترین تفاوت آن با فوتبال در کوچک تر بودن زمین و اندازۀ توپ فوتسال است. فوتسال را در سالن و در فضاهای سرپوشیده بازی می کنند؛ اندازه زمین آن به اندازه زمین بسکتبال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه شما را با ویژگیهای یک توپ فوتسال استاندارد و خوب آشنا میکنیم.
ورزش فوتسال، یکی از ورزش های پرطرفدار در کشور ما و دنیا است. این ورزش تفاوت زیادی با فوتبال ندارد؛ مهم ترین تفاوت آن با فوتبال در کوچک تر بودن زمین و اندازۀ توپ فوتسال است. فوتسال را در سالن و در فضاهای سرپوشیده بازی می کنند؛ اندازه زمین آن به اندازه زمین بسکتبال است. هر تیم فوتسال در میدان پنج بازی کن دارد و دوران هر بازی بصورت دونیمه بیست دقیقه ای محاسبه می شود. بخاطر فضای کوچک زمین فوتسال، بازی کن ها به توپی احتیاج دارند که بتوانند آنرا به آسانی کنترل کنند؛ توپ بالانس و تحرک کمتری داشته باشد و از بازی کن فاصله نگیرد.
همواره در ایران، فوتسال و فوتبال مخاطبین و طرفداران زیادی داشته است، در کشور ما علی رغم هزینه هایی که برای فوتبال کرده اند نتیجه ای قابل توجه نگرفته اند؛ ولی فوتسال ایران در سال های گذشته خوش درخشیده است؛ در سال 2019 رتبه سوم دنیا و اول آسیا را بخود اختصاص داده است. درخشش این سال های تیم ملی آقایان و بانوان نوید روزهای روشنی را برای فوتسال کشورمان می دهند.
این افتخارآفرینی ها باعث علاقه مندی بیش تر جوانان و نوجوانان و حتی کودکان به این رشته شده است. یکی دیگر از دلایل گرایش نوجوانان و جوانان به این رشته وجود سالن ها و چمن مصنوعی و عدم نیاز به نفرات زیاد برای برگزاری مسابقه است. از آنجائی که به آسانی میتوان یک سالن یا چمن مصنوعی را کرایه کرد و با 10 نفر و یک توپ فوتسال یک مسابقه ترتیب داد این ورزش یکی از اصلی ترین تفریحات امروزۀ جوانان محسوب می شود.
تاریخچه توپ فوتسال
سال 1962 ایگل نیلسون در طراحی و تولید توپ های فوتسال انقلابی ایجاد کرد. وی با ساخت توپ های 32 پانلی برای بازی فوتسال توانایی فوق العاده توپ را در زمین به نمایش گذاشت. این توپ ها با در نظر گرفتن بهترین پیش بینی برای شوت های بازیکنان و پروازهای مستقیم و مطمئن به سمت هدف طرفداران زیادی پیدا کرد. پیش از اختراع این توپ های فوتسالی ارائه و ساخت توپ با 18 پانل در شکل کاملاً گرد، دشوار و تقریباً محال بود. بعد نیلسون با گذاشتن 20 شش ضلعی و 12 پنج ضلعی در کنار یکدیگر ایده خلاقانه ای برای ساخت توپ فوتسال در گردترین حالت خویش اجرا کرد.
شکل آیرودینامیکی توپ بطور مناسب با شوت کردن در مسیری مستقیم و کنترل شده قرار گرفته و در هوا نسبت به سرعت مقاومت نشان می دهد و در نتیجه مدت دوران طولانی تری سرعت خویش را در مسیر ثابت حفظ می کند که در اینصورت پروازی پایدار بوجود می آید. داخل توپ فوتسال جهت حفظ هوای بهتر با موادی فومی پر شده است که وزن آنرا سنگین تر نموده و برای بازی داخل سالن در سطح سخت مناسب می باشد.
روش تشخیص توپ فوتسال خوب
توپ فوتسال
توپ ها انواع متفاوتی دارند و براساس جنس رویه برای زمین چمن، سالن، ساحل، خیابان یا چمن مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرند. توپ هایی که برای چمن استفاده میشوند ، لایه ای مقاوم دارند و برای هر نوع تمرینی مناسب هستند؛ ولی توپ های سالن دارای اندازه ی کوچک تر معمولاً 4 هستند که با وزن توپ سایز 5 برابری می ‎کنند. جنس لایه ی بیرونی توپ کمی نرم تر و درعین حال مقاوم تر است که درهنگام برخورد به دیواره ی سالن مانع ازدست رفتن شکل کروی آن می شود.
اندازۀ توپ فوتسال کوچک تر از توپ فوتبال است ولی از نظر تحرک تنبل تر از آن است. طراحی این توپ ها بگونه ای است که بازی کن تسلط بیشتری برای حرکات تکنیکی خویش در فضاهای محدود داشته باشد.
موادی که در توپ فوتسال استفاده می شود معمولاً پی وی سی یا پلی اورتان یا ترکیبی از هر دوی آنها است. امروزه دیگر مثل قبل از چرم برای پوستۀ خارجی توپ فوتسال استفاده نمی شود و طراحی های روی توپ هم به علت رقابت شرکتهای تولیدکننده و برای جلب نظر مشتری تنوع زیادی دارد.
یک توپ فوتسال از چه اجزایی ساخته شده است؟
توپ فوتسال از چهار جزء تشکیل شده است؛
اتصالات( کوک زنی)، استر، تیوپ و پوسته خارجی( کاور)
اتصالات
از سه روش برای متصل کردن تکه ها بر روی سطح توپ استفاده می کنند؛ قالب زنی ، کوک زدن، چسباندن با چسب. توپ های دست دوز از دانه ترین نوع توپ های فوتسال هستند که با استفاده از پلی استر 5 لایه کوک زنی شده اند؛ ولی شیوه رایج در چسباندن تکه ها، شیوه چسبی و قالب زنی است.
تیوپ توپ فوتسال
داخلی ترین قسمت که هوا را در خویش نگه می دارد، تیوپ نام دارد. جنس آن از لاستیک مصنوعی و یا طبیعی است؛ بیش تر تیوپ های مدرن از جنس لاستیک مصنوعی ساخته می شوند.
استر
لایه میانی توپ استر نام دارد که بیش از چهار لایه پلی آستر در آن استفاده می شود. استر به منظور بهبود ماندگاری، جنبش و ظاهر توپ به کار می رود.
انواع سایزهای توپ فوتسال
سایز 1:کودکان زیر 9 سال قطر 51.5 – 49.5 سانتی متر و وزن 290 – 270 گرم
سایز 2:کودکان 9 تا 11 سال قطر 54.5 – 52.5 سانتی متر و وزن 330 – 310 گرم
سایز 3:نوجوانان 11 نا 13 سال قطر 59 – 57 سانتی متر و وزن 370 – 350 گرم
سایز 4:بزرگسالان قطر 64 – 62 سانتی متر و وزن 440 – 400 گرم
سایز 4:مسابقات بین المللی فیفا 63.5 – 62.5 سانتی متر و وزن 430 – 410 گرم
خرید توپ فوتسال
ویژگی های توپ فوتسال
برای لایه بیرونی توپ باید از قطعاتی با ابعاد یکسان و بصورت منظم استفاده شود تا بصورت مماس با یکدیگر قرار بگیرند. چسب از لایه ها و قطعات بیرون نزده باشد. دقت کنید تا عیب چاپی و رنگی و هرگونه آثار سوختگی، لکه و جمع شدگی روی لایه بیرونی وجود نداشته باشد.
مرغوبیت توپ فوتسال به عکس عکس‌العمل های آن در موقع استفاده بستگی دارد. برای تشخیص یک توپ فوتسال استاندارد میتوانید آنرا در هوا بچرخانید تا مشاهده کنید که توپ با یک بازه حرکت روان به چرخش درمی آید؛ یا با به حرکت درآوردن توپ روی زمین باید حرکت آن راحت و بدون انحراف باشد. شاید این پیشنهاد خیلی علمی نباشد ولی یقیناً به شما کمک خواهد کرد تا انتخاب بهتری کنید.
درصورتی که میخواهید هر هفته با تیم خویش بصورت تمرینی یا تفریحی فوتسال بازی کنید توپی مناسب با گروه سنی تان تهیه کنید. سایزبندی توپ فوتسال طبق طبقه بندی سنی به شرح زیر است؛
ویژگی توپ های premium:جابجایی و پرواز دقیق، عدم تأثیرگذاری منفی بر استوک، طراحی شده برای مسابقه.
ویژگی توپ های مسابقات:ارزان قیمت تر از توپ های premium، مناسب برای مسابقه ها و نه تمرین، دوام بیشتر.
توپ تمرین:مناسب برای استفاده بلندمدت، طراحی مختص تمرین.
قیمت توپ های فوتسال
توپ فوتسال قیمت های مختلفی دارد، شرکتهای گوناگون محصولات خویش را هرساله طبق کیفیت و طراحی های خویش قیمت‌گذاری می کنند، در فروشگاه های مجازی و بازار لوازم ورزشی بازه قیمت ها از 60 تا 900 هزار تومان است.
کمپانی های معروف در تولید توپ فوتسال میتوان به جورکس، سلکت، مولتن، بتا، نایک، میکاسا، دی اچ اس، آل اشپرت، هد، ویلسون، فاکس، یونکس، تالبوت، شیلدکروت، استار، پن، اف زد فورزا، آمبرو، آدیداس، پوما، جوما، ترو، کورنلیو، مکس، دانلوپ، رویال کاپ، فیو، وایت شیلد، دونیک، آندر آرمور، لوتو و ...اشاره کرد.
چگونه یک توپ فوتسال استاندارد بخریم؟
تمام ویژگی هایی که در بالا گفتیم به شما کمک خواهد کرد که انتخاب بهتری داشته باشید؛ ولی خرید یک توپ فوتسال خوب بستگی به این دارد که شما چه اندازه میخواهید هزینه کنید و در چه محدوده سنی قرار دارید. برای کودکان باید توپ های با لایه بیرونی نرم و سبک خریداری کرد، برای این که این توپ ها از لاستیک و فوم ساخته شده اند و حتی نوعی از این توپ ها با صد در صد پلی اورتان گرمادیده ساخته شده اند که برای استفادۀ بچه ها مناسب است.
همان طور که می دانید هرچقدر بودجه شما بیش تر باشد، انتخاب های بیش تر و بهتری میتوانید داشته باشید. سعی کنید از فروشگاه ها و سایت های اینترنتی معتبر خرید کنید. حتماً از اصالت برند خریداری شده اطمینان حاصل کنید زیرا درصورتی که محصول خریداری شده از استاندارد کافی برخوردار نباشد میتواند در بلندمدت سلامت شما را به خطر بیندازد.
برای افزایش طول عمر توپ آنرا همیشه تمیز نموده و خشک نگه دارید. درصورتی که میخواهید برای کودکان توپ فوتبال انتخاب کنید، دقت کنید که توپ سبک تر را بگیرید. این ویژگی سبب می شود کودکان ضربات راحت تری به توپ وارد کنند.
گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

شرایط ویژه فروش موتورسیکلت بااقساط بلندمدت
دسترسی به فرآیندهای کسب وکارهرزمان وهرمکان
بستری مناسب جهت رسیدن به سازمان الکترونیک
معرفی وکیل ویژه طلاق توافقی/تماس بگیرید
کشیده کردن پاها به اندازه‌ای چشمگیر
هاست نامحدود بخرید، دامنه رایگان بگیرید!
درخواست وکیل ملکی و مشاوره تلفنی رایگان
به اروپا سفر کنید (دریافت بلیط رایگان)
رزرو مهیج ترین تورهای گردشگری داخلی/ تماس
همین حالا وکیل بگیر
کلیه پروازهای داخلی با نازلترین قیمت
برای رزرو تور با بهترین قیمت عجله کنید!

تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...) سایر مطالب ورزشی
ایمنی در ورزش

ورزش های مناسب کار با کامپیوتر

بزرگ کردن باسن با چند تمرین خانگی

ورزش بدنسازی چیست ؟ انواع و فواید این ورزش

بیوگرافی میلاد عبادی‌پور بازیکن والیبال ایران

در رفتگی مدام شانه و ورزش های مناسب آن

ورزش های افزایش قد

بیوگرافی رضا دهدار قهرمان وزنه برداری ایران

ورزش چیست؟ انواع ورزش و هدف از انجام آن

معرفی رشته تایدو

رشته ورزشی دره نوردی چیست؟ اصول ، قواعد و خطرات آن

حرکات آکروباتیک
سایر مطالب ورزشی

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۷۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از کمک داور ویدیویی در فوتسال جام ملت‌های تایلند

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، قرار است با استفاده از سیستم کمک داور ویدیویی در این دوره از جام ملت‌های فوتسال داوری‌های استانداردی را به نمایش بگذاریم.
در جریان رقابت‌های فوتسال جام ملت‌های آسیا در تایلند کنفدراسیون فوتبال آسیا برای اطمینان از اینکه داوران از آخرین پیشرفت‌های فن‌آوری در قضاوت استفاده کنند از کمک داور ویدیویی استفاده خواهند کرد. 
این فناوری که برای اولین بار در مرحله جهانی در جام جهانی فوتسال ۲۰۲۱ در لیتوانی به کار گرفته شد، به داوران اجازه می‌دهد تا تصمیمات خود را با استفاده از یک اپراتور بازبینی و یک مانیتور کنار زمین ارزیابی کنند و از این طریق دقت تصمیمات گرفته شده در زمین را افزایش دهند.
 
اگر تصمیم داور توسط سرمربیان (یا مسئول تیم منتخب) هر تیم به چالش کشیده شود، سیستم وارد عمل می‌شود. این به طور خاص برای موقعیت‌های گل، بدون گل، ضربه پنالتی، بدون ضربه پنالتی، کارت‌های قرمز مستقیم، و موارد شناسایی اشتباه اعمال می‌شود.

علاوه بر این، داور می‌توانند برای اطمینان از دقت در موقعیت‌هایی مانند مشکلات فنی یا زمان‌سنج، تأیید اینکه آیا گلی به ثمر رسیده است یا خیر، یا تأیید اینکه آیا توپ قبل از سوت پایان از خط دروازه عبور کرده است یا نه از این تکنولوژی استفاده کند.

دیگر خبرها

  • سایه روشن‌های ورزش استان
  • راهنمای خرید از فروشگاه بدون کارت بانکی | چگونه از کهربا استفاده کنیم؟
  • راهنمای خرید انواع لنت ترمز + نکات مهم و ضروری
  • راهنمای خرید کفشور و گاتر خطی
  • راهنمای خرید اینترنتی بلیط قطار سیمرغ
  • ساعت پخش زنده بازی ایران و افغانستان‌ در جام فوتسال آسیا از تلویزیون+ شبکه ورزش و آنلاین
  • راهنمای خرید مانیتور ال جی و سامسونگ
  • راهنمای جامع سفر به تورنتو؛ از خرید بلیط تا نکات سفر
  • استفاده از کمک داور ویدیویی در فوتسال جام ملت‌های تایلند
  • راهنمای خرید لوازم خانگی ارزان