Web Analytics Made Easy - Statcounter

متاسفانه این روزها علیرغم  اینکه ابزار های بسیار خوبی که سازمان مالیات برای در آمد های مالیاتی در دست دارد برخی استانها از جمله لرستان به دلیل برخی نقاط ضعف فاحش از جمله  عدم اطلاع رسانی مطلوب به مردم و بدهکاران مالیاتی از این منابع بزرگ در آمدی کم بهره بوده و  این خودیکی از ارکان عدم توسعه پایدار و تولید فقر در استان خواهد بود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 یکی از پاشنه آشیل ها و ضعف های مشهود در اداره کل مالیاتی  لرستان را می توان روابط عمومی این اداره کل در عدم اطلاع رسانی مطلوب از طریق ،صداوسیما ،رسانه های مکتوب ،خبرگزاری ها و فضای مجازی  عنوان کرد که در جای خود جای تعجب دار د .

این در حالیست که روابط عمومی این اداره کل که در وظیفه اصلی خود ناتوان بوده گه گداری با قلم فرسایی در برخی سایت ها و رسانه ها بیشتر به دنبال تبلیغات رسانه ی برای خود بوده تا اعتلای سازمان  متبوع خود ،!

مشکلات طرح ارزش افزوده در اصناف

عملکرد این اداره کل در زمینه آگاه سازی مردم و اصناف از جزییات طرح مالیات بر ارزش افزوده و طرح تخفیف های مالیاتی بوده طرحی که موجب اختلافات بسیاری میان اصناف و مردم شده که با لجبازی برخی اصناف نیز حاشیه های بسیاری پدید آمد و به همین دلیل بحران هایی است که اداره کل مالیاتی استان ، به ویژه در زمینه طرح مالیات بر ارزش افزوده با آن دست به گریبان شده است

عملکرد ضعیف استان لرستان در اجرای نظام جامع مالیاتی، نارضایتی هایی برای مراجعان به این سازمان به وجود آورده است. برای حل این معظل باید راه کاری اندیشید.

 کاملا روشن است که برنامه های آموزشی، ارتباطی و اطلاع رسانی در هر سازمانی، وجوه گوناگونی را در بر می گیرد که از جزیی ترین فعالیت یعنی انتشار تراکت، بروشور و کتاب های اطلاع رسانی آغاز شده تا فعالیت های عمده تر یعنی ساخت و پخش تیزرهای تلویزیونی، تولید سریال و برنامه های ویزه پویانمایی، مستند سازی و... گسترش می یابد.

در این بین، روابط عمومی سازمان ها و نهادها به عنوان مرجع کارشناسی برای استفاده از هر کدام از ابزارهای ارتباطی و تبلیغی، موظف است به نسبت مخاطبانی که سازمان متبوع دارد، از ابزارهای رسانه ای برای پیشروی اهداف سازمانی بهره ببرد.

عملکرد نامطلوب  در زمینه آگاه سازی مردم و اصناف از جزییات طرح تخفیف های مالیاتی

اما آنچه با بررسی های رسانه های گوناگون، اعم از مکتوب و غیرمکتوب در زمینه ابعاد و جزییات طرح مالیات بر ارزش افزود و تخفیف های مالیاتی به دست می آید، عملکرد نامطلوب این اداره کل  در زمینه آگاه سازی مردم و اصناف از جزییات طرح تخفیف های مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده است؛ طرحی که موجب بروز اختلافات بسیاری میان اصناف و مردم شده که با لجبازی برخی اصناف نیز حاشیه های بسیاری پدید آمد. به همین دلیل، به بحران هایی نیز می توان اشاره کرد که سازمان مالیاتی به ویژه در زمینه طرح مالیات بر ارزش افزوده با آن دست به گریبان شده است.

که این معضلات و مشکلات به ضعف در دستگاه اطلاع رسانی این اداره کل بازمی گردد که موجب ایجاد فضایی برای پدید آمدن حاشیه ها و گمانه زنی های گوناگون می شود.

ناگفته نماند، در گذشته نیز شاهد این ضعف در عملکرد روابط عمومی و اداره کل  امور مالیاتی بودیم و نتیجه کار عقب نشینی اداره کل امور مالیاتی از اجرای طرح های جدید مالیاتی بود که البته هزینه های بسیاری برای جامعه پدید آورد.

بنابراین، در جمع بندی کلی، به دلیل اهمیت حیاتی و نقش اداره کل  امور مالیاتی در در آمد های استان  که در پیشرفت اهداف اقتصادی لرستان  ضروری است، لزوم بازنگری و تجدید نظر در سیستم اطلاع رسانی این اداره کل  بسیار مهم و ضروری به نظر می رسد.

جایگاه نامناسب لرستان در درآمدهای مالیاتی

در اینفوگرافی زیر درآمد استانها در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ را می بینید. بیش از ۹۰ درصد درآمد مربوط به مالیات می باشد. اصفهان صدرنشین است. همچنین با احتساب کل استان ها (بدون تهران)‌ هرمزگان، بوشهر، اصفهان و یزد در رتبه های نخست قرار دارند. و لرستان متاسفانه در قعر جدول و یکی به اخر قبل از استان سیستان  قرار دارد .

* فعال رسانه ای و اجتماعی لرستان

کد خبر 1312148

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مالیات مالیات بر ارزش افزوده فرارمالیاتی رسانه تاثیر رسانه ها استان لرستان اربعین پیاده روی اربعین سوریه ترکیه ایالات متحده آمریکا کردهای سوریه دونالد ترامپ کربلا باشگاه پرسپولیس لبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۷۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرار مالیاتی چه مجازاتی دارد؟

همشهری آنلاین - فتانه احدی: دولت ها این حق را برای خود محفوظ نگه داشته اند که بتوانند حساب ها، گردش حساب ها و تراکنش های بانکی اشخاص و شرکت ها را بررسی کرده و اگر متوجه فرار مالیاتی شدند، آن شخص یا شرکت را با مجازات هایی روبرو کنند.


محسن بختیاری، وکیل پایه یک دادگستری در این باره گفت: قانون گذار در مواد۱۹۹ به بعد قانون مالیات‌های مستقیم ضمانت اجراها و عواقب ناشی از فرار مالیاتی را مشخص و بدان تصریح کرده که البته حسب مورد نسبت به حقیقی یا حقوقی بودن و حتی سمت اشخاص و نحوه ایصال و وصول و رفتار ارتکابی شخص متفاوت بوده و به نحوی از انحاء متاثر از جایگاه اجتماعی و شهروندی فرد تعیین می‌شود.

بختیاری افزود: به عنوان مثال در مواردی که به موجب مقررات وظیفه‌ای به عهده دفاتر اسناد رسمی قرار گیرد، درصورت تخلف، علاوه بر مسئولیت تضامنی سردفتر بامودی در پرداخت مالیات های متعلق مربوط، مشمول جریمه ای معادل ۲۰ درصد آن نیز خواهد بود و در مورد تکرار نیز به مجازات حبس تعزیری درجه ۶ محکوم خواهد شد.

این حقوقدان ادامه داد: یا اگر مودی با قصد فرار از مالیات و از روی علم و عمد به ترازنامه و سود و زیان یا به دفاتر و اسناد و مدارکی که برای تشخیص مالیات ملاک عمل است و برخلاف حقیقت تهیه و تنظیم شده است استناد کند یا ۳ سال متوالی از تسلیم اظهارنامه مالیاتی و ترازنامه و حساب سود و زیان خودداری کند. علاوه بر جریمه‌ها و مجازات مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم از معافیت‌ها و بخشودگی‌های قانونی در مدت مزبور محروم خواهد شد.

او افزود: البته سازمان مالیاتی می‌تواند مدیران اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی اعم از تولیدی و سایر را باشرایطی که در قانون مالیات‌های مسقیم آن هارا تصریح کرده مانع خروج بدهکاران مالیاتی شود. همچنین در صورتی که مودیان مالیاتی به قصد فرار از پرداخت مالیات اقدام به نقل و انتقال اموال خود به نام همسر و یا فرزندان کنند، سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند نسبت به ابطال سند مذکور از طریق مراجع قضایی اقدام کند.

وکیل پایه یک دادگستری گفت: مستند قانونی جرم فرار مالیاتی اشخاص حقیقی، ماده ۲۷۴ قانون مالیات‌های مستقیم است. اگر شخصی یکی از اقدامات زیر را انجام دهد، به مجازات درجه ۶ محکوم خواهد شد:
چنانچه مؤدی اسناد، مدارک و دفاتر را بر خلاف واقعیت تنظیم و به آن‌ها استناد کند، به ‌عنوان مجرم شناخته می‌شود.

اگر شخصی فعالیت اقتصادی خود را مخفی کرده باشد یا درآمد حاصل از آن را کتمان کند، به عنوان مجرم محسوب خواهد شد.

اگر مؤدی از دسترسی ماموران مالیاتی به اطلاعات اقتصادی یا مالی خود ممانعت کند، قابل مجازات خواهد بود.

در مواقعی که مؤدی تکالیف قانونی خود را در رابطه با مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده انجام ندهد، مرتکب جرم شده ‌است.

اگر مؤدی معاملات و قراردادهای خودش را با نام دیگران تنظیم کند یا معاملات و قراردادهای دیگران را بر خلاف واقعیت به نام خودش تنظیم کرده باشد، مشمول مجازات این جرم می‌شود.

عدم تنظیم و تسلیم اظهارنامه در خصوص درآمد و هزینه‌ها به مدت ۳ سال متوالی و انجام ندادن تکالیف قانونی نیز موجب مجازات مؤدی خواهد شد.

اگر مؤدی برای فرار از پرداخت مالیات از کارت بازرگانی اشخاص دیگر استفاده کند، به‌عنوان متهم این عمل غیرقانونی شناخته می‌شود.

این حقوقدان تاکید کرد: مواردی که بیان شد مجازات شخص حقیقی است. مجازات درجه ۶ حبس بیش از ۶ ماه تا ۲ سال، جزای نقدی از ۲ تا ۸ میلیون تومان، شلاق از ۳۱ تا ۷۴ ضربه، محرومیت از حقوق اجتماعی بیش ‌از ۶ ماه تا ۵ سال و انتشار حکم قطعی در رسانه‌ها را شامل می‌شود. این مجازات‌ها درجه ۶ هستند و شخص حقیقی در صورت ارتکاب این جرم، به این مجازات محکوم خواهد شد.

مستند قانونی جرم فرار مالیاتی اشخاص حقوقی ماده ۲۷۵ قانون مالیات‌های مستقیم است. اگر شخص حقوقی مرتکب این جرم شود، مجازات آن برای ۶ ماه تا ۲ سال ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی و ممنوعیت از صدور بعضی اسناد تجاری خواهد بود.

کد خبر 840483 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها قوه قضائیه وکیل حوادث ایران

دیگر خبرها

  • نرخ جدید مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
  • انتقال پرونده مالیاتی ۹ شرکت تولیدی به اداره مالیات استان قزوین
  • امیرمنصور آریا در تور مالیات افتاد
  • ساکنان غزه؛ قربانیان کمک‌رسانی هوایی نامناسب
  • انتقال ۹ پرونده مالیاتی شرکت تولیدی به اداره مالیات قزوین
  • ۱۱۰ هزار میلیارد تومان از ابر بدهکاران مالیاتی اخذ شد/ پرداخت کالابرگ و مطالبات گندمکاران با مالیات مردم
  • وصول ۱۱۰ هزار میلیارد مالیات معوق از بدهکاران مالیاتی
  • مجازات فرار مالیاتی چیست؟
  • مالیات دهندگان بخوانند! / مجازات فرار مالیاتی چیست؟
  • فرار مالیاتی چه مجازاتی دارد؟