Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک فعال فناور گفت: متاسفانه بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های معتبر خصوصا آن‌هایی که در حوزه نانو استارت‌آپ‌ها فعالیت می‌کنند با یک پژوهش خوب در این حوزه اپلای کرده و از کشور می‌روند.

ساناز داورزنی دانشجوی دوره کارشناسی ارشد مهندسی پلیمر دانشگاه امیرکبیر، در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، اظهار کرد: نانوپلیمر‌هایی سنتز کرده‌ایم که قادرند ۳۰۰ برابری وزن خود آب جذب کنند و به مرور این آب را به چرخه برگردانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


داورزنی درباره موارد استفادپه این نانوپلیمر‌ها ادامه داد: هر جایی که گل و گیاه بذر وجود داشته باشد این محصول قابل استفاده است، از زمین‌های بزرگ کشاورزی گرفته تا گلخانه‌ها و گل‌های آپارتمانی، دیوار‌های سبز، روف گاردن‌ها و هر جایی که گل و گیاه باشد که نیاز به آبیاری دارد، این محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی بابیان اینکه استفاده از این نانتوپلیمر‌ها مراحل آب‌دهی به گیاهان را تا دوهفته به تعویق می‌اندازد، افزود: همچنین داخل محصول کودی عمل آوردیم که قابلیت بارگذاری هر نوع سم، کود و آفت کش را به شرط اینکه محلول در آب باشد در خودش دارد و می‌تواند به تدریج در اختیار گیاه قرار گرید.

داورزنی تصریح کرد: در حال حاضر این محصول در اندازه گل‌ها و گیاهان آپارتمانی  به فروش می‌رسد و مهمترین مزیت آن آبیاری گیاهان در فواصل زمانی طولانی است و مناسب خانم‌های شاغل یا زمان مسافرت‌های طولانی کارایی دارد.

وی افزود: عمر مفید این محصول داخل خاک پنج سال است، یعنی ۵ سال این عمل جذب و دفع آب رو تکرار می‌کنم بدون اینکه دچار مشکل شود. بعد از ۵ سال نیز کاملاً به داخل خاک باز میگردد و داخل خاک تجزیه می‌شود. این محصول کاملا ارگانیک است و هیچ گونه سم و حالت نامعقولی را به گیاه وارد نمی‌کند.

داورزنی در خصوص گستره فعالیتشان گفت: فعلاً در مقیاس آزمایشگاهی این محصول را تولید می‌کنیم، زیرا نانو استارت‌آپی هستیم، اما توانایی تولید این محصول برای زمین‌های کشاورزی در هر مقیاس و گلخانه‌ها را داریم.

وی راه‌اندازی یک کسب و کار را دغدغه دانشجویان پس از فارغ التحصیلی دانست و تاکید کرد: متاسفانه شاهد هستیم که بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های معتبر خصوصا آن‌هایی که در حوزه نانو استارت‌آپ‌ها فعالیت می‌کنند بیشتر می‌خواهند یک مقاله معتبر نوشته و یا یک کار پژوهشی عالی انجام دهند و در نهایت متاسفانه با همین کار پژوهشی اپلای کرده و از کشور بروند.

داورزنی ادامه داد: اولین دغدغه ما این بود که حداقل بتوانیم جلوی اپلای کردن چند تن از دانشجویان خوب که در کشور وجود دارند را بگیریم و بتوانیم این‌ها را در کشور نگه داشته و از توانمندی‌های آن‌ها استفاده کنیم؛ از طرف دیگر، چون کشور ما با بحران کم آبی مواجه است ترجیح دادیم پژوهش خودمان را به سمتی سوق دهیم که یکی از بحران‌های کشور را خصوص در حوزه‌های مثل کشاورزی که آب زیادی نیاز دارند حل کنیم، اما با مشکلات بسیاری از سوی دانشگاه و چه از سوی بخش‌های دولتی مواجه بودیم و ناچار بودیم کارمان را از صفر شروع کنیم.

وی تصریح کرد: در کنار همه کم لطفی‌ها، اما ستاد نانو حمایت‌های معنوی و فنی بسیاری از ما کرده است. هدایت ما به سمت نمایشگاه‌های مختلف یک کمک بزرگ بود، زیرا به شناخت ما کمک می‌کند؛ همچنین در مسیر حرکتمان به سمت جلو هر جا مشکلی به وجود می‌آمد اساتید برجسته این حوزه به ما کمک می‌کردند.

این محقق فناور ادامه داد: ممکن بود در مسیر انجام پروژه به هر دلیل فاکتوری را فراموش کنیم، اما ستاد نانو با اساتیدی که در اختیار ما می‌گذاشت تمام جوانب را در نظر می‌گرفت و در هر مرحله از فرایند اگر حرفی می‌زدیم از ما سند و مدرکی می‌خواستند تا ادعاهایمان قابل دفاع باشد در واقع یاد گرفتیم نباید عملاً حرف بزنیم که در آینده قابل دفاع نباشد.

داورزنی تاکید کرد: هر دانشجو، پژوهشگر یا استارت‌آپی نیازمند معرفی خود و کسب اعتماد است، مسئولین کشوری مثلاً در حوزه کشاورزی که ما در آن فعالیت می‌کنیم اگر با ما همکاری کنند تا بتوانیم کشاورزان و گلخانه داران را متقاعد کنیم کارایی این محصول را نسبت به شرایط سنتی مقایسه کنند، موجب پیشرفت کار ما و توسعه کشاورزی می‌شود.

وی با بیان اینکه سوپرجاذب‌های کشاورزی چندین سال است در کشور‌های خارجی تولید می‌شود و مورد تایید وزارت بهداشت آن کشور‌ها است، گفت: این محصولات در حاضر در زمین‌های بزرگ کشاورزی و یا مکان‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد، کشور ایران نیز وارد کننده این محصول است البته چند شرکت هستند که این محصول را تولید می‌کنند، اما ما هم ترجیح دادیم به عنوان رقیب با این شرکت‌ها پیش برویم.

داورزنی با تاکید بر اینکه این نانوپلیمر‌ها با نمونه خارجی برابری می‌کند، گفت: محصول ما می‌تواند پا به پای نمونه خارجی پیش برود و امیدواریم بتوانیم با معرفی این محصول جلوی واردات آن را بگیریم و از نمونه بومی سازی شده استفاده کنیم.

این فعال فناور خاطرنشان کرد: نمایشگاه فناوری نانو فرصتی خوبی بود تا کشور‌های خارجی مهمان همچون عراق و مالزی از محصول ما استقبال خوبی کردند، زیرا آن‌ها هم یک دوره فصلی خشک دارند و اگر قراردادی منعقد شود امکان صادرات هم برای ما ایجاد خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو آبیاری زمین های کشاورزی واردات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۷۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت پذیری بالای مردمی در حوزه آب و خاک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، صفدر‌نیازی ارتقای راندمان تولید آب و افزایش حاصل‌خیزی خاک را چکیده وظایف معاونت برشمرد و گفت: ایجاد سیستم‌های آبیاری هوشمند، تجهیز، نوسازی و اجرای سامانه‌های آبیاری تحت فشار، لاینینگ کانال‌های خاکی، آب‌بندان‌ها و هوتک‌ها در حوزه آب این معاونت اجرا می‌شود.
معاون امور آب و خاک وزارت جهادکشاورزی تاکید کرد: در اجرای پروژه‌ها از مشارکت مردم و بهره بردارن استفاده شده است که از آن جمله می‌توان به اجرای سامانه‌های آبیاری تحت فشار به ارزش یک هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد.
صفدرنیازی اجرای سیاست مشارکت مردمی را قابل تعمیم به سایر طرح‌ها دانست و تصریح کرد: معاونت امور آب و خاک، پروژه‌های متعددی دارد که امسال می‌توان با سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی به مرحله اجرا رساند.
وی همچنین گفت: در حوزه خاک هم دو بخش مطالعات خاک‌شناسی و حاصل‌خیزی خاک اجرا می‌شود که هزینه آزمایشات آن به صورت مشارکتی با مردم پرداخت و پس از تهیه نسخه کودی، به کشاورزان برای حاصل‌خیزی خاک توصیه‌هایی ارایه می‌شود.
معاون امور آب و خاک وزیر جهادکشاورزی مشارکت مردم در اجرای پروژه‌ها، قنوات و آب‌بندان‌ها را فعال ارزیابی کرد و از اجرای برنامه مدون برای ارتباط بیشتر با سمن‌ها، تعاونی‌ها و انجمن‌های بخش کشاورزی برای جلب سرمایه عظیم مردمی در پیشبرد طرح‌های آب و خاک خبر داد.
صفدرنیازی از دو پروژه بزرگ آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور نام برد و گفت: از این طرح ۲۲۷ هزار هکتاری ۱۲۷ هزار هکتار با مشارکت و سرمایه‌گذاری مردم و بهره‌برداران انجام گرفته و تحویل داده شده است و حدود ۱۰۰ هزار هکتار باقی مانده با کمک مردم امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.
معاون امور آب و خاک وزارت جهادکشاورزی ابراز امیدواری کرد: امسال ۲ هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی و بهره‌برداران در این طرح عظیم هزینه شود که با احتساب سهم ۴_۵ هزار میلیارد تومانی دولت، این طرح در شهریور ماه به سرانجام برسد.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای مقابله با تغییر اقلیم که آثار آن خشکسالی و بعضا باران‌های سیل آسا و افزایش دما است باید تمهیدات و راهکار‌هایی پیش بینی شود تا منابع آب و خاک کشور را بتوان حفظ کرد.
نیازی ضمن اشاره به چالش‌های بخش آب کشاورزی خاطرنشان کرد: باید فاصله اطلاعات علمی کارشناسان و محققین و مروجین بخش کشاورزی با بهره برداران را با توسعه و تقویت نظام‌های بهره برداری و اقدامات آموزشی و ترویجی کاهش داد تا زمینه مناسبی در راستای افزایش تولید و امنیت غذایی کشور فراهم شود.
وی افزود: حدود ۱۰۰۰ همت اعتبار برای تکمیل و اجرای زیرساخت‌های بخش کشاورزی در حوزه آبیاری مورد نیاز است و اختصاص سالیانه ۲ الی ۳ همت نمی‌تواند زیرساخت‌های مناسب این بخش را فراهم نماید.
نیازی به چالش‌های حوزه آب کشاورزی با وزارت نیرو درخصوص حق آبه ها، نصب کنتور‌های هوشمند، تحویل حجمی آب و سایر تکالیف آن اشاره کرد و خواستار همکاری و تعامل بیشتر وزارت نیرو با بهره برداران که بیشترین سهم را در تولید موادغذایی کشور دارند، شد.
وی از شرکت توسعه خدمات فنی و مهندسی آب و خاک پارس به عنوان بازوی اجرایی این معاونت نام برد و گفت: باتوجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل این شرکت، باید از این ظرفیت برای اجرای پروژه‌های آب و خاک حداکثر استفاده صورت گیرد.

دیگر خبرها

  • بومی‌سازی کیت‌های قرائت از راه دور مصرف گاز و آب در داخل کشور
  • نانو و تجهیزات پزشکی از حوزه‌های شاخص فناوری در ایران است
  • فناوری چگونه با کمبود غذا در جهان مقابله می‌کند/ معرفی ۱۰ فناوری برتر در صنعت کشاورزی
  • فناوری چگونه با کمبود غذا در جهان مقابله می‌کند/ معرفی ۱۰ روند و فناوری صنعت کشاورزی
  • لزوم کاهش ۸ درصدی مصرف آب در حوزه کشاورزی تهران/ پر مصرف‌ها هزینه بیشتری برای آب بپردازند
  • استاندار تهران خواستار کاهش هشت درصدی مصرف آب در حوزه کشاورزی شد
  • تاکید استاندار تهران بر کاهش مصرف آب
  • استاندار تهران خواستار کاهش ۸ درصدی مصرف آب در حوزه کشاورزی شد
  • تخمین سطح زیرکشت ۱۳ محصول راهبردی کشاورزی با هوش مصنوعی
  • مشارکت پذیری بالای مردمی در حوزه آب و خاک