Web Analytics Made Easy - Statcounter

در نشست با عنوان «نقش سمن‎ها در نهادینه‌سازی و اجرای منشور حقوق و مسئولیت‌های شهرنشینی مشهد» از اتوبوسرانی و تاکسیرانی به‌عنوان ویترین عملکرد شهرداری‌ها در توجه به حق تقدم عابرپیاده یاد شد.

به گزارش قدس آنلاین ، عطایی در نشست خبری «نقش سمن‎ها در نهادینه‌سازی و اجرای منشور حقوق و مسئولیت‌های شهرنشینی مشهد» که در محل سالن جلسات شماره یک شورای شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: برای انتخاب طرح‌ها و ایده‌ها باید نظرات مردم را تحت بررسی قرار دهیم، زیرا مشارکت مردم یک الزام برای اجرای طرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: کلان‌پروژه ترویج حق تقدم عابر پیاده بزرگ‌ترین پروژه دبیرخانه آموزش فرهنگی است که با تاکید خود شخص شهردار و کمیسیون فرهنگی مصوب شده است. چشم‌انداز بلندی برای تغییر نگاه شهروندان به حق و مسئولیت‌های عابر پیاده در نظر داریم. در حال حاضر کمپینی شکل گرفته است با شعار «خط عابر، خط زندگی». رسالت این کمپین این است که این پیام را به شهروندان برساند که شما حقوقی برای خود دارید و همچنین در برابر حقوق دیگر شهروندان هم مسئولیت‌هایی دارید. ما در طی چهار ماه سفیرانی را تربیت کرده‌ایم که در فعالیت‌های مختلف تلاش می‌کنند تا پیام این کمپین را به شهروندان برسانند تا به سطحی از آگاهی در رابطه با حقوق شهروندی برسند.

عطایی افزود: این اقدامات صرفاً در حیطه فرهنگی نیست، در بخش‌های دیگر نیز باید حمایت‌های لازم شود تا ما بتوانیم به این هدف غایی برسیم. در این راستا جلسات متعددی با مسئولان حوزه ترافیک داشته‌ایم و یک‌سری سازوکارهایی برای اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی تعبیه شده است. مسلماً اقدامات فرهنگی با کمک اقدامات مهندسی پیشرفت خواهند کرد. تاکسی‌رانی و اتوبوس‌رانی ویترین نوع عملکرد شهرداری و مبنای قضاوت شهروندان است. شهرداری اگر بخواهد یک الگوی رفتاری را به مردم آموزش دهد، ابتدا باید خود آن الگو را داشته باشد.

نماینده کمپین «خط عابر، خط زندگی» بیان کرد: در طرح جامعی که برای این کلان‌پروژه ترتیب داده شده است، ۵ استراتژی اصلی لحاظ شده که با عنوان 5E شناخته می‌شود که شامل، مهندسی، آموزش، تکریم، تنبیه و اثربخشی است. این ۵ مورد گام‌های اصلی هستند که از لحاظ سلسله مراتبی برخی از آن‌ها تقدم دارند و در این الگو تمام تلاش ما بر این است که تمامی این گام‌ها را طی کنیم. یکی از رویکردهایی که تحت بررسی قرار گرفته، رویکرد شهر پایدار است. بر این مبنا که شهرها بتوانند منابع و محیط زیست خود را حفظ کنند تا بتوانند زندگی طولانی‌مدت و پایداری داشته باشند.

مشارکت مردم یک الزام برای اجرای طرح است

وی گفت: در این برنامه چندین آیتم وجود دارد که یکی از آن‌ها مشارکت مردم است. به این معنا که هیچ شهری بدون مشارکت مردم حتی با وجود داشتن ایده‌های خوب نمی‌توانند به هدف خود برسند. برای انتخاب طرح‌ها و ایده‌ها باید نظرات مردم را تحت بررسی قرار دهیم، زیرا مشارکت مردم یک الزام برای اجرای طرح است. چه بسا ایده‌ای که در مرحله اجرا با مخالفت مردمی مواجه شود. ما باید ارتباطمان با مردم را تقویت و مردم را با خود همراه کنیم. ما در حال حاضر فقط آدرس مسیر درست را پیدا کرده‌ایم. زمانی می‌توانیم مدعی رسیدن به موفقیت باشیم که بتوانیم تعدادی از طرح‌ها را اجرایی کنیم. از طرح‌های کوچک شروع به اجرا بکنیم و برای مثال چرخ‌بند را در سطح خیابان‌ها بیشتر کنیم.

قسمتی از اصلاحات می‌تواند در قالب مصوبه باشد

در بخش دیگری از این نشست، محسن حسینی پویا، رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد، بیان کرد: منشور حقوق شهرنشینی مشهد یک متن علمی دقیق است که برای اولین‌بار در کشور نوشته شده و برای اینکه این منشور به موفقیت برسد نیازمند کمک همه مردم از جمله انجمن‌های مردم‌نهاد هستیم؛ چرا که به عنوان اشخاصی مستقل از بدنه دولت و قدرت و سیاست و منفعت بهترین اشخاص اجراکننده منشور تلقی می‌شوند.

وی تصریح کرد: این گروه‌ها باید بتوانند مطالبه‌گری را به سطح جامعه آورده و به منشور قالب اجرایی بدهند که اگر در طی یک سال آینده این اتفاق نیفتد و در درون جامعه گفتمان‌سازی ایجاد نشود، به احتمال زیاد منشور با شکست مواجه شده و به تبع آن قدم‌های بعدی در مشهد و سایر شهرها بسیار مشکل خواهد بود، بنابراین نیازمند همکاری و کمک همه مردم و شهروندان هستیم تا بتوانیم در مورد چگونگی اجرای منشور بحث کنیم.

حسینی پویا در خصوص اقداماتی که تا کنون شورا برای اجرایی‌شدن منشور حقوق و مسئولیت‌های شهرنشینی مشهد انجام داده گفت: می‌توان به مصوبه‌های شهر دوستدار کودک و شهر قابل دسترس برای همه به ویژه جانبازان معلولان و افراد کم‌توان شامل سالمندان و زنان باردار اشاره کرد.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: همچنین مصوبه دیگری در دست طراحی داریم برای آماده‌شدن فضاهای شهر ویژه دوچرخه‌سواری و پیاده‌مداری و دیگر دستور کار شورا در موضوع تامین امنیت بانوان در فضاهای شهری است.

وی عنوان کرد: در تعامل با وزارت کشور و شهرداری مشهد موافقت تاسیس اداره‌ای در شهرداری مشهد با عنوان شهر همگان گرفته شده تا به مجموعه موضوعات اشاره شده در حوزه کودکان، جانبازان و معلولان، امنیت زنان و پیاده‌مداری و دوچرخه‌سواری بپردازد.

وی افزود: از مباحثی که در جلسات قبل مطرح شده، ۳۶ سرفصل استخراج شده است. برخی از آن‌ها مرتبط با موضوع شهر همدان و پیاده‌مداری بود که اصلاحاتی در رابطه با آن‌ها انجام شده و موجب بهبود وضعیت در آن شهر شده است. قسمتی از این اصلاحاتی که مدنظر ماست، می‌تواند در قالب مصوبه باشد و قسمتی از آن نیز به کادر اجرایی ابلاغ شود.

حقوق یک فرد برابر وظایف یک فرد دیگر است و همه افراد نسبت به هم مسئول هستند

در بخش دیگری از این نشست، رامشینی، فعال مدنی در رابطه با حقوق شهروندی گفت: ما در رابطه با حقوق شهروندی بسیار صحبت کرده‌ایم، باید این مسئله را در نظر داشته باشیم که حقوق یک فرد برابر وظایف یک فرد دیگر است. همه افراد نسبت‌ به هم مسئول هستند و ما در اینجا در اصل در رابطه با حقوق و وظایف شهروندی صحبت می‌کنیم. افراد باید در ابتدا به وظایف شهرنشینی خود عمل کنند، سپس حقوق شهروندی برای آن‌ها اعمال خواهد شد. بحث دیگر در رابطه با آگاهی‌بخشی حقوق شهروندی است.

وی افزود: متاسفانه ما در این بخش در سطح کشور با کمبودهایی روبه‌رو هستیم. این مطالبه‌گری عمومی ناظر بر حقوق شهروندی و وابسته به تصمیماتی است که مدیران شهری و کشوری اخذ می‌کنند. برای بررسی درخواست‌ها باید توجه کرد که تنها از حوزه حمل‌ونقل یا تنها از شهرداری نباید انتظار گره‌گشایی داشت. حمل‌ونقل و مدیریت کاربری زمین باید باهم در نظر گرفته شوند، به این معنا که جذابیت‌های گردشگری به صورتی توسعه پیدا کنند تا مشکلات دیگری مانند ترافیک ایجاد نکنند.

رامشینی گفت: اعضای محترم شهرداری باید بدانند که حقوق شهرنشینی چیست و در راستای اجرای این حقوق چه فعالیت‌هایی می‌توانند انجام دهند. قبل از اینکه وارد بحث پیاده‌مداری شویم، به نظر من برخی از دوستان کاملاً معتقد نیستند به اینکه پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری دو روش مهم تردد در شهر هستند.

باید به توسعه روزافزون پارکینگ‌ها پایان دهیم

وی ادامه داد: برای اینکه کاملاً منطقی و آینده‌نگر به توسعه پیاده‌مداری بپردازیم، باید به توسعه روزافزون پارکینگ‌ها پایان دهیم، مسیرهای دوچرخه‌سواری را ایمن کنیم و به آرام‌سازی و... بپردازیم. حمل‌ونقل باید به صورت اختصاصی به سمت دوچرخه، پیاده‌روی، استفاده از وسایل عمومی پاک (مانند مترو، BRT و...) تغییر مسیر دهد.

ایسنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: عابر پیاده تصادف عابر پیاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۸۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملکرد و دستاورد‌های یک‌ساله معاونت خدمات شهری

برومند نامداری قائم‌مقام و معاون خدمات شهری شهرداری کرمانشاه در جمع خبرنگاران به عملکرد و دستاورد‌های یک‌ساله معاونت خدمات شهری اشاره‌ای داشت و گفت : در امر خدمات شهری، کمیسیون خدمات شهری در شورای شهر بسیار می‌تواند کمک‌کار باشد که جا دارد از رئیس این کمیسیون قدردانی کنم که تعامل و همکاری خوبی در این‌یک سال صورت گرفت.

وی ضمن اشاره به دستاورد‌های شهرداری درزمینه‌ی نوسازی و خرید تجهیزات خدمات شهری افزود: امسال ۸ ماشین از زمان اربعین حسینی به ناوگان خدمات شهری اضافه شد که ماشین‌های جمع‌آوری و حمل زباله تا حدودی تازه‌نفس شوند و از طرفین از این تعداد ۲ ماشین آتش‌نشانی و یک ماشین مه پاش برای آتش‌نشانی اختصاص یافت.

معاون خدمات شهری شهرداری کرمانشاه تصریح کرد: در آخرین جلسه‌ای که با حضور شهرداری‌های کلان‌شهر برگزار شد، شهر ما تنها کلان‌شهری هست در کشور که پیمانکار برای جمع‌آوری زباله نداریم، یعنی جمع‌آوری زباله ما توسط برادر‌های خوب شهرداری صورت می‌گیرد و که ناوگان حمل زباله شهرداری با حدود ۴۲ دستگاه ماشین جمع‌آوری زباله را انجام می‌دهد، درحالی‌که ۷۰ درصد اینها فرسوده هست که سعی کردیم ما ناوگان را تقریباً بروز کردیم.

وی بابیان این‌که در حال حاضر در شهر کرمانشاه روزانه ۷۵۰ تن جمع‌آوری زباله داریم، ادامه داد: سال آینده پیش‌بینی ما این هست که حداقل به ۸۰۰ یا ۸۵۰ تن برسد چراکه تعداد شهرک‌های ما بیشتر خواهد شد.

نامداری یکی از برنامه‌های مهم امسال در بحث جمع‌آوری زباله تفکیک زباله از مبدأ را مطرح کرد.

وی اشاره‌ای به هشدار‌های جدید هواشناسی و مدیرت بحران استان کرمانشاه داشت و در خصوص تمهیدات لازم برای عدم بروز مشکلات خاطرنشان کرد: ۶۵۰ نفر از همکاران ما در آماده‌باش کامل هستند و همین حالا همکاران من در آتش‌نشانی در تمام مناطق ۸ گانه تا فردا صبح آمده باش هستند پیروی اعلام هشدار نارنجی. قائم‌مقام شهرداری کرمانشاه به تبدیل وضعیت برخی از کارکنان شهرداری اشاره کرد و گفت: در مورد کارکنان شهرداری و تبدیل وضیعت آنچه به ما ابلاغ‌شده توسط وزارت کشور، تبدیل وضیعت ایثارگران بوده که شهرداری کرمانشاه از این حیث در رتبه اول قرار دارد و توسط معاون رئیس‌جمهور معاون در حوزه ایثارگران و ریس بنیاد شهید از شهرداری کرمانشاه به‌عنوان اولین شهری که تمام نیروهایش تبدیل وضیعت کرده تقدیر به‌عمل‌آمده که لوحی در این خصوص اهدا شد.

وی به مقرر کردن اضافه‌کاری نیرو‌های شرکت بازیافت اشاره‌ای کرد و اذعان داشت: ما به همکاری عزیزانمان در بدنه شهرداری، کارمندان عزیزی که در شرکت بازیافت در حال فعالیت هستند و قبلاً اضافه‌کار نداشتند برای آنها اضافه‌کار در نظر گرفتیم و تا کمکی شود از سوی شهرداری به مسئله درآمدی این نیرو‌های خدوم. معاون خدمات شهری شهرداری کرمانشاه تعامل رسانه و شهرداری کرمانشاه در طول سال جاری را مناسب دانست و اضافه کرد: ما هیچ‌گاه دیدگاهمان این نیست شهرداری نقد نشود نقد شما به ما کمک خواهد کرد.

یک نکته‌ای دارم در نقد انصاف را رعایت کنید و در مباحث مربوط به شهر کرمانشاه که بحث می‌کنید بعضی از موضوعات این موضوع به شهرداری ربطی ندارد این به شهر کرمانشاه ربط دارد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • عملکرد یکساله شهرداری کرمانشاه
  • عملکرد و دستاورد‌های یک‌ساله معاونت خدمات شهری
  • شهرداری‌ها ویترین خدمات دولت و جبهه اصلی خدمات‌رسانی در جامعه هستند
  • احیای حقوق عامه تبدیل به مطالبه مردمی شده است
  • آغاز مسابقات رشته ساحلی در جام رمضان مشهد
  • ۵۵ خط اتوبوسرانی در غرب تهران جان دوباره گرفت
  • واکنش شهرداری تبریز به اختلال ایجاد شده در خدمات‌رسانی خطوط بی آرتی تبریز
  • افزایش ساعت خدمت رسانی ناوگان اتوبوسرانی مشهد در روز ۲۹ اسفند و اول فروردین
  • فعالیت ناوگان تاکسیرانی اصفهان در ۱۵ ایستگاه برای نوروز ۱۴۰۳
  • هزینه ٣٠٠ میلیارد تومانی مدیریت شهری مشهد برای جلوگیری از تخلفات اراضی