Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@09:09:09 GMT

کربلا در حال خلوت شدن است

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۰۸۹۹۹

کربلا در حال خلوت شدن است

به گزارش عصر شنبه خبرنگار اعزامی ایرنا به کربلا، از جمعه شب تا صبح امروز - شنبه - طنین هزاران هیات کوچک و بزرگ عزاداری در همه جای شهر بلند بود و سیل زائران، ورود و خروج در حرم را با سختی مواجه کرده بود. آنچنانکه «میرمسعود حسینیان» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا به خبرنگار ایرنا گفت: تعداد زائران ایرانی در کربلا تا صبح روز اربعین به حدود ۲ میلیون نفر رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پس از نماز ظهر اربعین اما خیابان های اطراف حرم آرام شده و خبری از ازدحام صبح و دیشب نیست‌ و بخش قابل توجهی از زائران شب گذشته یا صبح امروز شهر کربلا را ترک کرده اند.

شیعیان کشور عراق به رسم هر ساله پس از پیاده روی اربعین و رسیدن به کربلا به زیارتی مختصر و کوتاه قناعت می کنند و تا پیش از ظهر اربعین از شهر خارج می شوند و به محل سکونت خود برمی‌گردند.

شدت گرفتن بازگشت زائران
تاکنون آماری از خروج زائران از کربلا اعلام نشده اما جمعیت ایرانیانی که ساعاتی پیش از کربلا راهی مرزهای ورودی کشورمان شده‌اند، قابل توجه است؛   گاراژ سید جوده، میدان قنطره و باب البغداد سه مرکز اصلی سوار شدن زائران ایرانی به سمت چهار مرز خسروی، مهران، شلمچه و چذابه است که اکنون مملو از جمعیت شده است.

عبدالله حسین زاده که به همراه مادر، همسر و دو دختر کوچکش عصر ۲۳ مهر به کربلا رسیده است، ظهر اربعین به ایرنا گفت: برنامه ما این است که الان به سمت مرز مهران حرکت کنیم تا بتوانیم راحت تر از مرز بگذریم. البته برادرم که صبح از کربلا راه افتاده، خبر داد که مهران هم ترافیک است.

«حسن حسینی» طلبه حدود ۳۵ ساله افغانی هم که سرپرست یک کاروان ۲۳ نفره است، تصمیم مشابهی گرفته و قصد دارد کاروانش را تا پیش از غروب آفتاب راهی مرز خسروی کند زیرا به اعتقاد او این مرز خلوت تر است.




انتظار می‌رود ترافیک پشت مرزهای ایران از عصر امروز سنگین‌تر شود و زائران دست کم چند ساعتی در صف ورود معطل و منتظر بمانند. با این حال هر چند اندک اما هستند زائرانی که صبح امروز به کربلا رسیده و تا چند روز دیگر در اینجا می مانند؛ مانند علی عباسی منش و همسرش که مسیر ۸۰ کیلومتری نجف - کربلا را ۲ روزه و یک نفس طی کرده و صبح شنبه به کربلا رسیده اند.

ضرورت تدبیر مسئولان در مسیر بازگشت
هنوز بیشتر موکب های کربلا برپاست و مشغول خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی هستند. با وجود جمعیت انبوه اما هیچ کمبودی در  زمینه تامین خوراک و جای استراحت زائران در کربلا وجود نداشته است. البته موکب های عراقی سایر شهرهای زیارتی و مسیر پیاده روی اربعین به طور کامل جمع آوری شده و دیگر خدمتی به زائران ارائه نمی کنند.

«محمدعلی انوشه» معاون اطلاع‌رسانی و فضای مجازی ستاد اربعین در عراق به زائران ایرانی در این باره توصیه کرد که برای مسیر بازگشت تغذیه و پول لازم به همراه داشته باشند زیرا برخلاف مسیر رفت، در بازگشت خبری از خدمات رایگان نیست.



هرچند مسوولان ایرانی از تدوام فعالیت موکب های کشورمان در عراق سخن گفته اند اما به نظر می رسد با توجه به گستردگی جمعیت در مسیر تردد به مرز و پشت ورودی مرزها، کمبود آب آشامیدنی و غذا دور از انتظار نیست و نیازمند تدبیر مسئولان در مرزهای ورودی به کشور است.

بنابر اعلام عتبه حسینی، از آغاز مراسم ایام اربعین امسال تاکنون بیش از ۱۸ میلیون نفر وارد کربلا شدند. از این تعداد دست کم حدود سه و نیم میلیون زائر جمهوری اسلامی ایران بوده اند.

سال گذشته حدود ۱۴ میلیون زائر از جمله ۲.۵ میلیون زائر ایرانی در مراسم اربعین حسینی شرکت کرده بودند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اربعین حسینی عراق کربلا مهران اربعین ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۸۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت ترافیکی امروز تهران؛ شهر خلوت شد!

سرهنگ فیروز کشیر ضمن عرض قبولی طاعات و عبادات شهروندان، درباره ترافیک امروز شهر تهران گفت: «امروز یکشنبه، ۲۷ اسفند، با توجه با رصدی که از طریق مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از وضعیت تردد خودرو‌ها داشتیم، شاهد ترافیک روانی در مراکز مختلف شهر تهران بودیم.»

به گزارش ایسنا، وی افزود: «با توجه به اینکه در حال سپری کردن آخرین روز‌های سال هستیم، از شهروندان تقاضا می‌کنیم هنگامی که برای خرید به مراکز تجاری مراجعه می‌کنند؛ قوانین را رعایت کرده و از سد معبر پرهیز کنند تا شاهد اخلال در آمد و شد معابر و یا بروز تصادفات نباشیم.»

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: «برخی از شهروندان از شب گذشته مسافرت‌های خود را شروع کرده اند به خاطر همین موضوع امروز صبح شاهد ترافیکی کمی خلوت‌تر در سطح معابر شهر تهران هستیم.»

کشیر گفت: «از امروز شاهد مدیریت بهتر شهروندان در تردد‌ها خواهیم بود که با حضور و زحمات همکاران بنده در سطح معابر شهر تهران شاهد روانی ترافیک و امنیت تردد‌ها هستیم و نکته بسیار مهم در این خصوص حرکت رانندگان با سرعت مطمئنه بوده که با توجه به خلوتی معابر شاهد حوادث نباشیم.»

دیگر خبرها

  • کرمانشاه میزبان دائمی جشنواره‌ بین المللی مد و لباس
  • تونل شماره ۱ راه کربلا در مسیر ایلام - مهران زیربار ترافیک رفت
  • آخرین وضعیت چهارخطه شدن محور اهواز چذابه
  • تفال به حافظ دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲؛ بر سر آنم که گر ز دست برآید....
  • تونل اول راه کربلا در مسیر ایلام - مهران زیر بار ترافیک رفت
  • اولین جزئیات از تونل اول راه کربلا در مسیر ایلام به مهران | ببینید
  •  تونل شماره ۱ راه کربلا در مسیر ایلام - مهران زیربار ترافیک رفت
  • تونل شماره یک اربعین در مسیر ایلام - مهران به بهره‌برداری رسید
  • تونل اول راه کربلا زیر بار ترافیک رفت
  • آخرین وضعیت ترافیکی امروز تهران؛ شهر خلوت شد!