Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-20@03:37:11 GMT

قیام امام حسین و نقش آن در تعلیم و تربیت جامعه

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۰۹۲۶۷

قیام امام حسین و نقش آن در تعلیم و تربیت جامعه

به گزارش ایکنا از یزد، جلیل بهارستان، عضو هیات علمی دانشگاه یزد صبح امروز در سلسله نشست‌های اخلاق تعلیم و تربیت در خصوص قیام امام حسین و نقش آن در تعلیم و تربیت جامعه اظهار کرد: پاسخ به چرایی قیام امام حسین، تبیین کننده فلسفه این قیام است و اگر مصداق عینی این پرسش را نامه امام حسین (ع) به محمد حنفیه در نظر بگیریم به این نتیجه خواهیم رسید که ایشان برای اصلاح و بهسازی باورها، اعتقادات و ارزش‌ها و نه برای تکاثر قدرت و ثروت قیام کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه اولین راه اصلاح انسان، اصلاح تفکر و رسیدن از تفکر نادرست به تفکر صحیح است تصریح کرد: جامعه در زمان امام حسین (ع) از صراط مستقیم منحرف شده بود و چون با امر به معروف ونهی از منکر تغییری حاصل نشد، ایشان دست به جهاد زدند.

بهارستان، امر به معروف و نهی از منکر را برنامه امام حسین و فلسفه قیام ایشان را اصلاح دین دانست و افزود: اگر امر به معروف در جامعه از بین برود، فساد در جامعه شکل می‌گیرد و موجب غلبه ظالم بر مظلوم می‌شود که در این شرایط ظالم برای ظلم خود، مظلوم برای ظلم پذیری و تضعیف کنندگان مظلوم به دلیل همراهی و سکوت مسئول هستند.

وی تصور رایج مبنی بر اینکه علم، نقطه مقابل جهل است را تصور اشتباهی برشمرد و ادامه داد: عقل نقطه مقابل جهل است و می‌توان جهل را کج فهمی یا ادراک غلط تعریف کرد.

بهارستان با بیان اینکه آنچه بر سر اسلام می‌آید، تقصیر مدعیان دانایی در دین است، وهابیون و داعشی‌ها را نمونه بارز کج فهمی و مدعیان دانایی در دین دانست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تعلیم و تربیت را جهل زدایی و ضلالت روبی به منظور جلوگیری از غفلت عنوان کرد و احیای فطرت پاک انسان و کنترل عوامل بازدارنده در مسیر خلق و در مدار خالق با روشی متعادل جهت رشد انسانی متعادل را از نتایج تعلیم و تربیت برشمرد.

بهارستان با ارائه تعاریفی از رفتار، سلوک و اخلاق بیان کرد: سلوک شامل رفتار و اعمال کاملا آزاد و اختیاری نیست و رابطه ضابطه مند با توجه به شرایط زمانی و مکانی و مطابق با عرف شرعی و قانونی معنا می‌شود اما اخلاق رفتار و اعمال اختیاری است و ریشه در طلب خیر دارد یعنی انتظار می‌رود اخلاق انسان به گونه‌ای باشد که کشکول رذائل سلبی به فضایل ایجابی تبدیل شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تعلیم و تربیت و رسیدن به مدارج بالای علمی، حرکتی جوهری، تدریجی و تکمیلی است، شناسایی رفتار انسان را شاخصه روانشناسی علمی و شناسایی حالت وجودی انسان را از شاخصه‌های روانشناسی اسلامی نام برد.

بهارستان با تاکید برمقام والای معلم در جامعه اظهار کرد: معلم باید توانایی تاثیر بر فکر و قلب شاگردان را داشته باشد و جهاد اکبر در معلمی این است که فکر دانشجویان را از پیرامون گرفته و در کلاس متمرکز سازد و این امر جز با هنر و اخلاص میسر نیست.

وی صداقت، صمیمیت، صلابت، صبوری و صلاحیت را از ویژگی‌های معلم نمونه برشمرد و گفت: این خصوصیات موجب پرورش خصوصیاتی چون توانایی، تصمیم، تلاش، تداوم، توقع کم و توکل در دانشجویان خواهد شد.

بهارستان در خصوص صداقت معلمان بیان کرد: صداقت آنقدر اهمیت دارد که معصومان (س) معتقدند اگر تمام خوبی‌ها در محفظه‌ای جمع شوند راه یافتن به این محفظه صداقت و درستی است و اگر تمام بدی‌ها در محفظه‌ای جمع کنند، کلید ورودی آن دروغ و نادرستی است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری ایکنا ایکنا یزد قیام امام حسین تعلیم و تربیت دانشگاه یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۹۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، جشنواره‌ای از توانمندی‌های هنری دانش آموزان دبستان پسرانه حضرت امام حسین علیه السلام در قالب نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در دبستان پسرانه حضرت امام حسین علیه السلام برپا شد.

 در این نمایشگاه بیش از ۵۰۰ اثر هنری دانش آموزان این دبستان شامل نقاشی روی کاغذ و سنگ، کاردستی‌های حجمی (ماکت خانه، منظره)، زیبا نویسی، نجوم و دست سازه‌های علوم به نمایش گذاشته شد.

 این نمایشگاه برای بازدید علاقمندان به مدت دو روز در محل دبستان پسرانه حضرت امام حسین علیه السلام دایر می‌باشد.

دیگر خبرها

  • ارزش‌های اخلاقی و تکالیف الهی تنها مختص به افعال خارجی نیست
  • آموزش و پرورش و فرهنگ در تربیت انسان بسیار تأثیرگذار هستند
  • اوج اخلاق اجتماعی غربی «دیگرخواهی» است
  • تربیت علمی و فرهنگی دانشجویان به بهترین شکل انجام پذیرد
  • فرهنگ کرامت انسانی به مخاطب منتقل شود
  • استحکام پایه‌های جامعه از نور و انرژی شهدا است
  • چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد
  • حسینیه تسنیم| چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • دیوارنگاره میدان امام حسین(ع) شیراز مزین به «وعده صادق» ایران شد