Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ در این شماره از نشریه «پژوهش‌های عقلی نوین» مقالاتی با عناوین «انحصار علم به علم حضوری نزد صدرالمتألهین» نوشته حجت اسعدی و عباس جوارشکیان؛ «مروری انتقادی بر معناشناسی«تجرّد» در مسئله‏ تجرّد نفس» تألیف عباس بخشنده بالی و ابوذر نبویان؛ «هویت مکان از دیدگاه نظریه نسبیت و مکانیک کوانتومی، مطلق انگاری نسبی یا نسبی‌گرایی مطلق» به قلم احمد نصیری محلاتی و علیرضا کهنسال و «مولوی و حقانیت تشکیکی ادیان» تألیف قدرت الله قربانی منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انحصار علم به علم حضوری نزد صدرالمتألهین

در طلیعه نوشتار «انحصار علم به علم حضوری نزد صدرالمتألهین» می‌خوانیم مسئله تقسیم علم به حضوری و حصولی نزد فیلسوفان مسلمان ثمره نگاه هستی‌شناختی به پدیده علم است و ‏از دیرباز تا کنون مورد اعتقاد تقریباً اکثریت حکما بوده است، در این نوشتار، برخلاف این دیدگاه رایج میان ‏حکما که علم را به دو دسته مذکور تقسیم می‌کنند، با نظر به روش خاص استنباط آراء فلسفی صدرا، و ‏تحلیل و بررسی دیدگاه وی در خصوص حقیقت علم که آن را امری وجودی می‌داند و معتقد است در هنگام ‏علم به هر چیزی، نفسِ همان چیز نزد عالم حاضر می‌شود، و سپس با تطبیق این رویکرد با مبانی فلسفی ‏خاص او از جمله اصالت وجود، وحدت و بساطت وجود، تساوق وجود با کمالات آن و اتحاد عاقل و ‏معقول، این مسئله به اثبات می‌رسد که تقسیم مشهورِ علم در معرفت‎‌‎شناسی صدرالمتألهین قابل پذیرش ‏نیست، بلکه او علم را منحصر در علم حضوری می‌داند. پشتوانه این رأی نیز شواهد و مؤیداتی است که در ‏مواضع مختلف از آثار صدرالدین و شاگردان حکمت متعالیه قابل اصطیاد است.‏

مروری انتقادی بر معناشناسی«تجرّد» در مسئله تجرّد نفس

نویسنده مقاله «مروری انتقادی بر معناشناسی«تجرّد» در مسئله‏ تجرّد نفس» در نوشتار خود آورده است یکی از دغدغه‌های حکیمان الهی، شناخت حقیقت نفس و اسرار آن بوده است. از ویژگی‌های نفس، تجرّد آن است؛ زیرا اگر این ویژگی به اثبات نرسد، برخی موضوعات مانند معاد با تردیدهایی مواجه خواهد شد. برخی از حکیمان معیارهایی متفاوت در تعریف تجرّد ارائه کردند. اکنون این پرسش به ذهن خطور می‌کند که کدام یک از تعریف‌های موجود، جامع افراد و مانع اغیار می باشد؟ این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی، نخست به تعاریف مورد نظر از نفس و تجرّد آن پرداخته و در ادامه، نقدهایی درباره این تعاریف ارائه می‌شود. با توجه به نقدهایی مانند عدم جامعیت در افراد، عدم مانعیت در اغیار و پیشرفت‌های علوم تجربی و شمول تعریف بر مادیاتی که غیر قابل درک با حواس ظاهری هستند، چنین نتیجه گرفته می شود که تعریف‌های ارائه شده دارای ابهاماتی بوده و در ادامه، تعریف پیشنهادی ذکر می‌شود.

هویت مکان از دیدگاه نظریه نسبیت و مکانیک کوانتومی، مطلق انگاری نسبی یا نسبی‌گرایی مطلق

در طلیعه مقاله «هویت مکان از دیدگاه نظریه نسبیت و مکانیک کوانتومی، مطلق انگاری نسبی یا نسبی‌گرایی مطلق» می‌خوانیم بررسی هویت مکان در فیزیک نظری همواره مورد توجه و مناقشه بوده است. نیوتن بر مبنای  مکانیک کلاسیک به مکان مطلق معتقد بود؛ اما لایب نیتس در همان زمان مکان را امری نسبی و ناشی از موقعیت اشیاء نسبت به یکدیگر می‌دانست. این بحث تا آنجا ادامه یافت که نظریاتی بینابینی نیز شکل گرفت. نظریۀ نسبیّت خاص، دیدگاهی نسبی‌گرا دارد اما نسبیت عام تا حدودی مطلق‌انگار جلوه می‌کند؛ از این‌رو به نظر می‌رسد که رویکرد نسبیت به هویت مکان با نوعی دوگانگی همراه است. از سوی دیگر مکانیک کوانتومی نیز با طرح نظریه اربیتال و تعریف فضا بر مبنای احتمال حضور ذرات، نگرشی نسبی‌گرا دارد؛ لکن آنجا که موقعیت هر ذره را میان دیواره‌های پتانسیلی ناشی از توابع انرژی محدود می‌کند، به سمت هویتی مطلق‌گرا سوق می‌یابد. بدین ترتیب می‌توان نگرش کوانتومی نسبت به مکان را نیز درگیر با نوعی دوگانگی قلمداد کرد.

مولوی و حقانیت تشکیکی ادیان

در چکیده مقاله «مولوی و حقانیت تشکیکی ادیان» آمده است سه رویکرد انحصارگرایی، شمول‌گرایی و کثرت‌گرایی دینی تلاش دارند تا پاسخی عقلانی به پرسش از حقانیت معرفت شناختی و نجات شناختی ادیان تدارک ببینند. مشکلات این سه رویکرد، زمینه لازم را برای رویکرد حقانیت تشکیکی ادیان فراهم می‌کند که در آن همه ادیان و پیروان آنها بطور تشکیکی و سلسله مراتبی از حقانیت معرفت شناختی و نجات شناختی برخوردار هستند. به نظر می‌رسد مولوی نیز با نظر به گرایش عرفانی خود از دیدگاه حقانیت تشکیکی ادیان حمایت می‌کند. مبانی و اصول نگرش تشکیکی مولانا به حقانیت تشکیکی ادیان را می‌توان در مواردی چون وحدت متعالی ادیان، واقعیت کثرت خارجی ادیان، تفاوت‌ گذاری بین دین و شریعت، تفاوت‌های راه حق از باطل و اسلام تجلی دین و شریعت برتر و پیامبر اسلام الگوی رسول خاتم و متعالی ملاحظه کرد. 

مجموعه این موارد نشان می‌دهد که مولوی نگرشی تشکیکی به ادیان الهی و بعضاً غیرالهی دارد که در آن همه ادیان به تناسب بهره‌مندی‌شان از حقیقت مطلق، واجد حقانیت و منجر به رستگاری و نجات هستند. ضمن اینکه لازمه منطقی پذیرش حقانیت تشکیکی ادیان، اقبال به دین اسلام بعنوان آخرین و کامل‌ترین دین و رسول گرامی اسلام بعنوان آخرین و بهترین و کامل‌ترین انبیاء الهی است. در این رویکرد، برتری و کمال دین خاتم و رسول آن، به معنای نفی وجوه مثبت ادیان پیشین نیست، بلکه تأکید می‌شود که این دین و رسول آن ضمن اینکه کمالات ادیان و انبیاء قبلی را دارند، واجد کمالات جدیدی هستند که در آن‌ها نیست، که همین ویژگی مبین عقلانیت رویکرد حقانیت تشکیکی ادیان است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن اندیشه مقاله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۹۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد 13 هزار فرصت شغلی جدید در بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی در استان

به گزارش جام جم آنلاین- چهارمحال و بختیاری؛ محسن مولوی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بمناسبت گرامیداشت هفته کار و کارگر در جمع اصحاب رسانه گفت: هفته کار و کارگر با شعار «مشارکت کارگروه جهش تولید و ایران قوی» در نشست خبری با اشاره به اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی از بهمن‌ماه سال گذشته گفت: این طرح با اطلاع‌رسانی به‌موقع رسانه‌ها در قالب فجرانه با استقبال مطلوب مواجه شد که همچنان ادامه دارد و به‌دنبال تمدید آن هستیم.

مولوی تأکید کرد: در مرحله نخست اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در چهارمحال و بختیاری ۹۷ درصد خانوارها، در مرحله دوم ۹۰ درصد و در مرحله سوم (از ۲۱ فروردین‌ماه سال‌جاری تاکنون) ۱۵۱ هزار خانوار برابر ۶۳ درصد از این طرح بهره‌مند شده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به برنامه ریزی برای ایجاد 13 هزار فرصت شغلی جدید در بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی این استان در سالجاری گفت: این تعداد فرصت شغلی از سوی ۳۸ دستگاه اجرایی در مناطق مختلف استان فراهم می‌شود که ۲۵ درصد درصد آن برابر سه هزار و ۲۳۸ فرصت شغلی مختص دانش‌آموختگان دانشگاهی است.

مولوی با اشاره به راه‌اندازی سامانه جست‌وجوی شغل برای بیکاران متقاضی کار و کارفرمایان متقاضیان نیروی کار افزود: چهار هزار نیروی متقاضی کار و ۶۸۰ کارفرمای متقاضی نیروی کار در این سامانه نام‌نویسی کرده‌اند که از این تعداد برای ۵۳۴ متقاضی کار مناسب پیدا شده است.

مولوی به فعالیت ۵۵ مرکز کاریابی و مشاوره خدمات کارآفرینی در چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: از این تعداد ۳۰ مرکز کاریابی و ۲۵ مرکز مختص مشاوره خدمات کارآفرینی است.

وی با اشاره به پرداخت ۱۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات به ۱۱ هزار متقاضی واجد شرایط چهار حوزه مشاغل خانگی، تبصره ۱۶، مشاغل روستایی و عشایری یادآور شد: این تسهیلات ارزان‌قیمت با کارمزد چهار تا ۶ درصد پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری نرخ بیکاری استان در سال گذشته را ۱۰.۶۷ درصد دانست و اظهار داشت: نرخ بیکاری این استان در زمستان ۱۴۰۲ برابر ۹ درصد و در زمستان سال قبل از آن ۱۳.۵ درصد بوده است.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری به تصویب پنج مصوبه برای اجرای ۱۱ پروژه ورزشی کارگری استان در سفر دوم رییس‌جمهور به شهرکرد اشاره و تصریح کرد: در این سفر ۲ تفاهم‌نامه برای توسعه زیرساخت‌های خدمات‌رسانی به جامعه کارگری استان تنظیم شد.

وی یادآور شد: ۵۰ عنوان برنامه با هدف تکریم مقام،منزلت و جایگاه کارگران در چهارمحال و بختیاری همزمان با پنجم تا یازدهم اردی‌بهشت‌ماه جاری اجرا می‌شود.

مولوی رعایت ایمنی در محیط کار و پرداخت به‌موقع حقوق و مزایای کارگران را ضروری دانست و اظهار داشت: سال گذشته هفت هزار و ۸۷۵ بازدید از مراکز کارگری چهارمحال و بختیاری انجام شد.

وی گفت: در سال گذشته ۲۴۵ دوره آموزشی برای ۲ هزار و ۳۵۲ کارگر و کارفرما در چهارمحال و بختیاری برابر افزون‌بر ۲۰ هزار نفرساعت برگزار و همچنین ۲ هزار و ۴۸۰ فقره مشکل بین کارگران و کارفرمایان این استان در هیأت‌های حل‌اختلاف رفع شد.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری به لزوم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در محیط‌های کارگیری دارای ۵۰ نیروی انسانی و بالاتر اشاره و تاکید کرد: صلاحیت شرکت‌هایی که این مهم را رعایت نکنند، لغو می‌شود و گواهی تعیین‌صلاحیت برای آن‌ها صادر نخواهد شد.

وی با اشاره به وجود ۲۴۲ تشکل کارگری و کارفرمایی در چهارمحال و بختیاری افزود: از این تعداد ۲۲۰ تشکل شامل ۱۹۰ تشکل کارگری و ۳۰ تشکل کارفرمایی فعال و ۲۲ تشکل دیگر غیرفعال است.

مولوی تصریح کرد: سال گذشته یک‌هزار و ۶۰ میلیارد ریال مستمری بابت بیمه بیکاری به یک‌هزار و ۲۶۷ مقرری‌بگیر در چهارمحال و بختیاری پرداخت شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ برابر ۱۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: از ابتدای امسال کارفرمایان موظفند ماهانه پنج میلیون ریال حق تاهل به کارگران در راستای قانون جوانی جمعیت پرداخت کنند.

مولوی اظهار داشت: سال گذشته در محیط‌های کارگری چهارمحال و بختیاری ۱۰ حادثه منجر به فوت گزارش شد که امسال ارتقای سطح ایمنی و کاهش حوادث ناشی از کار از جمله اهداف و برنامه‌های مدنظر است.

دیگر خبرها

  • جریان مقاومت در مقیاس منطقه‌ای و جهانی فراگیر شده است
  • جریان مقاومت، دل‌های مردم جهان را تسخیر کرده است
  • ایجاد 13 هزار فرصت شغلی جدید در بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی در استان
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب
  • ویترین تسنیم شماره ۶۵۲/ رئالیسم نوین ایرانی
  • الزامی شدن پرداخت حق تأهل به کارگران
  • عقل سیاسی باید مردم را به سمت بندگی خدا هدایت کند
  • مناسبات با چین از اهمیت بالایی برخوردار است
  • ثبات نسبی بهای نفت در بازار جهانی
  • محفل مشاعره در سرپل