Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-25@22:37:49 GMT

همتی: عرضه ارز از تقاضا پیشی گرفت

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۱۰۴۴۴

همتی: عرضه ارز از تقاضا پیشی گرفت

خبرگزاری مهر: عبدالناصر همتی در یادداشتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام در خصوص اقتصاد نفتی و کاهش وابستگی درآمدهای صادراتی به نفت اظهار نظر کرد و از کاهش اثر تحریم های ظالمانه با ادامه این روند خبر داد.

متن کامل یادداشت رئیس کل بانک مرکزی به شرح زیر است:

از حدود ۵۰ سال پیش که نفت سهم غالب تولید و صادرات را در اقتصاد ایران داشت تا به امروز که نفت کمتر از یک سوم صادرات را تشکیل می دهد به هر حال دولت نتوانسته بودجه خود را از نفت جدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رشد اقتصادی کشور نیز با وجود کاهش سهم نفت به شدت متاثر از بخش نفتی است.

طبعا اثر مستقیم تحریم های ظالمانه، کاهش رشد بخش نفتی و کاهش منابع برای بودجه دولت است.

این دو با همدیگر بخش غیرنفتی اقتصاد و به تبع رشد کل اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده اند آنچه بانک مرکزی با سیاست های پولی و ارزی خود می تواند انجام دهد ایجاد ثبات و کمک در جهت رونق بخش غیرنفتی است.

رشد بخش نفتی، برون زاست و به تولید و صادرات نفت بستگی دارد و سیاست های بانک مرکزی و رشد درون زا و غیرنفتی موثر است.

همانگونه که پیشتر بیان کردم تلاش بانک مرکزی در رونق صادرات غیرنفتی، ورود ارز آن به چرخه اقتصاد، کمک به تسهیل واردات کالاهای ضروری و سرمایه ای و ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد است.

وضعیت سامانه نیما و پیشی گرفتن عرضه ارز نسبت به تقاضای آن نشان می دهد با همت صادرکنندگان و تمهیدات واردات به حول و قوه الهی از این دوره سخت نیز به سلامت عبور خواهیم کرد.

بدیهی است در صورت بازگشت به شرایط طبیعی اقتصادی بانک اقتصادی نیز سیاست های اصلاحی و احتیاطی خود را ادامه داده و از تکرار تجربه های تلخ گذشته، حتی الامکان پرهیز خواهد کرد.

منبع: فردا

کلیدواژه: همتی تقاضا ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۰۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۰.۰۲ درصد ی قیمت جهانی نفت

به گزارش قدس آنلاین، قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در آسیا در روز چهارشنبه یک افزایش قیمت جزئی داشته که می‌تواند نتیجه گزارش کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا طی هفته گذشته باشد. به نظر می‌رسد توجه سرمایه‌گذاران از تنش‌های خاورمیانه دور شده است.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ سنت معادل ۰.۰۲ درصد کاهش به ۸۸ دلار و ۴۰ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲ سنت معادل ۰.۰۲ درصد کاهش ۸۳ دلار و ۳۴ سنت معامله می‌شود.

آمار موسسه نفت آمریکا نشان می‌دهد ذخایر نفت خام این کشور ۳.۲۳۷ میلیون بشکه در هفته منتهی به ۱۹ آوریل کاهش یافته است. این در حالیست که بسیاری از تحلیلگران انتظار یک افزایش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای را داشتند.
تاجران منتظر اطلاعات رسمی در مورد ذخایر نفت و محصولات نفتی هستند که قرار است امروز منتشر شود.
در این بین، احتمال کاهش نرخ بهره در انگلیس و اتحادیه اروپا در ماه ژوئن افزایش یافته که می‌تواند به رشد اقتصاد و در نتیجه رشد تقاضا برای نفت کمک کند.
کپیتال ایکونومیکس طی یادداشتی اعلام کرد فعالیت تجاری در منطقه یورو و انگلیس در ماه جاری میلادی با بیشترین سرعت طی یک سال گذشته رشد داشته که حاکی از ادامه رشد اقتصاد منطقه است.
از طرف دیگر فعالیت تجاری در آمریکا در ماه آوریل تا پایین‌ترین سطح طی چهار ماه گذشته کاهش یافته است. بدین ترتیب سیاستگذاران قانع می‌شوند که لازم است نرخ بهره را جهت حمایت از اقتصاد پایین بیاورند.
با وجود تشدید حملات رژیم صهیونیستی به غزه، به نظر می‌رسد توجه تاجران تا حدی از تحولات خاورمیانه در معاملات روز چهارشنبه دور شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای ‎تامین مالی ‎تولید/ حمایت ۳۵۰ همتی با ابزارهای نوین
  • اولین عرضه خودرو‌های برقی در روز‌های آینده
  • کاهش ۰.۰۲ درصدی قیمت جهانی نفت
  • کاهش ۰.۰۲ درصد ی قیمت جهانی نفت
  • فروش بیش از ۱۱۷ هزار سکه در مرکز مبادله | ربع‌سکه در صدر تقاضا
  • تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر کشور
  • فردا؛ احتمال افزایش شاخص کل بیشتر از کاهش
  • اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد