Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@20:02:57 GMT

تلاش بانک مرکزی بر رونق صادرات غیرنفتی است

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۱۰۴۵۱

تلاش بانک مرکزی بر رونق صادرات غیرنفتی است

عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی طی یاداشتی که در اینستاگرام خود منتشر کرد به نقش بانک مرکزی در رونق بخشیدن به صادرات غیر نفتی را موثر دانست .

به گزارش ایسنا، در این یادداشت می‌خوانیم:

از حدود 50 سال پیش، که نفت، سهم غالب تولید و صادرات را در اقتصاد ایران داشت، تا به امروز که نفت، کمتر از یک‌سوم صادرات را تشکیل می‌دهد؟، به هر دلیل دولت نتوانسته است بودجه خود را از نفت جدا کند رشد اقتصادی کشور نیز با وجود کاهش سهم نفت به شدت متاثر از بخش نفتی است، طبعاً، اثر مستقیم تحریم‌های ظالمانه، کاهش رشد بخش نفتی و کاهش منابع برای بودجه دولت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دو، با همدیگر بخش غیرنفتی اقتصاد و بالتبع، رشد کل اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده‌اند. آنچه که بانک مرکزی با سیاست‌های پولی و ارزی خود می‌تواند انجام دهد، ایجاد ثبات و کمک در جهت رونق بخش غیرنفتی است. رشد بخش نفتی برونزا است و به تولید و صادرات نفت بستگی دارد و سیاست‌های بانک مرکزی بر رشد درونزا و غیرنفتی موثر است.

همانگونه که پیشتر هم بیان کردم، تلاش بانک مرکزی بر رونق صادرات غیرنفتی، ورود ارز آن به چرخه اقتصاد کشور، کمک به تسهیل واردات کالاهای ضروری و سرمایه‌ای و ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد می‌باشد. وضعیت سامانه نیما و پیشی گرفتن عرضه ارز نسبت به تقاضای آن نشان می‌دهد که با همت صادرکنندگان و تمهیدات واردات بحول و قوه الهی از این دوره سخت نیز به سلامت عبور خواهیم کرد.

بدیهی است در صورت بازگشت به شرایط طبیعی اقتصادی، بانک مرکزی نیز سیاست‌های اصلاحی و احتیاطی خود را ادامه داده و از تکرار تجربه‌های تلخ گذشته، حتی‌الامکان پرهیز خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: صادرات غيرنفتي عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۰۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فتح قله‌های نفتی/ صادرات نفت ایران رکورد شش سال اخیر را شکست

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در هفته‌های جاری، تولید و صادرات نفت ایران افزایش پیدا کرده و به بالاترین میزان خود در شش سال اخیر رسیده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- ندا زارعی: اعمال تحریم‌های نفتی جدید، برنامه‌ای است که دولت آمریکا بعد از حمله موشکی ایران به اسرائیل برای آن درنظر دارد. بعد از حمله مستقیم ایران در ۲۶ فروردین سال جاری با بیش از حدود صدها پهپاد، موشک کروز و بالستیک، دولت آمریکا به دنبال اعمال تحریم‌های جدیدی برای صادرات نفت ایران است تا علاوه بر جبران حمله ایران به اسرائیل، بتواند از این طریق کشور را تحت فشار قرار دهد.

 

اما خبری که در روز‌های اخیر درباره میزان صادرات نفت ایران و افزایش آن منتشر می‌شود، بسیار مهم است و حکایت از مقاوم شدن ایران در برابر تحریم‌های نفتی دارد.

هفته گذشته بود که اوپک گزارشی منتشر کرد مبنی بر افزایش میزان تولید نفت ایران در ماه مارس و اینکه جایگاه سوم تولیدکننده نفت بعد از عربستان و عراق، همچنان توسط ایران حفظ شده است. طبق این گزارش ایران در ماه مارس با افزایش ۲۸ هزار بشکه‌ای تولید نفت، تولید خود را به سه میلیون و ۱۸۸ بشکه نفت دور روز ارتقا داد.

 

حالا تنها بعد از گذشت چند روز بار دیگر گزارشی منتشر شده از روزنامه فایننشال تایمز که در آن به افزایش صادرات نفت ایران اشاره می‌کند. این رزنامه نوشته است که صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسیده و ۳۵ میلیارد دلار درآمد برای این کشور داشته است.

 

همچنین این روزنامه در گزارش خود با استفاده از داده‌های شرکت تحلیل انرژی ورتسکا، اظهار کرده است که تهران در ۳ ماه اول سال جاری میلادی به‌طور متوسط روزانه یک میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه نفت صادر کرده که عمده آن به چین بوده است. این رقم بالاترین میزان از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ به این سو به شمار می‌رود. علاوه بر این، فرناندو فریرا از گروه انرژی موسسه آمریکایی راپیدان نیز در این باره گفت است: ایران هنر دور زدن تحریم‌ها را پیدا کرده و صادرات آن به دو میلیون بشکه نزدیک شده است.

با وجود اینکه ایران در اوایل سال‌هایی که مورد تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفته بود، وضعیت نامناسبی در زمینه تولید و صادرات نفت را تجربه کرد، حالا در این روز‌ها به عنوان سومین تولیدکننده نفت در بین کشور‌های عضو اوپک، وضعیت صادرات خود را نیز بهبود بخشیده است. به طوری که این موضوع با واکنش‌های بسیاری از سمت کشور‌های دیگر همراه بوده است.

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت رئیس‌کل بانک مرکزی در پی درگذشت دکتر پرویز داوودی
  • فتح قله‌های نفتی/ صادرات نفت ایران رکورد شش سال اخیر را شکست
  • نقش کانال های اماراتی در افزایش نرخ دلار | التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد
  • واکنش بانک مرکزی به چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی/ مدیرعامل اسبق بانک صادرات: ارز باید تک نرخی شود/ معاون رئیس جمهور: تلاش دولت این است که شاهد کاهش بیشتر در نرخ تورم باشیم
  • رونق صادرات در جزیره جهانی قشم| تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید
  • ماجرای ایران چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی؛ آیا موج جدید تورم در راه است؟
  • چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟
  • امنیت در سرمایه گذاری باعث رونق تولید می‌شود
  • رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند
  • یورونیوز: آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های نفتی ایران را تشدید کند