Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مریخ‌نورد چینی‌ها سال ۲۰۲۰ به سوی سیاره مریخ پرتاب خواهد شد و پیش از فرارسیدن سال ۲۰۲۱ برسطح سیاره فرود می‌آید. ماموریت مریخ‌ دانشمندان چینی شامل سه مرحله ماهواره مدارگرد، سطح‌نشین مریخی و مریخ‌نورد خواهد بود.  
از جمله هدف‌های ساخت مریخ‌نورد به وسیله متخصصان چینی، بررسی جو سیاره، ارزیابی ویژگی‌های زمین‌شناسی و میدان‌های مغناطیسی سیاره مریخ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مریخ‌نورد همچنین می‌تواند سرنخ‌هایی درباره نحوه شکل‌گیری سیاره مریخ و منظومه شمسی در اختیار دانشمندان قرار دهد.
چینی‌ها امیدوارند ماموریت مریخ آن‌ها موفقیت‌آمیز باشد که در این صورت کشور چین اولین کشوری خواهد بود که سه ماموریت مختلف مدارگرد، سطح‌نشین و مریخ‌نورد را به طور همزمان در قالب یک ماموریت در سیاره مریخ به انجام رسانده است.  
برای پرواز به سیاره مریخ، فضاپیما با استفاده از موشک فوق‌پیشرفته و قدرتمند Long March ۵ به مدار geosynchronous فرستاده می‌شود.
این موشک فضایی قابلیت ارسال سفینه‌های فضایی با محموله‌های سنگین به فضا از جمله کره ماه و سیاره مریخ را دارد. پس از رسیدن به مدار مذکور، سفینه فضایی حاوی سطح نشین و مریخ نورد، سفری هفت ماهه برای رسیدن به سیاره مریخ در پیش روی خواهد داشت.  
کشور چین به تازگی پایگاهی در صحرای گبی برای آموزش فضانوردان برای سفر به سیاره مریخ احداث کرده است. افزون بر آموزش فضانوردان، گردشگران هم می‌توانند از این مرکز آموزشی دیدار و با شبیه‌سازی فضای زندگی در سیاره مریخ آشنا شوند.
هزینه تمام شده برای ساخت این پایگاه شبیه‌سازی در صحرای گبی حدود ۲۲.۳ میلیون دلار بوده است. بیشتر بخوانید: ناسا کشف هرگونه نشانه از حیات فرازمینی در مریخ را رد کرد
این پایگاه به نام Mars Base ۱ دارای گنبدی نقره‌ای و نه ماژول مختلف شامل محوطه‌های زندگی، اتاق کنترل، گلخانه مخصوص رشد گیاهان و سالن هوانوردی است.
هدف کارشناسان از ساخت این پایگاه، آشنا کردن فضانوردان و علاقه‌مندان به سفر به سیاره مریخ با چالش‌های سفر به این سیاره و مشکل‌های پیش روی آنهاست.
دانشمندان چینی اعلام کرده‌اند حدود ۶۰ دانشجوی رشته فضانوردی و گردشگر می‌توانند در این پایگاه اقامت کنند.  
نام مریخ‌نورد ساخت متخصصان چینی Mars ۱ نام دارد و ساخت آن به وسیله محققان مرکز CASIC چین انجام شده است. مریخ‌نورد چینی درون پوششی از ورق‌های طلایی قرار دارد تا از آن در برابر تابش‌های اشعه‌های کیهانی محافظت کند.
افزون بر سفر به سیاره مریخ، دانشمندان چینی چندی پیش در یک ماموریت موفقیت‌آمیز، ماه‌گرد Chang'e-۴ و ماه‌نورد Yutu-۲ را به نیمه تاریک کره ماه ارسال کردند و لقب اولین کشوری را به دست آورند که موفق به ارسال ماه‌نورد به نیمه تاریک کره ماه شد.  
چینی‌ها پس از به دست آوردن این موفقیت اعلام کردند در نظر دارند در سال آینده کاوشگر فضایی Chang'e-۵ را به سوی کره ماه ارسال کنند.
ماموریت Chang'e-۵ ادامه ماموریت ماهواره مدارگرد کنونی است و حتی دانشمندان اعلام کرده‌اند در نظر دارند نمونه‌های باقیمانده از حضور انسان در کره ماه متعلق به سال ۱۹۷۶ را به زمین بازگردانند.  
از جمله طرح‌های بلندمدت چینی‌ها، ارسال کاوشگر بدون سرنشین به کره مریخ در حدود سال‌های ۲۰۳۳ و ارسال سفینه فضایی به این سیاره در سال‌های ۲۰۴۰ الی ۲۰۶۰ را می‌توان نام برد.
منبع: space   انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۱۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محیط زیست و پسماند از مهم‌ترین چالش‌های امروزی بشر است

 پیام جوهرچی، در یادداشتی عنوان کرد: «سوم اردیبهشت مصادف با ۲۲ آوریل، به عنوان روز جهانی زمین‌پاک نامگذاری شده که از مهم‌ترین رویداد‌های زیست محیطی جهان به شمار می‌رود. مجمع عمومی سازمان ملل متحد از طریق این نامگذاری، از همه‌ی سازمان‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و ناحیه‌ای، جامعه‌ی مدنی، سازمان‌های غیردولتی و همه‌ی ذی‌نفعان مرتبط دعوت می‌کند تا در صورت تمایل به افزایش سطح آگاهی‌های عمومی درباره‌ی روز جهانی زمین، اقدام کنند.

زمین و بوم سازگان‌های موجود در آن، خانه‌ی ماست. به منظور حفاظت از زمین از یک سو و تأمین نیاز‌های نسل امروز و فردا از دیگر سو، ناگزیر از هماهنگی انسان با طبیعت و زمین هستیم. روز جهانی زمین می‌خواهد به ما یادآوری کند که زمین و بوم سازگان‌های آن، حیات را برای بشر و سایر زیستمندان ممکن می‌سازد. نامگذاری این روز، فرصتی برای بالا بردن سطح آگاهی عمومی در سراسر جهان، نسبت به چالش‌هایی است که سیاره‌ی ما هم اکنون، برای تأمین رفاه و آسایش انسان‌ها با آن روبروست. ما روز زمین را جشن می‌گیریم تا یادمان نرود که زندگی و تغذیه‌ی ما، به این سیاره وابسته است.

از بین بردن منابع طبیعی و تخریب سریع محیط زیست، نتیجه‌ی الگو‌های نادرست مصرف و تولیدات ناپایدار است که منجر به پیامد‌های نامطلوب برای زمین، سلامت و رفاه عمومی بشر شده است. شواهد علمی نشان داده است که شیوه‌ی زندگی فعلی ما (به ویژه الگو‌های مصرف و تولید پسماند) به شدت بر تحمل تاب‌آوری زمین تأثیر گذاشته است.

از دست دادن تنوع زیستی، بیابان‌زایی، تغییرات آب و هوایی، گرمایش زمین و اختلال در برخی از دوره‌های طبیعی، از جمله هزینه‌های نادیده گرفتن فرصت تجدید حیات برای طبیعت و یکپارچگی بوم سازگان‌های آن است. تحقیقات علمی اخیر نشان می‌دهد که از زمان انقلاب صنعتی، طبیعت به عنوان یک کالا محسوب شده که فقط به نفع مردم و برای رفع نیاز‌های اساسی جمعیت رو به رشد عمل کرده است و مشکلات محیط زیستی بوجود آمده را تاکنون، با استفاده از تکنولوژی حل کرده است. اما باید به یک نکته مهم توجه کنیم و آن این است که منابع این سیاره محدود بوده و بهره‌برداری‌های گذشته از این منابع، دیگر امکان پذیر نیست؛ بنابراین نیازمند یک مدل پایدارتر برای تولید، مصرف و به طور کلی برای اقتصاد هستیم.

محیط زیست به صورت عام و پسماند به صورت خاص یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروزی بشر است. فهم چالش محیط زیست ضرورت ظهور اندیشه عمل‌گرایانه اثربخش است. فهم پدیده‌ها قطعاً مهم‌تر از حل آنهاست و اگر بدون فهمیدن بخواهیم مسائل را حل کنیم، بر دامنه مشکلات خواهیم افزود.

ایجاد یک دنیای جدید، نیاز به ایجاد یک رابطه‌ی جدید میان انسان و زمین دارد. منظومه‌ی شمسی به ما یادآوری می‌کند که همانطور که زمین در مرکز جهان قرار ندارد، ما انسان‌ها نیز مرکز زمین نیستیم. ما همراه با بقیه زیست‌مندان در سیاره‌ی زمین، در شبکه‌ی بزرگ‌تر مشترکی زندگی می‌کنیم.

از سال ۲۰۰۹، مجمع عمومی سازمان ملل با اتخاذ ۹ قطعنامه در مورد هماهنگی با طبیعت، تعریف این رابطه‌ی تازه را بر اساس یک رابطه‌ی غیر انسان محور با طبیعت، آغاز کرده است. این قطعنامه‌ها، حاوی دیدگاه‌های مختلف در مورد ساختن یک پارادایم جدید و غیر انسان محورانه است که در آن، اساس و پایه‌ی اقدامات درست یا غلط در مورد محیط زیست، تنها بر منافع انسان متکی نیست.

در میان انواع آلودگی‌ها، پلاستیک‌ها بیشترین آسیب را به کره زمین وارد می‌کنند. آلودگی‌های پلاستیکی و میکروپلاستیک‌ها از بزرگترین تهدید‌های زیست محیطی ما هستند که باعث صدمه به محیط زیست می‌شوند.

بیشترین حجم میکروپلاستیک‌ها ناشی از زباله‌های پلاستیکی مثل بطری و کیسه پلاستیکی در اقیانوس‌ها و منابع آبی هست که در معرض تابش آفتاب و انرژی آب به ذرات کوچک‌تر تجزیه شده و وارد آب‌های اقیانوس‌ها و منابع آبی می‌شوند.

زباله‌های پلاستیکی پراکنده در اقیانوس‌ها جان میلیون‌ها جاندار دریایی از جمله فک‌ها، نهنگ‌ها، دلفین‌ها، پرندگان دریایی، ماهی‌ها، خرچنگ‌ها، لاک پشت‌ها و بسیاری دیگر از حیوانات دریایی را تهدید می‌کنند.

کافی است به زیان‌های این کیسه‌ها برای سیاره ما و موجودات زنده آن، فکر کنید تا قانع شوید که استفاده از آنها باید با راهکار‌های پایدارتری جایگزین شود. آمار‌ها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰ وزن پلاستیک‌های رها شده در اقیانوس‌ها از وزن ماهی‌ها بیشتر خواهد شد. با این حال افزایش آگاهی مردم درباره آلودگی‌های پلاستیکی کورسوی امیدی برای بهبود این شرایط است. در این راستا آئین نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی به عنوان گام اول و ابتدایی جهت کاهش آثار مخرب آنها تدوین و در هیئت دولت مصوب شد. اجرای صحیح و به هنگام مفاد این آئین نامه مطالبه عموم و سازمان حفاظت محیط زیست است.»

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • تصاویر نجومی چهارم اردیبهشت (۲۳ آوریل)
  • دلایل فرود نیامدن مجدد انسان روی ماه
  • چرا بازگشت انسان به ماه سخت است؟
  • محیط زیست و پسماند از مهم‌ترین چالش‌های امروزی بشر است
  • حقایقی در مورد سیاره آبی
  • آدم فضایی سبز را فراموش کنید؛ حیات فرازمینی ممکن است بنفش باشد
  • شام لاکچری فضانوردان آپولو ۸ چه بود؟ (+عکس)
  • تقویم نجوم اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ + دانلود جدول
  • تقویم نجوم اردیبهشت‌ 1403 + دانلود جدول
  • رقابت استارت‌آپ‌ها پس از رایگان‌سازی ماموریت ۱۱ میلیارد دلاری مریخ توسط ناسا