Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ دومینیک بورک Dominic Bureke  (پایه‌گذار، مدیر و کارگردان بزرگ‌ترین کنسرسیوم آژانس‌های مسافرتی ایرلند) است. او در زیرمجموعه خود ۷۳ شرکت را پوشش می‌دهد که هرچند فعالیت آنها مستقل است اما درنهایت برای انجام فعالیت‌های خود به مجموعه اصلی وابسته هستند. درواقع می‌توان گفت او عملکری چندجانبه را در حوزه گردشگری ایرلند انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بورک در این‌باره می‌گوید: مهم‌ترین کار من در مجموعه کنسرسیوم آژانس‌های مسافرتی ایرلند آن است که مذاکراتی درخصوص شرایط تجاری انجام دهم. درواقع، با تهیه‌کنندگان بسته‌های سفر و شرکت‌های هواپیمایی یا کشتی‌های کروز، توراپراتورها، شرکت‌های مسافرتی، حوزه حمل و نقل و کرایه ماشین و هر نوع مشاغل مربتط با گردشگری که توریست‌ها برای سفر به خارج به امکانات آنها نیاز دارند، به مذاکره و صحبت می‌پردازم.

او چندی پیش برای نخستین بار به ایران سفر کرد و با خبرنگار ایلنا به گفتگو نشست:

با وجود آنکه ایران مملو از جاذبه‌های متنوع است اما در حوزه گردشگری شناخت کمتری از کشور ما در میان مردم دیگر کشورها وجود دارد. شما ایران را چگونه دیدید؟

همشیه دلم می‌خواست از ایران بازدید کنم. بنابراین خیلی خوشحال شدم زمانی که دعوت‌نامه‌ها به دستم رسید. از آنجا که به تاریخ علاقه‌مند هستم، احتمالا نسبت به عموم ایرلندی‌ها اندکی بیشتر درباره ایران می‌دانستم و می‌دانم. از این رو، نسبت به نوع تبلیغاتی که درباره ایران می‌شود و اینکه این تبلیغات چه چیزهایی درباره ایران می‌گویند و اینکه چگونه ایران را نشان می‌دهند، حساس نبودم. می‌دانستم که داستان چیز دیگری است و واقعیت دیگری وجود دارد.

اگر بخواهم صادق باشم در عرض ۲۴ ساعت نخست سفرم به ایران همه تصوراتم نسبت به ایران بیش از گذشته در حال تحقق بود. می‌توانم بگویم، ایران همانطور که انتظار داشتم است، عرفی‌تر از چیزی که نشان می‌دهد، است. به نظر خیلی ریلکس‌تر و غربی‌تر از آنچه که نشان داده می‌شد، می‌آید. ساختارها خیلی مدرن هستند و البته شبیه اروپا نیست. این مهم را همان ساعات اول وقتی از فرودگاه با اتوبوس به سمت تهران می‌آمدیم، متوجه شدم چراکه نسبت به این فضا، احساس آشنایی می‌کردم. شما احساس می‌کنید که در سرزمین آشنایی هستید.

وقتی به استانبول سفر کردم، مناره‌ها و مساجد را همه جا می‌توانستیم ببینیم. اگر بخواهم صادقانه بگویم، باید گفت که سورپرایز شدم. من فکر می‌کردم که در تهران هم با چنین منظره‌ای روبه رو شوم اما شاید به خاطر این است که تهران که ما در آ‌ن هستیم، مسطح است. در نتیجه نقاط بلند نیست که روی افق روی آنها بایستیم و آنها را ببینیم. این چیزی متفاوت با تصورات من است و تنها چیزی است که واقعا من را سورپرایز کرد.

پیش از این چه اندازه تحت تاثیر فضاهای سیاسی مسلط بر نظام حاکم بر فضاسازی‌های رسانه‌ای قرار داشتید؟

 من با شما صادق هستم وقتی من به مردم‌ام گفتم که داریم به ایران می‌رویم به نظرشان جُک می‌آمد. به من می‌گفتند که آیا برای انجام این سفر مطمئن هستی، برمی‌گردی، اگر پول خواستی حتما ما را مطلع کن. اگر تو را گروگان گرفتن چه و... ولی همه اینها شوخی بود. خودشان هم می‌دانند که این طور نیست. زیرا یک جنگ تبلیغاتی بر علیه ایران شکل گرفته و تصاویر خاصی از ایران ارائه داده‌اند. این داستانی است که توسط برخی شایع شده است. این مردم می‌گویند که ایرلندی‌ها درون همه اینها را می‌بیننند. ما عروسک شخصی نیستیم ما خودمان تصمیم می‌گیریم که با چه کسانی ارتباط داشته باشیم.

 خط و مشی انتخاب مقصد سفر برای ایرلندی‌ها چگونه و با چه سلایقی مشخص می‌شود؟ آیا شرکت یا واحد خاصی در ایرلند وجود دارد که مسیرهای گردشگری را برای گردشگران تعریف کند؟

انتخاب مقصد سفر برای ایرلندی‌ها به فاکتور مهمی مانند قیمت و هزینه بستگی دارد. چراکه زمانی که محدودیت مالی وجود داشته باشد مردم نگاه می‌کنند به چیزی که توانایی مالی‌اش را داشته باشند. برای این سوال هیچگاه پاسخ ساده‌ای وجود ندارد چون دلایل مختلفی وجود خواهد داشت. مردم مختلف زیادی هستند که برای آنها ایران خیلی بزرگ جلوه می‌کند چون مکانی کاملا متفاوت است جایی که قبلا هیچ وقت نبودند. آنها به همه جاهای اروپا سفر می‌کنند، بنابراین آنها دنبال آن هستند که در رویارویی با یک فرهنگ جدید خودرا به چالش بکشند.

بنابراین شما موهبت دارید، ارزش نوظهوری دارید که می‌توانید از آن برای جذب گردشگران ایرلندی استفاده کنید. این موهبت و ارزش همان فرهنگ شماست. من قبلا هم گفتم، ایرلندی‌ها مردمی هستند مانند من، که عاشق تاریخ هستم. عاشق فرهنگ هستم. عاشق غذا هستم. اینها دلایلی هستند که من سفر می‌کنم و دوباره فکر کنم. ما سال‌ها درباره این موضوعات بحث می‌کردیم. چنانکه من حدود ۴۵-۵۰ سال است که دور دنیا سفر ‌می‌کنم؛ وقتی بازمی‌گردم تجربیاتی که در ارتباط با مردم عادی کسب کردم را با خود می‌برم. اینگونه است که ارتباط و اتصال بین مردم برقرار می‌شود و این مهم‌ترین دلیل برای سفر کردن است. گویی این خاطره است که بیشتر از همه می‌ماند.

بعد از ارتباط مردمی، این آب‌وهوای خوب است که ایرلندی‌ها را جذب می‌کند. چون ما از کشوری می‌آییم که هوا خیلی متنوع است در نتیجه ما عاشق آفتاب هستیم. دنبال آسمان آبی هستیم و این یکی از دلایلی است که اسپانیا مقصد شماره یک ایرلند است. چون نزدیک‌تر است و دسترسی به آن راحت و نسبتا ارزان است. در آنجا آب و هوا خیلی خوب است و مردمشان نیز تقریبا شبیه ما هستند در نتیجه دوباره احساس حضور در خانه به ما دست می‌دهد. فرهنگ عالی و غذای خوب و البته زمان سفر نسبتا کوتاه دارد که این در مورد ایران صدق نمی‌کند.

گردشگرانی شما بیشتر از چه گروه‌های سنی، تحصیلی و تخصصی و اقتصادی و حتی شغلی هستند؟

به نظرم ایران بازار متفاوتی است. فکر می‌کنم بیشتر افرادی که نسبتا مسن و کمی میان سال هستند، به ایران سفر کنند. آنها بیشتر به تاریخ، فرهنگ و این جاذبه‌ها علاقه‌مند هستند. جوان‌ها بیشتر به دریا و ساحل و آفتاب علاقه‌مند هستند. البته اکنون که نرخ تولد در ایرلند نسبتا بالاست، از نظر استانداردهای اروپایی با جمعیتی جوان روبه رو هستیم. پس فکر کنم ما بالاترین جمعیت زیر ۲۵ سال را در اروپا داریم. البته این جمعیت در حال مسن‌ ‌شدن است پس فکر کنم مردم بیشتری هستند که می‌توانند به سفر به ایران علاقه مند شوند. درواقع، اکنون در زمانی قرار داریم که سن مردم ایرلند در حال افزایش است و فکر کنم حدود ۵ تا ۱۰ سال آینده،‌ ایران تبدیل به مقصد خوبی برای سفر آنها خواهد شد.

ایرلند در زمره بازارهای هدف گردشگری ایران قرار گرفته و قرار است بسته‌های سفر به ایران به گردشگران ایرلندی معرفی شود. درواقع قرار است مقصدی جدید در بسته سفر ایرلندی‌ها معرفی شود. به نظر شما ایران چه نوع بسته سفری به ایرلندی‌ها ارائه دهد تا بتواند نظر آنها را برای سفر جلب کند؟

به نظر من شما باید در سطوح مختلف و راه‌های متعدد تبلیغات درباره جاذبه‌های گردشگری ایران را انجام دهید. در این میان، تبلیغات در بازار کافی نیست زیرا بازار سنتی و رسانه‌ها این پیام‌ها را دارند. شما آزادی عمل کافی برای گفتن داستانی که می‌خواهید را ندارید. بنابراین فکر کنم ترکیبی ازPR،  بلاگ‌ها، رسانه‌های متفاوت، کانال‌ها، مردم، فعالان گردشگری و... را باید در اختیار داشته باشید تا اطلاعات را منتقل کنند. زیرا اینجا باید بتوانید مردم را وارد جریان کنید. تعداد زیادی از مردم وجود دارند همانطور که گفتم همه بالای ۵۰ سال هستند، ممکن است بازنشسته یا نیمه بازنشسته باشند. از نظر مالی نیز وضعیت مناسبی برای سفر دارند و علاقه‌مند کشف دنیا هستند. تمایل به شرکت در تورها دارند. زیرا راه راحت‌تر برای سفر است. وارد آژانس‌ها می‌شوند و می‌گویند  شما الان کجا را پیشنهاد می‌دهید. بنابراین یکی از راه‌ها این است. ما به آژانس‌‌های مسافرتی نیاز داریم تا راجع به مقصد و چیزی که برای ارائه دادند اطلاعات کافی داشته باشند و زمانی که احتمالا با شکایت یا مقاومت برای عدم سفر به ایران روبه رو می‌شوند، بتوانند اطلاعات دقیق و درستی از ایران در اختیار آنها بگذارند. این یک فرآیند رد و بدل کردن اطلاعات است که زمان‌بر خواهد بود.

همانطور که خودتان می‌دانید فروش بسته سفر و انتخاب مقصد سفر در نهایت به علاقه گردشگری بازمی‌‌گردد. ضمن آنکه باید اعتماد کنند. در نهایت فروش بسته سفر به علاقه برمی‌گردد و چون علاقه به عنوان یک احساس انسانی واگیردار است، می‌توانیم مردم دیگر را تحت تاثیر قرار دهیم. در این نقطه است که از آنجایی که آنها دوست دارند که تجربه کنند این تجربه را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. مانند آن می‌ماند که شما موسیقی خوبی از رادیو گوش دهید یا آنکه فیلم خوبی ببینید، اولین کاری که می‌خواهیم بکنید این است که این تجربه خوب را منتقل کنید و افراد دیگر هم دوست خواهند داشت که آن فیلم را بینیم یا آن موسیقی را گوش دهند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: سفر به ایران فرهنگ ایران تاریخ ایران شرکت های مسافرتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۲۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنیه: قطعنامه شورای امنیت نشان دهنده انزوای رژیم صهیونیستی است

رییس دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: قطعنامه شورای امنیت نشان دهنده انزوای رژیم صهیونیستی است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، «اسماعیل هنیه» رییس دفتر سیاسی جنبش حماس در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه کشورمان، اظهار داشت: از وزیرخارجه ایران به خاطر میزبانی گرم تشکر می‌کنم.

رییس دفتر جنبش حماس تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در صف مقدم حمایت از آرمان و ملت فلسطین ایستاده است. ما در حال گذر از یک‌مرحله تاریخی در روند مبارزه با رژیم صهیونیستی هستیم و نقطه عطف طوفان الاقصی است.

هنیه با بیان اینکه شش ماه از عملیات طوفان الاقصی گذشته است، گفت: مردم غزه مقاومت افسانه ای را پشت سر گذاشتند.

وی‌گفت: به رغم تمام هزینه های سنگینی که مردم غزه پرداختند، رژیم صهیونیستی در محقق ساختن تمام اهداف خود شکست خورده است و حمایت سیاسی در شورای امنیت بین الملل را هم از دست داده است.

وی افزود: قطعنامه شورای امنیت نشان دهنده انزوای رژیم صهیونیستی است.

رییس دفتر سیاسی حماس عنوان کرد: در قطعنامه‌ای که دیروز صادر شد، برخی کاستی ها وجود دارد. این قطعنامه بیانگر این است که رژیم صهیونیستی با انزوای بی سابقه ای رو به رو شده است که حاصل عملکرد مقاومت و حمایت امت اسلامی است.

هنیه خاطر نشان کرد: از رهبر انقلاب امام خامنه ای و رییس جمهور و مردم ایران تشکر می‌کنم. ان شاءالله در ماه رمضان، روز قدس را در پیش داریم. این روز در حالی فرا می رسد که نبرد ادامه دارد. مردم فلسطین با چالش مواجه هستند و امیدواریم امت اسلام در روز قدس حضور شجاعانه داشته باشد و گامی برای آزادی مسجد الاقصی باشد.

دیگر خبرها

  • کارشناس بازار سرمایه: ایرانیان خارج از کشور ۱۷۰۰ میلیارد دلار سرمایه دارند
  • واعظ آشتیانی: تهمت زدن و انگ زدن حاصل خوبی برای جامعه و کشور ندارد
  • مایباخ 57 اس سبز ایرلندی (عکس)
  • نگاهی بنیادی به شرکت‌های صنعت دارویی در بازار سرمایه
  • عربستان روی مدافع منچستر دست گذاشت
  • انتقاد تند از علی مطهری بعد از اظهاراتش درباره نوروز /به دنبال تبدیل عید به عزا هستید؟/خیال نکنید مردم خیلی سرخوش‌ هستند اما.../نوروز تعطیل بردار نیست
  • چرا پزشکان خودکشی می‌کنند؟
  • جمعیت صدهزار نفری‌ امروز آزادی نشان دهنده هویت مردم ایران است
  • هنیه: قطعنامه شورای امنیت نشان دهنده انزوای رژیم صهیونیستی است
  • قطعنامه شورای امنیت نشان دهنده انزوای رژیم صهیونیستی است