Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@09:49:58 GMT

آشنایی با روانشناسی موسیقی

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۱۳۱۳۲

آشنایی با روانشناسی موسیقی

برای بسیاری از آدمها همواره این سوال پیش میآید از نطر درونی برون‌گرا یا درون‌گرا هستند؟ یکی از راه‌های ساده ای که بسیار علمی و تایید شده است استفاده از روانشناسی موسیقی می‌باشد.  قبل از اینکه بتوانید به ذات خود پی ببرید ابتدا باید معنی و مفهوم روانشناسی موسیقی را بدانید.

روانشناسی موسیقی چیست؟

روانشناسی موسیقی در مورد چگونگی اثرات موسیقی بر رفتار و تجربیات ما در دو مقیاس فردی و اجتماعی مطالعه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دیگاه فردی چگونگی تاثیر موسیقی بر حالت احساسات شخصی و در دیگاه اجتماعی چگونگی تاثیر موسیقی بر گروهی از یک اجتماع را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

هر چند که حوزه مطالعه روانشناسی موسیقی بسیار بزرگ است ولی یکی از قسمت‌های مهم آن که ما در این مطلب بر آن تمرکز کرده‌ایم، این است که انواع تیپ‌های شخصیتی متفاوت چه نوع موسیقی گوش می‌دهند. این اطلاعات برای فروشندگان، سیاستمداران و هر کسی که به دنبال اعمال نفوذ بر دیگران است بسیار ارزشمند می‌باشد.

تعدادی از تحقیقات جدید در سراسر دنیا نشان می‌دهد که فاکتورهای روانشناسی می‌تواند کلی نشان دهد که مردم تمایل به شنیدن چه نوع موسیقی دارند.

افراد پر انرژی که اغلب برونگرا هستند و بیشتر در جامعه ظاهر می‌شوند و خود را ابراز می‌کنند تمایل به موسیقی‌هایی پر ضرب، پر تحرک که حس خوبی به انسان می‌دهند.در مطالعاتی که در سال ۲۰۱۰ در مورد ارتباط پنج ویژگی بزرگ شخصیتی (OCEAN) با سلیقه موسیقی توسط مجله APA تحت عنوان Psychology Of Aesthetics منتشر شد.

۱. Openness (بازبودن ذهن)

باز بودن به روی تجربه‌های جدید، صداقت داشتن، پنهان نکردن اطلاعات یا احساسات، توانایی فکر کردن درباره عقاید متفاوت، گوش دادن به دیگران و حرف‌های جدید، متضاد و گم و متعصب بودن از ویژگی‌های این دسته از صفات شخصیتی هستند.

۲. Conscientiousness (با وجدان بودن)

این ویژگی شخصیتی شامل دقت وهمت برای انجام دادن کارها به شیوه صحیح و کامل، وجدان کاری داشتن، متضاد بی دقتی و بی مبالاتی، غیر قابل اعتماد بودن است.

۳. Extraversion (برونگرایی)

برونگرایی، سرزندگی و اعتماد به نفس برای لذت بردن از معاشرت با دیگران، متضاد درونگرایی، دلمردگی و عدم اعتماد به نفس از ویژگی‌های این گونه افراد است.

۴. Agreeableness (خوش اخلاق)

این گونه افزاد دلنشین، خوش اخلاق، دوست داشتنی، مهربان، خوب، آرام و سر به زیر بودن، مدارا جویی، کنار آمدن و همکاری کردن با دیگران، متضاد تک روی و بداخلاق بودن هستند.

۵. Neuroticism (عصبی بودن)

نوروتیسم، روان رنجوری، ترس و نگرانی شدید، عدم تعادل روانی، متضاد سلامت روانی و تعادل هیجانی را دارند.

مطالعات بر روی صد داوطلب انجام شد که از آنها درخواست شده بود نظراتشان را در مورد ۲۰ آهنگ ناشناس که قبلا گوش نداده بودند بدهند. نهایتا برونگراها تمایل طبیعی بسیار زیادی به آهنگ های پر ضرب و شاد نسبت به دیگر داوطلبان داشتند.  

آزمایشات مشابهی از مجله music therapy در سال ۲۰۰۵ ارائه شده بود. محققان بر روی ۱۴۵ دانش آموز پسر و دختر که به صورت اتفاقی از دانشگاه‌های مختلفی انتخاب شده بودند کار می‌کردند. هر داوطلب قبل از شروع آزمایش مورد نظر، پرسشنامه‌های تیپ شخصیتی را پر میکرد. از نتایج آزمایشات که در آن داوطلبان به موسیقی‌های مورد علاقه شان اشاره میکردند، دریافتیم افرادی که طبق تست تیپ شخصیتی، برونگرا بودند به آهنگهای پر ضرب و ریتمیک تمایل داشتند.

درونگراها چه نوع موسیقی گوش می‌دهند؟

از آن جایی که این نوع انسان‌ها بسیار رفتارهایی خاص و عجیب دارند پس طبیعی است که هر نوع موسیقی را گوش نمی‌دهند.

این جور آدمها خیلی اهل دوستی و روابط اجتماعی نیستند و به جای آن بیشتر در درون خود یا به قول قدیمی‌ها سر در جیب مراقبت فرومی‌برند. براسای تحقیقات بر روی این نوع آدمها موسیقی باید فراهم کننده یک فضایی باشد که در آن بتوانند از فکرو قوه تخیل خود استفاده کنند. اغلب درونگراها علاقه به ملودیهای پیچیده و متنهای پر معنی دارند. درونگراها تمایل دارند تا به وجه خلاق خود و به راحتی به شخصیت درونیشان نزدیک باشند.

در تحقیقات جدید که در Psych Central گزارش شده است. طرفداران موسیقی راک و هوی متالافرادی خلاق و بخش اعظمی از شنوندگان این سبکها درونگرا هستند.

تیم تحقیقات دانشگاهی دیگر به رهبری دکتر Adrian North طی مطالعات وسیعی در مورد سلیقه موسیقیایی و ارتباط آن با تیپ شخصیتی این نتیجه رسید که، در طول این سالها محققان بر روی ۳۶۰۰۰ نفر از ۶۰ کشور مطالعه کردند. داوطلبان مورد پرسش برای گزینش قطعههای موسیقی مورد علاقه شان و پاسخ دادن به پرسشنامه هایی که برای تعیین تیپ شخصیتیشان طراحی شده بود، قرار گرفتند.

اگر انسان‌ها را به شخصیت کلی درونگرا و برونگرا تقسیم کنیم؛ افزاد درونگرا کلا سلیقه خاصی در همه چی از جمله موسیقی دارند و این سلیقه همه پسند هم نیست. این دسته از افراد بیشتر موسیقی راک و هوی متال را ترجیح میدهند.

دسته دوم افراد برونگرا سلیقه همه پسندی دارند و با همه آدم ها تا حدی می توانند کنار بی آیند این دسته از افراد بیشتر موسیقی‌های شاد از مانند  هیپ هاپ  و جاز را دنبال میکنند.

و در آخر دکتر North نتیجه گرفت که ارتباط عمیق میان سلیقه موسیقی و تیپ شخصیتی، یکی از عواملی است که باعث بروز حالت دفاعی در مردم میشود، وقتی علاقه شان در این زمینه مورد چالش قرار میگیرد. سلیقه موسیقی و آن چیزی که فرد در زندگی از خود نشان می‌دهد به صورت ذاتی با یکدیگر در ارتباطند.

 دکتر North همچنین می‌گوید: این یکی از دلایلی است که مردم تمایل به پیوند با موسیقی و شکل دادن دوستیهایی با افرادی که سلیقه یکسانی را به نمایش می‌گذارند، دارند.

منبع: didgeproject

کد خبر 459402 برچسب‌ها مجله سبك‌های موسيقی جهان

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۳۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلام چطور این دختر مسیحی را متحول کرد؟ | ویدئو

دریافت 12 MB

به گزارش همشهری آنلاین، بسیاری از افرادی که از سایر ادیان به دین اسلام می‌گروند، پس از آشنایی با آن دچار تحول می‌شوند و به پاسخ سوالات خود می‌رسند. یکی از این افراد عایشه مرسدس است که ماجرای آشنایی او با اسلام را در ویدئوی زیر از زبان خودش می‌شنوید.

کد خبر 846328 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها اسلام - مسجد اسلام و مسلمانان خبر مهم مسیحیت

دیگر خبرها

  • فعالیت روانشناسان بدون پروانه اشتغال حرفه‌ای تخلف تلقی می‌شود + فیلم
  • رنگ‌ها، جهانی که غالبا از آن غافلیم!
  • محسنی اژه‌ای: نباید از نظرها و سلیقه‌های مختلف هراسید
  • نباید از نظرها و سلیقه‌های مختلف هراسید/ بیش از اوقات دیگر به هماهنگی و همکاری نیازمندیم
  • نباید از نظرها و سلیقه‌های مختلف هراسید
  • طلا و جواهرات خود را با سلیقه خود سفارشی سازی کنید
  • چرا ماشین ترورهای شخصیتی از کار نمی‌افتد؟ / راه‌اندازی کانال معدوم اکبر گودرزی در یک پیام‌رسان!
  • ممی‌زاده: اوزونیدیس از لحاظ شخصیتی و فنی بهترین است
  • استقرارتیم روانشناسی در محل برگزاری کنکور در گلبهار
  • اسلام چطور این دختر مسیحی را متحول کرد؟ | ویدئو