عرفان اهل بیتی(ع) جامع، جهانی و ابدی است
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۱۳۱۶۵
حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد رودگر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتوگو با ایکنا با اشاره به وجه تمایز عرفان اهل بیتی(ع) از سایر عرفانها گفت: عرفان وحیانی و اهل بیتی(ع) عرفان جامع، جهانی و دارای عناصر جاودانگی و ابدیت است؛ دلیل اصلی این ابدیت و جامعیت هم فطرتپذیر بودن این نوع عرفان در تمامی مراحل آن و منازل و مراحل سلوکی و رشد معنوی فرایندی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رودگر با بیان اینکه این نوع عرفان، عقلمحور و عقلپذیر و مبتنی بر خرد و عقلانیت از حدوث تا بقاء است، تصریح کرد: در این عرفان عقل تا آخرین مرحله سلوکی حضور دارد و استکمال خود را طی میکند که اصطلاحاً به این مرحله عقل برین گویند، لذا در این مرحله برهان و عرفان با یکدیگر جمع میشوند؛ تعاضد و همافزایی دارند و نه تعارض و تضاد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه سومین ویژگی عرفان اهل بیتی(ع) انحصاری نبودن و محدودیت به یک جنس و قشر نبودن است، اظهار کرد: رسیدن به این عرفان، زن و مرد، فقیر و غنی، پیر و جوان، معلول و توانمند و ... ندارد و گرچه مراتب هر کسی در جای خود محفوظ است، ولی انحصاری نیست که برخی بتوانند و برخی نتوانند به سمت آن بروند و به اصطلاح دیگر طبقاتی نیست.
رودگر ادامه داد: در برخی عرفانهای نوظهور و حتی کلاسیک مانند هندوها که براساس کاستهای اجتماعی است انحصار وجود دارد ولی در عرفان وحیانی و اهل بیتی(ع) چنین چیزی نداریم.
وی با بیان اینکه درون گرایی و فردگرایی از برخی ویژگیهای عرفانهای غیر وحیانی است بیان کرد: در عرفان اهل بیت درونگرایی و فردگرایی در کنار برونگرایی و اجتماعگرایی است و هر دو با هم هستند؛ این عرفان، عرفان جلوت، انقلابی و میاندار در عرصه اجتماعی است؛ عرفانی است که به دنبال ظلمگریزی و ظلمستیزی و عدالت اجتماعی است.
برخی عرفانها نام عرفان را یدک میکشند
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه عرفانهای جدید مانند سرخپوستی، پائولوکوئیلو و ... عرفان نیستند و فقط نام عرفان را یدک میکشند تصریح کرد: در عرفان اجتماعی، عارف بعد از اسفار و مقامات عرفانی به مرحله اکمال میرسد بنابراین فرد وقتی به مرحله کمال رسید باید مکمل هم باشد لذا از اینجا سفر من الحق الی الخلق بالحق یا به اختصار سفر الی الخلق و سفر من الخلق الی الخلق فی الخلق بالحق یا به اختصار سفر فی الخلق را شروع میکند.
مدیریت الهی امام
وی با بیان اینکه این سفر در مورد پیامبر و ائمه که روشن است و جای بحث ندارد ولی در برخی از شاگردان مکتب ایشان هم در حد مرتبه وجودی آنان دیده میشود بیان کرد: نمونه بارز این مسئله در امام خمینی(ره) وجود داشت؛ گویا امام خمینی از آسمان برگشته بود تا دستگیر زمینیان شود و در زمین مدیریت الهی و اجتماعی داشته باشد.
رودگر در تحلیل عرفان اهل بیتی و کربلا از منظر اسفار اربعه تصریح کرد: اسفار اربعه، عقلی است ولی ملاصدرا آن را از اسفار عرفا که عرفان سلوکی است وام گرفته و بعد عقلی به آن داده است؛ ملاصدرا در یکی از مشاهد «شواهد الربوبیه» حکمت حکومت سیاسی و مولفههای آن را مطرح و بیان کرده است که ناظر به مقام عالم ربانی و حکیم متاله است بنابراین تضادی در عرفان اهل بیت با اسفار در تحلیل عقلانی وجود ندارد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پاسخ به این سؤال که جنبههای اجتماعی، حماسی و جهادی قیام عاشورا چگونه با عرفان امام حسین(ع) قابل جمع شدن است اضافه کرد: این موضوع وابسته به این است که ما مدل مدیریت اجتماعی و سیاسی را از کجا میگیریم و براساس کدام تئوری و نظریه وارد این عرصه میشویم.
مدل مدیریتی مدینة النبی؛ الگو برای بشریت
وی افزود: در این بحث سه مولفه اصلی و دو مولفه جزئی وجود دارد؛ عنصر بینش، گرایش و کنش عناصر اصلی و منش و روش عناصر جزئی تر هستند بنابراین اگر این 5 مولفه از دل اسلام و مدل حکومتی مدینة النبی استخراج شود قابل تعمیم به دورههای بعد از پیامبر هم هست.
رودگر تاکید کرد: مدیریت سیاسی و اجتماعی مدینة النبی مبتنی بر هجرت، جهاد، شهادت، مبارزه با ظلم، حقطلبی و عدالتطلبی و بن مایه آن معنویت وحیانی بود که در دوره مدیریتی امام علی(ع) هم احیاء شد.
عدالت و معنویت؛ خمیرمایه حکومت اسلامی
رودگر با بیان اینکه عدالت و معنویت خمیرمایه حکومت علوی بود تصریح کرد: امام حسین(ع) هم از ابتدای حرکتشان از مدینه در طول مسیر به تبیین قیام راستین خویش پرداختند و سخنانشان مملو از تاکید بر معنویت و حقطلبی و عدالتخواهی و مبارزه با ظلم و تحقق دین خداوند بود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: امام حسین(ع) در کنار تاکید بر احقاق حق و احیاء دین خدا بر آبادانی ظاهری و تامین امنیت و رزق برای مردم هم تاکید دارند و ابعاد مادی و معنوی در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: مادیات و معنویات در هم تنیده است و این طور نیست که هر کدام وجودی مستقل داشته باشند و اساسا در لسان ائمه(ع)، دنیا راه رسیدن به آخرت و مزرعه آخرت و ... معرفی شده است.
رودگر تصریح کرد: اگر مدل مدیریتی ما مبتنی بر این نوع مدل باشد قابل جمع است و تضادی میان ابعاد حماسی، معنوی و مادی وجود نخواهد داشت؛ در این نوع مدل گرایشات، اندیشه و کنشگری و اعمال براساس بن مایه معنویت است.
عرفان و ولایت
وی در تبیین نسبت میان عرفان و ولایت افزود: حرکت امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا گویای این است که خون دادن و شهادتطلبی و ... در این مسیر همه و همه باید همراه امام و در معیت امام و با محوریت امام باشد؛ جالب اینکه امام برای ماندن در سرزمین کربلا آنجا را خریداری میکند و در شب عاشورا به یارانش میگوید هر کسی حق الناس دارد برود یعنی در این سیستم مدیریتی همه چیز در سر جای خود مستقر شده و همه چیز حتی شهادت باید با محوریت و در معیت امام باشد لذا کسانی که حق الناس دارند و دلشان در گرو دنیاست نمیتوانند با ولی خود همراه شوند.
صلح امت نه امام
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پاسخ به این سؤال که چه نسبتی میان صلح امام حسن(ع) قابل جمع است بیان کرد: صلح امام حسن(ع) ناخواسته و صلح امت بود نه امام؛ ضمن اینکه امام وقتی صلح را پذیرفتند به تعبیر رهبر معظم انقلاب در کتاب انسان 250 ساله، نرمش قهرمانانه بود زیرا امام بندهای مهمی را در این صلحنامه گنجاندند؛ اول اینکه معاویه حق ندارد برای بعد از خود جانشین تعیین کند و بنیان خلافت را بنا نهد همچنین حق لعن به آل علی(ع) را ندارد یعنی امنیت برای محبان امام لذا قیام حسینی(ع) در تضاد با صلح حسنی(ع) نیست.
بار منفی تعبیر«جاماندگان»
رودگر در پاسخ به سؤالی در مورد جاماندگان اربعین تصریح کرد: ما جامانده نداریم زیرا همه دلها ولو اینکه برخی افراد نتوانستند به پیادهروی بروند با امام حسین و کربلاست بنابراین من چندان با این تعبیر و مراسمی که میگیرند موافق نیستم.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه تعبیر ذکرشده بار منفی دارد زیرا برخی آن را دال بر عدم توفیق و لیاقت برمیشمارند اظهار کرد: چرا باید اینطور تفسیر کنیم؛ جمعیت ایران بیش از 80 میلیون نفر است که طبیعتا همه نمیتوانند بروند آیا باید بگوئیم فقط دو تا سه میلیون نفر توفیق و لیاقت دارند؟.
انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: قرآن ایکنا قم رودگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه عرفان اهل بیت کربلا امام حسین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۳۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سروده جدید میلاد عرفان پور در استقبال از شعر رهبر انقلاب
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، میلاد عرفان پور در استقبال غزل شورانگیزی که تازگی از رهبر عزیزان منتشر شده است، غزلی تازه سرود.
دلا! ز معرکهی محنت و بلا مگریز
چو گردباد به هم پیچ و، چون صبا مگریز
رهبر معظم انقلاب
ما را مباد، از دل طوفان گریختن
ننگ است از میانهی میدان گریختن
از خط خون بخوان که نبودهست رسم ما
از پاسخ ندای شهیدان، گریختن
جانا تو جان بخواه! که معنای زندگیست
دل را بهانه کردن و از «جان» گریختن
اسفند روی آتش عشقیم و روشن است
از این بلا نمیشود آسان گریختن
کم سو شدیم در قفس شهرها، خوشا
همچون ستارگان به بیابان گریختن
یاایهالعزیز! گوارای جان ماست
محض رضای دوست به زندان گریختن
با اشک شوق، میگذریم از میان نیل
فرعون مانده است و هراسان گریختن
ما در امان «انّ معی ربّیِ» توایم
از فتنهها خوش است به قرآن گریختن
میلاد عرفان پور