Web Analytics Made Easy - Statcounter

 خبرگزاری مهر- گروه استانها، مریم کشاورز مسعودیان: موکب های ایرانی در مسیر با فواصل مشخص حضور دارند و اکثر خدمات مورد نیاز زائرین را ارائه می کنند اما نباید فراموش کرد که مسیر اربعین راه وحدت و اتحاد مسلمانان نقاط مختلف دنیاست، از این رو برخی از زائران توجه ویژه ای بر حضور در موکب های عراقی و غیر ایرانی دارند و تا جای ممکن از پذیرایی و اسکان این موکب ها بهره می برند و در این راه قطعا رفقای خوبی هم پیدا می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درمسیر مردم روستاهای اطراف با خودروهای شخصی، ون ها و موتورهای سه چرخ کرایه ای برای اسکان زائرین مراجعه می کنند، معمولا از ساعت ۴ تا ۵ بعد ازظهر این میزبانان مهربان برای پیدا کردن «روزی» امشب خود وارد مسیر می شوند و در نهایت تا یکی دو ساعت بعد با میهمانان خود راهی منزل می شوند.

وقتی وارد خانه یکی از این روستائیان می شویم  از طعامی که برای وعده شام تدارک دیده اند استفاده می کنیم، احترام به میزبان از واجبات است و همین مسئله موجب می شود تا خاطرات خوشی از مردم ما برای این افراد به یادگار بماند، از سوی دیگر زائران ایرانی که طی این سالها راهی این مسیر می شوند عشق و تشکر خود را با دادن هدایای کوچک، از گل سر گرفته تا شکلات و آجیل و سوغاتی شهرستان به میزبانان اعلام می کنند.

اقامه نماز اول وقت و حرکت بعد از نماز صبح از دیگر مواردی است که برای این مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ، تقریبا ۳ منزل تاکربلا راه است. اگر هر نیم روز بتوانیم بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ عمود را طی کنیم در نهایت با گذشت ۳ روز کامل به کربلا خواهیم رسید.

به موازات مسیر پیاده روی نیز ماشین های صلواتی در حال حرکت هستند و زائرین را ۲۰۰ عمود همراهی می کنند. ماشین های کرایه ای نیز در تمام مسیر حضور دارند و با ۱۰ هزار تومان یا همان ۱ هزار دینار  این مسافت را همراه شما خواهند بود.

لزوم وحدت در بین مسلمانان جهان

استفاده از آب‌های بسته بندی شده، غذاهای آشنا و به اندازه از مهم ترین اقدامات بهداشتی و درمانی توصیه شده در طول مسیر است، اینجا نباید از کنار حتی یک سرما خوردگی هم ساده گذشت، هر ۵۰ الی ۶۰ عمود یک پایگاه هلال احمر، پزشکی یا درمانگاهی دایر شده است که به پانسمان پاهای تاول زده، ارائه درمان های سرپایی و جلوگیری از شیوع آسیب دیدگی ها می پردازد.

مردم عراق و سایر کشورهای مسلمان نیز در طول این مسیر با دایر کردن ایستگاه های ماساژ ، فیزیوتراپی و موارد این چنینی تلاش می کنند که زائران کمترین میزان خستگی را تجربه کنند.

بعد از گذشت نزدیک به ۱ هزار و ۲۰۰ عمود تقریبا به ورودی های شهر می رسیم، مسیری که با انشعابات مختلف راه های متفاوتی را برای رسیدن به حرم در اختیار افراد قرار می دهد، همین انشعاب شدن موجب می شود تا از ازدحام زائران در مسیرها کاسته شود و موکبهای مستقر در مسیرهای اصلی و فرعی توان خدمت رسانی به زائران افزایش یافته است.

افرادی که تمایل دارند در شهر کربلا مستقر باشند باید موکب های دورتر را برای اقامت انتخاب کنند، چرا که اکثر مواکب و اقامت سراهای حاشیه حرم تکمیل ظرفیت شده، حتی می توان گفت تمام خیابان های این شهر از ظرفیت تکمیل است و این هنر حسین است که چنین آئینی بزرگ و فراگیر را در کنار آرامش و امنیت آن هم در کشوری که سال ها منشا نا امنی و آشوب بوده برگزار کند.

دسته های عزاداری در هر گوشه ای به زبان های مختلف مشغول عزاداری و نوحه خوانی هستند، برای کسی فرقی نمی کند، زبان چیست، این جا حسین واژه مشترک همه زبان های دنیاست.

عمود ۱۴۰۷ عمود سلام

معمولا سفر زائران به گونه ای هماهنگ می شود که روز اربعین همه در کربلا باشند و با نزدیک تر شدن به شهر کربلا این اشتیاق برای رسیدن به مقصود بیشتر هم می شود، زائران حالا خاکی تر از همیشه، خسته، درد کشیده با پاهایی که تاول هایی ارزشمند با خود به همراه دارند در مقابل حرم می ایستند، السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین، السلام علیک یا ابالفضل العباس(ع).

شهر بی اندازه شلوغ است، اغلب زائران با توجه به توصیه های انجام شده از راه دور زیارت نامه را می خواندند و اصراری برای حضور در حرم های مطهر نیست اما به هر حال با توجه به ازدحام جمعیت بین الحرمین و حرم های مطهر بی نهایت شلوغ است و برای زیارت باید بین ۱ تا ۲ ساعت در صفوفی که توسط خادمین نظم بخشیده شده است منتظر باشیم.

اینجا پایان راه عاشقی افرادی است که برای ابراز عشق و ارادت راهی این مسیر شدند.

خرم آن لحظه که مشتاق به یاری برسد            آرزومند نگاری به نگاری برسد
دیده بر روی چو گل بندد نبود خبرش        

 گ گر چه در دیده ز نوک مژه خاری برسد
لذت و صل نداند مگر آن سوخته‌ای

 که پس از دوری بسیار به یاری برسد.

کد خبر 4750774

منبع: مهر

کلیدواژه: اربعین 98 قزوین موکب اربعین 98 اربعین حسینی مرز مهران ایلام زائران اربعین بوشهر گرگان قزوین شیراز شهرکرد موکب رادیو اربعین مرز شلمچه خطبه های نماز جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۳۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت بر بازار در سال جدید افزایش خواهد یافت

ایسنا/قم استاندار قم گفت: امسال نظارت بر بازار باید به حدی گسترش یابد تا سودجویان از هیچ طریقی نتوانند در سفره مردم اخلال کنند.

سیدمحمد آقامیری شامگاه گذشته در اولین جلسه ۴ ساعته ستاد تنظیم بازار استان در سال ۱۴۰۳ که در سالن جلسات امام جواد(ع) برگزار شد، بیان کرد: ادارات کل تعزیرات و صمت باید فضای بازار در این استان را برای گران فروشان ناامن کنند.
 
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری قم، وی اظهار کرد: سال گذشته بر رسیدگی به معیشت مردم تاکید بسیاری داشتیم، و این مسأله برای ما بسیار حائز اهمیت است و در این رابطه با هیچ سودجویی تعارف نخواهیم داشت.
 
استاندار قم با بیان اینکه کالاهای تنظیم بازار باید در ابتدا به دست کاسبان امین برسد، تاکید کرد: کالاهایی که جزء محصولات تتظیم بازار هستند باید ابتدا در شبکه کاسبان امین توزیع شود.
 
وی تصریح کرد: توزیع محصولات مورد نیاز مردم در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان باید به صورت گسترده‌تر صورت می‌گرفت؛ محصول تنظیم بازار باید به قیمت واقعی به دست مشتری برسد.
 
استاندار قم ضمن انتقاد از تعداد کم غرفه‌های توزیع میوه شب عید گفت: امسال ۱۱ غرفه برای توزیع میوه شب عید در نظر گرفته شد که بسیار اندک است و این مقدار حتی برای منطقه پردیسان هم کفایت نمی‌کند.
 
وی افزود: قبل از شروع ماه مبارک رمضان و ماه‌های منتهی به پایان سال قرار بود؛ پرتقال، سیب و خرما به مقدار کافی با قیمت مناسب خریداری شود تا محصول با قیمت تنظیم بازار به دست مردم برسد.
 
آقامیری با اشاره به گزارش‌های روزانه گران‌فروشی‌ که به سامانه ۱۲۴ اعلام می‌گردد، گفت: امسال حداکثر باید ظرف ۲۴ ساعت این گزارش‌ها مورد بررسی قرار گیرد.  
 
وی اظهار کرد: اگر اتفاق مثبتی در حوزه معیشت مردم و کاهش تورم در این استان رقم خورده مرهون زحمات و ایثار مدیرانی است که از آرامش خود و خانواده‌شان گذشتند.
 
استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تحقق شعار سال تاکید کرد و گفت:‌ دستگاه‌های اجرایی موظف هستند نسبت به شعاری که توسط مقام معظم رهبری برای سال ۱۴۰۳ انتخاب شده برنامه‌ریزی کنند.
 
وی افزود: امسال همه باید ابتدا جهش تولید با مشارکت مردم را محقق کنیم تا شاهد مهار تورم به معنای واقعی باشیم.  
 
استاندار قم گفت: مدیران دستگاه‌های دولتی استان در سال جدید همت و تلاش خود را باید چندین برابر کنند، ما به عنوان سربازان رهبر انقلاب در راستای فرامین و منویات ایشان باید گام برداریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حکم روزه داری که بعد از اذان صبح به وطن می‌رسد چیست؟ | پاسخ حضرت آیت الله خامنه‌ای را بخوانید
  • حکم روزه داری که بعد از اذان صبح به وطن می‌رسد از نظر حضرت آیت الله خامنه‌ای
  • نظارت بر بازار در سال جدید افزایش خواهد یافت
  • (تصاویر) خروش خرم‌رود
  • خروش رودخانه کن تهران پس از بارش شدید
  • خروش آب در رودخانه‌های فصلی استان فارس
  • خروش کم سابقه آبشار دره خونی + فیلم
  • خروش رودخانه ها در شهرستان سمیرم
  • پاسخ آیت الله خامنه‌ای به اسفتایی درباره حکم روزه روزه‌داری که قبل از ظهر به وطن خود نمی‌رسد
  • خروش کرجی ها در اعتراض به جنایت اخیر رژیم صهیونیستی