Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@10:04:09 GMT

تشخیص مشکلات زانو با کمک ابزار مهندسان عمران

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۱۴۶۲۶

تشخیص مشکلات زانو با کمک ابزار مهندسان عمران

مجله مهر:  یک تحقیق نشان میدهد، فناوری‌هایی که مهندسان برای گوش دادن به خطاهای پل‌ها استفاده می‌کنند، می‌توانند برای تشخیص مشکلات مفصل زانوهای که عموما "پر سر و صدا" عنوان میشوند، استفاده شوند.

این میکروفون ریز به زانوهای بیماران متصل شده تا صداهای با فرکانس بالا را جمع کند. اگرچه این صداها برای انسان قابل شنیدن نیستند، اما شکل‌های موج را می‌توان با استفاده از رایانه تجزیه و تحلیل کرد تا بینشی در مورد سلامت زانوها داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



محققان گفته‌اند، این روش برای تشخیص بهتر انواع بیماری‌های مفصلی زانو مناسب بوده و درمان‌های بهتری را به دنبال خواهد داشت. البته آنها اذعان کردند که در مرحله اول تحقیقات و آزمایش‌های بیشتری از افراد انجام شده اند.  پزشکان می‌گویند : استئوآرتریت زانو یک بیماری مفصلی است که می‌تواند باعث درد، سفتی و تورم در مفصل زانو شود. این دستگاه میتواند به تشخیص این بیماری شایع کمک کند.

به طور معمول، بدن می تواند آسیب سطح پایین مفاصل را خود ترمیم کند. اما با وجود آرتروز، غضروف محافظ در انتهای استخوان‌ها خراب می‌شود و نمی‌تواند آن را اصلاح کرد به همین دلیل این دستگاه به کمک بیماران می‌آید و پیشرفت این بیماری جلوگیری می‌کند.

در این مطالعه، با حضور دانشگاه لنکستر، دانشگاه مرکزی لانکاشایر و دانشگاه منچستر، محققان "به صداهای تولید شده توسط زانو ۸۹ فرد بزرگسال مبتلا به آرتروز" گوش دادند. و از همه آنها خواسته شد که پنج بار از یک موقعیت نشسته، به حالت ایستاده در بیایند که سیگنال‌های صوتی از تحرکات آنها ضبط شود.

آنها فرض کردند زانوها مانند ساختارهای مهندسی عمل می کنند. با "سطوح صاف و خوب و روغن‌کاری شده" بی سر و صدا در برابر یکدیگر حرکت می‌کنند، و "حرکات ناهموار سطوح زبر و ضعیف " سیگنال‌های صوتی را تولید می‌کنند.

نتایج آنها نشان داد که این روش می تواند تفاوت بین سیگنالهای تولید شده توسط زانوهای سالم و افراد مبتلا به آرتروز را "بشنود".

پروفسور جان گوداکر، از دانشگاه لنکستر، که رهبری این مطالعه را بر عهده داشت، گفت که این یک روش امیدوار کننده است. وی افزود: «روش فعلی درجه بندی آرتروز زانو است که معمولاً با اشعه ایکس انجام می‌شود اما این یک روش دقیق‌تر و حساس‌تر برای ارزیابی شدت و بدون استفاده از اشعه X است.»


لحن هر زانو متفاوت است!

این تیم تحقیقاتی که یافته‌های خود را در PLOS One منتشر کردند، دریافتند که هرچه "ضربات" بیشتری که روی شکل های موج تولید شده توسط زانوها دیده می شود، زانو "پر سر و صداتر" می شود و آرتروز شدیدتر است.

پروفسور گوداکر گفت: اگرچه گوش دادن به این صداها با گوش انسان امکان پذیر نیست، اما ممکن است که هر زانوی فرد "لحن" خاص خود را داشته باشد.

صدای ترک خوردگی در مفاصل نیز می‌تواند نشانه آرتروز باشد. پروفسور گوداکر اضافه کرد: این تکنیک متناسب با ویژگی‌های خاص وضعیت زانوی شخصی‌، می تواند به درمان های شخصی تری منجر شود. وی می‌گوید: «با تحقیقات بیشتر، این روش جدید می تواند به عنوان ابزاری تشخیصی برای جلوگیری از آسیب دیدگی در ورزشکاران استفاده شود و ببیند که آیا زانوی بیماران به درمان پاسخ می دهند یا خیر.» اما هنوز این فناوری بر روی سایر اشکال پوکی استخوان، مثلاً در لگن یا دست آزمایش نشده است.

کد خبر 4750042 عارف چراغی شوی

منبع: مهر

کلیدواژه: جراحی زانو بیماری های غیرواگیر تکنولوژی اربعین 98 اربعین حسینی صفحه اول روزنامه ها دکه روزنامه مطبوعات ایران رادیو مهر صفحه اول روزنامه های اقتصادی صفحه اول روزنامه های ورزشی کیوسک مطبوعاتی حامد عسکری اینفوگرافیک کربلا روح الله زم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۴۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۰ درصد از بافت تاریخی بوشهر بهسازی و نوسازی شد

به گزارش خبرنگار مهر، حسین حیدری عصر سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: بهسازی و مرمت بافت تاریخی بوشهر در دستور کار است.

شهردار بوشهر اضافه کرد: ۷۰ درصد از بافت تاریخی بوشهر بهسازی و نوسازی شده و طرح جداره‌سازی بافت بوشهر بر عهده اداره کل میراث فرهنگی استان قرار گرفته است.

حیدری با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های گردشگری بوشهر بافت تاریخی بوشهر است گفت: ساختمان‌های بافت تاریخی بوشهر دارای قدمت حدود ۲ قرن دارند که بازسازی برخی از آنها در دستور کار قرار گرفته شده است.

اجرای طرح‌های متعدد عمران شهری

وی همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله اداره کل بنادر و دریانوردی و گمرک بوشهر در مرمت و بازسازی ساختمان‌های قدیمی و تاریخی یک ضرورت است تصریح کرد: باید این دستگاه‌ها پای کار بیایند تا اهداف مورد نظر محقق شود.

شهردار بوشهر طرح‌های بازسازی و بازآفرینی بافت بوشهر را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: در محله تنکگ‌ها بافت فرسوده زیادی داریم که اقدامات لازم تدوین و اجرایی شده است.

حیدری طرح‌های عمران شهری را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: امسال با اجرا طرح‌های مختلف عمران شهری از جمله گذر مناطق جنوبی شهر بوشهر تحول مهمی ایجاد می‌شود.

کد خبر 6087017

دیگر خبرها

  • رئیس جمهور: مهندسان ایرانی در بیش از ۲۰ کشور جهان در حال اجرای پروژه‌های برق و آب هستند
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • ۷۰ درصد از بافت تاریخی بوشهر بهسازی و نوسازی شد
  • فیلم| ساخت بزرگترین سد و نیروگاه در سریلانکا به دست مهندسان ایرانی
  • هوش مصنوعی نارسایی قلبی را از طریق اسکن پا تشخیص می‌دهد
  • نخست وزیر پیشین قطر خطاب به اعراب: به زانو درآوردن ایران را فقط در خواب خواهید دید!
  • پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت روز معمار
  • عمران‌زاده: لغو بازی استقلال ملاثانی - فجر پشت پرده دارد
  • استقامت مردم غزه دشمن را به زانو درآورده است
  • سائیدگی لگن و مفصل ران چیست