Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-25@13:08:54 GMT

عوامل سفیدی زودرس مو‌ها

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۱۴۸۱۷

سفید شدن مو‌ها فرایندی فیزیولوژیکی است و به طور معمول ۵۰ درصد از مو‌های نیمی از افراد در سن ۵۰ سالگی سفید می‌شود.

با این حال درصورتیکه سفید شدن مو‌ها در بین نژاد قفقازی پیش از ۲۰ سالگی، در مردم آسیا پیش از ۲۵ سالگی و در آفریقایی‌ها پیش از ۳۰ سالگی آغاز شود فرد دچار سفیدی زودرس مو‌ها شده است.

رنگدانه‌های طبیعی در بدن موسوم به ملانین تعیین کننده رنگ مو هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فولیکول‌های موی انسان می‌توانند حاوی یک یا دو نوع ملانین باشند که بسته به نوع آن‌ها، رنگ مو تعیین می‌شود. ملانین‌ها نیز از ملانوسیت که سلول تولیدکننده رنگدانه است بوجود می‌آیند.

دکتر "دسموند توبین" از دانشگاه "برادفورد" در انگلیس در این باره می‌گوید: با بالا رفتن سن فعالیت ملانوسیت کند شده یا متوقف می‌شود؛ بنابراین مو میزان رنگدانه کمتری را دریافت کرده که موجب سفیدی تار مو می‌شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی "فِرست‌پُست"، اگرچه تحقیقات کافی در مورد علت دقیق سفیدی زودرس مو‌ها انجام نگرفته، اما برخی شرایط و عوامل وجود دارند که با سفیدی مو‌ها مرتبط هستند. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- کمبود ویتامین B ۱۲

- کم‌کاری تیروئید

- فاکتور ژنتیک

- پایین بودن سطح هموگلوبین ناشی از کمبود ویتامین B ۱۲

- دفع پروتئین ناشی از بیماری سلیاک یا دیگر اختلال‌های سوء جذب

- کمبود آهن و مس

- استرس

- لک و پیس

- مصرف برخی انواع دارو‌ها از جمله کلروکین (درمان مالاریا) یا مفنزین (شل‌کننده عضلات)

منبع: ایسنا

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۴۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در چه سنی می‌توان یک فرد را «پیر» دانست؟

آفتاب‌‌نیوز :

تیمی از دانشمندان آلمان، ایالات متحده آمریکا و لوکزامبورگ داده‌های بیش از ۱۴ هزار نفر را که در یک تحقیق طولانی‌مدت شرکت کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند.

شرکت‌کنندگان در این تحقیق بین سال‌های ۱۹۱۱ تا ۱۹۷۴ میلادی به دنیا آمده و متعلق به نسل‌های مختلف بودند. این افراد که بین ۴۰ تا ۱۰۰ سال داشتند، به ۸ پرسش طی یک دوره زمانی ۲۵ ساله پاسخ می‌دادند.

یکی از سوالات اصلی این بود که «در چه سنی کسی را پیر توصیف می‌کنید؟»

متولدین سال ۱۹۱۱ میلادی در پاسخ به این سوال گفتند که پیری به طور متوسط در سن ۷۱ سالگی شروع می‌شود؛ و هنگامی که همین پرسش از متولدین سال ۱۹۵۶ میلادی پرسیده شد که اکنون به سن ۶۵ سالگی رسیده بودند، آن‌ها آستانه پیری را سه سال دیرتر دانستند و ۷۴ سالگی اعلام کردند.

مارکوس وتشتاین، عضو این تیم تحقیق در گزارشی می‌نویسد: «امید به زندگی افزایش یافته است و برخی از جنبه‌های سلامت نیز در طول زمان بهبود یافته است؛ به طوری که افراد در سنین خاصی که در گذشته پیر محسوب می‌شدند، اکنون دیگر مسن تلقی نمی‌شوند.»

همین روند در سطح فردی نیز مشاهده شد. بگونه‌ای که هر شرکت کننده پس از چهار یا پنج سال مسن‌تر شدن، تخمینش را برای شروع سالمندی یک سال افزایش می‌داد. زنان نیز آستانه پیری را بطور متوسط حدود دو سال دیرتر از مردان درنظر می‌گرفتند.

فاکتور‌های دیگری نیز وجود داشتند که بر تخمین فردی افراد تأثیر می‌گذاشتند؛ مثلا افرادی که مشکل سلامتی داشتند، تنهاتر بودند یا «احساس می‌کردند» مسن‌تر هستند، عموماً معتقد بودند مرحله کهولت زودتر شروع می‌شود.

البته این مطالعه دارای محدودیت‌هایی نیز بود؛ از جمله اینکه شرکت‌کنندگان همگی از یک کشور یعنی آلمان بودند. همچنین این احتمال وجود دارد که در فرهنگ‌های غیر اروپایی، «پیری» به گونه‌ای متفاوت دیده و توصیف شود.

در عصر حاضر، انسان‌ها طولانی‌تر از همیشه زندگی می‌کنند و با ادامه بهبود کیفیت زندگی و سلامت، احتمالا رسیدن به یکصدمین سالگرد زندگی بسیار رایج‌تر خواهد شد؛ به طوری که مردم شروع به طرح این سوال می‌کنند که آیا برای زندگی انسان محدودیتی وجود دارد یا خیر.

نتیجه این مطالعه در مجله Psychology and Aging منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیگر خبرها

  • در چه سنی می‌توان یک فرد را «پیر» دانست؟
  • شهربانو منصوریان در 39 سالگی طلایی شد
  • سنگ سفیدی: با تمرکز بیشتر به دیدار نیمه نهایی می‌رویم
  • ناپایداری آب شرب در سرزمین آب‌ها/ تغییرات اقلیمی از عوامل چالش کمبود منابع پایدار آب در لرستان
  • حزباوی و 24 ساعت تا قهرمانی در 20 سالگی!
  • عکس| جدیدترین تصویر از آلن دلون/تغییر چهره عجیب آقای بازیگر در 88 سالگی
  • (تصاویر) عجیب‌ترین گورستان ایران
  • چند نکته درباره رادیو در ۸۴ سالگی
  • اعتراف بزرگ سرمربی پرسپولیس در ۴۸ سالگی + ویدئو
  • با این ورزش‌ها از مرگ زودرس نجات پیدا می‌کنید