Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-03-29@13:43:51 GMT

برج هایی در یک قدمی خطرناک ترین گسل قزوین

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۱۴۹۱۴

برج هایی در یک قدمی خطرناک ترین گسل قزوین

گسل شمال قزوین، یکی از خطرترین گسل ها در استان قزوین است که سکوت ۸۰۰ ساله آن، آرامش قبل از طوفان را نشان می دهد، آرامشی که موجب شده تا در نزدیکی این گسل، برج هایی بدون توجه به اصول ساخت و ساز و نکات فنی سر به فلک بکشند.

خبرگزاری شبستان- قزوین؛ زلزله یکی از حوادث طبیعی در اقصی نقاط دنیا است و ایران یکی از کشورهای زلزله خیز با گسل های فراوان است، در این بین استان قزوین یکی از استان های زلزله خیز است که وقوع زلزله هایی با خسارات جانی و مالی بسیار در مناطق بوئین زهرا و آوج دلیل بر این ادعا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استان قزوین دارای 40 گسل است که هشت گسل در شهر قزوین واقع شده و گسل شمال قزوین به طول 62 کیلومتر یکی از خطرناک ترین گسل ها در این استان است که با توجه به توسعه شهر قزوین، شاهد ساخت و سازهای فراوان در نزدیکی این گسل هستیم به طوری که در فاصله چهار کیلومتری این گسل و در منطقه پونک هر روز شاهد احداث برج ها و ساختمان های بلند مرتبه ای هستیم که در برخی از آنها اصول ساخت و ساز، بحث مقاوم سازی، استفاده از آسانسورهای استاندارد و غیره رعایت نمی شود.

 

گسل شمال قزوین  800 سال است که سابقه لرزش نداشته و در صورت فعالیت می تواند زلزله ای با قدرت 6 و نیم ریشتر ایجاد کند؛ بر اساس اعلام مراکز علمی، زلزله ای با قدرت 6 تا هفت ریشتر می تواند باعث فروریختن ساختمان هایی شود که در برابر زلزله مقاوم نیستند و در زلزله ای با این قدرت، برخی ساختمان های مقاوم هم دچار آسیب شده و تلفات انسانی هم به بار می آید.

 

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قزوین در خصوص گسل شمال قزوین و ساخت و سازهای در این محدوده گفت: نزدیک بودن به گسل، دلیلی برای خسارت بیشتر به ساختمان ها در هنگام زلزله نیست چراکه اگر ما آیین نامه 2800 (مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله) و سایر آیین نامه ها مربوطه را در ساخت و سازها رعایت کنیم، خسارت کاهش می یابد.

 

«قدرت اله مهدیخانی» عنوان کرد: حداکثر حریمی که برای ساخت و سازها در نزدیکی گسل مشخص کرده اند، یک کیلومتر است که منطقه پونک قزوین 4 کیلومتر با این گسل فاصله دارد.

 

وی با اشاره به عدم رعایت اصول ایمنی و مقاوم سازی در برخی ساختمان های بلند مرتبه در قزوین اظهار کرد: از  29 برج بلند مرتبه در قزوین، پنج مورد موفق شدند تا پایان کار دریافت کنند که پیگیر می شویم تکلیف مابقی ساختمان های بلند مرتبه هم مشخص شود.

 

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین در خصوص گسل های استان قزوین افزود: برنامه ای با دستور استاندار محترم شروع کردیم که بحث بررسی گسل های استان است که هشت گسل فعال در استان قزوین وجود دارد که گسل جنوب قزوین لرزش هایی در حدود 2 و پنج دهم ریشتر، 2 و هفت دهم ریشتر و یا کمتر و بیشتر داشته است ولی گسل شما قزوین نزدیک 800 سال است که هیچگونه فعالیتی از خود نشان نداده است.

 

وی اعلام کرد: ما در حال پایش گسل شمال قزوین هستیم به طوری که یک دستگاه لرزه نگار از طریق مرکز لرزه نگاری کشور و یک دستگاه شتاب نگار از طریق مرکز تحقیقات برای این منظور به کار گرفته شده است، همچنین از دوستان در سازمان نقشه برداری کشور دعوت کردیم که 10 روز منطقه را پایش کردند و امیدواریم حادثه تلخی در استان نداشته باشیم.

 

مهدیخانی ادامه داد: حادثه طبیعی همیشه ممکن است رخ دهد ولی ما باید همیشه آماده باشیم تا اگر اتفاقی رخ داد خسارات را به حداقل برسانیم.

 

وی تأکید کرد: اگر در ساخت و سازها آیین نامه ها را رعایت کنیم و ساخت و ساز اصولی باشد حتی در یک کیلومتری گسل و فاصله کمتر هم این ساختمان ها احداث شود، مشکلی پیش نمی آید و بیشترین خسارات ما در ساختمان ها به دلیل عدم رعایت نکات فنی است و آسیب زلزله هم به این خاطر است که ما اصول ساخت و ساز را رعایت نمی کنیم.

 

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین خاطر نشان کرد: در خصوص برج های قزوین یکسری نواقص وجود دارد که داریم بررسی کنیم و به نتایجی رسیدیم این موارد اعلام می شود، ما در این حوزه با شخص و دستگاهی تعارف نداریم و وظیفه ذاتی مدیریت بحران پیشگیری از حوادث است.

 

گسل شمال قزوین تهدیدی برای استان قزوین محسوب می شود، تهدیدی که با ساخت و سازهای غیراصولی خطر آن جدی تر شده و این خطر را می توان در شمال شهر قزوین که هر روز برج های مختلف و ساختمان های بلند مرتبه در آن احداث می شوند، بیش از پیش احساس کرد، خطری که با رعایت اصول ساخت و ساز و نظارت دقیق می تواند به بحران مبدل نشود، فقط کافی است مردم و مسئولان فراموش نکنند که زلزله خطر بزرگی است که در کمین این شهر و سرزمین است.  

 

پایان پیام/293

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی زائران اربعین حسینی پیاده روی اربعین اربعین حب الحسین یجمعنا مرز بین المللی شلمچه اربعین ۹۸ نماز جمعه کربلا برج مدیریت بحران گسل زلزله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۴۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلع مواد مخدر جوان ۲۵ ساله را تا یک قدمی مرگ کشاند

سرهنگ عبدالرضا خجسته گفت: شب گذشته مرد جوانی به علت مسمومیت شدید ناشی از مواد مخدر به یکی از مراکز درمانی شهر مشهد منتقل و موضوع از طریق عوامل انتظامی به مرکز ۱۱۰ گزارش شد.

وی اضافه کرد: با حضور ماموران کلانتری امام رضا(ع) در بیمارستان مشخص شد، جوانی ۲۵ ساله که از یکی از استان های جنوب شرق کشور قصد انتقال مواد مخدر به روش بلعی به شهر مشهد را داشت، به علت بازشدن بسته های مواد مخدر دچار مسمویت شدید شده بود.

فرمانده انتظامی ثامن ادامه داد: مرد جوان پس از انتقال به اتاق عمل با تلاش کادر درمان از مرگ حتمی نجات یافت و ۱۲۰ گرم مواد مخدر از نوع تریاک از معده‌اش خارج شد.

خجسته بیان کرد: پرونده قضایی در این خصوص تشکیل شد و متهم تا بهبودی در بخش مراقبت‌های ویژه و زیر نظر پلیس بستری است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • تخریب ۵۸ ساخت‌وساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی قزوین
  • هرگونه مماشات با ساخت‌وسازهای غیرمجاز مورد پیگیری قانونی قرار می‌گیرد
  • برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز در کرمانشاه شدت می‌گیرد
  • محققان آلمانی: سد کالپوش عامل زلزله روستای حسین آباد
  • چرا در یک قدمی توافق «فرصت توافق» سوخت شد؟ / تحولات منطقه و جهان به کدام سمت می‌رود؟ / چه خواهد شد؟
  • جای خالی مبحث ۱۹ در ساختمان‌سازی
  • جایزه ملی کتاب کودک و نوجوان در یک قدمی اجرا
  • بلع مواد مخدر جوان ۲۵ ساله را تا یک قدمی مرگ کشاند
  • در یک قدمی جنگ جهانی سوم
  • مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟