Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشاورزی از مشاغلی است که معمولا مشقت زیادی به همراه دارد و بیشتر در حوزه کاری آقایان است، ولی این بار بانویی از قم توانسته است با پشتکار و انگیزه‌ای قوی به‌عنوان یکی از کشاورزان برتر شناخته شود.

عطیه تکیه‌ای نژاد روز یکشنبه  درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: در مقطع کارشناسی ارشد رشته کشاورزی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شده‌ام و درطول ۶ سال گذشته در حرفه گلخانه داری فعالیت دارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: کار را از یک گلخانه و با کشت محصولات صیفی در بخش دستجرد استان قم آغاز نمودم و سپس کشت محصول فلفل دلمه را به دلیل داشتن بازار صادراتی مناسب به‌صورت تخصصی انتخاب کردم.

وی گفت: با توجه به این‌که سلامت فرد از خانواده آغاز می‌شود و خانواده باید محصول سالم مصرف کند، ایده تولید محصول سالم را عملیاتی نمودم.

تکیه‌ای نژاد بابیان این‌که منظور از سالم بودن محصول، نبود مواد سمی در آن است، افزود: محصولات سالم گلخانه‌ای در هر آزمایشگاهی آزمایش شود، هیچ مواد سمی در آن یافت نخواهد شد و این مساله به‌صورت مداوم از سوی کارشناسان بخش غذای سالم اداره کل استاندارد کنترل می‌شود.

وی گفت: من اولین تولیدکننده محصول سالم در استان قم بودم و سموم سنگین داخل محصولاتی که تولید نموده‌ام، در پایین‌ترین حد خود می‌باشد؛ درحالی‌که شرایط آب و هوایی استان قم باعث می‌شود سموم بیشتری در محصولات استفاده نماییم.

وی خاطرنشان کرد: تا حدودی از سوی سازمان جهاد کشاورزی قم حمایت شدم و زمین گلخانه از سوی این سازمان تامین شد.

بانوی کشاورز قمی بابیان این‌که این گلخانه حدود ۹ هزار مترمربع مساحت دارد، ادامه داد: از هر ۶ هزار مترمربع حدود ۷۰ تا ۸۰ تُن فلفل دلمه برداشت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: منطقه دستجرد قم دارای منابع آبی باکیفیت ولی محدود است و به دلیل آب‌وهوای گرم، کشاورزی در این منطقه کمی مشکل‌تر از سایر مناطق است.

وی گفت: کارشناسان جهاد کشاورزی برای توسعه کار ایده‌هایی در اختیار ما قرار می‌دهند، ولی انتظار می‌رود این ایده‌ها ابتدا بومی‌سازی و سپس پیاده شود.

تکیه‌ای نژاد با انتقاد از نبود فرهنگ مصرف محصولات سالم، گفت: برای فروشندگان، محصولات سالم غذایی با سایر محصولات تفاوتی ندارد و اهمیتی به سالم بودن آن نمی‌دهند.

وی افزود: از سوی دیگر توان مالی پایین اقشار جامعه باعث شده افراد به برچسب سالم بودن محصولات غذایی توجه نکنند.

وی اضافه کرد: ۹۵ درصد محصولات تولیدی سالم گلخانه‌ای من در استان تهران استفاده و بخشی نیز به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

تکیه‌ای نژاد گفت: هفت کارگر ثابت خانم در گلخانه کار می‌کنند و روزانه همین تعداد نیز کارگر متغیر در این مجتمع مشغول کار هستند.

وی با اشاره به این‌که سرمایه اولیه این طرح حدود ۱۰ میلیارد ریال بود، افزود: مسائل مختلفی ازجمله وارد نشدن مواد شیمیایی کشاورزی مثل کود، سم و بذر و همچنین سازه‌های گلخانه‌ای به دلیل تحریم، تولید را با چالش‌هایی مواجه نموده و سرمایه اولیه افزایش چندانی نداشته است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کشت گلخانه ای قم کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۵۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در استان اردبیل

نوبخت اژدری گفت: سال زراعی جاری با وجود سرمازدگی شدید مزارع غلات استان در اسفندماه و شیوع آفات و امراض از جمله شته روسی، از لحاظ تولید محصول استراتژیک گندم سال پربرکتی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل میانگین برداشت گندم در مزارع آبی استان اردبیل را بیش از ۴.۴ تن اعلام کرد و افزود: این امر بیانگر نقش کلیدی و ارزشمند محققان و به خصوص توصیه‌های فنی همکاران اجرایی در مدیریت زراعت و مدیریت‌های شهرستان‌ها در افزایش عملکرد این محصول در واحد سطح است.

به گفته او، در سال‌های گذشته میانگین برداشت گندم در اراضی دیم این استان فقط ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار بود ولی با مکانیزه شدن این اراضی و اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، هم‌اکنون متوسط برداشت محصول گندم در اراضی دیم استان از مرز ۲ هزار کیلوگرم در هر هکتار فراتر رفته است.

اژدری لازمه پایداری در خودکفایی گندم را مکانیزه کردن تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت عنوان کرد و گفت: بیش از ۸۵ درصد از کشت این محصول در داخل استان به صورت مکانیزه بوده و تنها ۱۵ درصد به صورت سنتی انجام می‌گیرد که می‌بایست بساط این میزان کشت سنتی نیز جمع شود.

او اظهار کرد: اجرای مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی و کشت غلات می‌تواند علاوه بر کاهش ضایعات، موجب افزایش عملکرد محصولات زراعی، ایجاد اشتغال بیشتر، توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد امنیت غذایی شود.

اژدری بیان کرد: توجه به مسائل اساسی در کشت گندم نظیر کشت در زمان مناسب و استفاده از فناوری‌های نوین از موارد ضروری است که خودکفایی کشور در تولید گندم را پایدار می‌کند و ما برای حفظ خودکفایی گندم و سپس صادرات این محصول، هیچ راهی جز حرکت به سمت این راهبردها نداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه تحقق خودکفایی در تولید گندم را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های محققان حوزه کشاورزی از طریق معرفی ارقام پرمحصول و مقاوم به آفات و امراض و سازگار با شرایط آب و هوایی عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • چگونه آب لیموی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟
  • ۱۵۰۰ هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت
  • همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • تولید برنج سالم در شالیزارهای رامسر
  • آبلیموی تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟ | باورهای اشتباه مردم درباره آبلیموهای سنتی
  • ۱۷ هزار تن توت فرنگی در مازندران تولید می‌شود
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در استان اردبیل
  • 4 خوراکی خوشمزه و خنک برای فصل گرم