Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@05:27:50 GMT

نیما ۲۰ میلیارد یورو را به چرخه اقتصاد بازگرداند

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۱۶۲۲۷

نیما ۲۰ میلیارد یورو را به چرخه اقتصاد بازگرداند

سامانه نیما به عنوان یکی از مهمترین ابزار برای مدیریت بازار ارز به شمار می‌رود که صادرکنندگان و واردکنندگان باید معاملات ارزی خود را در بستر این سامانه به ثبت برسانند.

این سامانه از اردیبهشت پارسال پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد.

سامانه نیما در ماه‌های اخیر با جذب ارز ناشی از صادرات و اختصاص آن به واردکنندگان برای واردات کالاهای مورد نیاز کشور، نقشی مهم در ثبات ارزی ماه‌های اخیر داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جزئیات عرضه ارز در نیما

بررسی آمار سامانه نشان می‌دهد، مجموع عرضه ارز صادراتی در این سامانه از زمان ابتدای راه‌اندازی این سامانه تا ۲۸ مهرماه به ۲۰ میلیارد و ۵۶۷ میلیون یورو رسید که حدود ۱۷ میلیارد و ۲۸۷ میلیارد از آن برای واردات اختصاص یافت.

تا پایان سال ۹۷ حدود ۱۱ میلیارد و ۱۹۴ میلیون یورو ارز صادراتی در نیما در معرض فروش قرار گرفت که ۹ میلیارد و ۳۶۹ میلیون یورو برای واردات اختصاص یافت.

از ابتدای سال ۹۸ تا امروز ۹ میلیارد و ۳۷۳ میلیون یورو در سامانه نیما عرضه شده است که ۷ میلیارد و ۹۱۸ میلیون یورو صرف واردات شده است.

نرخ ۱۱ هزار و ۵۷۱ تومانی حواله‌های یورویی

میانگین نرخ فروش حواله یورو در سامانه نیما ۱۱ هزار و ۵۷۱ تومان و متوسط بهای فروش حواله دلار ۱۰ هزار و ۴۴۶ تومان بوده است.

این درحالی است که هر اسکناس یورو در بازار آزاد و صرافی‌های بانکی در روز یکشنبه به ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان رسید، هر دلار نیز ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته شد.

با وجود گمانه زنی هایی که درباره احتمال کنار گذاشتن سامانه نیما پس از راه‌اندازی بازار متشکل ارزی مطرح شده، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که به دلیل تفاوت ماهیت کار سامانه نیما و بازار متشکل، این دو بازار به صورت جداگانه و موازی به کار خود ادامه خواهند داد.

بازار متشکل ارز قرار است به معاملات فیزیکی اسکناس اختصاص یابد اما در سامانه نیما تنها حواله‌های ارزی خرید و فروش خواهد شد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صادرات درآمد ارزی واردات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سامانه نیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۶۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفت هزار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد غذایی غیربهداشتی در بوکان از چرخه مصرف خارج شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،سوران ایوبی اظهار کرد: همزمان با ایام نوروز بیش از ۱۰ هزار و ۱۸۷ مورد بازرسی توسط بازرسان سلامت محیط با هدف حفظ و ارتقای سلامت عمومی از طریق پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیرواگیر صورت گرفت.

وی ادامه داد: در جریان این طرح روغن سوخته و انواع مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته و غیر قابل مصرف شناسایی و معدوم و به ۲۴ مورد شکایت مردمی ثبت شده در سامانه ۱۹۰ رسیدگی شد.

سرپرست مرکز بهداشت بوکان بیان کرد: همچنین در ایام نوروز پنج هزار و ۳۷۹ مورد کلرسنجی، ۲۲۴ مورد نمونه برداری میکروبی آب شرب، ۲۶۸ مورد بازرسی از سامانه های آبرسانی و پنج هزار و ۵۶۱ سنجش با استفاده از دستگاه پرتابل (شوری سنج-TPM-لومینومتر-PH سنج) انجام شد.

برنامه سلامت نوروزی از ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۵ فروردین جاری با هدف حفظ و ارتقای سلامت عمومی از طریق پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیر واگیر در مناطق مختلف استان آذربایجان غربی اجرا شد.

دیگر خبرها

  • تاکید مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت ارشاد بر رونق اقتصاد هنر
  • ۷ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم موادغذایی‌فاسد در بوکان از چرخه مصرف خارج شد
  • هفت هزار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد غذایی غیربهداشتی در بوکان از چرخه مصرف خارج شد
  • دولت به جای مداخله قیمتی در بازار ارز مداخله مقداری کند
  • عوامل غیر اقتصادی، منشاء نوسانات ارزی
  • قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی
  • صادرات تا سقف یک میلیون دلار از رفع تعهد ارزی معاف می‌شود
  • تنش منطقه‌ای، عامل تحریک نرخ ارز در بازار غیر رسمی
  • بانک مرکزی از نوسانات شدید و مقطعی ارز جلوگیری می کند؛ هشدار درباره دلارهای تقلبی در بازار | توصیه جدی به خریداران دلار
  • هشدار عرضه دلار تقلبی در بازار آزاد