Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-24@12:18:02 GMT

آزادی تروریست مالزیایی عملیات 11 سپتامبر

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۱۶۶۲۶

آزادی تروریست مالزیایی عملیات 11 سپتامبر

متهم مالزیایی عملیات تروریستی ۱۱سپتامبر آزاد می شود.

"یزید سوفات" متهم مظنون به دست داشتن در عملیات تروریستی ۱۱ سپتامبر که در ۱۷ سال گذشته سه بار در زندان های طولانی مدت به سر برده، ممکن است ماه آینده از زندان آزاد شود.

جاکارتاپست روز یکشنبه دراین زمینه گزارش داد:  اگرچه مالزی هنوز در مورد سرنوشت نهایی  "یزید سوفات" بیوشیمیست مالزیایی متهم به فعالیت های تروریستی  به طور رسمی اعلام نظر نکرده اما احتمالا وی ماه آینده از زندان آزاد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 طبق این گزارش سوفات که اقدامات تروریستی اش به طور مستقیم مرتبط با حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر در آمریکا بوده از دو سال پیش تاکنون در زندان "سیمپانگ رنگام" نزدیک بندر کلانگ مالزی نگهداری می شود و حکم نهایی وی هنوز صادر نشده است.

خبرگزاری رسمی مالزی " برناما " دراین زمینه گزارش داد: محی الدین یاسین وزیر کشور مالزی روز جمعه گفت که دراین زمینه هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است. پرونده وی برای تصمیم گیری نهایی به "هیات پیشگیری از تروریسم" ارائه می شود تا دراین زمینه تصمیم گیری شود.

وی افزود:  انتظار می رود  این هیات به زودی تشکیل جلسه دهد در جلسه آتی پیش از هر نوع تصمیمی دراین زمینه ابتدا رفتارهای این زندانی مورد بررسی قرار می گیرد و باید این تغییر رفتار به تائید هیات برسد. دوره دو ساله بازداشت وی تحت قانون پیشگیری از تروریسم " پوتا" بزودی به اتمام می رسد.

استریت تایمز نیز دراین زمینه نوشت: یزید سوفات ۵۵ ساله تحصیلکرده رشته بیوشیمی از آمریکاست و از وی به عنوان "تروریست توبه نکرده" یاد می شود. وی براساس "قانون پیشگیری از تروریسم" (پوتا) مالزی برای سومین بار و از دو سال پیش تاکنون در ایالت جوهور مالزی در زندان نگهداری می شود. این قانون بازداشت متهمان را بدون محاکمه در زندان به مدت ۲ سال امکان پذیرمی کند.

وی از ۱۷ سال پیش تاکنون براساس همین قانون و باتوجه به فعالیت های مرتبط تروریستی و ازجمله تلاش برای تولید سلاح کشتار جمعی برای القاعده سه بار درزندان به سربرده است.

طبق گزارش های رسانه ای گفته شده است که "سوفات" چهار تن نیترات آمونیوم را برای تهیه یک سری عملیات تروریستی و بمب گذاری  در سنگاپور در سال ۲۰۰۰ به دست آورد، اما پیش از آنکه این نقشه توسط شبکه تروریستی جماعت اسلامیه اجرا شود، توسط نیروهای پلیس خنثی شد.

سوفات در دهه ۱۹۹۰ اقدام به پرورش و بارگیری میکروب سیاه زخم یا "آنتراکس" روی سلاح ها در افغانستان کرد. علاوه براین  خانه وی در کوالالامپور توسط اعضای ارشد القاعده برای جلسات مورد استفاده قرار گرفت. در یک جلسه، آنها درباره برنامه های سقوط هواپیماها در ایالات متحده در ۱۱سپتامبر۲۰۰۱ صحبت کردند.

به گزارش استریت تایمز یزید تنها مالزیایی است که ارتباط مستقیمی با این حملات در آمریکا داشته است. سوفات عضو سابق ارتش مالزی برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ براساس قانون امنیت داخلی (ISA) دستگیر شد. وی در سال ۲۰۰۸ پس از گذران دوره های بازآموزی و  نشان دادن علائم "پشیمانی"  از زندان آزاد شد اما برای دومین بار در سال ۲۰۱۳ طبق قانون جرائم امنیتی (اقدامات ویژه"سوزما")، قانونی که جایگزین ISA شد، به دلیل جذب اعضای جدید برای گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه بازداشت شد که این اقدام منجر به حبس ۴ ساله در زندان "تاپا" در مالزی شد. وی همچنین در دسامبر سال ۲۰۱۷،  پس از آنکه مقامات دریافتند که سوفات هنگامی که در حبس بوده برخی از زندانیان همدوره خود را به استخدام القاعده درآورده، دوباره بازداشت شد./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۶۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتکاب قتل در روز دوم آزادی از زندان

تحقیقات پلیسی نشان می‌دهد قاتل مرد جوانی که جسدش در کنار خیابان رها شده بود، مرد سابقه‌داری است که دو روز قبل از زندان آزاد شده بود.

به گزارش مشرق، ۲۶ فروردین امسال، دو مرد موتورسوار در مقابل بیمارستانی در جنوب تهران توقف کرده و مردی را که زخمی شده بود همانجا رها کردند. رهگذران با مشاهده مرد زخمی رها شده در نزدیکی بیمارستان، به اورژانس خبر دادند.

بدین ترتیب مرد زخمی به بیمارستان منتقل شد اما لحظاتی بعد جانش را از دست داد.

گزارش این جنایت به بازپرس امیرحسین علیمردان اعلام شد و در تحقیقات اولیه بازپرس جنایی دستور شناسایی هویت مقتول و موتورسواران را صادر کرد.در بررسی شماره پلاک موتور سیکلت، هویت مالک موتور به نام شهاب شناسایی شد. در ادامه شهاب بازداشت شد و در تحقیقات گفت: بابک یکی از دوستانم است که مدت‌ها قبل به خاطر سرقت منزل به زندان افتاد. دو روز قبل از جنایت بابک آزاد شد، او روز جنایت با من تماس گرفت و از من خواست خودم را فوراً به او برسانم.

او ادامه داد: وقتی به نزد بابک رفتم با بدن نیمه‌جان مردی مواجه شدم. آنها با هم اختلاف داشتند و ظاهراً روز حادثه باهم درگیر شدند و بابک با چاقو او را زده است، من هم با کمک بابک او را به بیمارستان بردیم. من در قتل نقشی نداشتم.

با شناسایی هویت عامل جنایت، به دستور بازپرس شعبه دهم دادسرای امور جنایی پایتخت، تحقیقات برای بازداشت متهم ادامه دارد.

منبع: روزنامه ایران

دیگر خبرها

  • پوتین: روش های تروریست ها روز به روز پیچیده تر و وحشیانه تر می شود
  • هدیه تولد، آزادی زندانی در جهرم
  • اردوغان: به مبارزه علیه تروریست‌ها ادامه می‌دهیم/ نتانیاهوی هیتلر نمی‌تواند فرار کند
  • تبادل تروریست‌ها در بندر گوادر
  • علنی‌شدن حمایت اسرائیلی‌ها از گروهک تروریستی جیش الظلم + سند
  • هزینه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد گرمسار چقدر است
  • علنی شدن حمایت اسرائیلی‌ها از گروهک تروریستی جیش الظلم + عکس
  • جزئیات علنی شدن حمایت اسرائیلی‌ها از گروهک تروریستی جیش الظلم + سند
  • علنی شدن حمایت اسرائیلی‌ها از گروهک تروریستی جیش الظلم + سند
  • ارتکاب قتل در روز دوم آزادی از زندان