Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، اسماعیل عرب معصومی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار گفت: تخریب پوشش گیاهی مراتع، اصلی‌ترین عامل تولید گرد و غبار محسوب می‌شود.

او افزود: طی سال‌های گذشته با تاغ کاری به نتیجه رسیده و امروز با کشت بالغ بر ۱۷ هزارهکتار تاغزار به عنوان جنگل‌های دست کاشت توانسته این وظیفه را به انجام برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار ابراز داشت: گونه تاغ، از جمله گونه‌های بسیار مقاوم به خشکی و کم آبی است و خاستگاه آن مناطق خشک و کم آب می‌باشد.

عرب معصومی اظهار داشت: ریزگرد‌ها به عنوان نتیجه اصلی فرسایش بادی خاک، اثرات مهمی بر محیط پیرامون خود داشته و از دیدگاه محیطی تاثیر بسیار زیادی بر روی زندگی انسانی و جانوری می‌گذارد که پدیده خشکسالی و تغییر اقلیم به این وضعیت می‌افزاید.

او با اشاره به وجود ۱۰ هزارو ۵۲۳ هکتار اراضی بیابانی در این شهر افزود: درخصوص جلوگیری از گسترش اراضی بیابانی و مهار گرد و غبار در منطقه، این اداره اقداماتی را در طی سالیان اخیر با استفاده از مشارکت‌های مردمی به انجام رسانده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار عنوان کرد: شهرستان گرمسار با میانگین بارندگی ۱۲۰ میلی متر و مساحتی بالغ بر ۵۲۴ هزار هکتار که ۲۸۴ هزارهکتار آن را اراضی بیایانی و کویری احاطه کرده است و بدلیل قرار داشتن در مسیر باد‌های غالب موسمی شهریار و سمنان همواره با تهدید جدی حرکت شن‌های روان و جابجایی تپه‌های ماسه‌ای مواجه بوده است که این موضوع از چند منظر قابل بررسی است.

اسماعیل عرب معصومی بیان کرد: در گام اول با نگاه حفظ و تاسیسات از جمله راه آهن، جاده مواصلاتی که در گذشته با ایجاد باد شکن‌های فیزیکی از جمله قرار دادن کاشت نهال، چوب و ...، در هدایت و کم کردن سرعت باد بودند. ودرگام دوم تهدید جدی برای مزارع کشاورزی شهرستان گرمسار و آرادان که بالغ بر ۵۲۰۰ هکتار می‌باشد.

او ابراز داشت: عملیات مبارزه با بیابانزایی در سطح ۷۰۰ هکتار، با تاسیس ایستگاه تثبیت شن و مقابله با بیابانزایی و اقدام به کاشت جنگل انبوه در سطح این منطقه از اقدامات منابع طبیعی می‌باشد.

انتهای پیام / م

 ۱۰ هزارو ۵۲۳ هکتار اراضی بیابانی در شهرستان گرمسار وجود دارد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی مدیریت بحران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۶۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت برداشت فرآورده‌های جنگلی و مرتعی در دماوند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دماوند از ممنوعیت برداشت فراورده‌های جنگلی و مرتعی بدون اخذ مجوز در این شهرستان خبر داد و گفت: برداشت و بهره‌برداری گیاهان دارویی و خوراکی مجاز مشروط در حد عرف مصارف خانوار روستایی ساکن در محل بلامانع است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری  تسنیم از دماوند، حسن شکری عصر امروز در جمع خبرنگاران با استناد به تبصره 7 قانون اصلاح ماده 3 اصلاحی قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور اظهار داشت: هرگونه بهره‌برداری از محصولات مرتعی و جنگلی از جمله کنگر، موسیر، آویشن، انواع قارچ‌های کوهی و مرتعی (دنبالان) شنگ، انواع میوه و گل درختان جنگلی، بادام، گلابی وحشی، سقز، بنه، سیب وحشی، زرشک و غیره به‌طورکلی ممنوع و غیرقانونی بوده و هرگونه بهره‌برداری و برداشت صرفاً با اخذ مجوز از اداره کل منابع طبیعی استان در قالب طرح مصوب با اولویت دارندگان پروانه چرای دام و بهره‌برداران عرفی مطابق قوانین و مقررات فوق اشاره مجاز است.

وی افزود: در صورت مشاهده هرگونه برداشت حمل خریدوفروش و معامله بدون اخذ مجوزهای لازم برابر قوانین و مقررات محموله به‌عنوان کالای قاچاق به نفع دولت توقیف و متخلفین توسط مأمورین یگان حفاظت منابع طبیعی این شهرستان به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

رئیس اداره منابع طبیعی دماوند در ادامه گفت: از عموم مردم به‌خصوص بهره‌برداران دامداران و روستاییان محترم تقاضا می‌شود از هرگونه برداشت و حمل محصولات به‌خصوص به‌قصد فروش و معامله بدون مجوز خودداری کرده و در صورت مشاهده هرگونه برداشت غیرمجاز مراتب را به یگان‌های حفاظت منابع طبیعی شهرستان اعلام یا با شماره تلفن‌های 1504 و 139 واحد خبری یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع‌رسانی کنند.

رفع تصرف فوری 2.9 هکتار اراضی ملی دماوند از دست زمین‌خواران

شکری تصریح کرد: برداشت و بهره‌برداری گیاهان دارویی و خوراکی مجاز مشروط در حد عرف مصارف خانوار روستایی ساکن در محل بلامانع است.

رئیس اداره منابع طبیعی دماوند در پایان خاطرنشان کرد: از عموم مردم، جهت حفظ ذخایر ژنتیکی منابع طبیعی و خدادادی و جلوگیری از انقراض گونه‌های با ارزش گیاهی شهرستان استدعا دارم همکاری لازم را با مأمورین حفاظت این شهرستان داشته باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی در شهرستان چرام
  • تخریب دیوار سنگی در چرام برای رفع تصرف اراضی ملی
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی چرام
  • در راستای حفظ اراضی ملی ۳ دستگاه خودرو سنگین به پارکینگ منتقل شدند
  • تشکیل بیش از ۶ هزار پرونده قاچاق چوب / ۲۲ هزار هکتار از اراضی ملی خلع ید شد
  • آزادسازی ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی در سیاهکل
  • بازگشت ۲ هزار هکتار از اراضی ملی اردبیل به بیت المال
  • رفع تصرف از اراضی ملی در شهرستان سوادکوه
  • پیش‌بینی تولید ۱۲۰ هزار نهال در نهالستان موقت بهار
  • ممنوعیت برداشت فرآورده‌های جنگلی و مرتعی در دماوند