Web Analytics Made Easy - Statcounter

  به گزارش «پارسینه»،احمد ابودوح، تحلیل گر مسائل خاورمیانه در یادداشتی که برای «ایندیپندنت» نوشته است، خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه را فرصتی برای ایران دانسته تا حوزه نفوذ خود را در یک منطقه راهبردی دیگر گسترش دهد. این تصمیم ترامپ همچنین فضای باز بیشتری در اختیار نیرو‌های متحد ایران قرار داده تا دستاورد‌های بیشتری روی زمین کسب کنند و به میادین نفتی تحت کنترل کرد‌های سوریه هم چشم داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



از طرف دیگر تجاوز ارتش ترکیه به شمال سوریه فرصتی را برای ایجاد یک توافق دائمی میان کرد‌ها و دولت بشار اسد ایجاد کرده است. ضمن این که ایران تلاش می‌کند تا با متقاعد کردن رجب طیب اردوغان به همکاری بیشتر با اسد، مشروعیت بین المللی بیشتری برای دولت سوریه ایجاد کند.

هم ایران و هم روسیه نسبت به احیای «توافق آدانا» میان دمشق و آنکارا تمایل نشان داده اند. محمد جواد ظریف پیش از آغاز عملیات ترکیه در توییتر نوشت: «دستیابی به صلح و مبارزه با تروریسم در سوریه تنها از طریق احترام به تمامیت ارضی و مردم آن ممکن است. [توافق] آدانا چارچوب را برای ترکیه و سوریه فراهم کرده است- ایران آماده کمک است.»

این طور که پیداست ترامپ هم با ترتیبات جدید مشکلی ندارد. او هفته پیش در توییتر خود نوشت «اجازه بدهید سوریه و اسد از کرد‌ها حفاظت کنند و بر سر سرزمینشان با ترکیه بجنگند. من به ژنرال هایم گفتم چرا ما باید برای سوریه و اسد جهت حفاظت از سرزمین دشمنمان بجنگیم؟ هرکسی بخواهد در سوریه از کرد‌ها حفاظت کند، با او موافقم، چه روسیه باشد، یا چین، یا ناپلئون بناپارات. امیدوارم کار بزرگی انجام بدهند، ما ۷۰۰۰ مایل فاصله داریم.»

مظلوم عبدی، فرمانده «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» که گروه های عمدتا کُرد را شامل می شود، روز پنجشنبه پس از یک تماس تلفنی با ترامپ گفت که رئیس جمهور آمریکا به توافق میان نیرو‌های کرد و دولت سوریه اعتراضی ندارد.

این به معنای شناسایی دولت اسد به عنوان حکومت مشروع سوریه و موافقت با توافق آتی میان سوریه و ترکیه است.

آتش پس پنج روزه در شمال سوریه که در دیدار میان اردوغان و مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، حاصل شد می‌تواند بنیان ترتیبات جدید باشد. آینده برای ایران و روسیه در این منطقه روشن به نظر می‌رسد، در حالی که برای آمریکا و غرب تیره و تار است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سوریه ترکیه کردهای سوریه عملیات چشمه صلح آمریکا فشار حداکثری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۷۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت نفس‌گیر در صدرنشینی؛ آیا آمریکا و ترکیه برای همیشه تاج پسته را از ایران می‌ربایند؟

سالیان سال ایران قدرت برتر تولیدکننده پسته جهان بود تا اینکه طبق آمار فائو، در سال ۲۰۱۰ آمریکا توانست این جایگاه را از آن خود کند. البته ماندن آمریکا در این جایگاه چهار سال طول کشید و بار دیگر ایران این رتبه را پس گرفت. با این حال ایران نیز تنها چهار سال از این رتبه محافظت کرد و در سال ۲۰۱۸ بار دیگر جایگاه نخست به ایالات متحده آمریکا رسید.

حال ایران باید مراقب باشد تا رتبه دومی را از دست ندهد و ترکیه که در جایگاه سوم قرار دارد به ایران نرسد.

به گزارش یورونیوز،  ایالات متحده که تولید انبوه پسته را از سال ۱۹۷۶ آغاز کرده، اکنون از ایران به عنوان تولید کننده برتر جهان پیشی گرفته است. در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹، ایران هنوز به طور متوسط ۴۰ درصد تولید جهانی پسته را در اختیار داشت و سهم آمریکا به ۳۳ درصد رسیده بود.

اما از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ شرایط به کلی دگرگون شده، به طوری که آمریکا به طور میانگین ۴۷ درصد تولید جهانی پسته را انجام داده و سهم ایران به ۲۷ درصد کاهش یافته است.

داریوش سالم‌پور، مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی ایران چند روز پیش درباره وضعیت تولید پسته اظهار داشت: «پسته یک از مهمترین محصولات بخش کشاورزی و زیر بخش باغبانی بوده است. به شکلی که ایران جایگاه دوم دنیا را در تولید پسته دارد. این محصول از نظر میزان ارزآوری نیز رتبه اول را در بین محصولات باغبانی کشور دارا و به عنوان یک محصول راهبردی مطرح می‌شود.»

سه استان کرمان، خراسان رضوی و یزد عمده تولیدکنندگان پسته در ایران هستند.

به گفته مدیر دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی، در ۱۰ ماهه سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، محصول پسته ۵۶ درصد از نظر وزنی و ۵۰ درصد از نظر ارزشی رشد داشته است.

طبق آمار رسمی بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲، ایالات متحده حدود دو سوم (۶۷%) از کل پسته جهان را تولید کرد. ایران با ۱۷% در رتبه دوم و ترکیه با ۱۱% در جایگاه سوم قرار گرفتند. یونان و سوریه مجموعا ۴% سهم تولید را داشتند. حدود ۱% باقیمانده از کشورهای دیگر تامین می‌شود.

بزرگترین تولیدکنندگان پسته در جهان (۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲):

در سال ۲۰۱۸، ایران با ۳۳۷۸۱۵ تن و آمریکا با ۳۳۵۶۶۰ تن، به ترتیب مقام اول و دوم را داشتند. چین در آن زمان با ۱۰۶۱۵۵ تن در رتبه سوم قرار داشت.

در حال حاضر به‌طور قطع می‌توان گفت که آمریکا، ایران و ترکیه همچنان سه کشور برتر تولیدکننده پسته هستند. با افزایش تولید این محصول، رقابت برای کسب مقام اول همچنان داغ است.این سه کشور در مجموع ۹۰% از سهم کل جهان را به خود اختصاص داده‌اند. ده باقیمانده در این زمان از سوریه، افغانستان، اسپانیا و چند کشور دیگر تامین می‌شود.

در بخش صادرات پسته نیز در حال حاضر، آمریکا بیشترین پسته با پوست را تولید و صادر می‌کند. ایران عنوان دومین تولیدکننده بزرگ پسته با پوست را به خود اختصاص داده است، اما در صادرات مغز پسته پیشرو است.

مزارع و میزان تولید پسته (پنج کشور برتر، اطلاعات سال ۲۰۱۸):

ایران - کل مساحت مزارع پسته در ایران تقریباً ۴۱۱۴۳۲ هکتار است که حدود ۴.۱۳۲ کیلوگرم (۹.۱ پوند) به ازای هر نفر محصول می‌دهد.

ترکیه - تعداد هکتارهای ترکیه در مجموع ۳۶۶۲۱۰ هکتار است. آنها حدود ۱.۰۵۲ کیلوگرم (تقریبا ۲.۳ پوند) از این مغز را به ازای هر نفر تولید می‌کنند.

ایالات متحده آمریکا - ایالات متحده محصول خود را در حدود ۱۱۶۹۵۰ هکتار کشت می‌کند که در مجموع حدود ۱.۰۲۴ کیلوگرم (۲.۲۵ پوند) به ازای هر نفر محصول می‌دهد.

سوریه - در مجموع ۵۹۹۸۹ هکتار از زمین های این کشور زیر کشت پسته است. سوریه حدود ۱.۷۴ کیلوگرم (۳.۸۴ پوند) از این محصول را به ازای هر نفر تولید می‌کند.

چین - چین حدود ۳۲۲۰۷ هکتار زمین دارد که حدود ۰.۰۷۶ کیلوگرم (تقریبا ۱۷ پوند) به ازای هر نفر محصول تولید می‌کند.

پیش‌بینی‌ها:

با بهینه‌سازی شرایط رشد، آمریکا، ایران و ترکیه راه‌هایی برای تولید پسته با کیفیت بهتر پیدا کرده‌اند و بر کیفیت به جای کمیت تمرکز کرده‌اند. از طرفی در شرایط خشکسالی با برخی چالش‌ها مواجه هستند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
  • ۱۰ چالش کلیدی میان چین و آمریکا در ۲۰۲۴
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • انتخابات شهرداری استانبول / رقابت میان نامزدهای حزب حاکم و مخالف / رای تعیین کننده کردها
  • انتخابات شهرداری استانبول / رای کردها، تعیین کننده رقابت اصلی
  • تاکید سوریه بر لزوم پایان اشغالگری و حمایت آمریکا از تروریسم
  • تهران-آنکارا در مسیر تجارت ۳۰ میلیارد دلاری
  • لحظات زد و خورد مرگبار کردها و ترک‌ها
  • رقابت نفس‌گیر در صدرنشینی؛ آیا آمریکا و ترکیه برای همیشه تاج پسته را از ایران می‌ربایند؟
  • اسرائیل گوشه رینگ گیر افتاد