Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-18@15:44:25 GMT

برنده ناخواسته تحریم نفتکش‌ها

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۱۷۲۹۵

برنده ناخواسته تحریم نفتکش‌ها

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، تحریمهای آمریکا علیه شرکت‌های کشتیرانی چینی، نرخ کرایه نفتکشها را چندین برابر کرده و باعث افزوده شدن نرخ پریمیوم به نفت روسیه شده که در عرض چند روز به شمال آسیا می‌رسد.

تقاضا برای گریدهای نفتی روسیه که در آسیا به فروش می‌روند در یک ماه گذشته پس از حملاتی که به تاسیسات نفتی عربستان سعودی انجام گرفت و باعث جهش قیمتهای نفت شد، قوی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همزمان پالایشگاههای آسیایی در راستای عمل به مقررات جدید سوخت دریایی پاک که از سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشته می‌شود، گریدهای نفتی دارای سولفور کمتر را پالایش می‌کنند.

افزایش نرخ حمل محموله در دو هفته گذشته باعث شده است خریداران آسیایی خواستار خرید محموله‌هایی مانند نفت روسیه شوند که مسافت کوتاه‌تری حمل می‌شوند.

به گفته معامله‌گران، این عوامل نرخ پریمیوم محموله‌های تک نفت اسپوی روسیه برای دسامبر که از بندر کازمینو بارگیری می‌شوند را افزایش داده و به رکورد حدود ۹ دلار در هر بشکه رسانده است.

نرخ پریمیوم محموله‌های تک نفت سوکول روسیه نیز به حدود ۹ دلار در هر بشکه نسبت به دوبی رسیده که بالاترین حد در پنج سال گذشته است. شرکت اکسون موبیل یک محموله برای بارگیری در دسامبر را در این قیمت فروخت.

پس از این که دسترسی شرکتها به حدود ۳۰۰ نفتکش که معادل سه درصد از ناوگان جهانی است، به دلیل تحریمهای آمریکا محدود شد، نرخ حمل محموله طی چند هفته اخیر افزایش سرسام آوری پیدا کرد.

یک معامله‌گر نفتی در این باره گفت: نفت اورال روسیه امسال عملکرد خوبی داشته که ناشی از تحریمهای آمریکا علیه ایران و ونزوئلا بوده و در حال حاضر نیز اسپو به شکل روشنی از وضعیت فعلی بازار سود می‌برد. تحریمهای آمریکا به سود گریدهای نفتی روسیه شده است.

یک معامله‌گر چینی هم گفت: اگرچه نرخ پریمیوم محموله‌های تک به طور کلی افزایش پیدا کرده اما گریدهای نفتی روسیه به دلیل نرخ کرایه کمتر، مورد علاقه خریداران آسیایی قرار گرفته‌اند. محموله‌هایی که مسافت حمل کوتاه‌تری دارند، جذاب خواهند بود.

طبق آمار رفینیتیو آیکان، چهار روز طول می‌کشد تا یک محموله نفت اسپو از بندر کازمینوی روسیه به بندر شاندونگ چین و سه روز به بندر چیبای ژاپن برسد.

معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند محموله‌های نفت بیشتری از جانب روسیه به مقصد ژاپن بروند زیرا پالایشگاه‌های ژاپنی تولیدشان را در سه ماهه چهارم افزایش می‌دهند تا پیک تقاضای زمستانی را تامین کنند. به گفته آنها، ابهاماتی که پس از حملات هوایی به تاسیسات عربستان درباره تامین نفت سبک این کشور به وجود آمد هم از قیمتهای نفت سبک پشتیبانی کرد.

بر اساس گزارش رویترز، تولید نفت در عربستان سعودی به ۱۱.۳ میلیون بشکه در روز بهبود یافته و در مسیر رسیدن به ۱۲ میلیون بشکه در روز تا پایان نوامبر است اما برخی از معامله‌گران بر این باورند که تعمیر تاسیسات آسیب دیده این کشور مدت طولانی‌تری به طول می‌انجامد.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: صادرات نفت روسیه کشتیرانی تحریم های آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۷۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویترز: اعمال تحریم‌های نفتی جدید آمریکا علیه ایران بعید است

خبرگزاری رویترز امروز به نقل از تحلیلگران نوشت که با توجه نگرانی‌ از افزایش قیمت سوخت و ناخرسندی چین، بعید است که پاسخ تنبیهی بی‌سابقه ایران به اسرائیل به افزایش چشمگیر تحریم‌های نفتی واشنگتن علیه ایران بینجامد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رویترز نوشت که اندکی پس از پاسخ تنبیهی ایران، سران جمهوری خواه در مجلس نمایندگان، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را به ناتوانی در اجرای تحریم‌های موجود متهم کرده و گفته‌اند که در روزهای آینده مجموعه‌ای از طرح‌ها را برای تشدید تحریم‌های ضد ایرانی بررسی خواهند کرد.

چندین تحلیلگر منطقه‌ای به این رسانه انگلیسی گفتند که تردید دارند بایدن اقدام قابل توجهی برای تشدید اجرای تحریم‌های کنونی آمریکا علیه صادرات نفت خام ایران انجام دهد.

اسکات مودل، مأمور پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و مدیر عامل کنونی گروه انرژی رپیدان (Rapidan Energy Group) گفت: حتی اگر این طرح‌ها تصویب شوند، بعید است که دولت بایدن در اجرای تحریم‌های موجود سختگیری کرده و یا تحریم‌های جدیدی را برای کاهش یا محدود کردن چشمگیر (صادرات نفت ایران) اعمال کند.

علی‌رغم تمامی محدودیت‌ها، به تخمین راپیدان، صادرات نفت ایران بدون محاسبه میعانات گازی، به ۱.۶ تا ۱.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است. مودل گفت که این رقم نزدیک به صادرات ۲ میلیون بشکه در روز ایران پیش از برقراری مجدد تحریم هاست.

تأثیر احتمالی تشدید تحریم‌ها بر قیمت بنزین هم از دلایلی است که بایدن دموکرات حرکت شدیدی برای محدود کردن صادرات نفت ایران انجام ندهد.

کیمبرلی داناوان (Kimberly Donovan)، کارشناس تحریم‌ها و مبارزه با پول‌شویی در اندیشکده شورای آتلانتیک، گفت که به دلیل نگرانی از افزایش قیمت نفت، پیش بینی نمی‌شود که واشنگتن محدودیت‌های کنونی را تشدید کند.

وی افزود: در سال انتخابات، قیمت نفت و در نهایت بنزین به مسئله‌ای اساسی تبدیل می‌شود.

به نوشته رویترز، اجرای شدید تحریم‌ها می‌تواند تلاش مقام‌های چینی و آمریکایی برای ترمیم روابط را بی اثر کرده و روابط پکن و واشنگتن را بی ثبات کند.

شرکت ورتکسا آنالیتیکس (Vortexa Analytics) که در ردیابی نفتکش‌ها تخصص دارد، تخمین زده که چین در سال گذشته رکورد ۵۵.۶ میلیون تن یا ۱.۱۱ میلیون بشکه نفت خام ایران را وارد کرده باشد. این رقم تقریباً ۹۰ درصد از صادرات نفت خام ایران و ۱۰ درصد از واردات نفت چین را تشکیل می‌دهد.

کد خبر 745095

دیگر خبرها

  • آمریکا به بهانه حمایت از مخالفان مادورو تحریم‌های نفتی ونزوئلا را تمدید می‌کند
  • امسال رشد اقتصادی روسیه سریع‌تر از کشور‌های پیشرفته خواهد بود
  • بازی با گزینه «تحریم نفتی»/ آمریکا در تقابل با ایران روی چه گزینه‌هایی مانور می‌دهد؟
  • رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند
  • یورونیوز: آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های نفتی ایران را تشدید کند
  • روسیه تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس را غیرقانونی خواند
  • نفت روی کشتی و آب نداریم؛ از درآمد‌های نفتی برای پرداخت حقوق استفاده نمی‌کنیم
  • رویترز: اعمال تحریم‌های نفتی جدید آمریکا علیه ایران بعید است
  • رویترز: بایدن تحریم نفتی را از لیست گزینه‌های پاسخ به ایران خط زده است
  • وضع تحریم جدید نفتی علیه ایران توسط کنگره امریکا؟