Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@13:26:20 GMT

گمانه زنی جریان های سیاسی از وضعیت جناح مقابل

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۱۷۹۳۵

گمانه زنی جریان های سیاسی از وضعیت جناح مقابل

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا؛  هرچه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک می شویم، رصد و دیده بانی از جناح های سیاسی از جبهه مقابل به منظور شناسایی وضعیت و نحوه ورود به عرصه انتخابات بیشتر می شود.

 در این میان و بر اساس گمانه زنی کنشگران سیاسی و رسانه ای اصلاح طلب در جناح رقیب به دلیل وجود طیف تندرو، میانه رو و جریان های متفرقه هنوز وحدت فراگیری حاصل نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما تصویر اصولگریان از جریان اصلاح طلب مبتنی  بر این ادعاست که در این اردوگاه به دلیل اختلاف نظرها حول مقولاتی چون ائتلاف یا مشارکت مشروط، نوعی بلاتکلیفی و سردرگمی وجود دارد.  

اردوگاه اصلاح طلبان

موانع، آسیب شناسی و راهبردها اصلاح طلبان در روند انتخابات از منظر صاحبنظران و مسئولان منتسب به این جریان 

محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت وگو با نامه نیوز درباره موقعیت اصلاح طلبان در انتخابات مجلس آینده گفت: در وضعیت نابرابر، هر گونه قیاسی غلط است. اگر مبانی و زیرساخت حقوقی یکسان برای سیاست‌ورزی دو جناح فراهم باشد، می توان محصول یا جوجه‌های هر جناحی را در پایان انتخابات شمرد یا قدر و قیمت و ابعاد و اندازه هر یک را با دیگری مقایسه کرد.  باید این مقایسه ها و داوری ها را به ساحت مردم برگرداند تا آنها در بزنگاههای انتخابات مشخص کنند هر جناحی از چه موقعیت و محبوبیتی برخوردار است. معتقدم جامعه متوسط شهری، روحیات، جانبداری‌ها و جهت‌گیری‌های اصلاح طلبانه‌اش بر نفوذ دیدگاه‌ها و اندیشه‌های اصولگرایانه‌اش رجحان دارد و چون امر انتخابات و مشارکت مؤثر مدنی وجه شهری و گسترده‌تری نسبت به حوزه‌های غیرشهری دارد، طبیعتا مقبولیت اصلاح‌طلبان نزد جامعه بالاتر از رقیب است ولو اینکه اصولگرایان موقعیت‌های حقوقی نیرومندی در بدنه قدرت داشته باشند.

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت وگو با تارنمای فرارو در پاسخ به این پرسش که نقش مجمع روحانیون مبارز در شرایط فعلی اصلاح‌طلبان و کمکی که این تشکل برای پیشبرد اهداف انتخاباتی از جمله رایزنی با نهادهای تاثیرگذار به منظور تائید صلاحیت افراد شاخص جبهه اصلاحات چیست، گفت: با توجه به جایگاه مهم روحانیت در کشور و روابطی که مجمع روحانیون مبارز در مناسبات پیدا و پنهان حاکمیت دارد، مجمع از این جایگاه می‌تواند استفاده کرده و منویات اصلاح‌طلبان را از این طریق پیگیری و تامین کند.  وی با اشاره به اینکه در حاضر جبهه اصلاحات در دو حوزه با موانع جدی روبرو است، گفت: اولین حوزه مربوط به دایره خارج از اصلاحات است، به بیان دیگر مناسبات اصلاح‌طلبان با حوزه قدرت منظور بنده است که این روابط در راستای سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

تاجرنیا با اشاره به حوزه دومی که اصلاح‌طلبان در آن با موانع جدی روبروهستند، اظهارداشت: در حال حاضر جناح اصلاحات از فقدان یک سازمان مشخص و فراگیر برای فعالیت در همه حوزه‌ها رنج می‌برد، از سویی متاسفانه احزاب اصلاح‌طلب دارای تاثیرگذاری لازم نیستند، باید یک نهادی که از فراگیری لازم برخوردار باشد، به وجود آید، از سوی دیگر در جبهه اصلاحات باید، احزاب نقش محوری را داشته باشند، نه اشخاص، در چنین صورتی است که این تشکل‌ها می‌توانند کارکرد درست و موثری از خود بروز دهند.

جلال جلالی‌زاده عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز در گفت وگو با فرارو درباره نقش مجمع روحانیون مبارز در سازوکار انتخاباتی اصلاح‌طلبان و رایزنی‌هایی که این تشکل می‌تواند در پیشبرد اهداف جبهه اصلاحات انجام دهد، اظهار داشت: مجمع روحانیون مبارز با توجه به نقشی که در بین اصلاح‌طلبان دارند و روابطی که با مجموعه حاکمیت نیز دارند، می‌توانند در این رابطه حقوق اصلاح‌طلبان را پیگیری کنند و فعالیت‌های مفیدی را در این راستا انجام دهند.

اسماعیل گرامی‌مقدم فعال اصلاح طلب و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی نیز در این باره معتقد است: اصلاح‌طلبان در انتخابات دوره‌های گذشته، ائتلافی بر سر آرمان‌های خود با اندیشه و آرمان‌های جریان اعتدالگرا یا اصولگرا نداشته‌اند؛ بلکه آن ائتلاف حول محور عدم ورود تندروها به مجلس، شوراها یا ریاست‌جمهوری بوده است...اصلاح‌طلبان نباید از دستاوردهای ائتلاف‌های گذشته ناامید باشند. همچنین نباید امید داشته باشیم که لزوما همه اشتباه‌های گذشته که در پی ائتلاف ایجاد شد، جبران شود. امروز اگر نیروهای اعتدالی تقاضایی مبنی بر ائتلاف داشته‌ باشند، درخواست آنها در شورای عالی سیاستگذاری مطرح و بررسی می‌شود.  لازم است، اصلاح‌طلبان باتوجه به شرایط فعلی، اقلیتی موثر را به هر نوع ائتلاف کمی ارجحیت بدهند و به دنبال کیفیت فهرست‌های انتخاباتی خود باشند و ماندگاری اندیشه اصلاح‌طلبی را دنبال کنند.

علی قربانی عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: وی با بیان اینکه عملا دو سوم مجلس دهم در اختیار فراکسیون امید نیست، اضافه کرد: پیشنهاد ما این است که برای دوره آینده مجلس اصلاح طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان لیست‌های مستقل و جداگانه بدهند و اگر خواستند در مجلس با هم ائتلاف کنند نه اینکه از بیرون انتظارات عمومی را بالا ببریم و مردم فکر کنند اکثریت مجلس دست اصلاح طلبان است. به نظر من در دوره آینده انتخابات مجلس حتی اگر ۲۰ یا ۵۰ نفر از داوطلبان اصلاح‌طلب هستند دقیقاً باید شفاف باشد.  پیشنهاد دیگرم این است که کرسی همه فراکسیون‌ها و گروه‌های سیاسی در مجلس مشخص باشد، این گامی در راستای شفاف سازی و پاسخگویی کسانی است که با یک لیست به مجلس می‌آیند. مثلا فردی با لیست اصلاح طلبی به مجلس آمده و حاضر نیست در کنار اصلاح طلبان قرار بگیرد.

راهبردهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان در استان ها

به گزارش ایسنا، مصطفی کواکبیان رییس کمیته امور استان‌های جبهه اصلاحات کشور اظهار کرد: اعضای کمیته امور استان‌های شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کشور به منظور ساماندهی شورای هماهنگی استان‌های سراسر کشور و ارسال گزارش به شورای هماهنگی کشور انتخاب شده‌اند و جهت برگزاری جلسات شوراهای استانی به استان‌ها سفر خواهند داشت.  براساس آئین‌نامه مصوب شورای هماهنگی کشور تمامی اعضای عضو شورای هماهنگی استان‌ها همانند شورای هماهنگی کشور صرفا اشخاص حقوقی می‌باشند و عضویت اشخاص حقیقی در این شوراها ممنوع است و رئیس و نایب رئیس و دبیر شورای هماهنگی استان‌ها براساس قرعه‌کشی انتخاب می‌شوند و نماینده هیچ حزبی در استان‌ها نمی‌تواند بیش از سه ماه نقش ریاست یا نایب رئیسی را برعهده گیرد و البته دبیران شورای هماهنگی استانها یک ساله انتخاب می‌شوند.

وی اظهار امیدواری کرد تا قبل از برگزاری انتخابات مجلس یازدهم تمامی شوراهای هماهنگی استان‌ها برمبنای آئین‌نامه مصوب تکمیل یا اصلاح شوند.

روزنامه اعتماد به نقل از اسماعیل گرامی‌مقدم فعال اصلاح طلب نوشت: جبهه اصلاح‌طلبان از ماه‌ها پیش فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده و تقریبا در ۳ ماه گذشته در ۲۵ استان شورای استانی تشکیل شده که در حال فعالیت هستند. احتمالا در هفته جاری شورای سیاستگذاری بتواند همایش استانی خود را به اتفاق ۲۵ استان برگزار کند... مقرر شده که از هر استان ۴ عضو به همراه یک نفر رابط هر استان، در این جلسات شرکت داشته باشند. بنابراین تا پیش از آذرماه که زمان نام‌نویسی نامزدهای انتخابات اسفندماه است، فرصت داریم که شوراهای استانی تمامی استان‌ها را شکل دهیم تا آماده حضور و مشارکت در انتخابات باشند.

سیاستگذاری برای اتئلاف در شهرستان‌ها و استان‌ها تا حدودی نسبت به کلانشهرها متفاوت است. در مناطق استانی به دلیل وجود لایه‌های چندگانه قومی، مذهبی و فرهنگی می‌توان احتمال ائتلاف را کمی بیشتر از شهرهای بزرگ دانست. اما این را نیز نباید نادیده انگاشت که همواره این چندلایگی در استان‌ها به‌تبع تنوع قومیتی، مذهبی و ویژگی‌های فرهنگی-اقلیمی سبب‌ساز افزایش مشارکت می‌شود. از سوی دیگر وجه اشتراکی نیز میان شهرستان‌ها و شهرهای بزرگ وجود دارد. چنانکه تجربه تاریخی در ادوار گذشته نشان داده اگر در استان‌ها فردی تعلقات اصلاح‌طلبی داشته باشد، قومیت‌ها و فرهنگ‌های دیگر نیز او را مورد حمایت خود قرار می‌دهند.  این احتمال وجود دارد که برخی چهره‌های مطرح اصلاح‌طلبان در مناطق استانی ردصلاحیت شوند... اصلاح‌طلبان در دوره پیش نیز به همین دلیل، رو به سوی لایه‌های دوم و سوم خود آوردند. البته امروز دیگر اصلاح‌طلبان به این تصمیم‌گیری تن نمی‌دهند و اگر در شرایطی باشیم که لایه‌های دوم و سوم اصلاح‌طلب نباشند، ناچاریم که در برخی حوزه‌ها از کسی حمایت نکنیم.

گمانه زنی درباره وضعیت جبهه مقابل

روزنامه آرمان ملی در این باره نوشت: بسیاری اصولگرایان و به‌خصوص دلواپسان درصددند که علی لاریجانی را از کنش سیاسی فعال در عرصه سیاست ایران کنار بگذارند تا راحت‌تر منویات خود را پیش ببرند. این در حالی است که لاریجانی نیز همواره با سیاست ورزی‌های خاص خود همواره نقشه‌های دلواپسان را نقش بر آب کرده است. در این راستا گفته می‌شد که رییس مجلس دهم در لیست اصولگرایان قم حضور ندارد و علیرضا زاکانی جایگزین وی شده، اما گویا قرار است که لاریجانی از قم کاندیدا شود؛ اما با لیستی مستقل و متشکل از خود، رضا فرجی‌دانا و بهروز نعمتی. شاید در نگاه اول گفته شود این لیست در مقابل لیست دلواپسان در قم شانسی نداشته باشد، اما حضور لاریجانی در این لیست، تایید وی توسط جامعه مدرسین بوده و فرجی‌دانا که خود اهل قم است می‌تواند نقاط قوت و امتیاز این لیست باشد. نکته اینجاست که گویا لاریجانی تداوم حضور در بهارستان را به حضور در پاستور ۱۴۰۰ ترجیح داده...

اردوگاه اصولگرایان

 راهبردهای انتخاباتی اصولگرایان

محمدتقی رهبر عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت وگو با تارنمای نامه نیوز درباره نقش این تشکل برای ایجاد همگرایی در جریان اصولگرا گفت: کمیته سیاسی جامعه روحانیت از همه گروه‌های اصولگرا دعوت کرد، جلساتی با آنها داشت و در این جلسات مباحثی درباره تمایل به همکاری و همدلی مطرح شد. وی درباره دست‌کم گرفتن رقیب سیاسی توسط اصولگرایان افزود: هیچ جریانی نمی تواند پیروزی خودش را در انتخابات مجلس قطعی بداند و من فکر نمی کنم آقایان اصولگرا چنین تصوری داشته باشند. جامعه طیف های مختلف دارد ولی اینکه هواداران اصولگرایان در جامعه بیشتر هستند هیچ شکی وجود ندارد.

عضو جامعه روحانیت مبارز اظهار کرد: شرط پیروزی در انتخابات همگرایی است نه آنکه هر گروهی راه خود را برود... تا این لحظه که خبر دارم هنوز همگرایی و هماهنگی لازم آن طور که انتظار می رفت در جریان اصولگرا به وجود نیامده و با وجود همه پیگیری ها، تاکنون پیمان‌نامه یا تفاهم‌نامه ای امضا نشده است.

علی دورانی دبیرکل حزب سفیران انقلاب اسلامی در گفت وگو با فرارو با اشاره به اینکه بارقه‌های امید برای وحدت هرچه بیشتر در اردوگاه اصول‌گرایی ایجاد شده است، بیان داشت: جامعه روحانیت مبارز به عنوان محور جریان اصول‌گرایی با سه گروه مذاکرات بسیار خوبی را انجام داده و این امر می‌تواند گام بسیار بلندی در فرآیند وحدت باشد.   جبهه پایداری به عنوان گروهی که طی سالیان اخیر برای خود مواضعی جدا از قاطبه اصول‌گرایان قائل بود، طی مذاکراتی که با جامعه روحانیت مبارز داشته است، داوری و نظارت این تشکل را در فرآیند و سازوکار انتخاباتی اصول‌گرایان پذیرفته است.

وی با اشاره به اینکه طیف آقای حداد عادل نیز با توجه به حضورشان در شورای وحدت، محوریت جامعه روحانیت مبارز را برای داوری و نظارت قبول‌کرده‌اند، اظهار داشت: اما همچنان مسئولیت شورای وحدت با آقای حداد است و قرار است کارهای اجرایی انتخابات زیر نظر ایشان انجام شود، اما جامعه روحانیت به این اقدامات و فعالیت‌ها نظارت خواهد کرد.

دبیرکل حزب سفیران انقلاب اسلامی اضافه کرد: سایر تشکل‌های اصول‌گرایی از جمله آقای قالیباف، آقای باهنر و جامعه مهندسین، حزب موتلفه و... نیز سازوکار وحدت با محوریت جامعه روحانیت مبارز را پذیرفته‌اند و با این اوصاف می‌توان گفت، قاطبه جریان اصول‌گرایی به یک تفاهم و همکاری در زمینه انتخابات دست پیدا کرده‌اند.  آقای قالیباف شیخوخیت جامعه روحانیت مبارز را به عنوان محور اصول‌گرایی پذیرفته‌اند، اما این امر همراه با شروطی بوده و در صورتی که این شرایط لحاظ نشود، آقای قالیباف از سازوکار وحدت خارج شده و در تهران و سایر شهرها لیست مستقل ارائه خواهند کرد.

سخنان رییس جمهوری در خصوص برخی از اصول قانون اساسی

 مدیر مسئول روزنامه جوان در سرمقاله این روزنامه مدعی شد: هرچه به سمت انتخابات می‌رویم نارضایتی از دولت در درون جریان حامی دولت رشد می‌کند و روحانی رگ خواب و راه سرکار گذاشتن اصلاح‌طلبان را (مبنی بر کلیشه‌های آنان) خوب می‌داند و اینگونه پیشکش خوشایند تولید می‌کند و اصلاح‌طلبان را دو، سه هفته‌ای در رسانه و محافل مشغول می‌کند.

کیهان نیز در ستون نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای، این سخنان را شروع دو قطبی بازی مدعیان اصلاحات برای پوشش ناکارآمدی در فصل انتخابات تعبیر کرد.

لزوم شفافیت مالی در رقابت های انتخاباتی

علیرضا سلیمی عضو فراکسیون ولایی مجلس در گفت وگو با ایلنا درباره لزوم شفافیت هزینه‌های انتخاباتی نامزدان در زمان انتخابات گفت: ما این بحث را در طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات آوردیم، شورای نگهبان به بخش‌هایی از این طرح ایراد گرفت و به مجلس بازگشت اما هیئت رئیسه متاسفانه دیگر این طرح را در دستور نگذاشت. اگر این قانون نهایی شود خیلی از مصیبت‌ها و نه مشکلات حل می‌شود.

وی در ادامه به طرح چند پرسش پرداخت و گفت: باید معلوم شود کاندیدا از کجا آورده است. چطور می‌شود که چند میلیارد برای مجلس هزینه کنند؟ از کجا می‌آورند؟ اسپانسرشان کیست؟ خود این احزاب از کجا پول می‌آورند؟ الان در کشور بعضی از احزاب ده‌ها میلیارد تومان در کل کشور هزینه می‌کنند. این احزاب به کجا وصل هستند؟ کدام شرکت‌ها به این‌ها کمک می‌کنند؟ باید ابزار فراهم شود. بعد از انتخابات اگر کسی هزینه کرد (و هزینه‌اش شفاف نبود)   شورای نگهبان نباید اعتبارنامه‌اش را به مجلس بفرستد، همینجا باید ایراد بگیرند. یکی از راه‌هایش همین است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی اصولگرایان بهارستان علی لاریجانی علیرضا زاکانی جامعه روحانیت مبارز فراکسیون امید رضا فرجی دانا شورای نگهبان جبهه پایداری اصلاح طلبان مصطفی کواکبیان مجمع روحانیون مبارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۷۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت ایران قبل و بعد از انتخابات اخیر؛ قیمت دلار در ابتدای مجلس یازدهم چند بود؟

شرق در گزارشی نوشت: نزدیک به دو ماه از برگزاری انتخابات سال ۱۴۰۲ گذشته و ایران در حوزه‌های مختلف دچار ترک‌هایی شده که روز به روز بیشتر می‌شوند؛ انتخاباتی که باید از آن برای سال آینده درس گرفت.

درسی از گذشته برای آینده

آنچه در اسفند ۱۴۰۲ اتفاق افتاد، به پایان رسید و قابل بازگشت نیست. اما آیا نمی‌توان (بهتر بگوییم نباید) از آن درس گرفت؟ اگر نگاهی به وضعیت ایران قبل و بعد از انتخابات‌های ۱۳۹۴ و ۱۴۰۲ بیندازیم، این تفاوت‌ها مشهود نیست؟

در انتخابات مجلس دهم با وجود ردصلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان، آنها ناگزیر از طریق فراخوان عمومی به دنبال کسانی گشتند که روزمه خود را به‌عنوان اصلاح‌طلب ارسال کنند، تا شاید بتوانند به این ترتیب لیستی آماده کنند. در نهایت انتخابات با مدل «رقابت نیابتی» شکل گرفت و عده‌ای به مجلس رفتند. در آن زمان به تازگی بن سلمان پا به قدرت گذاشته بود و رقابت‌های منطقه‌ای ایران و عربستان با حمله عربستان به یمن به اوج خود رسید.

از طرفی داعش در غرب ایران مناطقی را در اشغال داشت، با این حال ایران در اوج اقتدار بود. وضعیت اقتصاد رو به بهبود بود و شکاف اجتماعی حاد دیده نمی‌شد. همان زمان بود که صدای بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب با طرح پروژه «آشتی ملی» هم شنیده شد. بررسی حوزه سیاست از همه مهم‌تر به ما نشان می‌دهد که انتخابات مجلس دهم تا چه اندازه توانسته بود شکاف‌های سیاسی را محدود کند و انتخابات اخیر تا چه اندازه این شکاف‌ها را بیشتر کرد.

خبرهای مرتبط پیش بینی تنش در تقسیم کرسی‌های هیات رئیسه مجلس دوازدهم /هدف برخی‌ها، زدن قالیباف است /صداوسیما لیست انتخاباتی داشت آذربایجان شرقی تنها استانی که در انتخابات اسفند ۱۴۰۲، اصلاح طلبان در آن پیروز شدند چهره‌های با سابقه در فهرست ۹۰ نفره دور دوم انتخابات مجلس/در کدام کلان شهرها انتخابات به دور دوم کشیده شد؟ بررسی چند حوزه مختلف پس از انتخابات ۱۴۰۲

حوزه اقتصاد: ایران سال جدید را با تورم آغاز کرد. اگرچه ابراهیم رئیسی در آغاز سال از دستاوردهایش سخن می‌گفت، اما واقعیت بازار قابل انکار نبود. با اتمام انتخابات در ایران، دلار از ۵۰ هزار تومان حرکت صعودی خود را آغاز کرد و سد ۶۰ هزار تومان را شکست. در واقع ما شاهد رشد نزدیک به ۲۵ درصدی قیمت دلار در همین مدت کوتاه بودیم. اتفاقی که باعث شد رهبری هم در سخنرانی ماه رمضان از افزایش قیمت‌ها با عنوان تلخی‌های اقتصاد، یاد کند. زمانی که اصولگرایان در انتخابات حداقلی سال ۹۸ پیروز شدند، قیمت دلار کمتر از ۱۸ هزار تومان بود و حالا که در حال خروج از مجلس هستند، بیش از سه برابر قیمت دارد. در واقع عملکرد آنها نه‌تنها منجر به یک خیزش اقتصادی که ادعا می‌کردند نشد، بلکه اثرات آن در بازار ارز زیان‌بار بود. تا جایی که دولت اعلام کرد به دلار آزاد هیچ کاری نخواهد داشت و خود را تنها ملزم به تأمین ارز کالاهای اساسی و کالاهایی می‌داند که ارز نیمایی دریافت می‌کنند.

حوزه سیاسی: در این حوزه شاهد بودیم که برخلاف انتخابات‌هایی که از حداقل رقابت برخوردار هستند، انتخابات منجر به شکاف بیشتر شده است. این شکاف نه فقط در میان اصولگرایان که در بین اصلاح‌طلبان هم قابل مشاهده بود. اصولگرایان اما در پیدا و نهان چنان به جان هم افتادند که سرلیست آنها تبدیل به نفر چهارم انتخابات شد و در نهایت «چنارها» (لیست قالیباف و حداد) از «پاجوش‌ها» (لیست رسایی و رائفی‌پور) شکست خوردند. حالا که اصولگرایان همه ارکان قدرت را در اختیار دارند، شکاف در میان آنها نه‌تنها به قدرتمندترشدن حاکمیت منجر نخواهد شد، بلکه این شکاف‌ها در حوزه سیاست باعث می‌شود روز به روز توان مدیریتی و اجرائی کشور، برای خود اصولگرایان هم تضعیف شود.

در حوزه اجتماعی وضعیت وخیم‌تر از سایر حوزه‌هاست. از اختلافاتی که بر سر باز و بسته بودن پارک‌ها در ۱۳ نوروز شاهد بودیم تا لج‌بازی با مردم در ماجرای پارک قیطریه و امامت جمعه کاظم صدیقی بگیرید تا امروز که در نهایت رسیدیم به مسئله بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها. اقداماتی که دولت و مجموعه مدیریت اصولگرایان در حوزه‌های اجرائی انجام می‌دهند، در تعارض آشکار با خواست اکثریتی قرار گرفته که در انتخابات شرکت نکردند. این در حالی است که اگر انتخابات به گونه‌ای دیگر برگزار شده بود، می‌توانست منجر به پرشدن شکاف‌ها شود.

هشداری برای آینده

به طور کلی این وضعیت نتیجه خواسته یا ناخواسته برگزاری انتخابات به روشی است که از سال ۹۸ آغاز شد و سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ تداوم یافت. انتخاباتی که در آنها روز به روز آمار عدم مشارکت و آرای باطله بالا می‌رود. انتخاباتی که در آنها ۶۰ درصد از مردم احساس کردند در آن کاندیدایی برای حضور در قدرت ندارند.

تمام این انتخابات‌های گذشته و نتیجه آن قابل تغییر نیست، اما اگر همین روند در ۱۴۰۴ تداوم پیدا کند، به شکاف‌های بیشتری منجر خواهد شد. این شکاف‌ها نه فقط در خارج، بلکه در درون هسته قدرت هم نفوذ خواهد کرد. در نهایت این وضعیت بیش از همه، به ضرر خود سیستم خواهد بود.

دیگر خبرها

  • سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه شد؟
  • علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد
  • وضعیت ایران قبل و بعد از انتخابات اخیر؛ قیمت دلار در ابتدای مجلس یازدهم چند بود؟
  • طرح اصلاح مجازات سرقت‌ها و جرایم زیر ۲۰ میلیون تومان تصویب شد
  • رأی اعتراضی مردم این استان به اصولگرایان است یا اصلاح طلبان؟
  • عملیات وعده صادق معادلات سیاسی و نظامی را تغییر داد
  • نقوی حسینی: «پشم» مقدرات مجلس آینده را تعیین می‌کند!
  • وکیل مدافعان شیطان در تهران!
  • آذربایجان شرقی تنها استانی که در انتخابات اسفند ۱۴۰۲، اصلاح طلبان در آن پیروز شدند
  • چهره‌های با سابقه در فهرست ۹۰ نفره دور دوم انتخابات مجلس/در کدام کلان شهرها انتخابات به دور دوم کشیده شد؟