Web Analytics Made Easy - Statcounter

کنفرانس یکجانبه‌گرایی و حقوق بین‌الملل فردا دوشنبه(29 مردادماه) با حضور تعدادی از کارشناسان داخلی و خارجی و با سخنرانی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا علومی یزدی ظهر یکشنبه در یک نشست مطبوعاتی با اشاره به اهداف برگزاری کنفرانس یکجانبه گرایی و حقوق بین‌الملل که فردا در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود، اظهار کرد: این کنفرانس فرصت بی‌بدیل برای بحث و تبادل نظر حقوقی و علمی جهت مقابله با یکجانبه گرایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 

وی با بیان این‌که این کنفرانس به دنبال تبیین حد و مرزهای چالش یک جانبه‌گرایی در برابر موضوعات متعدد حقوق بین‌الملل است، خاطر نشان کرد: دنیای کنونی به وفاق، اجماع، قائده‌مندی و قانون‌گرایی برای اداره و تداوم نظم و امنیت و برابری نیاز دارد. در حال حاضر در دنیای کنونی با یک جانبه‌گرایی افراطی در تئوری و عمل مواجه هستیم که این موضوع، کارکرد و موضوعیت حقوق بین‌الملل را با چالش‌های گریزناپذیری مواجه ساخته است.

معاون وزیر علوم با بیان این‌که در کنفرانس یک جانبه‌گرایی و حقوق بین‌الملل ابعاد مختلف یک جانبه‌گرایی در حقوق بین‌الملل از جمله در محیط حوزه زیست، حقوق بشر بین‌الملل، صلح و امنیت ملی، سازمان‌های بین‌المللی، حل و فصل اختلافات بین‌المللی و نیز آثار اقدامات یک جانبه آمریکا برحقوق بین‌الملل و مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها در همراهی با موارد نفی حقوق بین‌الملل و ... با حضور اندیشمندان و صاحبنظران این حوزه مورد بررسی قرار می‌گیرد خاطرنشان کرد: این کنفرانس با همکاری موسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران و دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود و در آن اساتید و متخصصان برجسته حقوق و روابط بین‌الملل از کشورهای ایتالیا، هند، روسیه، فنلاند، لهستان، پاکستان، ازبکستان، روسیه، مقدونیه و افغانستان حضور و سخنرانی می‌کنند.

یزدی در ادامه خاطر نشان کرد: برای برگزاری این کنفرانس چهار پیش‌نشست تخصصی در تعدادی از دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه شیراز، دانشگاه رازی کرمانشاه و دانشکده نفت تهران با عنوان پیامدهای حقوقی – سیاسی یک جانبه‌گرایی آمریکا در جامعه بین‌الملل، ابعاد حقوقی خروج آمریکا از برجام و آینده امنیت بین‌المللی، یک جانبه‌گرایی آمریکا، معاهدات بین‌المللی و آینده امنیت دسته‌جمعی و مدیریت تکانه‌های ناشی از تحریم و رفتار دول مختلف بر حوزه انرژی» برگزار شده است.

وی ادامه داد: در برگزاری این کنفرانس، برخی از مراکز و موسسات علمی پژوهشی کشور و دانشگاه‌های کشور  مشارکت دارند.

دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی یک جانبه‌گرایی و حقوق بین‌الملل با اعلام این‌که این نشست با سخنرانی محمدجواد ظریف افتتاح خواهد شد و سپس در چهار پنل تخصصی موضوع یک جانبه‌گرایی و چندجانبه‌گرایی از منظر حقوق و روابط بین‌الملل مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، گفت: در این نشست‌ها یک جانبه‌گرایی و چند جانبه‌گرایی توسط متخصصان امر بدون هیچ پیش‌داوری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

یزدی با بیان این‌که متخصصانی از بیش از 10 کشور مقالات خود را به دبیرخانه کنفرانس ارسال کرده‌اند گفت:‌ در این کنفرانس 26 سخنرانی علمی خواهیم داشت که 16 نفر آنها از اساتید دانشگاه‌های کشور هستند و 10 نفر مهمان خارجی نیز در این کنفرانس شرکت می‌کنند.

وی در این نشست در پاسخ به سوالی در مورد رفتار آمریکا در عرصه بین‌الملل و اصرار مقامات این کشور بر یک جانبه‌گرایی خاطر نشان کرد: در حال حاضر رفتار مقامات آمریکایی به عنوان مصداق بارز فرار از چند جانبه‌گرایی و دامن زدن به یک جانبه‌گرایی محسوب می‌شود که در این ارتباط می‌توان به خروج آمریکا در دوران ترامپ از پیمان‌های چندجانبه منطقه‌ای، خروج از برجام و پشت پا زدن این کشور به توافقاتی که با شرکای اقتصادی خود امضاء کرده بود، اشاره کرد.

یزدی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که آقای ترامپ ابایی از این‌که مصداق بارز رفتار یک جانبه‌گرایی در عرصه بین‌المللی باشد، ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سیاست یکجانبه گرایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۸۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت با تحریم‌های جدید علیه تهران  

به گزارش همشهری آنلاین،‌ در نامه اتاق بازرگانی ایران و آلمان آمده است: طبق معمول پیش از هر چیز درخواست تحریم های جدید در اولویت قرار دارد؛ هر چند که این اقدام به منظور پوشاندن فقدان تاثیرگذاری اروپا است تا آنکه بخشی از راه حل باشد.

در این نامه با اشاره به آنکه برلین "روابط ویژه" ای را که زمانی میان ایران و آلمان وجود داشت حفظ نکرده و توسعه نداده، تاکید شده است که این موضوع به فقدان تاثیرگذاری اروپا منجر شده است.

این نامه می افزاید: نقش آفرینان اصلی کماکان در واشنگتن هستند و نقش پکن روز به روز پر رنگ تر می شود.

رویترز نوشت که جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز خبر داد که برخی از کشورهای عضو این نهاد به بهانه واکنش تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی خواهان افزایش تحریم های ایران هستند.

آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان نیز در گفت‌وگو با شبکه آ.ار.د آلمان گفته بود: من قویاً طرفدار گسترش آنها (تحریم‌ها) علیه ایران هستم، زیرا می‌توانیم ببینیم که اقدامات ایران در حال حاضر چقدر خطرناک است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به منظور تنبیه متجاوز، با استفاده از توانمندی‌های راهبردی اطلاعاتی، موشکی و پهپادی خود به اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی حمله و آنها را با موفقیت مورد اصابت قرار داد و منهدم کرد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز دیروز تصریح کرد: اقدام ایران کاملا مشروع و پس از مدت‌ها خویشتن داری در برابر حملات رژیم صهیونیستی انجام داده و این نشان دهنده رفتار کاملا مسئولانه و حرفه‌ای ایران نسبت به صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است.

کد خبر 845223 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر ویژه تحریم آلمان

دیگر خبرها

  • بررسی آخرین دستاورد‌های حوزه پایداری انرژی
  • آخرین دستاوردهای حوزه پایداری انرژی بررسی شد
  • بررسی آخرین دستاورد‌های حوزه پایداری انرژی در کنفرانس بین‌المللی تاب‌آوری انرژی و پایداری
  • سند همکاری سه جانبه برای مقابله با تروریسم
  • پذیرش طرح تغییر اقلیم و تاب آوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف در "یونسکو"
  • اولین کنفرانس ملی مهارت به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار می‌شود
  • برگزاری نخستین نشست کمیته قضایی ایران، عراق و سوریه
  • کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه تیرماه 1403 در دانشگاه آزاد اصفهان برگزار می‌شود
  • جزئیات سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه در دانشگاه آزاد اصفهان
  • مخالفت با تحریم‌های جدید علیه تهران