Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-18@06:27:36 GMT

خروج از بحران کسری بودجه در انتظار تدبیر مالیاتی

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۱۹۴۳۰

فرارو- احسان حسینی؛ با شدت گرفتن تحریم‌ها و پایین آمدن میزان فروش روزانه نفت، کشور با کسری بودجه مواجه شده است. دولت برای خروج از بحران راهکار‌هایی با اثرگذاری کوتاه مدت پیشنهاد داده و مبارزه با فرار‌های مالیاتی را به عنوان راهکاری بلندمدت و سازنده نادیده گرفته است.

در کشور‌هایی که از موهبت نفت برخوردارند، دولت‌ها از راه فروش نفت مخارج خود را تأمین می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک کشور نفتی زمانی که نتواند به اندازه کافی نفت بفروشد خود را در شرایط بحرانی می‌بیند. جالب توجه است که در تمام این فرایند مردم هیچ نقشی ایفا نمی‌کنند؛ همه امور اقتصادی در دولت خلاصه می‌شود و تولید رونق چندانی نخواهد داشت. اما گروه دیگری از کشور‌ها هستند که از این موهبت برخوردار نیستند. عموماً کشور‌های پیشرفته و قدرتمند در این گروه قرار دارند. در اقتصاد‌های مستقل از نفت، دولت برای تأمین مخارج خود از مردم مالیات می‌گیرد. در این نوع اقتصاد زنگ بحران زمانی به صدا درمی‌آید که نرخ بیکاری بالا رود و صنایع و کسب‌وکار‌ها برای ادامه حیات خود با مشکل روبرو شوند و مردم قادر به پرداخت مالیات نباشند. طبیعی است در این کشور‌ها تأمین هزینه‌های دولت ارتباط مستقیمی با رونق کسب و کار مردم دارد.   بحران جدیِ کسری بودجه
منابع بودجه عمومی کشور در سال جاری ۴۴۸ هزار میلیارد تومان است که در آن سهم پیش‌بینی شده از محل فروش نفت حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان می‌باشد. این مبلغ با پیش‌بینی فروش روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت به قیمت ۵۴ دلار و با دلار ۵۷۰۰ تومانی در نظر گرفته شده است. اما با شدت گرفتن تحریم‌های نفتی و کاهش شدید فروش نفت ایران، دولت با کسری بودجه‌ای معادل رقم مذکور مواجه است.
راهکار‌های پیش‌بینی شده توسط دولت برای خروج از این بحران به شرح زیر است:
- انتشار اوراق قرضه: ۳۸ هزار میلیارد تومان
- خصوصی سازی: ۱۰ هزار میلیارد تومان
- برداشت از صندوق توسعه ملی: ۴۵ هزار میلیارد تومان
راهکار‌های دولت دردسر ساز است
با در نظر گرفتن سهم فعلی انواع اوراق قرضه در بودجه و سازوکار‌های موجود، به نظر میرسد انتشار اوراق قرضه جدید، صرفاً زیاد کردن بدهی‌های دولت و آینده فروشی منابع ملی به شمار می‌آید. چنانچه مبلغی به عنوان اوراق قرضه صادر شود، دولت مکلف است از بودجه سال آینده تمام بدهی به همراه سود علی‌الحساب اوراق را پرداخت کند؛ بنابراین راه‌حل نخست، تنها سبب انتقال کسری بودجه به سال‌های آینده خواهد شد و مشکلی را حل نخواهد کرد.   خصوصی‌سازی با پرونده‌های جنجالی که تا امروز در استان‌های مختلف داشته، ناپخته بودن روش‌های اجرایی خود را اثبات کرده است. اوضاع نابسامان شرکت هپکو اراک شاهد مثال این نقد است. سیاست‌ها و روش‌های غلط واگذاری باعث شده کارخانه‌هایی که تا به امروز بدون هیچ مشکلی فعالیت میکردند، به دلیل وجود رانت در مراحل واگذاری، به دست سودجویانی بیفتد که چشم طمع به زمین کارخانه و ماشین آلات آن داشته‌اند. نتیجه چنین واگذاری‌هایی، کاهش تولید و بیکار شدن کارگران بوده است.   اما برداشت از صندوق توسعه ملی که برای تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز به ثروت‌های ماندگار، سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت در نظر گرفته شده است؛ برای جبران کسری بودجه در واقع از بین بردن ذخایر راهبردی کشور است. به عبارت ساده‌تر صندوق توسعه ملی قلک دولت نیست تا در روز مبادا کسری بودجه خود را جبران کند.   بر این اساس هیچ یک از راه‌حل‌های دولت برای جبران کسری بودجه منطقی به نظر نمی‌رسد. اما راه‌حل این مشکل چیست؟
مبارزه با فرار مالیاتی اقشار پر درآمد
مطالعه و بررسی ظرفیت‌های مالیاتی در کشور، نشان می‌دهد جبران کسری بودجه، با جلوگیری از فرار‌های مالیاتی کلان به راحتی امکان‌پذیر است. به عنوان مثال طبق گزارش مرکز آمار سهم گروه مالیاتی مشاغل و افراد از کل تولید ناخالص کشور ۳۶ درصد است، ولی بر اساس قانون بودجه ۹۸ از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان مالیات تعیین شده تنها ۶ درصد آن توسط گروه مشاغل و افراد پرداخت می‌شود. با یک محاسبه ساده می‌توان دریافت که میزان مالیات بالقوه در گروه مشاغل و افراد، حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان است. همچنین بطور خاص بررسی درآمد‌های دو قشر وکلا و پزشکان نشان می‌دهد این دو گروه سالانه حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند.   مبارزه با فرار مالیاتی اقشار پردرآمد در گروه‌های مختلف مالیاتی نه تنها بحران کسری بودجه کشور را در سال جاری حل می‌کند، بلکه سبب مقاوم سازی اقتصاد در برابر تکانه‌های نفتی می‌شود. امید است مسئولین و تصمیم‌گیران کشور به جای استفاده از راه‌حل‌های موقتی و آسیب‌زا، با اصلاح بنیادین نظام مالیاتی، گامی بلند در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی بردارند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: تدبیر مالیاتی کسری بودجه احسان حسینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۹۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت به دنبال کاهش فاصله طبقاتی است

به گزارش خبرگزاری مهر، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در نشست شورای معاونان سازمان، گفت: این سازمان برنامه و بودجه نقش مهمی در تحقق شعار امسال دارد و در همین ابتدای سال، برنامه‌های لازم را برای عملیاتی کردن شعار جهش تولید با مشارکت مردم، در تعامل و هم‌اندیشی با دستگاه‌ها تهیه و ابلاغ خواهیم کرد.

منظور افزود: همچنین کارگروهی نیز در سازمان برای عملیاتی کردن این شعار و همچنین تحقق و پیگیری منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه وظایف سازمان برنامه و بودجه، تشکیل شده است و با برگزاری جلسات منظم، برنامه‌های عملیاتی لازم را ارائه می‌دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: مقام معظم رهبری در دیدار نوروزی با کارگزاران نظام، ضمن تحسین تحرک و تلاش دولت در حوزه‌های مختلف، دغدغه‌هایی درباره برخی واقعیات تلخ اقتصاد از جمله گرانی، بی‌ثباتی بازار، تنزل ارزش پول ملی و فاصله طبقاتی داشتند که ما نیز خود را ملزم و مکلف به برنامه‌ریزی و اقدام جدی برای رفع این دغدغه‌ها می‌دانیم.

وی تصریح کرد: تمرکز سازمان برنامه و بودجه بر کاهش کسری بودجه، افزایش بهره‌وری، مدیریت هزینه‌ها و صرفه‌جویی حداکثری‌، تحقق حداکثری منابع درآمدی دولت و تخصیص‌های مبتنی بر نیازسنجی و ناظر بر نیازهای ضروری دستگاه‌ها، از جمله راهکارهای موجود برای رفع این دغدغه‌هاست. شعار دولت سیزدهم، عدالت اجتماعی است و باید نسبت به کاهش فاصله طبقاتی، توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

منظور با اشاره به برگزاری جلسات فشرده با حضور وزیران و رؤسای دستگاه‌های اجرایی در مرحله تنظیم بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، گفت: این اقدام تعاملی بی‌سابقه در سازمان برنامه و بودجه کشور، منجر به ایجاد همدلی و جلب رضایت دستگاه‌ها شد و پیام امید به جامعه داد.

بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور، وی اظهار کرد: نقش این سازمان این است که مجموعه ظرفیت‌های کشور را به صورت یکپارچه در خدمت رشد کشور و کاهش فاصله طبقاتی قرار دهد و در این راستا، ضرورت دارد بخش‌های مختلف به صورت جدی حرکت کنند. در گام نخست، مرکز آمار ایران ضمن بررسی دقیق و تعیین وضعیت شاخص‌های نابرابری در کشور، مجموعه حمایت‌ها و کمک‌های نقدی و غیرنقدی دولت از خانوارهای ایرانی را احصا و در اختیار نظام برنامه‌ریزی قرار دهد تا تصویر روشنی از وضعیت عدالت اجتماعی در کشور داشته باشیم.

کد خبر 6078824 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • کاهش درآمدهای مالیاتی به میزان ۸۵ همت در بخش دوم بودجه ۱۴۰۳
  • بیماران هموفیلی چشم انتظار توجه ویژه دولت و مجلس
  • کسری ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها
  • ۳۰ درصد درآمد عوارض خروج از کشور در اختیار گردشگری قرار گیرد
  • ۳۰ درصد درآمد عوارض خروج مسافر از کشور در اختیار ما قرار گیرد
  • دایره شوم تولید تورم و پیامدهای آن
  • کاهش ۲۵ درصدی کسری تراز عملیاتی بودجه ۱۴۰۳
  • دولت به دنبال کاهش فاصله طبقاتی است
  • تمرکز سازمان برنامه بر کاهش کسری بودجه و تحقق درآمدها
  • احکام مالیاتی قانون بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد