Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-25@06:23:28 GMT

حضور شبکه تعاون روستایی در بازار زعفران سال جاری

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۱۹۷۲۷

به گزارش ایلنا و به نقل از  سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، حسین شیرزاد با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به شرح وظایف و رسالت‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی در زمینه حمایت از تولید کنندگان و تنظیم بازار محصولات کشاورزی، رصد مداوم بازار زعفران و پایش مستمر قیمت این محصول با شروع فصل برداشت، به ویژه در مراکز اصلی تولید نظیر استان‌های خراسان رضوی و جنوبی، در دستور کار سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور قرار داشته تا اقدامات عوامل واسطه و سودجو و تبانی احتمالی آنها در بازار، قیمت زعفران را با شیب کاهنده و غیر منصفانه روبه‌رو نسازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره با نحوه اقدام سازمان متبوع خود در تعادل بخشی به بازار زعفران سال جاری تصریح کرد: در حال حاضر، تجهیز منابع مالی لازم برای ورود گسترده تر در بازار زعفران به کمک شبکه تعاونی‌های روستایی کشور در مرحله نهایی قرار دارد و با همکاری بانک کشاورزی مقرر شده تا خط اعتباری قابل ملاحظه‌ای در راستای خرید توافقی این محصول به منظور تأمین به هنگام منابع مالی اتحادیه‌های متقاضی خرید فراهم آید.

 شیرزاد خاطرنشان کرد: علاوه بر این، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران نیز درصدد است تا از محل منابع در اختیار خود- امکانات مالی قابل توجهی را به اتحادیه‌های ملی تزریق نماید و تلاش جدی ما آن است که با خرید حجم بیشتری در این دو استان وارد بازار شویم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تعدادی از بانکهای خصوصی نیز در این راستا برای تخصیص تسهیلات لازم اعلام آمادگی کرده‌اند یادآور شد: در همین ارتباط شبکه تعاونی‌های روستایی استان خراسان رضوی، اتحادیه تعاونی‌های تولید و اتحادیه ملی باغداران کشور نیز آمادگی کامل خود را در جهت احداث مراکز خرید در فصل برداشت و ابتیاع مقادیر معتنابهی زعفران با بهای منصفانه و عادلانه و جلوگیری از روند نزولی قیمت در بازار اعلام داشته‌اند.

 در زمینه چشم انداز بازار جهانی زعفران در سال ۱۳۹۸ تأکید کرد: شبکه تعاون روستایی استان خراسان رضوی به عنوان قطب اصلی تولید می‌تواند ضمن همکاری با بورس کالاهای کشاورزی و با دخالت مؤثر در بازار زعفران، ضمن ایجاد تعادل نسبی و جلوگیری از تغییرات نامتعارف در بازار از یکسو و آشنا نمودن کشاورزان به بازارهای جدید ایجاد شده در حوزه زعفران نظیر سپرده کالایی و معاملات آتی از سوی دیگر، با فروش زعفران به منصفانه ترین قیمت توسط خود کشاورز و بهره مندی از سود واقعی محصول بدون نیاز به حضور مستقیم دولت در بازار زعفران انتظارات لازم از شبکه تعاون روستایی کشور در تنظیم بازار زعفران را برآورده سازد.

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: تنظیم بازار جهاد کشاورزی زعفران محصولات کشاورزی معاون وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۹۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت زعفران نجومی شد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بازار زعفران ایران سال‌هاست، رها شده است و متولی مشخصی ندارد. برهمین اساس هم همواره سهم اندکی از سود کلان فروش زعفران نصیب کشاورزان ایرانی می‌شود. موضوعی که اخیرا دوباره از سوی شورای ملی زعفران مطرح شده است. البته این بار طبق اعلام شورای ملی زعفران این سود نصیب فروشنده زعفران و صادرکننده هم نمی‌شود؛ بلکه نصیب افرادی ناشناس با پول‌های سیاه و کثیف می‌شود.

بیشتر بخوانید: افزایش ۱۶ درصدی صادرات زعفران

علی حسینی عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران می‌گوید: کشاورز شش ماه پیش زعفران را به قیمت بسیار ارزان یعنی هر کیلو ۳۰ میلیون تومان به کسانی که با پول‌های بادآورده تجارت می‌کنند، فروخته‌اند و آنها همان زعفران را با نرخ هر کیلو ۱۱۰ میلیون بفروش می‌رسانند. به نقل از ایلنا حسینی می افزاید: این افراد فروشنده، صادرکننده این کالا نیستند. حتی خراسانی هم نیستند. اینان برخی افراد گمنام هستند که با پول سیاه، بادآورده و کثیف زعفران را در انبارهای خود جمع‌آوری کرده و اکنون عوامل این افراد آرام‌آرام این محصولات را با قیمت‌های نجومی وارد بازار می‌کنند و اینگونه القا می‌کند که زعفران در بازار دچار کمبود و کسادی شده است.

او با تاکید بر اینکه این وضعیت به نفع آینده زعفران ما نیست می‌گوید: هیچ نهادی هم نظارت نمی‌کند که محتکرینی که چندین تن زعفران را در انبارهای خود دارند و بازار را اداره می‌کند چرا اینگونه عمل می‌کنند.

حسینی با اشاره به اینکه ایران تنها تولیدکننده زعفران دنیا نیست؛ می افزاید: این وضعیتی که اکنون در داخل ایجاد شده سیگنالی برای رقبای منطقه‌ای و کشورهایی است که قابلیت افزایش تولید زعفران را دارند و وارد میدان می‌شوند و این قطعا به ضرر کشاورزی ما خواهد بود.

قاچاق زعفران آزاد

شرایط نابسامان زعفران فقط به قیمت های نجومی آن در بازار بر نمی‌گرده. چندی اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران اعلام کرده بود که حداقل در ماه ۱۰ تن زعفران به صورت قاچاق از مبادی غیر رسمی خارج می‌شود.

در این میان دولت صادرکنندگان زعفران را مجبور می‌کند آن طور که می‌خواهد و به قیمتی که می‌خواهد ارز را بازگردانند؛ در غیر این صورت آنها را جریمه می‌کند.

این درحالی که صادرکنندگان زعفران فقط می‌خواهند، ارز حاصل از صادرات زعفران را با قیمت توافقی به فروشند تا در نهایت از قاچاق این محصول جلوگیری کند.

طبق اعلام شورای ملی زعفران در سال گذشته بیش از ۲۰۰ تن زعفران در بازار داشتیم و به همین میزان هم از سال‌های گذشته در انبارها باقی مانده بود.

کد خبر: 1228215 برچسب‌ها قیمت کالا

دیگر خبرها

  • توزیع بیش از ۴۷ هزار تن آرد روستایی در بین روستائیان استان قزوین
  • آمادگی ۳۵ مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان
  • صادرات طلای سرخ به ۴۰۰ تن می‌رسد
  • قیمت زعفران نجومی شد
  • ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل خانه بلدیه نیاز است | تغییرات جدید در سبزه میدان بازار
  • جزئیات فروش شفاف زعفران در بورس کالا
  • عرضه هزار و ۵۰۰ کیلو زعفران فردا در بورس کالا
  • ۱۵۰۰ کیلو گرم زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود
  • هر کیلو زعفران؛ ۱۱۰ میلیون تومان!
  • خرید تضمینی بیش از ۱۱ هزار تن گندم در هرمزگان