Web Analytics Made Easy - Statcounter

فقهی زاده گفت: معرفی آرمان‌های واقعی و برآمده از سخنان حضرت امام حسین علیه السلام در قیام عاشورا و جلوگیری از انحرافات وارد شده بر این نهضت تاریخی وظیفه اصلی نهادهای فرهنگی خصوصا ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است.

به گزارش خبرگزاری شبستان: «عبدالهادی فقهی زاده» با اشاره به فلسفه و اهمیت همایش عظیم پیاده روی اربعین حسینی به خبرنگار روابط عمومی ستاد فهما، گفت: پیاده روی اربعین جلوه ای از آیین فرهنگی دینی خاصی است که در دوره معاصر به ویژه در دهه اخیر جنبه عمومی و بسیار برجسته‌ای پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: این همایش آیینی و فرهنگی در درازای تاریخ سابقه بسیار برجسته‌ای دارد اما در دهه های اخیر از جنبه حماسه حضور و ماهیت فرهنگی و تمدن ساز آن تفاوت هایی را با ادوار و قرون قبل پیدا کرده است.

 

 

 

فقهی زاده، اظهار کرد: جنبه های مهمی که برای این آیین دینی و فرهنگی می‌توان قائل شد؛ یکی پاسداشت آرمان های عاشورایی در ستم گریزی و احیای سنت رسول الله(ص) است که به هر حال جزو اهداف و آرمان‌های اصیل دینی به شمار می رود و دیگری نیز ارائه الگوهای متعالی دینی در عرصه اندیشه و اقدام برای حفظ اصالت های اسلامی است که می‌توانند در زمره آموزه های اساسی دینی بگنجند.

 

 

 

وی با بیان اینکه مراسم اربعین یک ظاهر و پوسته و یک درونمایه و جوهره اصلی دارد که هر دو می توانند با هم تلفیق شده و نگاه ما را به این آیین بسیار مهم شکل دهند، ابراز کرد: نگاه ما به مراسم اربعین باید نگاهی دوسویه باشد یعنی این نگاه، باید تلفیقی بین نگاه به یک مراسم آیینی فرهنگی با درون مایه های اخلاقی انسانی و نگاهی مبتنی بر تمدن‌سازی با درونمایه های نظام سازی و ایجاد نظم نوین اسلامی در جهان اسلام باشد.

 

 

 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصریح کرد: همایش عظیم پیاده روی اربعین حسینی در دوران معاصر نمود بسیار برجسته ای پیدا کرده است به گونه ای که گروه های زیادی از مذاهب اسلامی را به خود جلب کرده و هزاران و حتی میلیون‌ها نفر از مذاهب مختلف با عشق و علاقه وافر در این مراسم بزرگ شرکت می کنند لذا این نگاه دوسویه باید به صورت ویژه در این مراسم بسیار بزرگ و برجسته شیعی دیده شود.

 

 

 

وی در ادامه با اشاره به عملکرد بسیار خوب و درخشان کانون های فرهنگی هنری مساجد طی دو سال گذشته با حمایت بخش های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه اربعین با برپایی موکب الاتحاد هایی در داخل و خارج از ایران، ابراز کرد: دو وظیفه بر عهده ارگان‌های بزرگ فرهنگی از جمله ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد است که در این زمینه می توانند به آن عمل کنند. یکی معرفی آرمان‌های واقعی و برآمده از سخنان حضرت امام حسین علیه السلام و مواضع راستین ایشان در اقدام به این قیام بزرگ، نمادین و بسیار عالی است و دیگری نیز جلوگیری از انحرافات وارد شده بر این نهضت تاریخی است.

 

 

 

فقهی زاده، در ادامه بیان کرد: علماء شیعه و بزرگان تشیع در طول تاریخ تلقی و قرائتی از اسلام داشته و آن را تبلیغ و ترویج کردند این است که تشیع راستین همان اسلام راستین است در اسلام راستین دو عنصر اساسی مشترک بین همه پیروان آیین خاتم و دین اسلام وجود دارد که یکی قرآن کریم و دیگری اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هستند.

 

 

 

وی اظهار کرد: در تمام قرون اسلامی همواره قرآن و عترت اساسی ترین محورهای اتحاد و وحدت اسلامی قلمداد شده اند و اگر کسانی هم گاهی از این دو محور اساسی منحرف شدند با نهیب و بانگ هایی که علما سر داده اند همواره به بازگشت به این میراث بزرگ دعوت شده اند.

 

 

 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراز کرد: برگزاری مراسم اربعین در این مقیاس بسیار بزرگ که مرز فرق و مذاهب اسلامی و دیگر ادیان را درنوردیده و نگاه بسیاری از پیروان سایر ادیان  را به خود جلب کرده، نشانه برخورداری از درون مایه های اصیل انسانی و اخلاقی مشترک بین آحاد بشری به شمار می‌رود و می‌تواند به عنوان یک عامل اساسی در ظهور جغرافیای انسانی بزرگ اسلام راستین ایفای نقش کند.

 

 

 

وی تصریح کرد: همایش عظیم پیاده روی اربعین حسینی قابل بدل شدن به آیین فرهنگی و تمدن سازی بزرگی است که می‌تواند به عنوان محور وحدت متدینان عالم و همه دین باوران ایفای نقش کرده و ظهور جغرافیای انسانی بزرگ اسلام راستین را رقم بزند.

 

 

 

فقهی زاده، در ادامه به برنامه‌های پیش‌بینی شده این معاونت در ایام اربعین حسینی اشاره و عنوان کرد: برگزاری مسابقه ملی کتابخوانی عاشورا، اشک ها و عبرت ها، بر پایی نمایشگاه‌های بزرگ عکس اربعین در چذابه، مهران و خرمشهر و همچنین یک نمایشگاه در ستاد وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی واقع در تهران میدان بهارستان تدارک دیده شده است.

 

 

 

 وی در خصوص تاثیر رسانه ها در انعکاس پیام اربعین و تحقق کارکردهای جهانی عاشورا، ابراز کرد: نهضت عاشورا یک حماسه و قیام مثال زدنی و بزرگ اسلامی است که جنبه اول آن را همان حماسه تشکیل می دهد و در بعد دیگر رسالت پیام رسانی آن مطرح است که نقش اساسی آن بر دوش حضرت زینب(سلام الله علیها) و حضرت امام زین العابدین(علیه السلام) بود.

 

 

 

این مقام مسئول گفت: همایش پیاده روی اربعین دو جنبه دارد یکی خلق حماسه حضور در ابعاد وسیع و فراملی که عمدتاً در عراق و در خطوط اصلی ارتباطی شهر کربلا به سایر شهرهای مقدس این کشور ظهور پیدا می کنند و جنبه دیگر نیز خلق حماسه پیام‌رسانی است که اصحاب رسانه نقش بی‌بدیل و اساسی در این حوزه ایفا می‌کنند.

 

 

 

وی عاشورا را موجب بقای اسلام خواند و گفت: اگر چه قیام عاشورا در پیدایش اسلام نقش نداشته ولی بدون شک عامل بسیار مهمی در استمرار بقای دین اسلام بوده است به تعبیر علماء: "اسلام محمدی الحدوث و حسینی البقاء است".

 

 

 

فقهی زاده، بیان کرد: اربعین در حقیقت جلوه دیگری از امتداد قیام عاشورا، پاسداشت این نهضت و اهداف امام حسین(علیه السلام) در اقدام به این قیام بزرگ است که نقش اساسی در تبیین جنبه های بسیار بزرگی از جوانب اخلاقی و اعتقادی اسلام بزرگ بر عهده دارد و می تواند جنبه های تبلیغی بسیار بزرگی داشته و نگاه حق جویان و حق طلبان را به خود جلب کند.

 

منبع: masajed.farhang.gov.ir

پایان پیام/500

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی اربعین زائران اربعین حسینی پیاده روی اربعین حب الحسین یجمعنا اربعین ۹۸ مرز بین المللی شلمچه منطقه آزاد اروند مسجد معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کانون های فرهنگی هنری مساجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۰۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ اسلامی گفت: تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی سراسر ایران طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

وی از تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در ۱۲ باب کتابخانه مساجد استان زنجان خبر داد و افزود: این طرح در راستای افزایش مهارت‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود.

به گفته اسلامی، باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان با هدف کمک به افزایش مهارت‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان، تقویت کتاب فروشی‌ها از مسیر نوسازی و بهسازی رابطه کودکان و نوجوانان با کتاب فروشی‌ها شهر و روستا، برقراری ارتباط بین اهالی قلم و کودکان و نوجوانان کتابخوان، کمک به گسترش، تبلیغ و معرفی کتاب‌های خوب و مفید، حمایت و توانمندسازی مربیان باشگاه‌ها با ارائه آموزش‌های مهارتی و ایجاد رقابتی سازنده و تشویق کتابخوانان و باشگاه‌های برتر تشکیل می‌شود.

مدیر ستاد کانون‌های مساجد استان زنجان ادامه داد: کارگاه‌های آموزشی با هدف آموزش شیوه‌های مربیگری و راه‌اندازی باشگاه‌ها برای افراد علاقمند و واجد صلاحیت در این طرح پیش بینی شده است.

وی گفت: مربیان باشگاه‌های کتابخوانی در این کارگاه‌ها علاوه‌بر آشنایی با روش‌های استاندارد و نوین ترویج کتابخوانی با معیار‌های انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان، شیوه‌های مختلف خواندن جمعی و گفتگو درباره کتاب و استفاده از شیوه کارگاهی، بر چگونگی راه‌اندازی و اداره باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان نیز مسلط می‌شوند.

اسلامی افزود: شرکت در ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان طی چند مرحله و به صورت مجازی امکان‌پذیر است و در مرحله نخست مربیان متقاضی ثبت و راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی باید با مراجعه به سامانه جشنواره به نشانی http://www.tarvijeketab.ir ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهند.

آخرین مهلت ثبت نام مربیان متقاضی شرکت در جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سامانه مذکور ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ است و فرایند ثبت باشگاه و رقابت در دوره ششم جام از نیمه اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ آغاز می‌شود.

دیگر خبرها

  • دشمنان بدانند ما از فلسطین آرمان بزرگ اسلام دست نخواهیم کشید
  • فعالیت ۴۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس
  • پیوند مسجد و جوانان نقطه مثبتی در احیای کارکردهای مسجد است
  • برگزاری نشست‌های «گفتگوی بین نسلی» در کانون های مساجد مرکزی
  • پرورش نیروهای انقلابی در برنامه‌ریزی‌های کلان مدنظر قرار بگیرد
  • مساجد خاستگاه فرهنگ و هنر اسلامی هستند
  • دغدغه حضور نوجوانان و جوانان در برنامه‌های فرهنگی مسجد محور است
  • شبکه گسترده رسانه‌ای توسط نوجوانان در محلات اردبیل ایجاد می‌شود
  • نقش ویژه مساجد در تحقق آرمان‌های فرهنگی در جامعه
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان