Web Analytics Made Easy - Statcounter

 اعضای شورای اسلامی شهر تهران، امروز (یکشنبه) در یکصد و هفتاد و دومین جلسه خود میزبان «رضا اردکانیان» وزیر نیرو بودند و پس از استماع سخنان وی، مسائل و مشکلات پایتخت در حوزه وزارت نیرو را با وی در میان گذاشتند.

آزادسازی اراضی زیر شبکههای فشار قوی
«محمدسالاری» رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران خواستار همکاری وزارت نیرو برای آزاد سازی اراضی زیر شبکه های فشار قوی شد و گفت:‌ مجموعه ای از اراضی با ارزش شهر تهران زیر شبکه های فشار قوی قرار دارند، در حالی که این زمین ها در تامین سرانه های خدماتی می توانند به شهر و شهروندان کمک کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر وزارت نیرو پای کار باشد این زمین ها می توانند برای شهر، شهرداری و وزارت نیرو ارزش افزوده داشته باشند اما اهتمام جدی در وزارت نیرو وجود ندارد. این موضوع از سوی مجلس نیز پیگیری و در فرمانداری و استانداری تبدیل به مصوبه شده است و اکنون نیاز به دستور جنابعالی دارد.

وی درباره ضرورت ایجاد تصفیه خانه های فاضلاب و استفاده از پساب برای آبیاری فضاهای سبز گفت: ما به عنوان کمیسیون شهرسازی و معماری به همراه کمیسیون های سلامت و محیط زیست و برنامه و بودجه 10 جلسه با همکاران شما در  خصوص ایجاد تصفیه خانه های محلی برگزار کردیم و به مدل های مالی رسیدیم اما متاسفانه همکاری لازم با ما انجام نمی شود.

سالاری ادامه داد: برغم اینکه در مصوبه هیئت دولت در سال ۹۴ آمده است که وزارت نیرو باید فاضلاب خام و شبکه فاضلاب را ایجاد کند و بصورت رایگان در اختیار شهرداری‌هایی که متقاضی ایجاد تصفیه خانه های محلی هستند، قرار دهد، همکاران شما تمام این اقدامات را که وظیفه ذاتی وزارت نیرو است، جزو آورده خود در مدل مالی می دانند.
وی افزود: شهرداری تهران آمادگی دارد و شورای شهر نیز مصوبه ای در این خصوص دارد اما اجرای آن منتظر دستور وزیر است.
عضو شورای تهران با اشاره به انتقاد مطرح شده در مورد ساخت و ساز در کنار رود دره ها گفت: ما حتما مانع ادامه این ساخت و سازها  می شویم و این موضوع را پیگیری می کنیم اما شما هم بدهی 43 میلیارد تومانی تصفیه خانه ری که در حریم و بدون مجوز ساخته شده  و رای ماده صد هم دارد را حتما پرداخت کنید.

لزوم استفاده از انرژی تجدید پذیر
سالاری درباره استفاده از انرژی های تجدید پذیر بیان کرد: این موضوع هم در برنامه 5 ساله و هم دربرنامه های سالانه و مصوبات هیات دولت و شورا مطرح شده است و ما آمادگی داریم بصورت پایلوت در فرایند صدور پروانه در مناطق برخوردار شهر تهران استفاده از انرژی های تجدید پذیر را الزامی کنیم اما با توجه به قیمت قابل توجه آن، ضرورت دارد که ابتدا وزارت نیرو بسته های تشویقی موثرتری را ارائه کند تا این موضوع نهادینه شود.

وی افزود: ما در منظومه حکمرانی کشور، مدیرانی که دارای نگاه استراتژیک باشند، کم داریم و بسیاری از چالش ها و مشکلات کشور به دلیل بخشی نگری ها ایجاد شده است لذا تقاضا دارم شما به عنوان عضوی از هیات دولت تلاش کنید سند مجموعه شهری تهران و سیاستگذاری و مدیریت یکپارچه حریم محقق شود، بدین ترتیب  نه تنها ری نباید از تهران جدا شود بلکه تمام منطقه کلانشهری تهران و شهرهای اقماری باید ذیل ساز وکار تصمیم سازی و تصمیم گیری و سیاستگذاری یکپارچه اداره شوند.

ضرورت تسریع در جابه جایی تیرهای قدیمی برق

«زهرا صدراعظم نوری»،رئیسکمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز با اشاره به جای‌گذاری تیرهای برق در بافت فرسوده تاکید کرد: یکی از مشکلات مناطق فرسوده پایتخت تاخیر در جابه‌جایی تیرهای برق است که موجب نارضایتی بین شهروندان می‌شود. از وزارت نیرو می‌خواهیم در این حوزه اقدام عاجل انجام دهد.

وی با اشاره به  این نکته که آلودگی هوا و ترافیک در صدر مشکلات شهروندان تهرانی قرار دارد، گفت: برکسی پوشیده نیست که فضای سبز چه تاثیر شگرفی بر کاهش آلودگی هوا و تولید اکسیژن دارد. اگر فضای سبز مطلوب در سطح شهر تهران وجود داشته باشد کیفیت زندگی ارتقا پیدا می‌کند و شهر برای شهروندان دلنشین ‌تر می‌شود. آب نیز مایه حیات و ممات فضای سبز است و اگر به گیاه نرسد نابود می‌شود. 

نوری با بیان اینکه قطعا باید منابع آب با مدیریت درست مصرف شود، گفت:‌ در کنار آن باید با روش‌های جایگزین مثل پساب فضای سبز شهر حفظ شود.

عضو شورای تهران افزود:‌ امروز نگهداری اراضی مشجر برای شهر تهران موضوع بسیار حیاتی است و وزارت نیرو به همراه سایر ارگان‌ها باید برنامه جدی برای این موضوع داشته باشد.  شورا و شهرداری هم در اینباره اقدامات زیادی انجام داده و آمادگی دارند که به سایرارگان‌ها ار جمله وزارت نیرو کمک کنند. 

وی گفت: شورای پنجم در اردیبهشت ماه 98 مقرر کرد که شهرداری تهران با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان تهران ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن مصوبه توافقنامه مشترک برای اختصاص بخشی از منابع مالی حاصل از اجرای این مصوبه در راستای تامین آب شرب ایستگاه‌های مترو و اماکن عمومی، تامین آب و نصب تجهیزات مورد نیاز برای اطفای حریق شهر تهران به ویژه حریق پس از زلزله، تامین پساب برای آبیاری فضای سبز و مدل مالی احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مناطق 4و 22 شهرداری و شبکه جمع آوری فاضلاب منطقه 22 با استفاده از اختیارات ناشی از تبصره سوم قانون «ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح های فاضلاب و بازسازی شبکه آب شهری» و ماده 7 دستورالعمل تعرفه آب و فاضلاب مصوب شورای اقتصاد  را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به ضرورت تکمیل شبکه آب و فاضلاب شهر تهران گفت: دوستان ما در وزارت نیرو خیلی زحمت می‌کشند اما زمانی که مسئله خودشان حل می‌شود دیگر آنچنان که باید به مسئله ما توجه نمی‌کنند.

نوری گفت: به خاطر دارم که از دهه 70 شهرداری تهران با شرکت آب و فاضلاب برای تکمیل شبکه فاضلاب شهر تهران تعامل داشته است اما هنوز 30 درصد این شبکه احداث نشده است. کامل شدن شبکه فاضلاب از جهت مشکلات محیط زیستی برای ما حیاتی است.

آب بر روی درختان چیتگر بسته شده است
نوری با اشاره به مشکلات آب بوستان چیتگر گفت: از دهه 40 حق آبه بوستان چیتگر لحاظ شده اما در سال‌های اخیر به دلیل بدهی‌های فی مابین شهرداری و شرکت آبفا، آب بر روی درختان چیتگر بسته شده و  مشکلات زیادی برای درختان ایجاد کرده است.
وی افزود: البته مشکلات پارک چیتگر مربوط به این دوره نیست و 90 هکتار این بوستان طی سنوات و در اثربی توجهی نابود شده و انتظار داریم که در حوزه حفاظت از درختان وزارت نیرو تسهیل گر باشد. 

برای کاهش مصرف آب از مردم کمک بگیریم

«شهربانو امانی» عضو دیگر شورای شهر تهران نیز خطاب به وزیر کشور گفت:‌به نظر می رسد باید از مردم برای تغییر الگوی مصرف آب استفاده کرد زیرا مردم سرمایه تمام نشدنی هر کشوری هستند و می توانند به کمک اجرای سیاست‌های شما بیاید.

وی با بیان اینکه در تهران ۵۵ درصد آب مصرفی صرف کشاورزی می شود زیرا تهران صنعتیتر بوده و کشاورزی نیست،‌ افزود:‌در وزارت نیرو چه اقدام جدی برای این موضوع انجام شده است؟ آیا صرفا بالا بردن قیمت آب راهکار مناسبی است یا باید به سمت کاهش مصرف آب برویم.

امانی با بیان اینکه موضوع سبک زندگی و تغییر آن به عنوان الگویی برای سراسر کشور موضوع مهمی است،‌اظهار داشت: اما آیا شما برای تغییر این سبک کاری کردید.

عضو شورای تهران گفت: با تعداد زیادی از کارگران فضای سبز صحبت کردم اما همگی می‌گویند آب چاه را استفاده می‌کنیم فارغ از اینکه آب چاه هم مهم بوده و نباید از سفره‌های زیر زمینی بیش از حد استفاده کرد.

وی گفت: ما به شما اجازه می‌دهیم در پارک‌های ما چاه غیرمجاز حفر می‌کنید و شما هم چشمتان را روی استفاده آب فراوان ما در فضای سبز می‌بندید.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در کشور ژاپن که جزیره است و مشکل آب ندارد یازده بار آب چرخانی می شود اما در کشور ما که مشکل جدی آبی داریم این اقدام نمی شود.

فرونشست‌های زمین موضوع ملی است
«بهاره آروین»عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: موضوع فرونشست زمین در تهران ملی است اما به دلیل بخشی نگری هنوز به آن توجه ویژه‌ای نشده است.
وی افزود: در عین حال که هر کس در حوزه خودش به موضوع فرونشست‌ها توجه می‌کند اما هنوز بر روی این مساله راهکار موثری ارایه نشده است.
آروین با بیان اینکه مجوزهایی به آب منطقه‌ای داده‌ایم و عوارض فاضلاب را می‌گیریم تا آن را تکمیل کنیم در حالی که همین شبکه فاضلاب خودش می‌تواند تسریع کننده موضوع فرونشست باشد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: این مشکل از آنجا ناشی می شود که هر کدام از بخش‌ها مثل شهرداری منفعت خود را دیده اند و از این جهت بخشی نگری می‌کنند.

وی ادامه داد: کسی به کلیت موضوع جایگزینی پساب با آب مصرفی توجهی نکرده است در حالی که آب منطقه‌ای مسؤول این است که بگوید اصلا چقدر از این پساب باید تعلق بگیرد.

بهاره آروین تصریح کرد: بحث فرونشست باید در سطح عالی شهرداری وزارت نیرو پیگیری شود و باید این را خیلی بزرگتر ببینیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در قدیم چاه‌های جذبی داشتیم و بخشی از فاضلاب جذب خاک و لایه‌های زیرین می‌شده است اما وقتی شما شبکه فاضلاب را راه اندازی کنید دیگر آبی به سطح زیر زمین باز نمی‌گردد.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز برخی از تصمیمات به لحاظ منافع شخصی گرفته می شود و منافع اصلی شهر مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای اسلامی شهر تهران مدیریت شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۰۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری بیست و دومین اجلاس رسمی شورای اسلامی استان خراسان رضوی

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  در این جلسه تصویب شد تا در هفته شورا‌های اسلامی، همایشی با عنوان تقدیر از شورا‌های برتر شهری، روستایی، بخش و شهرستان با حضور ۲۰۰۰ نفر از اعضای شورا‌های شهر و روستای استان برگزار شود.

 

در این نشست دستورالعمل‌های قانونی منع به کارگیری اعضای شورا‌های اسلامی در پست‌های مدیریتی بررسی شد.

 



دیگر خبرها

  • تشکر وزیر دفاع از مجلس برای مصوبه تشکیل سازمان سپند
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل «سپند»
  • آغاز به کار هیئت امنای محلات در ۳۵۲ محله شهر تهران
  • برگزاری بیست و دومین اجلاس رسمی شورای اسلامی استان خراسان رضوی
  • برگزاری نشست سیاسی توسط تشکل جامعه اسلامی تهران جنوب
  • نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا با بررسی تحولات غزه
  • امضای ۸ سند همکاری مشترک میان تهران و اسلام آباد
  • عکس/ سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • نشست اعضای ستاد شورای اطلاع رسانی استان با دستورکار تبیین شعار سال
  • نشست اعضای کدکس مواد غذایی در چین برگزار می‌شود