Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@21:25:05 GMT

بازگشت 25 ميليارد يورو ارز حاصل از صادرات

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۲۱۰۹۲

بازگشت 25 ميليارد يورو ارز حاصل از صادرات

خبرگزاری آریا- رئیس بانک مرکزی: میزان بازگشت ارز صادراتی 71 درصد بوده که موفقیت بزرگی برای صادرکنندگان است.
به گزارش خبرگزاری آریا، رئیس کل بانک مرکزی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات در بازه زمانی 21 فروردین 97 تا 31 اردیبهشت امسال، 25 میلیارد یورو بوده است و این یعنی 71 درصد ارز صادراتی به کشور بازگشته که موفقیت بزرگ برای صادرکنندگان و بانک مرکزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آقای عبدالناصر همتی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در واکنش به انتقادات مطرح شده درباره میزان عرضه و تقاضای ارز در کشور افزود: میزان تقاضای روزانه یک میلیارد دلار، کمتر از عرضه ارز در سامانه نیما است و این خبر مثبتی است، زیرا ما هیچ دخالتی در تعیین نرخ ارز نداریم و تنها به دنبال ساماندهی و تعدیل عرضه و تقاضا هستیم و امروز شاهدیم که صف تخصیص ارز به کالا‌های اساسی با ارز 4200 تومانی ده برابر کالا‌های نیمایی است.
وی همچنین گفت: خودروسازان 40 سال است به ما می‌گویند در شرایط حساسی هستند این فرآیند خودروسازی فشل را تا کجا باید ادامه دهیم؟ اما این شرایط چه زمانی قرار است اصلاح شود؟
رئیس کل بانک مرکزی افزود: در موضوع تامین نقدینگی برای خودروسازان، مخالف بودم، اما سال گذشته برای نشان دادن حسن نیت خود مقرر کردیم 4 هزار میلیارد تومان به صورت ریالی و بیش از 840 میلیون یورو به صورت ال سی خارجی به خودروسازان داده شود تا پس از یک سال، این مبلغ یا به صورت ارزی یا به صورت ریالی پس داده شود.
آقای همتی با انتقاد از خودروسازان گفت: در قبال این تصمیم بانک مرکزی، خودروسازان اعلام کردند ما حاضر به پذیرش ریسک تغییر نرخ ارز در سال آینده نیستیم. این مبلغ که یک سال در بانک کونلون چین برای آن‌ها تخصیص داده شده بود دست نخورده باقی ماند تا اینکه صرف موارد دیگری شد.
وی اضافه کرد: جالب اینجاست خودروسازانی که قیمت‌های شان را هر روز بالا می‌بردند حاضر نبودند ریسک تغییر نرخ ارز را قبول کنند.
رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به برخی اظهارنظر‌ها مبنی بر مخالفت بانک مرکزی با فرآیند انتقال ارز گفت: برخی‌ها می‌گویند ما در خارج از کشور منابع ارزی داشتیم و می‌خواهیم از این منابع استفاده کنیم؛ ما در ابتدا اعلام کردیم حاضریم این منابع ارزی را با نرخ 5 درصد بالاتر از نرخ نیما خریداری کنیم، اما آن‌ها حاضر به انجام این کار نشدند و بعدتر عنوان کردند که می‌خواهیم از این منابع برای واردات استفاده کنیم؛ ما اعلام کردیم هیچ مخالفتی با این موضوع نداریم به شرط آنکه ثبت سفارش انجام و منشاء این پول مشخص شود، اما آن‌ها اعلام کردند حاضر نیستند که منشاء این پول را بگویند چرا که واقعیت آن است که منشاء این پول صرافی‌های دوبی و تهران هستند و موافقت با این امر یعنی افزایش فشار به تقاضا و جهش نرخ ارز.
آقای همتی در پاسخ به برخی انتقادات فعالان اقتصادی درباره رشد اقتصادی منفی کشور افزود: واقعیت آن است که رشد اقتصادی غیرنفتی ما مثبت شده است و ما با رسیدن به این موفقیت، نباید تجربیات تلخ گذشته را تکرار کرده و از ظرفیت بزرگ بخش خصوصی غافل شویم.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: متاسفانه برخی‌ها به بانک مرکزی فشار می‌آورند که اجازه دهید نرخ ارز بالا برود و این در شرایطی است که بانک مرکزی مسئول 83 میلیون ایرانی است که اقتصاد و زندگی آن‌ها با نرخ ارز مرتبط است و ما معتقدیم اگر چنین اتفاقی بیفتد طبقات پایین جامعه که روز به روز فشار بیشتری را متحمل می‌شوند وضعیت وخیم‌تری خواهند داشت و بانک مرکزی در قبال آن‌ها وظیفه دارد.
آقای همتی، سیاست ارز 4200 تومانی را سیاست دولت دانست و اضافه کرد: موافق ارز 4200 تومانی نیستم، اما این سیاست دولت است و آن‌ها نیز دلایل قانع‌کننده‌ای برای این تصمیم ارائه می‌دهند.
وی گفت: معتقدم استقلال بانک مرکزی به معنی استقلال رای و کارشناسی است و حتما در بحث کارشناسی با آنچه که موافقش نباشم مخالفت خواهم کرد، اما مخالفت تا جایی است که به مخالفت با قانون منجر نشود.
آقای همتی با بیان اینکه باید با مردم و خودمان روراست باشیم در پاسخ به برخی انتقادات نسبت به عملکرد بانک مرکزی در سرکوب تقاضا افزود: ما به هیچ وجه، تقاضای واقعی را سرکوب نکرده‌ایم، زیرا از اول امسال، 32 میلیارد دلار ثبت سفارش شده و تا به امروز 20 میلیارد دلار برای کالای اولیه و واسطه‌ای، تامین ارز انجام شده است.
وی اضافه کرد: سعی کرده‌ایم تقاضای سفته بازی را سرکوب کنیم و زمانی که 40 میلیارد دلار درآمد‌های ارزی کشور کاهش یافته چنین تصمیمی بهترین اتفاق است و هر کس تصور می‌کند که ما در خصوص این موضوع اشتباه می‌کنیم حاضرم در دفتر کارم صحبت‌های آن‌ها را بشنوم، اما این را بدانید که منافع 83 میلیون ایرانی را برای درخواست یک نفر یا یک گروه به خطر نخواهیم انداخت، زیرا تغییر نرخ ارز می‌تواند زندگی 83 میلیون ایرانی را تحت‌الشعاع قرار دهد.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به وضع بانک‌های کشور گفت: متاسفانه بانک‌های کشور ناترازی فراوانی دارند، اما ما در حال مدیریت آرام اوضاع هستیم، زیرا معتقدیم هر جهش در متغیر‌های پولی، می‌تواند سرآغازی برای شروع سفته‌بازی‌ها شود.
وی افزود: هم اکنون نقدینگی 2 هزار هزار میلیارد تومان است که رقم بسیار بالایی است، اما این در شرایطی است که در 59 سال گذشته میانگین رشد نقدینگی سالانه بیش از 24 درصد بوده است و این یعنی سیستم اقتصادی کشور به این رتبه نقدینگی عادت کرده است.
آقای همتی گفت: در چنین شرایطی ما با یک دوگانگی مواجه هستیم، زیرا از یک سو بسیاری از واحد‌های تولیدی با کمبود نقدینگی مواجه هستند و از سوی دیگر با مشکل افزایش نقدینگی در کشور مواجه هستیم در این باره طرح گام را پیشنهاد کرده‌ایم که بر اساس آن، بانک‌ها به مشتری‌های شناخته شده خود اعتبار 6 ماهه می‌دهند و این اعتبار قابلیت عرضه و فروش در بازار بورس را دارد و ما تصور می‌کنیم با این طرح می‌توانیم بدون ایجاد نقدینگی غیرمولد، مشکلات نقدینگی در واحد‌های تولیدی را حل و فصل کنیم.
وی با بیان اینکه کاهش نرخ سود بانکی به میزان دو درصد ارز آوری بانک مرکزی است افزود: در شرایطی که نرخ تورم 20، 25 و یا 30 درصد است چنین چیزی متصور نیست و به دلیل تورمی که بخشی از آن ناشی از ساختار بودجه‌ای و ساختار اقتصادی است نمی‌توان چنین انتظاری را داشت، اما ما به دنبال کاهش نرخ سود بانکی در بازه بلند مدت هستیم و تصور می‌کنیم می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم که قطعا اصلاح سیستم بانکی نیازمند زمان زیادی است و نباید شتاب‌زده عمل کرد.
رئیس کل بانک مرکزی با ابراز امیدواری به آینده کشور و ظرفیت بالای ایران، میزان بدهی خارجی کشور را 9 میلیارد دلار بیان کرد و گفت: این میزان در مقایسه با بدهی خارجی 460 میلیارد دلاری ترکیه ناچیز است.
 
تخصیص بیش از 20 میلیارد دلار برای تامین کالا
رئیس کل بانک مرکزی، از تامین ارزی بیش از 20 میلیارد دلاری برای واردات کالا در هفت ماه گذشته خبر داد.
آقای عبدالناصر همتی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: این تامین ارزی در شرایطی صورت گرفت که صادرات نفت ما به شدت کاهش یافته است بنابراین تامین ارزی در این شرایط، از افتخارات است که اگر ادامه پیدا کند ما به پیروزی بزرگی دست خواهیم یافت.
وی اضافه کرد: امیدوارم اگر شرایط به حالت عادی برگشت دیگر تجربیات تلخ گذشته را تکرار نکنیم بلکه باید بتوانیم از ظرفیت عظیم بخش خصوصی که می‌تواند اقتصاد کشور را اداره کند، استفاده کنیم.
آقای همتی گفت: دشمنان اشتباه می‌کنند که اگر بانک مرکزی را دوباره تحریم کنند به اهداف خود می‌رسند، بانک مرکزی عملیات انجام نمی‌دهد بلکه مدیریت می‌کند ضمن اینکه ما تحریم را دور نمی‌زنیم بلکه یاد گرفتیم تجارت بدون تحریم انجام دهیم.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در شرایط ثبات و آرامش نسبی در بازار هستیم افزود: بانک مرکزی، همه دولت و همه حاکمیت نیست بلکه برخی از تصمیمات بانک مرکزی باید به تایید جا‌هایی برسد که در اختیار ما نیست، اما در آن حدی که ما و همکارانمان در بانک مرکزی تصمیم‌گیری می‌کنیم در استفاده از نظر بخش خصوصی فروگذار نکرده ایم و اگر هم کاستی‌هایی وجود دارد به علت محدودیت‌هایی است که نمی‌توانیم اعلام کنیم.
آقای همتی همچنین گفت: اگر بخش خصوصی و آنچه که هم اکنون جریان دارد نبود، معلوم نبودکه بتوانیم وضع فعلی را ادامه دهیم.
وی با اشاره به برخی انتقادات از سامانه نیما افزود: ما برای عرضه ارز صادرکنندگان، راهکار‌های متعددی ارائه کردیم و صادرکنندگان می‌توانند هر راهی را برایشان امکان پذیر است استفاده و ارز را به بازار و اقتصاد کشور عرضه کنند در مواردی که برای امورات خود نیاز به واردات دارند، می‌توانند ثبت سفارش انجام دهند و از آن طریق، نیاز اصلی خود را تامین کنند حتی می‌توانند به صورت نقدی و یا هر نحوی که برایشان امکان پذیر است ارز خود را وارد کنند.
وی ادامه داد: عده‌ای می‌گویند که باید مهلت بیشتری برای عرضه ارز به آن‌ها بدهیم، اما این به شرطی امکان پذیر است که وارد کننده نیز به ما اجازه دهد در بازه زمانی و مهلت بیشتری بتوانیم به او ارز بدهیم.
آقای همتی گفت: زمانی 45 تا 50 میلیارد دلار صادرات نفتی داشتیم و هر زمان که اراده می‌کردیم می‌توانستیم ارز مورد نیاز را اختصاص دهیم، اما اکنون اینگونه نیست و شرایط فعلی و مدیریت بازار ارز پول، نباید ما را به این نتیجه رساند که توطئه مخالفان و دشمنان تمام شده است بلکه اوج فشار دشمن باقی مانده و با همه قوا دارند به فشار‌ها ادامه می‌دهند.
وی افزود: آنچه که ما به عنوان بانک مرکزی و شما به عنوان بخش خصوصی باید توجه کنیم این است که ذره‌ای از فشار‌ها برداشته نشده است.

قدردانی بخش خصوصی از کمیته ارزی در کمک به اتخاذ تصمیمات عقلانی ارزی
رئیس اتاق بازرگانی ایران: تشکیل کمیته ارزی با همکاری اتاق ایران و بانک مرکزی، محلی برای جلوگیری از اتخاذ تصمیمات هیجانی است که جای قدردانی دارد.
آقای غلامحسین شافعی در نشست هیئت نمایندگان اتاق ایران با حضور رئیس کل بانک مرکزی افزود: بانک‌ها شریان اصلی اقتصادی بوده و خون تازه را در اقتصاد تزریق می‌کنند که باید با تدبیر، آن‌ها را به سمت مناسبی هدایت کرد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: کشور‌هایی که نتوانستند اهمیت اصلاحات بانکی را حل کنند و اختیارات افسارگسیخته را به بانک‌ها دادند، موفق نبودند.
آقای شافعی گفت: وضع فعلی بخش مالی، نه تنها تناسبی با بخش‌های مولد ندارد بلکه سبب فربه شدن بسیاری از بخش‌های غیر مولد، رشد ناهنجاری‌های اجتماعی و به هم ریختگی توزیع درآمد و نیز گسترش زمینه‌های رانت و فساد شده است.
وی با بیان اینکه این ناهنجاری ارثی است که از مدت‌های مدیدی در سیستم بانکی به امروز رسیده است، افزود: سیستم بانکی پیش از آنکه به دنبال تخصیص منابع باشد، درصدد تأمین منابع ارز است در حالی که این موضوع محدودیت منابع ایجاد و تخصیص‌ها را دچار مشکل می‌کند.
شافعی ادامه داد: این در شرایطی است که در ماده 98 برنامه سوم توسعه، بانک‌ها اجازه یافته اند توسط بخش غیردولتی راه اندازی شوند که هدف آن افزایش شرایط رقابتی در بازار‌های مالی، تشویق و پس انداز و ایجاد زمینه رشد و توسعه اقتصادی کشور بوده است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اضافه کرد: سوال اینجاست که چرا قانون گذاران و کارشناسان کشور به دنبال اهدافی که برای بانک‌های خصوصی در نظر گرفته شده بود، نیستند و اگر ما به اهداف نرسیم اصرار به ادامه این روند چیست؟!
وی گفت: البته حرکتی در جهت ادغام موسسات مالی و اعتباری شروع شده که جای تشکر دارد، اما کسری‌ها و کاستی‌های این موسسات نباید از جیب مردم پرداخت شود.
وی افزود: در اقتصاد مالی نیاز است تأمین سرمایه بلندمدت بنگاه‌ها از طریق بورس صورت گیرد و وظیفه بانک‌ها تأمین مالی کوتاه مدت باشد، این در شرایطی است که باید به این سوال پاسخ داد که آیا بازار سرمایه در اقتصاد ایران به اندازه کافی سالم و توانمند است، آیا این سهم به نحو شایسته از سوی بورس بررسی خواهد شد؟ در حالی که شناخت ما از بازار سرمایه این اعتبار را تأمین نمی‌کند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر می‌خواهیم بنگاه‌های تولیدی و صنعتی را توسعه داده و شاهد تبلور اقتصاد مقاومتی باشیم باید بنگاه‌های نیازمند تأمین مالی را با نرخ رقابتی تأمین مالی کنیم.
شافعی خطاب به رئیس کل بانک مرکزی گفت: اگر بانک مرکزی مستقل نیست وی به عنوان مدیر عرصه اقتصادی کشور استقلال کارشناسی این بانک را حفظ کند.
وی با بیان اینکه رشد پول لزوما منجر به تورم نمی‌شود، افزود: این موضوع به سطح اعتماد جامعه به پول و سیاست گذاری‌های پولی از سوی بانک مرکزی برمی گردد و البته وقتی صحبت از سیاست گذاری پول در کشور می‌شود، صرفا مدیران بانک مرکزی در نظر نیستند بلکه سیستم بانکی باید تحت نظر رئیس کل بانک مرکزی همه منویات ایشان را عملیاتی کند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: بانک‌ها درصدد بهره برداری از شرایط مالی در کشور هستند و در فرصت‌هایی همچون افزایش نرخ ارز، بهره و خرید و فروش عرضه در بازار نقش آفرینی می‌کنند در حالی که این موارد ابزار بوده و هدف نیستند بلکه بانک‌ها باید در راستای تحقق اهداف ملی از این ابزار‌ها بهره گرفته و هماهنگی‌های لازم را با سایر ابزار‌های سیاست گذار داشته باشد.
شافعی افزود: پول نباید از چرخه تولید و اشتغال مولد به چرخه منحرف وارد شود از این رو لازم است رشد افقی سیستم بانکی متوقف شده و بانک‌ها به سمت افزایش بهره وری حرکت کنند.
وی اضافه کرد: حجم اقتصاد ایران نیازمند این همه بانک نیست و رقابت‌های مخرب در نظام بانکی می‌تواند لطمات جبران ناپذیری داشته باشند.
آقای شافعی گفت: بخش عمده مشکلات ما مربوط به مطالبات معوق است که این موضوع زائیده یک اختلال در مبادلات بانکی است به نحوی که نگاهی به آمار چک‌های برگشتی نشان می‌دهد که گلوگاه نقدینگی حاکی از تبدیل نشدن کالا به نقدینگی است.
وی افزود: تا زمانی که این چرخه تسهیل شود مشکلات متعددی بروز خواهد کرد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: شرایط تحریمی فشار‌های فزاینده‌ای در حوزه پولی و ارزی عرضه کرده و تنگنا‌های به دست آمده به وسیله تحریم بیش از گذشته بر دوش فعالان اقتصادی سوار است که باید از آن‌ها حمایت کرد.
 
آغاز نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با حضور رئیس کل بانک مرکزی
نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با حضور آقای عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی آغاز به کار کرد.
در این نشست تعدادی از فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان، مشکلاتی را که درباره حوزه بانکی دارند مطرح خواهند کرد و پاسخ‌ها و راهکار‌های آن را از رئیس کل بانک مرکزی جویا خواهند شد.
مشکلات تامین سرمایه ثابت و تامین سرمایه در گردش، همچنین مشکلات تامین و تخصیص ارز به ویژه ارز 4200 تومانی برای واردات کالا‌های اساسی و مسائل و رفع تعهد ارزی، از جمله مشکلاتی است که امروز در حضور رئیس کل بانک مرکزی مطرح خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بازگشت یورو حاصل صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۱۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه اگر دولت تا یکشنبه برنامه خود برای مقابله با مشکلات ارزی را ارائه نکند ما این موضوع را در صحن مجلس دنبال خواهیم کرد، گفت: با اینکه در موضوع ارز با دولت اختلاف سلیقه داشتیم اما با دولت همراهی کرده‌ایم. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، دومین نشست بررسی مسائل ارزی شامگاه چهارشنبه با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی،  محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید،  عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش ها در  مجلس برگزار شد.

بانک مرکزی به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

قالیباف در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد گفت: زیرا در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را  به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفتگو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکارها به جمع‌بندی برسیم، تصریح کرد: واقعیت این است که ناترازی‌ها در قیمت ارز تاثیرگذار است بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت و دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

رئیس قوه مقننه با یادآوری اینکه  حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم های سیاسی قرار دارد درحالی که اگر ترکیب آنها را با هم رعایت کنیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: همچنین اگر  به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است.

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیارهای موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

وی با اشاره به تورم کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکردهای اقتصادی در این زمینه، گفت:  به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست گفت: ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

در این جلسه محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد.

همچنین وزیر اقتصاد و  روسای کمیسیون های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکارهای خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد
  • تقویت همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • قالیباف: منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • بازگشت تیم ملی قایقرانی مردان و زنان ایران به میهن
  • اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد
  • نماینده اردبیل: معلوم نیست بانک مرکزی چه کار می‌کند!