Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@14:45:04 GMT

سایه روشن آتش بس در شمال سوریه

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۲۲۴۲۳

سایه روشن آتش بس در شمال سوریه

به گزارش ایرنا، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه پس از ناامیدی از وعده های آمریکا برای ایجاد منطقه امن عاری از کُردها در نوار مرزی ترکیه و سوریه، روز چهارشنبه ۱۷ مهر از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور موسوم به «چشمه صلح» در شمال شرق سوریه خبر داد.

اگرچه این اقدام با واکنش تند بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای عربی و غربی رو به رو شده است اما اردوغان هشدار داده تا کُردها از محدوده 30 کیلومتری نوار مرزی این کشور با سوریه عقب نشینی نکنند، با قدرت این عملیات را ادامه می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خشونت در شمال و شمال شرق سوریه باعث کشته یا زخمی شدن ده ها غیرنظامی و آوارگی هزاران نفر از آنها شده است.

در همین حال اردوغان بعد از گفت و گوها و تماس ها با مقامات آمریکایی، پنجشنبه ۲۵ مهرماه به توافقی برای برقراری آتش بس در شمال سوریه دست یافت.

در همین راستا در تازه ترین تحولات شمال سوریه «نیروهای دموکراتیک سوریه» به رهبری کردها، از شهر مرزی راس العین (کوبانی) در شمال این کشور خارج شدند.

 به دنبال این خروج، نیروهای ترکیه و شبه نظامیان سوری همپیمان این کشور در این شهر مستقر شدند.

در ارتباط با همین تحولات و ادامه عقب نشینی نظامیان آمریکا، این نظامیان امروز از استان های حلب و الرقه را عقب نشینی کردند.

بنابر اعلام رسانه های خبری نظامیان آمریکایی با ۶۰ کامیون و خودروی نظامی از فرودگاه صرین در حومه شرقی حلب خارج شدند.

 نقض متقابل آتش بس توسط ارتش ترکیه و کردهای سوریه

منابع خبری اعلام کردند که با وجود اعلام توافق آتش بس میان ترکیه و نیروهای کرد در شمال سوریه، این توافق از سوی هر دو طرف بارها نقض شده است.

وزارت دفاع ترکیه در این راستا امروز اعلام کرد که به رغم شکل گیری توافق آتش بس با میانجیگری آمریکا، یک سرباز ترک در جریان درگیری با شبه نظامیان کرد کشته شد.

نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) هم با صدور بیانیه ای اعلام کردند: ما آتش بس با ترکیه که با میانجی گری آمریکا در روز ۱۷ اکتبر (۲۵ مهرماه) منعقد شد، پذیرفتیم و از ساعت ۲۲ به وقت محلی آن را به اجرا درآوردیم.

نیروهای دمکراتیک با اشاره به نقض آتش بس از سوی نظامیان ترکیه گفتند، ترکیه همچنان با ادامه حملاتش، این آتش بس را نقض کرده و تاکنون اجازه ایجاد گذرگاه انسانی امن برای خروج زخمی ها و غیرنظامیان تحت محاصره در شهر راس العین را نداده است.

رایزنی ترکیه با روسیه درباره خروج کُردهای سوریه از عین‌العرب

 «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در این باره گفت: درباره خارج شدن نیروهای دمکراتیک سوریه از عین‌العرب و منبج با روسیه تبادل نظر و گفت و گو می‌کنیم.

وی با اشاره به گفت وگوی ترکیه با روسیه درباره منبج و عین‌العرب ( کوبانی) تصریح کرد: نمی‌خواهیم حتی یک شبه نظامی عضو نیروهای دمکراتیک سوریه در منطقه امن حضور داشته باشد.

سیطره ترکیه بر یک روستای سوری در کوبانی

بنابر اعلام منابع خبری، ترکیه و شبه نظامیان سوری متحد آن یک روستای دیگر را در مناطق کردنشین شمال سوریه به کنترل خود درآورد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) بامداد یکشنبه گزارش داد: نیروهای ترکیه و عناصر وابسته به آن روستای «ام العصافیر» در حومه شهر راس العین (کوبانی) را اشغال کرد.

این رویدادهای در حالی صورت گرفته که اردوغان قرار است در هفته جاری با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سوچی درباره عملیات نظامی در شمال سوریه و ایجاد منطقه امن در مجاورت مرز ترکیه در سوریه گفت و گو کند.

وی گفته که کشورش در حال حاضر میزبان ۳۵۰ هزار نفر از کردهای سوریه است که از سرزمین‌های تحت کنترل پ.ک.ک و ی.پ.گ گریخته‌اند و اکنون آنکارا در حال برنامه‌ریزی برای اسکان یک تا دو میلیون پناهنده سوری در منطقه امن مرزی است.

هشدار اردوغان به آمریکا درباره پایبندی به تعهداتش در شمال سوریه 

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد، در صورتی که واشنگتن به اجرای توافق خود با آنکارا درباره شمال سوریه پایبند نباشد، ترکیه نیز پس از پایان مهلت ۱۲۰ ساعته برای آتش بس، عملیات چشمه صلح را ادامه خواهد داد.

آمریکا پیش از ترک پایگاهی در شمال سوریه تجهیزات آن را منهدم کرد

به دنبال خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، این نیروها پیش از ترک پایگاه جبل عبدالعزیز واقع در شمال سوریه، تجهیزات نظامی و سیستم رادار خود در این پایگاه را منهدم کردند.

این در حالی است که نیروهای ارتش سوریه روز گذشته (شنبه) ضمن درگیری با نیروهای تحت امر ترکیه مانع نفوذ آنها به شمال غرب تل تمر در حومه الحسکه شدند.

اکنون با توجه به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه و هشدارهای منطقه ای و جهانی به این عملیات، چشم ها به سوچی دوخته شده است.

«بثینه شعبان» مشاور سیاسی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه روز چهارشنبه گذشته از تلاش روسیه برای برگزاری نشستی امنیتی میان سوریه و ترکیه در شهر سوچی روسیه خبر داده بود.

همزمان با این خبر، دفتر ریاست جمهوری ترکیه نیز چهارشنبه شب اعلام کرد که اردوغان هفته آینده در شهر سوچی روسیه با پوتین دیدار می‌ کند.

گفت و گو درباره عقب راندن شبه نظامیان کرد از شمال سوریه و کاهش نگرانی ترکیه درخصوص کردها و نیز استقرار نیروهای ارتش سوریه در این مناطق محور اصلی گفت و گوها میان  سران روسیه و ترکیه خواهد بود.

حال باید دید که آیا گفت و گوهای اردوغان با پوتین و استقرار نیروهای ارتش سوریه در شمال این کشور می تواند زمینه ساز کاهش و پایان دادن به تنش در این منطقه شود یا همچنان آتش جنگ شعله ور خواهد بود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ترکیه بشار اسد روسیه اردوغان کردهای سوریه سوریه ولادیمیر پوتین عملیات نظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۲۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروط روسیه برای مذاکره با آمریکا درباره اوکراین/قرار گرفتن رئیس اطلاعات نظامی اوکراین در لیست ترور روسیه

 

بین الملل تابناک: هفتصد و چهل و هشتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

قرار گرفتن رئیس اطلاعات نظامی اوکراین در لیست ترور روسیه ۱۴۰۳/۰۱/۰۸ - ۲۱:۳۲

رئیس سرویس فدرال روسیه می‌گوید مقام ارشد اطلاعات نظامی اوکراین یک هدف مشروع برای این کشور است.

«الکساندر بورتنیکوف» رئیس سرویس فدرال روسیه تهدید کرد «کریل بودانوف» رئیس اطلاعات نظامی اوکراین یک هدف مشروع برای نیروهای نظامی روسیه است.

یک دادگاه در مسکو در دسامبر ۲۰۲۳ بودانوف را به راهبری بیش از ۱۰۰ «حمله تروریستی» از جمله حملات پهپادی به زیرساخت‌های غیرنظامی روسیه متهم کرد.

راشاتوی نوشته بودانوف به صورت آشکار از حملات به خاک روسیه حمایت کرده، از جمله مناطقی که روسیه آن‌ها را تصرف کرده است.

بورتنیکوف روز سه‌شنبه و با اشاره به بودانوف و مقام‌های اطلاعاتی دیگر اوکراین گفت: «آن‌هایی که مرتکب جنایت علیه روسیه و مردم روسیه شده اند، یک هدف مشروع هستند».

این مقام روسیه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه چرا تاکنون علیه آن‌ها اقدامی صورت نگرفته هم گفت این امکان «در پیش است».

یک دادگاه در مسکو روز سه‌شنبه نیز برای «واسیلی مالیوک» رئیس سرویس امنیتی اوکراین به اتهام راهبری حمله به پل کریمه دستور بازداشت صادر کرد.

شروط روسیه برای مذاکره با آمریکا درباره اوکراین 

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین با اشاره به استقبال روسیه از مذاکرات با آمریکا، تاکید کرد که این مذاکرات تنها زمانی صورت خواهد گرفت که درباره تمام مسائل مربوطه مباحث جامعی انجام شود.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا دیروز گفت که سفارت مسکو از زمان حمله تروریستی جمعه هفته گذشته به مسکو، به تماس‌های «موقت» با دولت آمریکا بسنده کرده است اما هفته آینده درباره «روابط دوجانبه و اینکه آیا هیچ بختی برای از بین نرفتن تمام و کمال روابط روسیه-آمریکا وجود دارد یا خیر»، رایزنی خواهد کرد.

پسکوف دراین‌باره گفته است: مسکو برای مذاکره با واشنگتن، به حد کفایت «تمایل سیاسی» دارد اما فقط در صورتی که بحث و تبادل نظر به طور تمام و کمال درباره تمام مسائل دخیل صورت گیرد.

وی ادامه داد: ولادیمیر پوتین به دفعات گفته است که ما از مذاکرات استقبال می‌کنیم و اعتقاد داریم که رایزنی جامع درباره تمام موضوعات ضروری است. البته نمی‌توان برخی مسائل که هم‌اکنون در اولویت روابط دوجانبه ما قرار دارد را جدا کرد و صرفاً به آنها پرداخت!

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز در نوامبر ۲۰۲۳ گفته بود که مسکو در تلاش است تا به این موضوع پی ببرد که در شرایط موجود، آیا مذاکره با آمریکا هیچ معنایی دارد یا خیر.

کی‌یف: احتمال استقرار نظامیان اروپایی در اوکراین وجود دارد

وزیر خارجه اوکراین با اظهار نارضایتی از کاهش کمک‌های نظامی غرب به کی‌یف در ماه‌های اخیر، گفت: استفاده فزاینده مسکو از مهمات ارتقا یافته و هدایت شونده دلیل اصلی از دست دادن مواضع نیروهای اوکراین در ماه‌های اخیر بوده است.

کولبا با بیان اینکه اگر سامانه‌های دفاع هوایی بیشتری در اختیار اوکراین بود نه نیروهای این کشور در ماه‌های اخیر مواضع خود را از دست می‌دادند و نه زیرساخت‌های این کشور به شدت آسیب می‌دیدند، تاکید کرد: اگر سامانه‌های پاتریوت بیشتری در اختیار داشتیم، هواپیماهای روسی حامل آن بمب‌های ارتقا یافته و هدایت شونده را قبل از رسیدن به اهدافشان، ساقط می‌کردیم.

وی در ادامه با ابراز تاسف از مقاومت قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکا در برابر تلاش‌های جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده برای در نظر گرفتن یک کمک ۶۰ میلیارد دلاری جدید به اوکراین، در پاسخ به پرسشی درخصوص دلیل تمایل نداشتن برلین به ارائه موشک‌های دوربرد تاروس به اوکراین، گفت: بارها درباره این موضوع صحبت کرده‌ام و دیگر از پاسخ دادن به این پرسش خسته شده‌ام.

کولبا همچنین با استقبال از مواضع امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه درباره احتمال اعزام نیروهای نظامی به اوکراین، یادآور شد: ما هرگز درخواست اعزام نیروهای نظامی شرکای خود به اوکراین را نکرده‌ایم اما ممکن است شرایط جنگ به نحوی پیش برود که آنها برای جلوگیری از پیشروی نیروهای روسیه، چاره‌ای جز اعزام نظامیان خود به اوکراین در پیش نداشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه من کاملاً از این واقعیت آگاه هستم که اروپایی‌ها به ایده جنگ عادت ندارند اما این رویکرد آنها یک بی‌احتیاطی محض است که آثار منفی آن دامن‌گیر خود و فرزندانشان خواهد شد، ادعا کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تنها به شکست اوکراین بسنده نخواهد کرد.

اوکراین ۸۸۰ میلیون دلار از صندوق بین‌المللی پول دریافت کرد

دنیس شمیحال نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد که صندوق بین‌المللی پول در سومین مرحله از تسهیلات صندوق توسعه خود به اوکراین، ۸۸۰ میلیون دلار به کی‌یف پرداخت کرده است.

به گزارش اوکراین اینفو، شمیحال با بیان اینکه اوکراین در تلاش است تا تعهداتش به شرکای خود را به بهترین نحو ممکن به اجرا برساند، اظهار کرد: این کمک مالی به اوکراین برای پوشش هزینه‌های اولویت‌دار بودجه و حفظ ثبات مالی و اقتصاد کلان در این کشور کمک خواهد کرد.

نخست‌وزیر اوکراین در ادامه سخنان خود، تصریح کرد: ما از حمایت و همکاری صندوق بین‌المللی پول سپاسگزاریم.

دیگر خبرها

  • انهدام پنجمین تانک «آبرامز» ارتش اوکراین
  • شروط روسیه برای مذاکره با آمریکا درباره اوکراین/قرار گرفتن رئیس اطلاعات نظامی اوکراین در لیست ترور روسیه
  • روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
  • نیویورک تایمز: تمرکز داعش بر یارگیری از تاجیک ها
  • کشته شدن بیش از ۵۰۰ نظامی اوکراینی در شبانه روز گذشته
  • دفع حملات تروریست‌ها توسط ارتش سوریه
  • روسیه برای دریافت پول فروش نفت به مشکل خورد
  • صندوق بین المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد
  • تهران-آنکارا در مسیر تجارت ۳۰ میلیارد دلاری
  • مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟