Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این یادداشت نگاهی داریم به لیگی که باعث زیباتر شدن بسکتبال شد.

اختصاصی طرفداری- لیگ ABA را کمتر کسی می شناسد. لیگی که باعث پیشرفت لیگ NBA شد و میراث آن تا ابد در دنیای بسکتبال خواهد ماند.

در دهه 1960، لیگ های بسکتبال متعددی در آمریکا به وجود آمد و هدف تمام آنها، به چالش کشیدن لیگ NBA بود، لیگی که جدیدترین لیگ میان 4 ورزش اصلی آمریکا بود و در آن زمان، به اندازه کافی به موفقیت نرسیده بود و با 3 ورزش دیگر فاصله داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از لیگ هایی که تنها یک فصل کامل دوام آورد، لیگ ABL یا همان American Basketball League بود. این لیگ چند قانون جالب داشت که در آن زمان چندان مورد توجه قرار نگرفت. این لیگ برای اولین بار از خط سه امتیازی در بسکتبال استفاده کرد، قانون مالکیت 30 ثانیه را وضع کرد و فاصله خط پرتاب آزاد با سبد را کمی بیشتر کرد. استقبال مردم از این لیگ خوب نبود و تماشاگران کمی به ورزشگاه ها می رفتند، همین باعث تا این لیگ به دلیل مسائل مالی تنها بعد از 2 سال مجبور به تعطیلی شود. 

در سال 1967 اما لیگ ABA یا همان American Basketball Association شکل گرفت. لیگ ABA شرایط بسیار بهتری نسبت به دیگر لیگ های تازه تاسیس داشت و مشخص بود که دوام بیشتری می آورد. لیگ ABA ایده های لیگ های قبل از خود را اجرا کرد، مانند خط سه امتیازی و مالکیت توپ 30 ثانیه که از لیگ ABL گرفته شده بود. یکی دیگر از تفاوت های این لیگ با لیگ NBA، استفاده از توپ سه رنگ سفید، آبی و قرمز به جای توپ نارنجی رنگ بود. لیگ ABA با پیشنهاد دستمزد بیشتر، برخی از بهترین داورهای بسکتبال را هم از NBA به لیگ خود کشاند تا هدفش را ثابت کند. 

این لیگ از 11 تیم تشکیل شده بود، اما تنها دو تیم در مدت حیات این لیگ جابه جا نشدند و سایر تیم ها مدام در حال انتقال از شهری به شهر دیگر بودند. به عنوان مثال تیم دنور ناگتس، در ابتدا به کنزاس سیتی تعلق داشت اما به دلیل نبود ورزشگاه مناسب به دنور منتقل شد. نام این تیم هم ابتدا دنور لارکس بود، سپس دنور راکتس لقب گرفت و سرانجام به دنور ناگتس تبدیل شد. نکته جالب دیگر این است که شهرهای یوتاه، دالاس، هیوستون، میامی، نیواورلینز، ممفیس، مینسوتا و شارلوت همگی قبل از اینکه تیمی در NBA داشته باشند، عضو لیگ ABA بودند. از تیم های نام آشنای این لیگ می توان به سن آنتونیو اسپرز، ایندیانا پیسرز، دنور ناگتس و نیویورک نتس اشاره کرد.

دنور راکتس در فصل 1969-1968

وجود قوانین جدید و استفاده از چهره های شناخته شده بسکتبال، باعث شد تا مردم کم کم به این لیگ جذب شوند. لیگ ABA در سال 1976 نیز برای اولین بار در آل استار، مسابقه اسلم دانک را به وجود آورد و مورد استقبال شدید طرفداران بسکتبال قرار گرفت. با اینکه لیگ ABA طرفداران زیادی پیدا کرده بود، اما نبود قراردادهای کافی تلویزیونی، مشکلات زیادی برای تیم ها به وجود آورد و به تدریج باعث به وجود آمدن ضررهای مالی شد. این مسئله که موضوع جدی ای به شمار می رفت، باعث شد که لیگ ABA افول کند و به فکر تعطیلی باشد. در سال 1976 اما لیگ NBA تصمیم گرفت که با لیگ ABA ادغام شود و از برخی تیم ها و قوانین این لیگ استفاده کند.

طی قراردادی که این دو لیگ با یکدیگر به امضا رساندند، 4 تیم سن آنتونیو اسپرز، ایندیانا پیسرز، دنور ناگتس و نیویورک نتس به لیگ NBA پیوستند و 2 تیم کنتاکی کولونلز و اسپریت آو سینت لوئیس که نتوانستند با NBA ادغام شوند، به فروش رسیدند. این وسط مسئولین نیویورک نیکس که تیم شان در NBA حضور داشت، با ورود دیگر تیم نیویورکی یعنی نیویورک نتس مشکل داشتند و به آنها اجازه استفاده از ورزشگاه شان را نداد. برای اینکه نتس طرفداران نیکس را به سمت خود نکشاند، مسئولین نیویورک نتس مجبور شدند تا 4.3 میلیون دلار به نیکس بدهند. نتس تصمیم گرفت که به جای پرداخت این مبلغ، ستاره معروف خود یعنی جولیوس اروینگ را به نیکس بدهد، اما آنها قبول نکردند. نتس برای اینکه به تواند ورزشگاهی در شهر نیوجرسی داشته باشد، مجبور به فروش اروینگ به فیلادلفیا سونی سیکسرز شد تا کمی از مبلغ این ورزشگاه را به دست آورد.

ادغام این دو لیگ باعث شد تا برخی از ویژگی های لیگ ABA به NBA برسد. خط سه امتیازی، بعد از 3 سال در سال 1979 وارد NBA شد. مسابقه اسلم دانک جزئی از آخر هفته آل استار شد و به پاس یادبود از لیگ ABA، در مسابقه پرتاب سه امتیازی آل استار، از توپ های رنگی ای که در لیگ ABA استفاده می شد، به عنوان توپ های امتیاز که 2 امتیاز دارند، استفاده می شود. آمدن خط سه امتیازی به لیگ NBA، دنیای بسکتبال را تغییر داد و به تدریج نحوه بازی بسکتبال تغییر کرد و بیشترین تاثیر آن را در دهه فعلی شاهد هستیم. با اینکه خط سه امتیازی برای اولین بار در لیگ ABL استفاده شد، اما این لیگ ABA بود که آن را ترویج داد و باعث شناخت این پرتاب ها شد. به همین دلیل، تاثیر لیگ ABA در بسکتبال امروز انکار نشدنی است.

از معروف ترین و بهترین بازیکنان لیگ ABA می توان به جولیوس اروینگ، جورج گروین، موزس ملون، ریک بری، لری براون و اسپنسر هیوود اشاره کرد که همگی بعد از ادغام دو لیگ NBA و ABA، از ستاره های NBA شدند.

موزس ملون و جولیوس اروینگ هر دو در ABA بازی کردند و بعد از ادغام به NBA رفتند و در سال 1983، فیلادلفیا سونی سیکسرز را به قهرمانی رساندند

 

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۲۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خداحافظی رسمی ستاره تیم‌ملی والیبال

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ باشگاه شهداب یزد اعلام کرد پس از بررسی شرایط موجود و درخواست رحمان محمدی راد سرمربی تیم والیبال شهداب مهدی مهدوی کاپیتان و اسطوره باشگاه که فصل گذشته با مصدومیت سنگین از ناحیه آشیل پا ادامه رقابت های لیگ را از دست داده بود با درخواست سرمربی تیم رحمان محمدی راد و موافقت باشگاه به طور رسمی وارد دنیای مربیگری شد و فصل آینده به عنوان دستیار و مربی درکنار رحمان محمدی راد در کادرفنی تیم والیبال شهداب یزد فعالیت خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی باشگاه شهداب یزد؛بدین ترتیب کاپیتان تیم والیبال شهداب یزد پس از گذشت بالغ بر بیست و پنج سال به طور رسمی از دنیای بازیگری خداحافظی کرد تا ماجراجویی جدیدی را در ادامه آغاز کند و توانمندی ها و قابلیت های خود را همانند دوران بازیگری در دنیای مربیگری نیز اثبات کند.

گفتنی است شهداب فصل گذشته تحت هدایت محمدرضا تندروان به فینال مسابقات لیگ برتر والیبال ایران راه یافت اما در بازی پایانی کار را به فولاد سیرجان واگذار کرد. حالا آن‌ها در فصل آینده با ترکیب رحمان محمدی راد و مهدی مهدوی روی نیمکت خود به دنبال بازگشت به قهرمانی هستند.

251 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899385

دیگر خبرها

  • فیلم| دنیای آزاد خبرنگاران در آمریکا به روایت تصویر
  • مهدوی به عنوان مربی در تیم شهداب ماند
  • خداحافظی رسمی ستاره تیم‌ملی والیبال
  • لحظات دیوانه‌وار و عجیب در دنیای فوتبال / فیلم
  • 10 سریال گانگستری تماشایی که بر اساس داستان واقعی ساخته شدند(+عکس)
  • بلاک شات دیدنی لبران جیمز مقابل جمال موری در دیدار دنور ناگتس و لس آنجلس لیکرز / فیلم
  • لیگ NBA| شکست لیکرز در ثانیه پایانی
  • لیگ NBA| شکست لیکرز در ثانیه پایانی/ کاوز و نیکس پیروز شدند
  • لیگ NBA| یک دقیقه سرنوشت‌ساز دیدار دنور و لیکرز + عکس
  • پیشکسوت بسکتبال ایران درگذشت