Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-23@20:54:15 GMT

تبعات زیست محیطی انتقال آب خزر به فلات مرکزی

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۲۳۶۰۹

کارشناسان محیط زیست معتقدند، انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی، بالارفتن شوری، برهم زدن سیکل گونه های جانوری و برهم خوردن سطح تراز دریای خزر همچنین تبعات اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

حمید جلالوندی مدیرکل ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آنچه که در اسناد وزارت نیرو  به سازمان محیط زیست ارائه شده، تامین آب کشاورزی، صنعت و شرب استان سمنان بوده که بر اساس قانون وزارت نیرو منحصرا وظیفه تخصیص و اجازه بهره برداری از منابع آب عمومی کشور را در حوزه های کشاورزی، شرب و صنعت را عهده دار است و محیط زیست نیز وظیفه پیشگیری، ممانعت و جلوگیری از تخریب آلودگی را به عهده داردبنابراین آنچه به عنوان هدف ارائه شده سرفصل این کار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجم آب بر اساس تخصیص اسناد وزارت نیرو 200 میلیون متر مکعب است که انتقال می یابد و قرار است 400 میلیون متر مکعب برداشت داشته باشیم. مسیر در مطالعات فاز یک مشخص شده و امکان تغییرات دارد.

بر اساس مدل سازی وزارت نیرو و مشاوران و براساس ضابطه انتقال آب و شوری و افزایش شوری را بین یک و دو دهم در نظر گرفته که حساسیت های محیط زیست نه ضابطه را پذیرفته نه مدل سازی را.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

مدیرکل ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کمترین مسیری که می توان نسبت به پیامدها اطمینان داشت انتخاب شده است. ضرورت اجرای پروژه در محیط زیست برنامه ریزی نمی شود بلکه با توجه به اینکه وزارت نیرو متولی این کار است بررسی های لازم را انجام داده بعد پروژه معرفی کرده است.

او  افزود: مدل سازی پروژه اشکال دارد اما جنس کلیت الزاماتی که در کمیته ارزیابی به آن رسیده ایم موضوعی نیست که بتواند پروژه را رد کند.

پروین فرشچی استاد دانشگاه دیگر مهمان برنامه گفت: از دیدگاه های مختلف مخالفان دیدگاه های خود را در رسانه ها مطرح کرده اند اما آنچه اهمیت دارد بالارفتن درجه شوری اب دریای خزر است.

اکوسیستم های ما حساسی هستند و در ازای هر لیتری که در ازای نمک زدایی به دریا برمی گردانیم حدود 50 گرم در لیتر به دریا اضافه می شود بنابراین برای 200 میلیون مترمکعب نمک زدایی کردن باید 3 برابر آبگیری شود که این برای اکوسیستم مهم است.

همزمان با نمک زدایی سیکل زیستی گونه های جانوری دریای خزر بهم خواهد خورد. لارو و تخم آبزیان از بین خواهد رفت و سالانه حدود 6 میلیون تن نمک به دریای خزر وارد خواهد شد که نسبت به حجم آب دریای خزر که 78 هزار و 200 کیلومتر مکعب است، کاهش سطح تراز دریای خزر با 15 سانتی متر در 15 سال خواهد بود همچنین با توجه به روند نوسانات دریای خزر در ده سال اخیر، بنابراین غیر از مسائل اقتصادی، مسائل زیست محیطی بسیار با اهمیت است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

فرشچی در ادامه گفت: مدل ها در تمام دنیا بستگی به اعداد ورودی برای بازخور مناسب است بنابراین با توجه به اینکه انتقال بین حوزه ای موفق نبوده است. جنگل های هیرکانی نیز مورد تاثیر قرار خواهد گرفت چون ارزش گذاری محیط زیست در نظر گرفته نشده است. آنچه مطرح است علاوه بر شوری فلزات سنگین، آفت کش ها و ورود گونه های غیر بومی را به دنبال دارد که تبعات زیست محیطی این طرح بسیار زیاد است و لازم است که ارزش گذاری اقتصادی انجام شود.

لاهیجان‌زاده معاون محیط زیست دریایی در ارتباط تلفنی گفت: از نظر علمی، دغدغه های محیط زیست در خصوص سیستم های شیرین سازی وجود دارد که متخصصان برای برطرف کردن دغدغه ها اقداماتی را در نظر گرفته است. محل تخلیه باید نقطه ای باشد که کمترین اثر را داشته باشد که در این مطالعه نیز وزارت نیرو مدل سازی را انجام داده که در مرحله کارشناسی است.

در خصوص تاثیر شوری نیز مطالعات اولیه بر این اساس است که در فاصله 200 متری ده درصد بیشتر شوری را تغییر ندهد که برای به حداقل رساندن آن عمق بالای 30 متر برای تخلیه در نظر گرفته شده است که در حال مطالعه است.

برای نهایی کردن محل برداشت آب و تامین عمق مناسب برای به حداقل رساندن تاثیر در محیط زیست در نظر گرفته شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

 

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: انتقال آب دریای خزر فلات مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۳۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد منتخب مردم قم در مجلس از نوع شهرسازی در کلانشهرها

منتخب مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: شیوه شهرسازی موجود و فروش تراکم بی‌ضابطه، با سبک زندگی و فرهنگ ایرانی و اسلامی مردم در تضاد بوده و آسیب‌های غیرقابل جبرانی برای محیط زیست به همراه دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، محمد منان‌رئیسی در دیدار با کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم به مناسبت «هفته زمین پاک» اظهار داشت: این سازمان، از مظلوم‌ترین دستگاه‌های اجرایی در کشور است، زیرا برخی از مسئولان نسبت به اثرات مخرب و عمیق معضلات زیست محیطی که به تدریج نمایان می‌شوند، توجه و آگاهی ندارند. 

وی با انتقاد از غفلت‌های گذشته در حوزه محیط زیست، مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا به ویژه در شهر تهران را مورد توجه قرار داد و افزود: برخی سیاست‌های اشتباه در عرصه‌های مختلف بدون توجه به مسائل زیست محیطی، بروز این وضعیت را در پی داشته است. 

منتخب مردم قم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نوع شهرسازی در کلانشهرها، بیان کرد: این شیوه شهرسازی و فروش تراکم بی‌ضابطه، با سبک زندگی و فرهنگ ایرانی و اسلامی مردم در تضاد بوده و آسیب‌های غیرقابل جبرانی برای محیط زیست به همراه دارد. 

وی در پایان بر ضرورت توجه و اهتمام مردم و مسئولان نسبت به مسأله محیط زیست تأکید کرد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست باید قاطعانه و با اقتدار مدافع حقوق مردم باشد و در برابر هرگونه اقدامی که طبیعت و محیط زیست را به مخاطره می‌اندازد، ایستادگی نماید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معرفی ۳۶۷ متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی آذربایجان غربی
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • طرح‌های صنعتی باید پیوست زیست محیطی داشته باشد
  • انتقاد منتخب مردم قم در مجلس از نوع شهرسازی در کلانشهرها
  • جمع آوری ته سیگار‌های رها شده در بوستان ملت رودسر
  • ورود دادستان قائم شهر برای حل معضل زیست محیطی (شیرآبه زباله)
  • تأثیرات زیست‌محیطی سطل زباله چوبی
  • زمین پاک فرصتی برای افزایش آگاهی درباره مسائل زیست‌محیطی
  • روز زمین پاک، نمادی برای حفاظت از محیط زیست
  • شناسایی ۲۰۱ واحد صنعتی آلاینده در استان البرز