Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک واردکننده کاغذ معتقد است که در شرایط فعلی دولت باید به رقابت در بازار کمک کند‌، کاغذ باید آسان و بدون محدودیت به کشور وارد شود،‌ تا بازار خود قیمت را تعدیل کند. ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۹ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

علی واضحی مدیر شرکت راهکار برگ بهشت در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ با اشاره به کاهش قیمت کاغذ در بازار آزاد گفت: این کاهش قیمت طبیعی است‌، چون قیمت ارز سیر نزولی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کاغذ بالک نیز ما کاهش حدود 10 درصد را داشته‌ایم. این کاهش قیمت‌ها در صورت استمرار سیر نزولی نرخ ارز، ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد:‌ اگر در حوزه قوانین اتفاق خاصی نیافتد و همین روند فعلی ادامه پیدا کند، محدودیت جدیدی اعمال نشود و در حوزه بازار ارز هم اتفاق جدیدی نیافتد، بازار کاغذ به سمت ثبات بیشتر پیش خواهد رفت، اما اگر قوانین محدود کننده دوباره اعمال شود،‌ قطعا افزایش قیمت خواهیم داشت.

واضحی هم‌چنین ادامه دار بودن کاهش قیمت کاغذ را ورود کالا به بازار عنوان کرد و گفت:‌ ورود کالا به بازار پیش از این بسیار سخت بود‌، مجوزها دشوار صادر می‌شد، اما اکنون روند تسهیل شده است‌ و شرکت‌های مختلف می‌توانند کالا را وارد کنند‌ و قیمت‌ها به سمت رقابتی‌شدن رفته است.

وی گفت: مهمترین مطالبه اکنون این است که دولت به رقابت در این بازار کمک کند،‌ کاغذ باید آسان و بدون محدودیت به کشور وارد شود،‌ تا بازار خود قیمت را تعدیل کند.

واضحی در پاسخ به این پرسش که تسهیلات بیشتر برای واردات کاغذ موجب تضعیف بیشتر تولیدکنندگان می‌شود،‌ گفت:‌ ببینید،‌ در بحث تولید کاغذ ما چند تولیدکننده داخلی داریم که در ظرفیت محدود کاغذ تولید می‌کنند‌، اما این یک روی سکه است، روی دیگر سکه هزاران چاپخانه‌، ناشر و واحدهای تولیدکننده هستند که از کاغذ و مقوا برای تولید محصول خود بهره می‌برند،‌ وقتی سیاست حمایت از تولید به معنای تولیدکنندگان کاغذ رخ دهد، کار را برای تولید کنندگان چاپ و بسته‌بندی سخت می‌کند اگر 10 تولیدکننده کاغذ داریم، هزاران بنگاه چاپی داریم که وابسته به کاغذ هستند‌، اگر شرایط واردات کاغذ آسان باشد، قیمت مواد اولیه ارزانتر خواهد بود، حمایت واقعی از تولید داخلی یعنی کمک کنیم این ماده اولیه حساس، در بازار به کمترین قیمت، بهترین کیفیت و بیشترین تنوع باشد؛ نه اینکه برای حمایت از چند واحد محدود،‌ هزاران تولید کننده چاپ و بسته بندی را متضرر کنیم.

وی با اشاره به افزایش تعرفه‌های واردات که در سال‌های اخیر در برخی کاغذها اعمال شده است،‌ گفت:‌ افزایش تعرفه کاغذ قطعا نظم بازار را به هم می‌زند،‌ برای نمونه تعرفه واردات مقوای پشت طوسی و اینوربرد به جای 5 درصد، 15 درصد است،‌ در حالی که مقوای FBB (به اصطلاح اینوربرد) اصلا در داخل تولید نمی‌شود و کیفیت و ثبات مقوای پشت‌طوسی داخلی هم مناسب نیست. بنابراین امروز هزاران چاپخانه، تولیدکننده و صادرکننده که نیاز به مقوای جعبه دارند، 15 درصد تعرفه می‌دهد تا مقواسازی‌ها سود بیشتری ببرند و خودشان در بازار رقابت جهانی عقب می‌مانند. بنابراین حمایت واقعی از تولید داخلی اقتضا می‌کند ما کمترین تعرفه را در واردات انواع کاغذ و مقوا داشته باشیم.

انتهای پیام/

R1013198/P/S4,35/CT1 واژه های کاربردی مرتبط صنعت کاغذ

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صنعت کاغذ صنعت کاغذ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۴۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجازه واردات نامحدود لوازم جانبی خودرو‌های برقی صادر شود

عباس جبالبارزی نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: انحصار در تولیدات صنعتی و سیاست‌گذاری در مورد آن، مختص خودروی برقی نیست و در مورد خودرو‌های معمولی نیز سیاستگذار شرایط را به گونه‌ای فراهم کرده است که بازار بزرگ کشور در اختیار چند شرکت محدوده تولیدکننده باشد.

وی افزود: سیاستگذار با دخالت در حقوق مصرف‌کننده و ایجاد انحصار برای برخی شرکت‌ها شرایطی را ایجاد کرده که به نفع هیچ از طرف‌ها نیست.

نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد اقتصاد در دست ساختار دولتی است و به همین دلیل تصمیم‌گیری‌ها و شرایط نیز به گونه‌ای پیش‌می‌رود که زمینه‌ساز تضییع حقوق مصرف‌کنندگان می‌شود. اکنون قیمت‌گذاری خودرو در کشور به گونه‌ای انجام می‌شود که بسیار گران‌تر از خودرو‌های خارجی با کیفیتی بسیار بالاتر است.

جبالبارزی عنوان کرد: به جای آنکه انحصار شکسته شده و واردات به نفع مصرف کننده انجام شود و تولیدکنندگان داخلی به لحاظ قیمت و کیفیت خود را ارتقا دهند برعکس شرایطی فراهم شده که انحصار ایجاد شده و عمده این شرکت‌ها نیز زیان‌ده هستند. اکنون ایران خودرو و سایپا زیان‌ده هستند در حالی که در هیچ کجای دنیا شرکت خودروسازی وجود ندارد که در شرایط انحصار کامل زیان‌ده نیز باشد.

وی افزود: این در حالی است که ایران خودرو درخواست ۱۵۰ هزار میلیارد تومان و سایپا درخواست ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی خود را ارائه داده‌اند تا بتوانند مشکلات مالی خود را حل کنند و این پرسش مطرح است که چه کمکی به مردم و اقتصاد کشور خواهد داشت.

تعرفه خودرو‌های برقی باید صفر شود

جبالبارزی خاطرنشان کرد: تعرفه خودرو‌های برقی باید صفر شود این در حالی است که تعرفه واردات خودرو‌های برقی ۲۰ تا ۳۰ هزار یورو ۱۱ درصد و خودرو‌های برقی فراتر از ۳۰ هزار یورو با تعرفه ۲۶ درصد به ایران می‌آیند.

تولید شارژر خودرو‌های برقی از انحصار خارج شود

نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: در مورد خودروی برقی نیز تعرفه باید صفر باشد و اجازه واردات شارژر‌های آن داده شود. همچنین تولیدکنندگان متعددی این امکان را داشته باشند که مجوز تولید شارژر خودرو‌های برقی را دریافت کنند.

ضرورت برنامه‌ریزی برای تولید خودروی برقی در داخل با مشارکت شرکت‌های بزرگ دنیا

وی افزود: تولیدکنندگان داخلی برای تولید خودروی برقی می‌توانند با تولیدکنندگان و شرکت‌های بزرگ دنیا مشارکت کنند و یا آنکه با توان شرکت‌های دانش‌بنیان خودروی برقی تولید و حتی صادر شود.

جبالبارزی تاکید کرد:‌ این پرسش مطرح است که چرا باید حتی برای لوازم جانبی خودرو‌های برقی ازجمله شارژر‌های آن انحصار ایجاد شود. هزینه‌های گزاف به طور حتم از جیب مردم جبران می‌شود؛ بنابراین باید اجازه نامحدود واردات لوازم جانبی ازجمله شارژر خودر‌های برقی نیز صادر شود.

ضرورت قیمت رقابتی در مورد لوازم جانبی خودروی برقی

وی تاکید کرد: تولیدکنندگان مکلف هستند که کالای کیفی و با قیمت رقابتی به دست مصرف‌کنندگان برسانند و در مورد خودرو‌های برقی نیز باید این شرایط فراهم شود که هم خودرو برقی و هم لوازم جانبی آن به صورت رقابتی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش تولید داخلی و کاهش واردات غلات از بندر امام خمینی
  • پالس ناپایدار اقتصاد ۱۴۰۲ به بازار خودرو
  • قیمت کاغذ دیواری
  • عدم اختصاص حتی یک دلار نیمایی برای واردات خمیر‌کاغذ
  • قیمت جدید گوشت به روایت مدیرکل تامین دام
  • اجازه واردات نامحدود لوازم جانبی خودرو‌های برقی صادر شود
  • اجازه واردات شارژر خودرو‌های برقی به صورت نامحدود صادر شود
  • هشدار به وزیر جهاد کشاورزی /قیمت برنج دوباره اوج می‌گیرد؟
  • بازار پررونق خودرو در شب عید/ مردم در گرانی بیشتر تمایل به خرید دارند!
  • دولت برای حمایت از برنج ایرانی با بخش خصوصی همراه شود