Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توسعه علوم مختلف و ساخت دستگاه‌های جدید و همچنین دستیابی به محصول مورد نظر در کمترین زمان ممکن چاپگر‌های سه بعد جای خود را بین صنایع و پژوهشگران باز کرده است.

گروه فناوری خبرگزاری دانشجو؛ حمیده آقاجانی؛ در گذشته برای ساختن بسیاری از وسایل و تجهیزات نیاز بود که حتما از ابزار و مصالح فیزیکی استفاده شود، اما با توسعه تکنولوژی تغییرات گسترده‌ای در تولید ایجاد شده است؛ تکنولوژی باعث شده تا با هزینه کمتر و رعایت تکنیک‌های خاص محصول مورد نظر با هر ابعاد و در هر حوزه‌ای ساخته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه بسیاری از دستگاه‌ها به میزان زیادی در حوزه بهداشت و درمان به منظور ساخت اعضای بدن انسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. استخوان‌های خردشده در جای جای بدن اغلب به کمک این فناوری مجددا ساخته و جایگزین می‌شوند. این دستگاه‌ها را با نام پرینتر یا چاپگر یه بعدی میشناسیم.
پرینتر‌های سه بعدی براساس نوع تکنولوژی به کار رفته در آن‌ها برای تولید قطعه به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. با توجه به پیشرفت روزافزون و سریع این تکنولوژی، فرآیند‌های تولیدی جدیدی در حال اضافه شدن می‌باشند.
کلمه پرینتر در لحظه اول ما را به یاد چاپگر‌های دوبعدی می‌اندازد که با فرمان تعریف شده برای سیستم یک لایه دو بعدی بروی کاغذ ارائه می‌کرد، اما این روند در پرینتر‌های سه بعدی متفاوت بوده و با نشاندن لایه‌های زیاد به شکل و ضخامت مورد نیاز می‌رسد.  
امروزه برخی از کشور‌های درحال توسعه از پرینتر‌های سه بعدی در تولید استفاده می‎کنند. به‌عنوان مثال در هند، بزرگترین سازنده موتورسیکلت، شرکت هیرو موتوکورپ از پرینتر‌های سه بعدی، ربات‌ها و مخازن کامپیوتری برای ساخت ۷ میلیون موتور سیکلت در سال در سه کارخانه استفاده می‌کند و امیدوار است تا سال ۲۰۲۰ تا ۲۰ بازار جهانی توسعه یابد. همچنین در جمهوری تانزانیا نیز از بطری‎های بازیافتی پلاستیکی به‌عنوان مواد چاپی برای پرینتر‌هایی سه بعدی استفاده می‌شود.

برای رسیدن به آن چه در ذهن خودتان دارید ابتدا باید مدل اولیه را تهیه کنید و همین مدل را به زبانی که برای دستگاه‌ها تعریف شده ترجمه کنند، پس از آن دیگر دستگاه با دستور داده شده و زبان قابل فهم برای خودش هر شئی را کاملا واقعی و قابل استفاده به مشتری خود ارائه می‌کند.

نکته جالب توجه اینجاست که پرینتر‌های سه بعدی به سرعت در حال رشد است و تقریبا در همه حوزه‌ها مثل دندانپزشکی، نظامی، فنی و مهندسی، هنر، اقتصادی و خصوصا پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه غالبا برای ساخت دستگاه‌هایی با استحکام بالا، پیچیدگی ساخت و ابعاد بزرگ تولید تولید می‌شود.

چاپگر سه بعدی ذنیای پزشکی را متحول می‌کند
یکی از مشکلات امروز انسان‌ها از دست عضوی از بدن است. علاوه بر اندام‌های داخلی گاهی فرد دچار سانحه شده و بخشی از اندام خود را از دست می‌دهد، برای درمان این مشکل معمولا از یک عضو فرد فوت استفاده می‌شد، اما امروز با استفاده از نوعی چاپگر به نام چاپ زیستی سه بعدی این امکان فراهم شده تا بلافاصله با یک فرمان عضو قطع شده چاپ ودر محل مورد نظر نیز نصب شود.

گفتنی است، بخش‌هایی همچون آپاندیس، استخوان ها، رگ‌های خونی، اندام‌ها و پوست شاید در آینده به کمک انسان بیاید.

همچنین پرینتر‌های سه بعدی این قابلیت را داردند که بتوانند بافت‌های زنده را تکثیر کنند در واقع پژوهشگران ابتدا سلول‌های بافت مورد نظر از فرد دهنده به محیط کشت منتقل می‌شوند و تحت شرایطی آن‌ها را به مرحله‌ی تکثیر می‌رسانند. وقتی به حجم مورد نظر رسید به پرینتر کار تحویل داده می‌شود.     افزایش قدرت و سرعت در عملکرد نظامی‎ها با پرینتر سه بعدی
شاید به جرات بتوان گفت: یکی از مراکزی که در دنیا به تکنولوژی‌های روز علاقه خاصی نشان می‌دهند بخش‌های نظامی هستند. قطعا ساخت یک سلاح هزینه بسیاری داشته و باید زمان زیادی برای ساخت آن صرف شود، اما با کمک پرینتر سه بعدی نمونه اولیه در اولین فرصت ممکن ساخته می‌شود؛ همچنین تمرینات نظامی به دلیل استفاده از تجهیزات حقیقی هزینه‌بر هستند و تولید این قطعات به توسعه تجهیزات نظامی کمک نی‌کند.

این‌ها تنها بخش کوچکی از این دریای بزرگ فناوری در جهان هستند و ایران نیز خوشبختانه به این عرصه وارد شده و شرایط کنونی نشان می‌دهد کشور ما پتانسیل‌های مطلوبی برای حفظ و توسعه آن دارد. شرکت‌های دانش بنیان نیز از این عرصه جانماندن و همگام با سایر بخش‌ها با خدمات و بودجه کم تلاش می‌کنند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: چاپ سه بعدی پرینتر سه بعدی شرکت های دانش بنیان تجهیزات نظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۴۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه‌گیری بعدی احتمالا از ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود

ایتنا - دانشمندان هشدار دادند «آنفلوانزا» عامل بیماری‌زایی است که به احتمال زیاد در آینده نزدیک باعث ایجاد یک بیماری همه‌گیر جدید خواهد شد.
یک نظرسنجی بین‌المللی که قرار است آخر هفته آینده منتشر شود، نشان می‌دهد ۵۷ درصد از متخصصان احتمال می‌دهند یک سویه از ویروس آنفلوانزا علت شیوع بعدی بیماری‌های عفونی مرگبار در سطح جهان خواهد بود.

جان سلمانتون گارسیا از دانشگاه کلن که این مطالعه را انجام داده است، تاکید کرد:‌ «این باور که آنفلوانزا بزرگترین تهدید همه‌گیری در سطح جهان است بر اساس تحقیقات طولانی‌مدتی به دست آمده که نشان می‌دهد این ویروس به طور مداوم در حال تکامل و جهش است.»

این کارشناس افزود: «اگرچه هربار تلاش می‌شود با سویه‌های مختلف آنفلوانزا به اندازه کافی مقابله شود و آنها فعلا در حد خطرناک ارزیابی نمی‌شوند،‌ این موضوع لزوما برای همیشه صادق نخواهد بود.»

جزئیات این نظرسنجی شامل ارزیابی نظر ۱۸۷ دانشمند جهانی قرار است در کنگره میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی (ESCMID)  فاش شود که آخر هفته آینده در بارسلونا برگزار می‌شود.

بنا بر اطلاعات منتشرشده از این پژوهش،‌ ۲۱ درصد از کارشناسانی که در این مطالعه شرکت کردند،‌ اعتقاد دارند که محتمل‌ترین عامل بعدی همه‌گیری، پس از آنفولانزا، احتمالا ویروسی است به نام بیماری ایکس X که هنوز برای علم ناشناخته است.

 آنها درباره بیماری ایکس بر این باورند که همه‌گیری بعدی ممکن است از سوی میکروارگانیسمی که هنوز شناسایی نشده است ایجاد شود درست همانطور که ویروس عامل کووید-۱۹ پیدا شد و در سال ۲۰۱۹ همه‌گیری جهانی را شکل داد. در واقع، برخی از دانشمندان هنوز بر این باورند که سارس کوو-۲ Sars-CoV-2 (عامل کووید – ۱۹) همچنان یک تهدید محسوب می‌شود به طوری که ۱۵ درصد از دانشمندان این مطالعه، آن را محتمل‌ترین علت همه‌گیری در آینده نزدیک ارزیابی می‌کنند.

سایر میکروارگانیسم‌های کشنده - مانند ویروس‌های لاسا، نیپا، ابولا و زیکا – تنها از سوی یک تا دو درصد از پاسخ‌دهندگان به‌عنوان تهدیدهای جدی جهانی ارزیابی شدند.

به گفته جان سلمانتون گارسیا، مسئول این مطالعه جهانی، «آنفلوانزا تا حد زیادی تهدید شماره یک از نظر احتمال همه‌گیری از سوی بیشتر دانشمندان جهان معرفی می‌شود.»

این نتایج در حالی ارائه خواهد شد که هفته گذشته نیز سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع آنفلوانزای پرندگان ( سویه اچ۵ان۱ H5N1) که باعث میلیون‌ها مورد ابتلا در سراسر جهان شده است، ابراز نگرانی کرد. شیوع این بیماری در سال ۲۰۲۰ آغاز و تاکنون منجر به مرگ یا تلف شدن ده‌ها میلیون طیور و نابودی میلیون‌ها پرنده وحشی شده است.

این ویروس به تازگی به گونه‌های پستانداران نیز گسترش یافته است به طوری که گزارش شده گاوهای اهلی در ۱۲ ایالت آمریکا آلوده شده‌اند و نگرانی‌ها در مورد خطرات این بیماری برای انسان بیش از پیش افزایش یافته است.

دانیل گلدهیل، از کالج سلطنتی دامپزشکی در هتفیلد، هفته گذشته به مجله علمی نیچر گفت که «هر چه این ویروس پستانداران بیشتری را آلوده کند، امکان بیشتری برای تبدیل آن به سویه‌ای خطرناک برای انسان وجود دارد.»

اد هاچینسون، ویروس‌شناس دانشگاه گلاسکو نیز در این زمینه گفته است که ظهور ویروس آنفلوانزای پرندگان در گاوها تعجب‌آور است زیرا خوک‌ها تاکنون به این ویروس مبتلا شده‌ بودند اما تا همین اواخر گزارشی از ابتلای گاوها نبود و این موضوع را نباید دست‌کم گرفت.

به گفته او،‌ ابتلای گاوها به ویروس آنفلوانزای پرندگان به این معنا است که خطر ورود ویروس به حیوانات مزرعه بیشتر شده و نگرانی درباره انتقال از حیوانات مزرعه به انسان نیز افزایش می‌یابد.

با توجه به گزارش‌ها درباره شیوع آنفلوانزای پرندگان، دانشمندان نسبت به چشم‌انداز یک بیماری همه‌گیر آنفلوانزا هشدار می‌دهند. اگرچه آنها همچنین خاطرنشان می‌کنند که واکسن‌هایی علیه بسیاری از گونه‌های آنفلوانزا از جمله آنفلوانزای پرندگان قبلا ساخته شده است و می‌توان امیدوار بود که غافلگیری کووید-۱۹ رخ ندهد.

در عین حال کارشناس دانشگاه کلن و انجام‌دهنده این مطالعه جدید، نسبت به فراموش کردن رعایت نکات بهداشتی تذکر داده و گفت: «مردم به سرفه کردن در دستانشان و سپس دست دادن با افراد دیگر بازگشته‌اند. ماسک زدن کنار گذاشته شده و به بسیاری از عادت‌های خطرناک قبلی برگشته‌ایم؛ اینها ممکن است ما را پشیمان کنند.»

دیگر خبرها

  • اعلام زمان دو دیدار بعدی شاگردان قلعه‌نویی
  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است
  • ادعای رئیس لالیگا: تکنولوژی گل هم خطا دارد!
  • تصاویر کامپیوتری و سه‌بعدی در تضاد با ادعای ژاوی؛ توپ لامین یامال گل نشد
  • رونالد آرائوخو: مسخره است که به عنوان یکی از بهترین لیگ‌های دنیا، تکنولوژی خط دروازه نداریم
  • واکنش خاویر تباس به صحنه جنجالی ال کلاسیکو با انتشار تصاویری از اشتباه‌های تکنولوژی خط دروازه!
  • گل مردود بارسا: نبود تکنولوژی دردسرساز شد! (عکس)
  • هشدار متخصصان درباره همه‌گیریِ بعدی جهانی
  • همه‌گیری بعدی احتمالا از ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود