Web Analytics Made Easy - Statcounter

«شارل جبور»، رئیس دستگاه رسانه و ارتباطات حزب نیروهای لبنانی (القواة البنانیة) در تحلیل زمینه‌ها و پیامدهای تحولات اخیر لبنان و جنبش اعتراض آمیز مردمی در این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: دلیل اصلی اعتراض‌های کنونی در لبنان صد در صد اقتصادی و معیشتی و مالی است و به تبع، مردم قیام می‌کنند اما هیچ مرجعیت و نهضت سیاسی آنها را رهبری نمی‌کند، بلکه یک انقلاب حقیقی و صرف مردمی است که هیچ رهبری ندارد و دلیل قیام مردم، بحران مالی است که لبنان در این سطح گرفتار آن شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جبور در پاسخ به این پرسش که آیا رد پایی از دخالت بیگانگان در جریان اعتراض‌های کنونی وجود دارد، گفت: کشورهای خارجی دخالتی در این ماجرا ندارند، حوادث کنونی لبنان تحت تاثیر توطئه‌های خارجی نیست و هیچ ارتباطی به کشورهای خارجی ندارد، چرا که اگر دخالت کشورهای خارجی در این حوادث نهفته بود، پای نیروها و قدرت‌های سیاسی به میان می‌آمد، این در حالی است که سیاست و سکانداران سیاسی طراح صحنه کنونی نیستند و ارتباطی با جنبش حاضر و مردمی که قیام کرده‌اند، ندارند. در حقیقت آنها عامل تحریک‌کننده نیستند و صحنه حاضر به صورت خود جوش به وجود آمده و مردم با شتاب گریزان به خیابان‌ها سرازیر شده‌اند.

وی در ادامه تأکید کرد که دلیل موج تظاهرات اخیر لبنان وضعیت معیشتی مردم است و یک واکنش مردمی میلیونی و خشم‌آلود غیر سیاسی است.

این مقام ارشد حزب نیروهای لبنانی افزود که اعتراض‌ها با توجه به سیل حضور مردم تنها به یک برگه اقتصادی یا عقب نشینی از تصمیمی اقتصادی بسنده نمی‌کند، بلکه خواهان تحقق خواسته‌های بیشتر است.

جبور در ادامه افزود: باید به صراحت گفت که بر اساس آنچه به نظر می رسد، هدف و خواست این جنبش، استعفای دولت و برکناری آن و تشکیل یک دولت دیگر است، البته این یک خواسته مشروع است به ویژه اینکه وضعیت فعلی کشور بسیار حساس و خطرناک است و نمی‌توان این بحران اقتصادی را با روش‌های بوروکراتیک و سنتی حل کرد. باید به سمت گزینه دولت جدید رفت که کارشناسان و متخصصان با صلاحیت‌ها و قابلیت‌های جدید در رأس کار باشند و در مرحله انتقالی بتوانند تمام نیازها و خواسته‌هایی را که دولت‌های متوالی از تحقق آنها عاجز و درمانده شدند، محقق سازند و لبنان را از این بحران خارج کنند.

وی تأکید کرد: تداوم تظاهرات اخیر خود دال بر آن است که این تظاهرات تا زمانی که مردم به چشم خود پاسخ به خواسته‌های خود را به صورت عملی نبینند، متوقف نخواهد شد، چنانکه شنبه گذشته شاهد حضور مضاعف انبوه معترضان در خیابان‌های لبنان بودیم.

جبور با اشاره به استعفای چهار وزیر از حزب نیروهای لبنانی به رهبری «سمیر جعجع» گفت که این استعفا به دو دلیل صورت گرفت: نخست اینکه حزب نیروهای لبنانی حدود چهار ماه پیش هنگام نشستن بر سر میز گفت‌وگو در کاخ «بعبدا» با دولت به ریاست «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان پیشنهاد استعفای دولت را مطرح کرد تا یک دولت جدید با نیروهای متخصص و کارشناس روی کار آید و وظیفه نجات لبنان را از این وضعیت اقتصادی به عهده گیرد. بنابراین استعفای وزرای حزب نیروهای لبنانی در راستای انسجام و هماهنگی با  خواسته خود صورت گرفت.

وی در ادامه گفت: دلیل دوم اینکه حزب نیروهای لبنانی نمی‌تواند سیل عظیم معترضان را در خیابان‌ها مشاهده کند و به خواسته مردم پاسخ ندهد. بنابراین چهار وزیر این حزب در پاسخ به خواسته مردم و افکار عمومی که همان استعفای دولت است، کناره‌گیری کردند.

رئیس رسانه حزب نیروهای لبنانی درباره راهکارهای حل بحران موجود گفت: به‌رغم بحران‌های پیشین لبنان که با خطر تجزیه سیاسی مواجه بود، این بحران کاملا اقتصادی است و بنابراین فقط با راهکارهای اقتصادی حل می‌شود و اگر دولت فعلی استعفا ندهد، کشور وارد بحران بزرگ‌تر و جدی‌تری خواهد شد. 

وی تأکید کرد: از جمله راهکارهای موجود برای برون‌رفت از بحران  مالی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-استعفای دولت

۲- تشکیل دولت متخصص 

۳- اعطای صلاحیت‌ها و اختیارات استثنائی به نیروهای دولتی

۴- حرکت فوری به سمت درمان فوری مشکلات برای نجات لبنان از لبه پرتگاه اقتصادی

منبع: ایلنا

کلیدواژه: لبنان تظاهرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۴۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشن مردمی به شکرانه عملیات نیروهای مسلح علیه رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در حمایت مردم قهرمان ایران اسلامی بیانیه ای صادر کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است:   «بسمه تعالی   «وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ   عملیات گسترده پهپادی -موشکی علیه رژیم صهیونیستی که به دنبال اقدام رذیلانه حمله به کنسولگری ایران و به شهادت رساندن مستشاران رسمی نظامی ایران و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم صهیونیستی و به تلافی خیره سری‌های اخیر این رژیم خبیث توسط فرزندان جان برکف این ملت و دلاورمردان نیروی هوافضای سپاه با همراهی ارتش جمهوری اسلامی و پشتیبانی وزارت دفاع صورت گرفت اِعمال حق ذاتی دفاع مشروع مصرح در ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد و به منظور تنبیه متجاوز و تحقق هشدار‌های پیشین به اردوگاه استکبار جهانی و ایادی آن بود که هر گونه اقدامی علیه منافع کشورمان با شدیدترین پاسخ روبه رو شده و جمهوری اسلامی در این موضوع ذره‌ای تردید نخواهد کرد.   این حملات که بخشی از اقدام تلافی جویانه جمهوری اسلامی به خباثت‌های رژیم جنایتکار صهیونیستی بود صرفا مراکز نظامی رژیم کودک کش مورد هدف قرار گرفت، اما ملت بزرگ ایران اسلامی با اتکال به ذات لایزال الهی و با اعتماد به تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و نیرو‌های مقتدر نظامی کشورمان به آمریکای جنایتکار و حامیان این رژیم منحوس هشدار میدهد در صورت تکرار وحشیگری‌های این رژیم، میدان عمل برای پاسخ‌های کوبنده و پشیمان کننده گسترده‌تر و تمام مراکز راهبردی در سراسر سرزمین‌های اشغالی مورد حمله قرار گرفته و راه‌های تنفس این رژیم منحوس قطع و به حیات ننگین این جرثومه فساد پایان داده خواهد شد.   امشب ملت بزرگ ایران اسلامی به شکرانه این عملیات غرورآفرین نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی و تحقیر تاریخی رژیم خون آشام صهیونیستی در مساجد کشور پیشانی بر آستان قدس ربوبی قرار داده و در این جشن بزرگ ملی، اقشار مختلف مردم به صورت یکپارچه در سراسر میهن اسلامی بویژه در میادین شهر‌ها به سرور و شادی و نور افشانی پرداخته و همراه با مردم مظلوم غزه که بیش از هر ملتی از این حماسه حیرت انگیز سرور و شادی کردند دست به دعا برداشته ضمن اعلام بیزاری از وجود منحوس این جرثومه ننگین ولیده غرب، از درگاه قدس ربوبی پیروزی نهایی مظلومان جهان بویژه مردم فلسطین را درخواست می‌کنند.   امروز همچنین ملت قدرشناس ایران اسلامی با حضور در مزار شهدای مقاومت سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی، تهرانی مقدم، سید رضی موسوی، زاهدی، حاج رحیمی و دیگر شهدای این راه نورانی، ضمن تجدید بیعت با آرمان‌های امام راحل (ره) و ولی امر مسلمین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر ادامه راه شهیدان تاکید می‌کنند.   در پایان لازم میدانیم از تمامی ملت‌های های آزاده جهان بویژه ملت‌های مسلمان که از همان دقایق آغازین حملات سپاه اسلام به رژیم منحوس صهیونیستی بغض انباشته و فرو رفته از قریب به هفت ماه ظلم و جنایت این رژیم در غزه قهرمان را با اظهار جشن و شادمانی ابراز کردند تقدیر و تشکر کرده و از خداوند متعال به خاطر این وفاق و همدلی ملت‌ها شکر گذار بوده و آینده‌ای سرشار از موفقیت در سایه ظهور تجلی اعظم و آخرین ظهور حجت الهی مسئلت می کنیم.   شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی»

دیگر خبرها

  • مشارکت مردم حلقه مفقوده اقتصاد
  • راهکار‌هایی برای تقویت حکمرانی ریال
  • درآمدی بر حکمرانی مردمی؛ مشارکت ساختارمند نه صرفاً تزئینی
  • مشارکت ساختارمند نه صرفاً تزئینی
  • برگزاری جشن مردمی به شکرانه عملیات نیروهای مسلح علیه رژیم صهیونیستی
  • اصلی‌ترین محور انقلاب اسلامی در دوران کنونی حکمرانی مردم است
  • شرکت سهام عام پروژه بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی در توسعه اقتصادی کشور
  • جهاد اسلامی فلسطین: تشکیلات خودگردان مسئول وضع کنونی است
  • جهاد اسلامی: وضعیت کنونی، محصول همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان با اسرائیل است
  • پیام تسلیت تجمع علمای مسلمان لبنان به اسماعیل هنیه