Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@12:28:07 GMT

۲ فروند کشتی شکر خام و برنج وارد بندر چابهار شد

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۲۴۷۳۶

۲ فروند کشتی شکر خام و برنج وارد بندر چابهار شد

غلامعلی گنجعلی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به محور شرق کشور، بندر چابهار می‌تواند نقش موثری در تامین کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز کشور ایفا کند.

وی گفت: اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان به نمایندگی از شرکت بازرگانی دولتی ایران در نظر دارد با حمایت دولت، واردات بخش قابل توجهی از کالاهای اساسی مورد نیاز کشور را در راستای تنظیم بازار و جبران کسری و حفظ ذخایر استراتژیک از طریق بندر چابهار محقق سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان افزود: این فرایند با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و فراهم‌سازی زیرساخت‌های ترانزیتی، افزایش ظرفیت تخلیه و همچنین قابلیت پهلوگیری کشتی‌هایی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در بندر چابهار و افزایش امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به منظور تسریع در امر تخلیه و کاهش هزینه‌های ادارات دور از دسترس خواهد بود.

وی بیان کرد: اختصاص کشتی به بندر چابهار می‌تواند زمینه بهره‌برداری از مزایای جغرافیایی مناسب و نقش بسزا و راهبردی این بندر در توسعه، رونق اقتصادی و همچنین ایجاد اشتغال در استان را فراهم کند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان بندر چابهار واردات بنادر و دریانوردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۴۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جای خالی بخش خصوصی در سفر رئیس جمهور به پاکستان

تین نیوز

فاز اول بندر فاو اجرایی شده است و مدیریت اجرا نیز را نیز همان شرکتی در اختیار گرفته که اپراتور اجرایی بندر جبل علی است. این شرکت ترکیه ای سرمایه گذاری هنگفتی نیز در بندر اکتاوو انجام داده است.

همچنین دولت عراق و ترکیه طی سفر اردوغان به عراق، توافقنامه ای برای احداث خطوط ترنزیتی ریلی و جاده ای به ارزش 6 میلیارد دلار امضا کردند که بخشی از این سرمایه گذاری به صورت پیش نیازی که از قبل متصور بوده اتفاق افتاده و اجرایی شدن این توافق یکی از اساسی ترین ضربات لجستیکی را به ایران وارد می کند و فرصت هایی را که تا امروز مغتنم نشمردیم را بیش از پیش از ما خواهد گرفت.

هفته گذشته کشورهای حوزه سی آی اس توافق مشابه ای در ایجاد کریدور از قزاقستان به پاکستان با مشارکت قزاقستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، افغنستان و پاکستان منعقد کردند که کریدور جدیدی را پایه گذاری خواهد کرد. قطعا این  مسیر ارزش کریدور شمال جنوب ایران، که به دلیل بی توجهی ما به این کریدور استفاده لازم از آن صورت نگرفته است، را کاهش خواهد داد.

ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر چابهار خوشبختانه با سرمایه گذاری و تلاش وافر بخش خصوصی در سال 1402 بالغ بر 300 درصد افزایش یافت. این درحالیست که از 9 دستگاه جرثقیل ساحلی که کانتینرها را تخلیه و بارگیری می کنند فقط 3 دستگاه سالم و دائر هستند و به همین دلیل در این بندر با وجود آن که عملیات پرحجمی ندارد، همان تعداد کشتی هم که به این بندر می آیند برای تخلیه و بارگیری با توقف مواجه اند.

در سال 1401 همایشی در بندر چابهار برگزار کردیم و تمام ذینفعان بخش خصوصی – بالغ بر 150 نفر – را گرد آوردیم و فرصت ها و نیازهای توسعه این بندر احصا و به مسئولان منعکس شد ولی برنامه و اقدامی از سوی بخش دولتی مشاهده نشده است.

بندر جبل علی در یک ماه اخیر دچار ترافیک و توقف شده است. این توقفات به دلیل مشکلاتی است که در تنگه باب المندب به وجود آمده و بیشتر شامل بارهای کشورهای حوزه خلیج فارس است. بخش قابل توجهی از کالاها به شیوه ریلی و جاده ای از امارات به عربستان و سایر نقاط منتقل می شود. این مشکلات بر حمل و نقل ما نیز تاثیر گذاشته و کرایه حمل در بعضی شقوق حمل و نقل تا 100 درصد افزایش یافته است.

جناب آقای رئیسی ، رئیس جمهور محترم، سفری به پاکستان داشتند. بر اساس پیگیری ما از بخش خصوصی در این سفر کسی حضور نداشته است. جای تعجب است که در سالی که بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری باید شاهد توجه به رشد تولید ملی با استفاده و مشارکت بخش خصوصی باشیم فرصت ها را به دلیل سوء مدیریت دولتی ها، یک به یک از دست بدهیم.

در یک سال اخیر شرایط برای سرمایه گذاری چینی ها در پاکستان به خطر افتاده و بیش از 9 ماه است که عملیات عمرانی در بندر گوادر تعطیل شده است. این بهترین فرصت است که ما در سایه قرارداد 25 ساله ای که با چینی ها داریم آنها را به سرمایه گذاری در چابهار ترغیب کنیم. ما بسیاری از زیرساخت های لازم را چابهار در اختیار داریم ولی متاسفانه دولتمردان ما به هند چسبیده اند در حالی که 20 سال است هند توافق کرده 220 میلیون دلار در چابهار سرمایه گذاری کند ولی سرمایه گذاری هندی ها به 60 میلیون دلار نرسیده است!

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار
  • جای خالی بخش خصوصی در سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • بندر انزلی، میزبان کشتی ساحلی کارگران قهرمانی کشور
  • علاقه‌مندی تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • اعلام آمادگی چین برای ساخت بندر خشک ریلی در قرقیزستان
  • ماجرای رقابت پشت‌پرده ایران و پاکستان در بندر چابهار و گوادر!
  • ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر دیلم ۲ برابر شد
  • پهلوگیری بارج ۲ هزارتنی در بندر دیلم
  • تخلیه و بارگیری ۴۸۵ هزار و ۳۵۲ تن کالا در امیرآباد